Urs Heckmann More Feedback Machine MFM2.5

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Urs Heckmann More Feedback Machine MFM2.5

Indlæg af Christoffer I. N. »

[Nu frigivet, hop hertil for release info: viewtopic.php?p=737546#p737546]


Jeg købte MFM2 for................... Over 10 år siden er mit gæt, og den har aldrig været i brug. Alt for kompliceret GUI.
Så det bliver fedt at få en ny udgave, der ser dyb men brugervenlig ud, om et par måneder.

Urs viste MFM2.5 frem på det nyligt overstående Superbooth 2021. Her er de to videoer jeg havde gemt derfra. Sammenlagt over en halv time, der er nok flest features i den 2. video, fra Synth Anatomy. Første video starter ud med et mere generelt interview.



Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er også lidt snak om andre nye opdateringer i slutningen af 2. video. Uhbik v2 (som har en tæt på 2 år gammel tråd her: viewtopic.php?f=1&t=80510) og Filterscape lyder til at blive de næste til at få en opdatering, efter MFM2.5. Så folk der sukker efter Zebra3 skal nok væbne sig med tålmodighed.
Iøvrigt ret fed feedback baggrunds atmo omkring 14 minutter inde i 2. video, det bliver spændende at prøve at fatte de routing muligheder.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har kun lige læst det mest interessante af manualen igennem en enkelt gang, der bliver godt nok meget at dykke ned i. Først troede jeg ikke der ville være filtre nok, men der er jo rigeligt.

Tilføjelse:
Umiddelbart mangler jeg en envelope/input follower funktion. Om Compressorerne kan gøre tricket for mig ved jeg ikke. Igen, der er meget dybe routingmuligheder.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Noter til tutorials:
P3 ~3:13 inde, jeg forstår ikke hvordan LFO Start Delay retrigges af midi note, når trig står til Free. Den burde vel stå på Gate for retrig ved ny note on..
Vises også i brug i P5 ~5:45, fordi han sender arp midi'en til MFM.

Jeg kan godt li' det nye, mere moderne modulation amount (om det også er sådan i Hive ved jeg ikke, den har jeg ikke). Det med at man får den grå ring ved siden af parameteret, som man så hiver enten den ene eller den anden vej i. Fatter dog ikke hvorfor de skriver at alle modulations er bippolare, MSEG'en må da være uni.....

IMHO lidt fesent at der kun er 4 Mod Matrix slots. Som mangeårig bruger af deres plugins ved jeg godt, at man kan lave en masse med de muligheder man får uden Mod Matrix, men alligevel. Der er heller ikke den der combiner sektion fra Diva, Zebra m.fl., eller makroer der kunne kombinere flere.

P5 ~2:10 inde, den transient detektor er altså helt iorden. Der er så mange andre firmaer der ikke har styr på især ekstremerne når det kommer til sådan nogle features.

P5 ~4:30, nu jeg lige lægger mærke til det. Der skal nok være nogen der piver over manglende visualisering af modulation fra Mod Matrix.. Jeg er vant til at den slags ikke er i deres plugins.


Ganske gode instruktioner i de tuts, selvom der er nogle gengangere hist og her, og en del ubesvaret som jeg hellere må prøve selv.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har endnu ikke fået brugt tid med v2.5, men et døgns ekstra tænkning på features har gjort noget ved mine få, deciderede kritikpunkter.
MSEG's (der dog skal trigges af et separat midispor ......... ..... ........) kunne sættes til at styre pan, så hver delay panner længere ud mod hver sin side jo mere delayet klinger ud (eller dvs. indtil MFM miditrigges igen). Den idé fremgik ikke af ovenstående post, men jeg er glad for den forlængst discontinued FXPansion Bloom til den slags. Mener dog at det er den generelle Width jeg styrer med envelope (input) follower'en, da der kun er 1 global pan kontrol i Bloom.
LFO'er kunne også retrigges med midi, men de slutter ikke i et punkt, som MSEG'en gør ved release. Så LFO'er er klart det oplagte valg til pan modulation generelt, bare ikke til det specifikke eksempel.

Derudover har jeg først i dag forstået idéen med feedback mængde proportionel til delay tid. Det er en vanvittig fed feature, hvis det virker som det skal. MFM kan jo så meget, at man ville bruge 2-3 delays for at opnå det samme (og i nogle tilfælde vil man da stadig bruge 2-3 individuelle, for efterfølgende mixing m.m.), så derfor giver det god mening, at gøre feedback udklingning noget mere ens for korte og længere delays i samme plugin.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har prøvet ~1½ time med v2.5 nu.
Virker for det første helt som forventet, det er yderst sjældent jeg oplever bugs med de færdige plugins Urs frigiver.

Jeg har delays der lyder af "mere", og (umiddelbart.) kan tweakes mere hvad angår farvelade-emulering. Men den har da klart en lyd, det er ikke bare et clean, digitalt delay (eller 4.....) med masser af filtre og effekter.

Efter at have tænkt mere over det (inden jeg prøvede den), så regnede jeg med skift i halvtone ved Note/"resonator" mode, og det er præcis sådan de har lavet det. Som de skriver i manualen, den tager udgangspunkt i A 440 hz, og så kan man selv tune op eller ned med de indbyggede keys, sende midi, eller bare tune op eller ned manuelt.
Det lyder og virker godt, men er tilpas specielt i lyden til at det ikke ligefrem kommer i brug i hver eneste projekt hos mig, fremadrettet. Her betyder Proportional feedback virkelig noget, og det giver jo fin mening, nu det er meget korte delay-tider der er snak om, og Linear feedback også gerne skulle virke til almindelige delays..

Jeg prøvede for sjovs skyld 1/16 sammen med 1/4 eller evt. dotted, og det er tydeligt hvad proportional feedback gør. Rigtig fed feature som jeg ikke har set i andre delays.

Filtre lyder ganske godt. Ikke sådan super mojo, men der er ihvertfald rigeligt med resonans muligt. Hvad angår de ekstra effekter fik jeg brugt soft clipper, phaser og de ekstra filtre nogle gange.

Glæder mig til at prøve at lave chorus/flanger lyd, nu de 4 samtidige linjer kan give mange muligheder til den slags også.

I første omgang troede jeg der var en fejl i LFO'erne, men grafikken begynder først at køre når de assignes til en destination. Nu jeg ved det, kan jeg faktisk godt li' det, i tilfælde af at man ikke bruger alle 4. Bidrager til lidt bedre overblik.

Har også tilgode at midi trigge den, eksempelvis til det MSEG test jeg skrev om tidligere. Og så key follow, som ligner er muligt af samtlige ....10? filtre. Dog løber man tør for mod matrix slots, hvis man ville modulate de 4 i FX, og 2 i input.

Nyt svar