Hvad mener I om Cancel Culture?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Hvad mener I om Cancel Culture?

Indlæg af mediumaevum »

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/j ... troversiel
Cancel culture er en engelsk betegnelse, som direkte kan oversættes til annulleringskultur eller udelukkelseskultur.

Cancel culture kan betegnes som en moderne form for udstødelse, hvor nogen bliver fordømt og udelukket fra sociale eller professionelle kredse - hvad enten det er online, på sociale medier eller personligt.

De, der er udsat for denne udstødelse, siges at være blevet cancelled (på dansk: annulleret).

De seneste år er alt fra store firmaer, modegiganter, forfattere, musikere, skuespillere og andre berømtheder ment, at de er blevet cancelled.
- Det kræver bare én sætning, og så har man ikke længere fast grund under fødderne, for så er tæppet blevet trukket væk under én. Det er ikke bare sket for mig, men for mange mennesker.
Citat: Johnny Depp.

Hvad mener I her på Lydmaskinen om denne Cancel Culture, hvor domsfældelse sker uden egentlig fair rettergang, hvor man udstøder folk - kendte såvel som almindelige mennesker, enten alene på baggrund af (ubegrundede eller ikke-retfærdiggjorte) rygter, såvel som politiske eller religiøse observans?

Har vel lidt relevans for Lydmaskinens branche...?

Jeg må være ærlige og tilstå, at jeg ikke selv bryder mig om det. Netop fordi ingen kan vide sig sikre. Du siger én forkert sætning, og så ryger hele din karriere. Der må da være plads og frirum. Og hvis der er tale om en kriminel handling, bør man afvente evt. domsfældelse, før man som lægperson dømmer sit medmenneske.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg har ikke så meget andet at tilføje at det må være en gren af en dårlig pressekultur og SoMe´s større og større magt, altså en form for pøbelmagt.
Og alligevel kun styret af dem som har følgere og dermed magt nok til at sætte en dagsorden.
Sjovt spørgsmål man kan stille sig selv; hvem har egentlig mest magt idag? Pressen eller SoMe?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg synes det er pudsigt, at folk opfatter det som værende en ny og moderne ting som ikke har eksisteret før.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg får min daglige dosis af den slags nyheder på THR's youtube kanal, nu de ikke har andet at rapportere om.


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

benjisan skrev: lør 25. sep 2021 00:22 Jeg synes det er pudsigt, at folk opfatter det som værende en ny og moderne ting som ikke har eksisteret før.
Nazi tyskland, sovjet-unionen, kommunist-kina… Men her var det partierne der satte dagsordnenen og ikke SoMe :-D Om dagens Kina har cancel-kultur som ikke er styret af partiet, ved jeg dog ikke.

Edit:
Måske sekter kan sammenlignes? Men oftest har de jo også en eller anden central styring i form af en sekt-leder eller guru. Med SoMe cancel-kultur er det helt de-centraliseret 🤔 Hvilke eksempler var det du tænkte på?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Sådan er der så meget ,.... det behøver ikke engang at være "en forkert sætning"

Der har været dekader hvor man i det såkaldt "kunstneriske" og kulturelle miljø i DK blev sortlistet hvis det slap ud at man stemte til højre for social-demokratiet, eller mente at grænserne ikke skulle stå vidt åbne for alle og enhver,....

Telefonen holdt bare op med at ringe, og ingen jobs når du søgte,.. specielt hvis du samtidig havde ytret dig offentligt mod det kulturelle establishment

Derudover var/er dansktoppen ugleset, og blev systematisk hånet og f.eks. forment sendeflade i de store medier i årevis IRL

Det er blevet bedre, men tendensen er ikke væk

Med sociale medier og krænkelses-kultur er det selvfølgelig gået i selvsving over en bred kam ,.. men eksklussion er ikke nyt
Senest rettet af DUBTEMPLE lør 25. sep 2021 14:26, rettet i alt 4 gange.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Elsker du også (-at hade) Dansktoppen? Her ser genrens største stjerner som Keld Heick, Birthe Kjær, Johnny Reimar, Lis og Per og Johnny Hansen tilbage på deres karrierer, og fortæller historien om hvordan Dansktoppen er historien om et splittet Danmark. På den ene side har vi folket. De kan godt lide en god melodi og en tekst man kan synge med på. På den anden side har vi kultureliten. Kultureliten er stærkt repræsenteret i DR og i 60'erne ser de det som deres pligt, at beskytte folket mod de populære slagere. Men genren overlever, og historien om dansktoppen er også en historie om ublu forretningsmænd, smukke sangerinder og en masse sange du ikke kan lade være med at synge med på, uanset hvor hårdt du prøver. Første program fortæller hvordan det hele begyndte og hvorfor det blev Sverige og ikke Danmark, der løb med sejren som Nordens førende pop nation.




Det er aldrig dem, der står øverst på sejrsskamlen, når årets Grammy-priser uddeles. Kulturpaverne ser ned på dem og håner dem offentligt for deres naive og lettilgængelige tekster, mens de seje, sortklædte rockmusikere kun har ligegyldige skuldertræk til overs for dem.
https://www.bt.dk/nyheder/der-er-guld-p ... -dansk-pop


Alt imens der grines og hånes ,... kan mange af dansktop-folkene dog grine hele vejen ned til banken ,...

Til forskel fra mange af de frelste fra establishmentet, som vi dog tit forsørger med div støtte og tilskud, er
der nemlig både nogen der gider lytte og betale for dansktop


Jeg er ikke selv dansktop-fan ,... men jeg ved godt hvem jeg finder mest sympatisk
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Som jeg husker det (nu er jeg jo osse en gammel mand) så var det da vist Jørn Hjorting som repræsenterede den lette genre rigtigt godt sidst i -60´erne og helt op til -80´erne,
Alle gamle husker vel den pinlige scene hvor hans assistent kom til at afspille den forkerte side af John Mogensen´s nye single, så vi fik "Der er noget galt i Danmark", og Erhard Jacobsen nær havde fået et hjertestop og oprettede aktiv radio forbund. Kendt i folkemunde som Radioaktivt Lytterfobund.
Nej der var ikke progressiv musik i radioen dengang, kun Dansktop og let underholdning.
Og hvad det egentlig har med tråden at gøre, det ved jeg ikke, så tilbage på sporet.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holder sporet ganske fint mester ,.. og skal nok selv styre det :-)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »


Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Personligt må det være op til publikum.
Selv ser jeg da stadig film produceret TWC, det blev jo heller ikke udelukket, ligesom Kevin Spacey pludeselig skulle dø i House of Cards.
Der kan godt bo en stor kunstner i en skidt person.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: tors 7. okt 2021 15:15 Personligt må det være op til publikum.
Selv ser jeg da stadig film produceret TWC, det blev jo heller ikke udelukket, ligesom Kevin Spacey pludeselig skulle dø i House of Cards.
Der kan godt bo en stor kunstner i en skidt person.
:clap:

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DUBTEMPLE skrev: lør 25. sep 2021 12:05Der har været dekader hvor man i det såkaldt "kunstneriske" og kulturelle miljø i DK blev sortlistet hvis det slap ud at man stemte til højre for social-demokratiet, eller mente at grænserne ikke skulle stå vidt åbne for alle og enhver,....
Omvendt kender jeg til flere virksomheder der bevidst har valgt en skuespiller eller musiker fra hvis de har ytret venstredrejede politiske holdninger der ikke stemmer overens med deres egne synspunkter. Så det går begge veje. :wink:

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

DUBTEMPLE skrev: lør 25. sep 2021 12:56
Elsker du også (-at hade) Dansktoppen? Her ser genrens største stjerner som Keld Heick, Birthe Kjær, Johnny Reimar, Lis og Per og Johnny Hansen tilbage på deres karrierer, og fortæller historien om hvordan Dansktoppen er historien om et splittet Danmark. På den ene side har vi folket. De kan godt lide en god melodi og en tekst man kan synge med på. På den anden side har vi kultureliten. Kultureliten er stærkt repræsenteret i DR og i 60'erne ser de det som deres pligt, at beskytte folket mod de populære slagere. Men genren overlever, og historien om dansktoppen er også en historie om ublu forretningsmænd, smukke sangerinder og en masse sange du ikke kan lade være med at synge med på, uanset hvor hårdt du prøver. Første program fortæller hvordan det hele begyndte og hvorfor det blev Sverige og ikke Danmark, der løb med sejren som Nordens førende pop nation.




Det er aldrig dem, der står øverst på sejrsskamlen, når årets Grammy-priser uddeles. Kulturpaverne ser ned på dem og håner dem offentligt for deres naive og lettilgængelige tekster, mens de seje, sortklædte rockmusikere kun har ligegyldige skuldertræk til overs for dem.
https://www.bt.dk/nyheder/der-er-guld-p ... -dansk-pop


Alt imens der grines og hånes ,... kan mange af dansktop-folkene dog grine hele vejen ned til banken ,...

Til forskel fra mange af de frelste fra establishmentet, som vi dog tit forsørger med div støtte og tilskud, er
der nemlig både nogen der gider lytte og betale for dansktop


Jeg er ikke selv dansktop-fan ,... men jeg ved godt hvem jeg finder mest sympatisk
Dansktop fra 60erne. Og der er ingen lyd på videoen .-- Meget betænksomt og hensynsfuldt. :-D

Ellers er jeg , da, enig. Er der et publikum så er det da ligeså berettiget som enhver genre . Var Per Dick og Cæsars musik stor kunst ? Der var da mere oprør i Dansktoppen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kimex skrev: fre 8. okt 2021 19:01
DUBTEMPLE skrev: lør 25. sep 2021 12:56 ....



...
...

.. der er ingen lyd på videoen .
...
Giv det lige et minuts tid. Det kan være man har fået copyright strike på intronummeret, og så muted det.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Ellers ligger de jo til fri stream hos producenten

https://www.dr.dk/drtv/episode/dansktop ... ket_227884
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Jeg, personligt, synes man er en taber hvis man skipper kunst og musik man ellers godt kan lide, bare fordi man er uenig i kunstnerens synspunkter, om politik og religion.


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Fint at netflix ikke fjerner show'et.

Men man kan jo undre sig over om hr. Chapelle havde været tilfreds hvis at der blev gjort nar af eks. black lives matter, som han jo selv har lavet et ikke-humoristisk show om: https://www.nbcnews.com/think/opinion/n ... cna1231065

Det er sku for let at gå efter de der er svagere end en selv.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

DUBTEMPLE skrev: lør 25. sep 2021 12:56
Elsker du også (-at hade) Dansktoppen? Her ser genrens største stjerner som Keld Heick, Birthe Kjær, Johnny Reimar, Lis og Per og Johnny Hansen tilbage på deres karrierer, og fortæller historien om hvordan Dansktoppen er historien om et splittet Danmark. På den ene side har vi folket. De kan godt lide en god melodi og en tekst man kan synge med på. På den anden side har vi kultureliten. Kultureliten er stærkt repræsenteret i DR og i 60'erne ser de det som deres pligt, at beskytte folket mod de populære slagere. Men genren overlever, og historien om dansktoppen er også en historie om ublu forretningsmænd, smukke sangerinder og en masse sange du ikke kan lade være med at synge med på, uanset hvor hårdt du prøver. Første program fortæller hvordan det hele begyndte og hvorfor det blev Sverige og ikke Danmark, der løb med sejren som Nordens førende pop nation.






Det er aldrig dem, der står øverst på sejrsskamlen, når årets Grammy-priser uddeles. Kulturpaverne ser ned på dem og håner dem offentligt for deres naive og lettilgængelige tekster, mens de seje, sortklædte rockmusikere kun har ligegyldige skuldertræk til overs for dem.
https://www.bt.dk/nyheder/der-er-guld-p ... -dansk-pop


Alt imens der grines og hånes ,... kan mange af dansktop-folkene dog grine hele vejen ned til banken ,...

Til forskel fra mange af de frelste fra establishmentet, som vi dog tit forsørger med div støtte og tilskud, er
der nemlig både nogen der gider lytte og betale for dansktop


Jeg er ikke selv dansktop-fan ,... men jeg ved godt hvem jeg finder mest sympatisk
Jeg har aldrig betragtet Peter Belli som Dansktopkunstner. Jeg kan rigtigt godt li´ meget af hans musik. F. eks Jeg Vil Bo På Vesterbro. Nogle finder det måske banalt. Men det er nok fordi ikke er opvokset i mine feltet i 60erne. Vi havde tilsvarende i Aarhus. Der hvor der af og til var prostituerede på gaden, og alkohollikerene under broen, blandede sprit i deres kakaomælk. Men ingen havde nogensinde lagt hånd på mig før jeg begyndte i skole.

Og stødte på det karikerede billede myndigheder og pædagoger havde af os og det sted vi voksede op. Dansktop har min fulde respekt, Selvom det aldrig har fanget mig. Min onkel var Jazz og blues guitarist , fra krigens begyndelse og op i 60erne. En anden onkel var uddannet på konservatorie. (trækbasun) Han spillede mest i bigband , men også i klassiske orkester. Det var mere det som prægede mig de første år. Men bjørn tideman var det helt store for mange af naboerne. Og min mor var fan af Richard Ragnvald. Selvom hun ikke var fan af Pia Kærsgård.

Skulle jeg stille den såkaldte kreative klasse et spørgsmål. - Banksy makulerede et maleri , der var budt op i 8.000.000 kr. En anden kunstner laver et kunstværk med penge og skrider med pengene. Men Anne Castbergs projekt blev ikke betragtet som kunst. Kan nogen forklarer mig - Hvad er forskellen ?

Der var uorden i museets økonomi, men hun blev fyret fordi hun svindlede med sit CV.
Men svindlede Banksy ikke også . Og ligeså kunstneren der skred med pengene.

Og der er provokunstnere på finansloven. Burde , ikke også jeg have del i de penge. Jeg er en uudtømmelig kilde.
Jeg løber aldrig tør for inspiration. Jeg må bide mig i tungen, af og til.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har forståelse for Black Lives Matters- Mee Too og andre bevægelser. Men deres agenda overtages ofte af folk der går fra den ene demonstration til den anden. Og det ender ofte i lynchstemning.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Kimex skrev: tirs 26. okt 2021 16:05 Jeg har forståelse for Black Lives Matters- Mee Too og andre bevægelser. Men deres agenda overtages ofte af folk der går fra den ene demonstration til den anden. Og det ender ofte i lynchstemning.
I USA diskuterer de David Chapelle for tiden. De bedste videoeksempler på hvor latterligt lavt niveauet er, er fjernet fra youtube. Det er vel at mærke veluddannede amerikanere (Netflixansatte der demonstrerer mod deres egen arbejdsgiver) der råber og skriger af hinanden og ødelægger hinandens bannere - og der var eksempler på noget der var tæt på at blive korporligt.

BBC er noget mere afdæmpet i deres dækning.



Det får mig til at tænke på en citat af Ulla Therkildsen jeg hørte forleden: "Danmark er et lykkeligt land, vi har kun de problemer vi selv finder på."
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: tirs 26. okt 2021 16:05 Jeg har forståelse for Black Lives Matters- Mee Too og andre bevægelser. Men deres agenda overtages ofte af folk der går fra den ene demonstration til den anden. Og det ender ofte i lynchstemning.
Jeg har ikke forståelse for bevægelser som kun har til formål at beskytte en bestemt gruppe mennesker.
Alle der udsættes for diskrimination burde beskyttes bedre. Uanset deres hudfarve eller andet.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: tirs 26. okt 2021 16:59
Kimex skrev: tirs 26. okt 2021 16:05 Jeg har forståelse for Black Lives Matters- Mee Too og andre bevægelser. Men deres agenda overtages ofte af folk der går fra den ene demonstration til den anden. Og det ender ofte i lynchstemning.
I USA diskuterer de David Chapelle for tiden. De bedste videoeksempler på hvor latterligt lavt niveauet er, er fjernet fra youtube. Det er vel at mærke veluddannede amerikanere (Netflixansatte der demonstrerer mod deres egen arbejdsgiver) der råber og skriger af hinanden og ødelægger hinandens bannere - og der var eksempler på noget der var tæt på at blive korporligt.

BBC er noget mere afdæmpet i deres dækning.



Det får mig til at tænke på en citat af Ulla Therkildsen jeg hørte forleden: "Danmark er et lykkeligt land, vi har kun de problemer vi selv finder på."
Steven Snedker har fundet linkene frem igen

https://internetforbrugeren.dk/veluddan ... erholdning
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

270121500_420942473008131_4128833360673031774_n.jpg

Nyt svar