Verden efter Covid19

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Re: Verden efter Covid19

Indlæg af Mike-air »

Kimex skrev: tirs 21. sep 2021 10:03
Hugo skrev: man 20. sep 2021 20:29 Pris, udbud, efterspørgsel er mere komplekst en som så.

Ganske rigtigt er der stadig en kæmpe efterspørgsel, men fra de såkaldt fattige lande, med dårlig økonomi.
Udbuddet fejler ikke noget, da vestens (på nær USA´s) efterspørgsel er dalet.
Priser kan ikke sammenlignes mellem f. eks. Pfizer og Astra Zenica. Pfizer bygger på MRNA- teknologi, som er dyrere end dødt virus som AstraZenica bygger på.
De ville derfor heller ikke kunne konkurrere, da de er vidt forskellige.
Jeg er klar over at vi har masser af vaccine i vores del af verdenen. Og jeg siger ikke at producenterne af vaccine har opført sig underlødigt. Men principperne i lade udbud og efterspørgsel være afgørende, efterhånden som der er flere producenter der har udviklet vaccine, vil altid være mere dynamisk. Det er naivt , ikke at være opmærksom på at konkurrence sættes mere eller mindre ud af kraft ved statsstyring.

Hver gang man regulerer økonomien laver man en lille pagt med djævlen. For der er altid en pris der skal betales et eller andet sted. Og før eller siden slår det tilbage til os selv.

Efter børskrakket i 1929. Lavede man new deal. Et økonomisk socialt reform program, der bragte det meste af vesten ud af krisen. Men efter 1 verdens krig , var bitterheden mod Tyskland stor. Dynamikken nåede ikke til Tyskland efter deres inflation. Efter første Verdens krig . nægtede flere amerikanske banker at forny de store lån Tyskland havde. Dermed kunne de ikke føre en pengepolitik som andre vestlige lande.

Vi kan ikke give new deal skylden for Anden Verdenskrig. Men jeg er ikke i tvivl om at når dynamikken ikke nåede Tyskland, har deres økonomiske krise været medvirkende til radikalisering og WW2.
Hvis du med 3 bulletpoints skal sige essensen af hvad det er du er uenig med, hvordan vil de så se ud?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Hvis du med 3 bulletpoints skal sige essensen af hvad det er du er uenig med, hvordan vil de så se ud?
Mener du mhst. virus bekæmpelse eller økonom ?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kimex skrev: tirs 21. sep 2021 10:45
Hvis du med 3 bulletpoints skal sige essensen af hvad det er du er uenig med, hvordan vil de så se ud?
Mener du mhst. virus bekæmpelse eller økonom ?
Mener med hensyn til det som Hugo skriver, og den kontekst han skriver det I :-)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev: tirs 21. sep 2021 09:45
Hugo skrev: man 20. sep 2021 22:05
Jeg har ikke læst markedsøkonomi, men været selvstændigt handlende.
Der må være en grund til at Pfizer koster ca. 170.- og AZ 14.- i DK.
Jeg formoder at det er den simple grund at man kan producere AZ lynhurtig af dødt virus, så længe man har råvarer nok.
MRNA produktion stiller store krav til råvarer (så vidt jeg er orienteret) og processen er langsom og dyr.
Jeg er enig i at man sagtens kan ha´ differentierings politik, ligesom biler, før afgift, koster forskelligt fra land til land.
Det er fair nok du ikke har det, men så lyt til en der snart har den baggrund: det fungerer ikke helt som du skitserer.

Part 1 - konkurrence

Det er lettere hvis vi ikke gør os nogle antagelser omkring ting vi ikke ved - pris og produktions omkostninger hænger oftest sammen ja (i de fleste brancher). Men lad os hellere holde os til selve prisen og markedet.

Et marked er baseret på behov: immunitet overfor en sygdom. I det her marked kan der så være under-opdelinger baseret på yderligere krav til produktet som opfylder det behov det drejer sig om. Kravene (præferencer) er som bekendt i det her eksempel en funktion af situationen i landet.

Differentiering er i økonomi-sprog en konkurrence strategi (se Porters 4 generiske strategier, selv om den kan diskuteres idag).

Opfylder de to vacciner det samme behov? Ja
Tilbyder de produktet til de samme kunder? Ja
Er de en del af samme moderselskab? Nej
Konklusion: De er i konkurrence med hinanden

Part 2 - Markedsandel og parametermix

Kan de konkurrere med hinanden? Er muligvis det du ville sige noget om tidligere, og her må vi se på nogle lidt andrer faktorer end hvordan deres interne økonomi ser ud - for det ved vi ikke.

Her bruger vi noget der hedder et parametermix, som består af 4 parametre: Produkt, Pris, Promotion, Place. Hvis vi ser på pordukt og pris, så er det jo klart her AZ og PH skiller sig fra hinanden.

Pris: AZ 14 DKK, PH 170 DKK. AZ er derfor meget billig, mod PH.

Produkt: Jeg kan ikke huske de eksakte tal, ret mig gerne, men - AZ har en beskyttelse på ~70%, og PH på ~90%. AZ har farlige sjældne bivirkninger, hvor PH ikke har farlige bivirkninger såvidt jeg ved. Antar vi at du har ret mht. De to teknologier, så kan AZ også levere vacciner hurtigere end PH.

Nu danner der sig et billede af to forskellige produkter. Deres konkurrence-evne afhænger så af markedet (behov for immunitet + andre relaterede behov).

Vil de kunne konkurrere med hinanden?

Løser de det samme behov? Ja. Og derfor kan man sige de er i indirekte konkurrence med hinanden. Fordi de er så forskellige, vil de hver især appellere meget mere end konkurrenten, til forskellige under-opdelinger af markedet. AZ har som bekendt ikke en chance i DK og NO. Hvor de til gengæld med pris og eventuelt volumen de kan levere, vil være meget tiltalende for fattige lande som står i en skidt situation.
Jeg bøjer mig i støvet. En god forklaring. :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det behøver du ikke- men det var så lidt 👍

Økonomi og markedsføring er social-videnskab, og derfor en dynamisk ting der ændrer sig hele tiden og ofte er svær at måle. For eksempel er den ene teori (porters 4 generiske strategier) jeg henviser til, ikke rigtig spot on længere. Så det er ikke et ‘facit’ jeg er kommet frem til, men nærmere et eksempel på en analyse ud fra nogle dominerende teorier.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Hvis du med 3 bulletpoints skal sige essensen af hvad det er du er uenig med, hvordan vil de så se ud?
Mener du mhst. virus bekæmpelse eller økonom ?
Mener med hensyn til det som Hugo skriver, og den kontekst han skriver det I
Jamen jeg er, ikke uenig, i det Hugo skriver. Men jeg kan ikke se det har relation til det jeg skriver.

Jeg taler om at jeg ser mening i at liberaliserer vaccineudbuddet når der kommer flere producenter på markedet.
Jeg sammenligner det med, at staten udvælger nogle få producenter. Vil have samme effekt som karteldannelse.
Hvor man sætter konkurrence ud af spillet. Og priserne kan holdes kunstigt oppe, og incitamentet til f.eks.at øge en produktion , som kan forårsage faldende priser, kan være mindre. Når stater udvælger nogle få producenter får også de konkurrencefordele. Hvorfor er det ellers, strengt ulovligt, indenfor EU, hvis et land går enegang ?

Tyskland må f.eks. ikke give deres bilproduktion statsstøtte og Danmark må ikke give svineproduktionen fordele. Det skal i udbud.

Jeg ved ikke hvorfor Hugo quoter til det jeg skriver. Er det så ikke Hugo som burde skrive hvor han er uenig med mig ?

Og jeg ved ikke hvorfor i forventer, at jeg forholder mig til revisions økonomi, som jeg ikke kan se har noget med det jeg skriver at gøre.

Det frustrerer mig faktisk, en smule.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

og derfor en dynamisk ting der ændrer sig hele tiden og ofte er svær at måle
Det har du ret i . Man kan aldrig forudsige økonomisk udvikling 100 %:

Herman Daly skrev, omkring 2007-2008, bogen nødvendighedens økonomi. Han beskriver ud fra økonomiske principper hvordan den økonomiske verdensorden vil føre til massiv tab af biosfære ( kalder han det. )
Han var senor økonom i verdensbanken, men forlod sit job i protest. Og er nu økologisk økonom .
Han redegjorde detaljeret ud fra hans viden som økonom , for den situation vi er i i dag.
I og med, at han fik ret, må han kunne se længere ud bag horisonten end andre økonomer i verdensbanken.
Slet og ret. Han er dygtigere end mainstream økonomerne.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvordan er du kvalificeret til at sige at en økonom er bedre end en anden? Særligt hvis ikke du selv har beggrund som økonom? Jeg syntes egentlig det er lidt respektløst overfor faget.

Hvis du ønsker at lære om et fag som økonomi, hilser jeg det velkommen, og det har jeg stor respekt for, men den der form for arrogance syntes jeg ikke hører nogen steder hjemme.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mike-air skrev: tirs 21. sep 2021 19:45 Hvordan er du kvalificeret til at sige at en økonom er bedre end en anden? Særligt hvis ikke du selv har beggrund som økonom? Jeg syntes egentlig det er lidt respektløst overfor faget.

Hvis du ønsker at lære om et fag som økonomi, hilser jeg det velkommen, og det har jeg stor respekt for, men den der form for arrogance syntes jeg ikke hører nogen steder hjemme.
Fordi det er tydeligt at økonomiske økonomer fik ret i deres forudsigelser og manistream økonomer ikke,
og sandsynligvis , under pres fra politikkere, har ført en strategi som har skadet kloden og gjort børn og unges fremtid usikker. Fordi nogle forskere arbejder under regimelignende tilstande.

Jeg syntes du opfører dig arrogant, når du, som så ofte før, udpeger du dig selv som den videnskabelige ekspert.

Men jeg har prøvet det så ofte. Ved møder, hvor jeg ofte, kan huske alt i detaljer fra foregående møde.
F.eks. da jeg mødtes med bandet jeg spillede med. Og efter lidt over en uge kunne hverken emeritus i pædagogik eller radiologen huske noget som helst af hvad vi lavede ved den forrige øve dag. Men så snart vi sidder på vores vanlige pladser, kan jeg huske forrige øve dag , ned til mindste detalje. Hvilke numre vi øvede og rækkefølgen. Hvilke intro, at vi ændrede toneart af hensyn til sanger. Hvornår en´ havde sin ipad fremme, hvornår en´ var på toilet. De med de største uddannelser prøver at huske. De har jo lært at langtidshukommelse er forbundet med intelligens. Så det burde være dem der huskede. Men deres ansigter lignede en glasskål med varm budding der langsomt størkner og danner skind på overfladen. Men tingende skal være på sin rette plads. Så akademikerne vil fortsætte. Og nævner - må huske at skrive referat. Hvorfor det, ? spørger. Jeg kan huske det ?
Jeg kigger på deres ansigter. -Jeg kan se hvad de tænker - autisme- Selvom jeg, faktisk ikke har nogen diagnose . Og autisme aldrig er blevet nævnt. Jeg kommer dem i forkøbet og siger.- Jeg er ikke vant til dette her. I det samfundslag jeg er opvokset er det ikke noget særligt. Man kan huske sit liv. Jeg nævner.- Er langtidshukommelse ikke et udtryk for intelligens ? Velvidende om at det handler om naturalistisk intelligens og det udspringer fra et overlevelsesinstinkt . Men de har lært at som de højtuddannede er de mest intelligente og dermed må være de bedste på alle intellektuelle områder. Så dermed bliver jeg ofte betragtet som en sygdom.- Dårlige gener - Selvom at de, ofte, selv har et issue i naturalistisk intelligens.

Når mennesker får elektrochok rammes langtidshukommelsen. Man tolker det på den måde at højt uddannede lider mindre skade, da de er mere intelligente . Nej- det er fordi de i forvejen ikke besidder samme naturalistiske intelligens og langtidshukommelse som mennesker der har levet et mere udsat liv. Skulle man tage deres fortolkning for gode varer ville det vise at mennesker med Down Syndrom kan være mere intelligente end højtuddannede

Du har ret i jeg har lang vej endnu for at forstå økologisk økonomi. Men økologisk økonomi er, også, lig med naturalistisk forståelse.


Katarine Juselius . En forsker jeg finder interessant . Har minutiøst kortlagt hvad der spiller ind i økonomi. Med et forskningsprojekt som kaldet VAR. Et projekt som strakte sig over årtier. Jeg ville kunne huske det. Ikke som et kartotek i hjernen, men fra en lille dam i naturens underbevidsthed . Hvorfra minder flyder op når jeg finder det relevant.

Jeg har stor respekt for boglige og akademiske evner. Som f.eks. Katarine Juselius De kan noget jeg , slet ikke, har forudsætningerne for. Og jeg tænker af og til. Hvordan pokker gør de dette. F.eks. ved gruppe arbejde.

Men når jeg fornemmer akademisk hovmod og en narcissistisk opfattelse af meritter. Og jeg ydermere kan høre, når det drejer sig om naturfag, at man ofte, ikke har forudsætningerne. Gider jeg ikke at udvise respekt for meritterne. Uanset, hvor tolerante og forstående man er over for mig. For de udviser, i den grad, disrespekt for det jeg kan.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvis du har mere at sige til mig så lad os tage den på PM, i stedet for at de-raile tråden mere.

Nyt svar