Verden efter Covid19

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Verden efter Covid19

Indlæg af Pastorius »

Jeg har - vist også herinde - diskuteret en del om hvordan verden kommer til at se ud efter Covid. Meget om hjemmearbejde, rejseaktivitet etc.
Min hovedtese er at der går ganske kort tid inden vi er tilbage på normalen, mens mange af mine venner og kolleger (som også har rejst alt for meget og kørt alt for meget på arbejde alt for langt væk fra hjemmet) mener at verden er forandret for altid, og vi kommer til at arbejde meget mere hjemme end tidligere og rejse meget mindre og erstatte det med videokonferrencer og onlinekollaboration.

En tidligere kollega, der nu arbejder KPMG i Norge postede den her på LinkedIn, og man må sige at de ikke er helt enige med mig.



Det kunne også være postet i Norgestråden, men på trods af den useriøse indledning, så synes jeg faktisk emnet er interessant nok til at bære en tråd i sig selv.
--
Robert

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Mit indtryk er at det hovedsageligt er djøffer der savner at komme tilbage til kantinen når jeg har set indslag om det. Store overvægtige mænd der sidder på deres kontorstol og beklager sig over ensomheden.

Min chef har bestemt at vi skal være der 50% af tiden, jeg arbejder 100% på telefon og det har ikke været noget problem at passe arbejdet, måske endda bedre end dér.

Om ikke så længe så skal vi arbejde i storrumskontor og det er jeg meget spændt på. Gad vide om man bliver tysset på fordi man snakker i telefon hele dagen. I bedste fald kan man jo blive sendt hjem.

Jeg har osse en mistanke til at vi skal møde op fordi vores chef så kan føle sig som chef igen og så nødvendig som muligt (jeg har ikke altid nogen idé om hvad hun laver) eller andre afdelinger hvor hjemmearbejde ikke er muligt, kunne jo blive misundelig - og så må vi jo møde op.

Jeg har lige læst Pseudoarbejde af Dennis Nørmark, Anders Fogh (ikke fyrst Fogh) og mon ikke der kommer en toer om hjemmearbejde, transporttid og meningsløse møder.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Morten Bjørn skrev: tirs 14. sep 2021 22:07 Mit indtryk er at det hovedsageligt er djøffer der savner at komme tilbage til kantinen når jeg har set indslag om det. Store overvægtige mænd der sidder på deres kontorstol og beklager sig over ensomheden.

Min chef har bestemt at vi skal være der 50% af tiden, jeg arbejder 100% på telefon og det har ikke været noget problem at passe arbejdet, måske endda bedre end dér.

Om ikke så længe så skal vi arbejde i storrumskontor og det er jeg meget spændt på. Gad vide om man bliver tysset på fordi man snakker i telefon hele dagen. I bedste fald kan man jo blive sendt hjem.

Jeg har osse en mistanke til at vi skal møde op fordi vores chef så kan føle sig som chef igen og så nødvendig som muligt (jeg har ikke altid nogen idé om hvad hun laver) eller andre afdelinger hvor hjemmearbejde ikke er muligt, kunne jo blive misundelig - og så må vi jo møde op.

Jeg har lige læst Pseudoarbejde af Dennis Nørmark, Anders Fogh (ikke fyrst Fogh) og mon ikke der kommer en toer om hjemmearbejde, transporttid og meningsløse møder.
Storrumskontorer er et helvede, og endnu værre for produktiviteten end hjemmearbejde, så det går lidt imod pointen i resten af mit indlæg.

Jeg har de sidste 15 år haft arbejde hvor hjemmearbejde var en mulighed og blev brugt. Meget af nogle, næsten ikke af andre. Oveni arbejder vi i forvejen på forskellige lokationer og i forskellige lande. Jeg har med andre ord rimelig meget erfaring i hjemmearbejde og distanceledelse, og ved ret nøjagtigt hvad det er man lommer til at mangle når man ikke mødes.

Personligt har jeg det fint med at slippe for den daglige tur (det har jeg gjort i mere end 20 år) fra Sorø til hovedstaden eller jævnlige rejser til andre byer/lande, men som leder er hjemmearbejde noget fanden har skabt. Ikke sådan at forstå at mulighed ikke er fin, men det får hurtigt en pris hvis det bliver for meget.

Der er masser af folk der fint kan arbejde hjemmefra og næsten lige så mange der måske endda bliver mere effektive, men man går glip af så mange andre ting. Det er gerne fagligt stærke folk, der også kan drive sig selv. Det er så også de mennesker der sætter dagsordenen når vi mødes fysisk, og går foran med gode eksempler, og er forbilleder og kulturbærere for resten af medarbejderstaben. Helt galt går det, når vi nu skal have nye kolleger eller sågar oplære nye folk selv.

Jeg ville gerne have undværet at skulle fortælle et antal af mine medarbejdere at de ikke længere havde noget job længere på tlf eller videoopkald. Alt samarbejde tager meget længere tid, og møder over video bliver hurtigt enerhverende og langt mindre effektive end fysiske møder. Jeg har langt flere meningsløse møder nu, end jeg havde tidligere - og oveni bidrager jeg ikke med ret meget selv, fordi jeg så snart jeg opdager at mødet er mest for at andre skal have noget ud af det, så begynder jeg at lave andet arbejde, i stedet for at være opmærksom.

De ting der før kunne klares over skrivebordet, kræver nu møder, telefonsamtaler eller endeløses chats frem og tilbage, incl ventetid, hvor modparten lige er igang med noget andet. Vores samarbejdsværktøjer gør at - medmindre jeg gør noget aktivt for at koble det fra) hele tiden bliver forstyrret i de ting jeg laver, hvor jeg på arbejde nemmere kunne gå ind i et andet lokale og lige klare de ting jeg skulle have ordnet inden jeg stillede mig til rådighed for alle mulige andre requests.

Den kyniske side af mig (som har oplevet masser af outsourcing til lavtlønslande) ser også hurtigt risikoen for at nogle lave koblingen at man kan arbejde lige så effektivt i sit hjem, som på kontoret, så er forskellen til om man sidder i Østeuropa, Asien eller Kina måske ikke så stor endda. Det værste er at det nok er rigtigt. Jeg er ikke stor fan af outsourcing - der betaler man også en pris i kvalitet og ansvarlighed, men jeg er oprigtigt i tvivl om vi kan bevare den fordel vi har i erfaring, relationer og arbejdsmoral i ret lang tid, hvis vi alligevel sidder hjemme det meste af tiden. Hvis outsourcingen kun bliver et sprøgsmål om rå kvalifikationer og dedikation, så kan jeg finde flere eksempler på at det nok ville være bedre. Det vi vinder på er vores evne til at samarbejde, tage selvstændige beslutninger (præget af den sunde fornuft der er fraværende, når man i stedet begynder at skrive kontrakter, definere SLA'er og beskrive arbejdsopgaverne præcist) og vores ansvarlighed.

Der kommer mere pseudoarbejde ud af øget hjemmearbejde er jeg ret sikker på og flere ting der bare ikke bliver gjort (uden kraftig brug af pisk), fordi de er for kedelige og for svære at forklare nødvendigheden af på skrift.
--
Robert

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg håber først og fremmest at de bevarer håndspritten i butikkerne. Jeg har vænnet mig til det nu, og er blevet glad for det. Jeg tænker, at det nok kan spare én for mange forkølelser og influenzaer.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev: ons 15. sep 2021 01:41 Jeg håber først og fremmest at de bevarer håndspritten i butikkerne. Jeg har vænnet mig til det nu, og er blevet glad for det. Jeg tænker, at det nok kan spare én for mange forkølelser og influenzaer.
Jeg er ikke sikker på det er en ubetinget fordel generelt at få mindre influenza i samfundet. Jeg blev ramt af en for en tre uger siden, det var en noget hårdere og længere omgang end normalt, og jeg er ikke sluppet helt af med den endnu. (Er selvfølgelig testet).
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Jeg håber på at butikkerne bevarer afstandskravene i køen til kassen. Jeg vil gerne være fri for virus.
Derudover håber jeg på, at folk er mere bevidste hvad ang. hygiejnen ved madlavning til andre. At alle husker at vaske hænder og afspritte, inden de rører ved maden.

Jeg håber, at udryddelse af forkølelse og influenza kommer til at stå på dagsordenen.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

PÅ mit arbejde har vi i det store og hele kunne gennemføre de formidlingsmæssige opgaver som alligevel var til hensigt at videreformidle online. Flere driftsopgaver (som f.eks pligtaflevering og databasevedligeholdelse) har også kørt uden problemer. En stor del af vores indtægter kommer fra Cinemateket og dermed også biografvirksomhed og der har der naturligvis været stilstand. Den samme gælder den digitalisering af filmarven som kræver en fysisk tilstedeværelse (læs: stort set al digitalisering).

Personligt har jeg kunne udføre alle mine faste arbejdsopgaver hjemmefra, men sparingen med kolleger er bare ikke lige så effektiv på Skype. Den sociale del af en arbejdsplads har jeg også (efter en tid) haft svært ved at undvære. Jeg gik igennem en skilsmisse under Corona så har virkelig haft brug for at engagere mig i andre sociale aktiviteter - både kollegialt og med venner. Alle der har prøvet en skilsmisse vil også vide at en ensomhed kan dukke op. Under Corona har dette naturligvis været mere udtalt, og det selvom det var mig der tog initiativ til at sige stop. Alt er dog bedre nu.

Som det er nu, arbejder jeg hjemme to dage om ugen, og det satser jeg på at fortsætte med.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg skal ha min første fysiske arbejdsdag på fredag i næste uge. Det bliver mærkeligt. 3 timers teams møder er normalt nok til at slå mig ud, så det bliver spændende hvordan det bliver, ikke at kunne skrue ned for folk. De søde tider er sku ovre - nu bliver verden ekstrovert og højlydt igen.

Jeg kommer til at stile efter 2-3 dage på kontoret i ugen, når jeg i januar får et normalt arbejdsliv igen. Fordi jeg godt kan lide ro, at få lavet noget, og hader smalltalk :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

På min arbejdsplads har de været meget hurtige til at gå tilbage til de gamle metoder igen, jeg håber at mange af de gode vaner hænger ved, og at man stadig acceptere et ønske om afstand, jeg bryder mig ikke om folk der gramser på mine ting eller arbejdsmiljø. Men på den anden side er fleksibiliteten med at nogle kan deltage online i møder stadig meget smart. Jeg tænker også at hjemmearbejdspladsen er en fin mulighed, vi vækster så meget lige nu at vi ikke kan være der fysisk hvis alle møder op på kontoret.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

K-Bee skrev: tors 16. sep 2021 11:07 Jeg gik igennem en skilsmisse under Corona så har virkelig haft brug for at engagere mig i andre sociale aktiviteter - både kollegialt og med venner. Alle der har prøvet en skilsmisse vil også vide at en ensomhed kan dukke op.
Det er jeg ked af at hører, det er vist aldrig en nem process uanset hvem der tager initiativ til det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Det bliver nok ikke efter corona. Men at vi tilpasser os og vænner os til udbrud og dødstal af og til.
Hver tredje rammes af kræft. Heldigvis overlever de fleste.

Den næste krise - "efter corona" Tja. Jeg gætter på inflation. Som kan have langt alvorligere konsekvenser end corona.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Jeg håber, at myndighederne verden over tager vaccine-tvangen til genovervejelse i denne og i fremtidige pandemier, især den mere "indirekte" der består i, at man ikke selv kan vælge hvilken vaccine man vil tage imod.

Når man har at gøre med nyudviklet medicin, og der er flere på markedet som har alvorlige bivirkninger, så er det jo fuldstændigt idiotisk tåbeligt at myndighederne i f.eks. Frankrig, Tyskland mfl. (og Danmark for den sags skyld også) ikke giver borgerne mulighed for selv at vælge hvilken vaccine de vil have, dvs. den vaccine borgeren føler sig mest tryg ved.

Hvis man vil vaccine-skeptikerne til livs må myndighederne også gøre en indsats for det. Ikke at lade folk vælge selv er hul i hovedet.

Jeg blev også kun vaccineret, fordi jeg blev lovet Pfizer, og ikke AstraZeneca/Johnson & Johnson.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev: søn 19. sep 2021 09:26 Jeg håber, at myndighederne verden over tager vaccine-tvangen til genovervejelse i denne og i fremtidige pandemier, især den mere "indirekte" der består i, at man ikke selv kan vælge hvilken vaccine man vil tage imod.

Når man har at gøre med nyudviklet medicin, og der er flere på markedet som har alvorlige bivirkninger, så er det jo fuldstændigt idiotisk tåbeligt at myndighederne i f.eks. Frankrig, Tyskland mfl. (og Danmark for den sags skyld også) ikke giver borgerne mulighed for selv at vælge hvilken vaccine de vil have, dvs. den vaccine borgeren føler sig mest tryg ved.

Hvis man vil vaccine-skeptikerne til livs må myndighederne også gøre en indsats for det. Ikke at lade folk vælge selv er hul i hovedet.

Jeg blev også kun vaccineret, fordi jeg blev lovet Pfizer, og ikke AstraZeneca/Johnson & Johnson.
Ja, det syntes jeg umiddelbart lyder fornuftigt. Her i Norge kunne man faktisk vælge selv.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

På regerings seneste "efter corona" pressemøde, blev det faktisk lovet at man fremover selv kan vælge vaccine.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev: søn 19. sep 2021 09:26 Jeg håber, at myndighederne verden over tager vaccine-tvangen til genovervejelse i denne og i fremtidige pandemier, især den mere "indirekte" der består i, at man ikke selv kan vælge hvilken vaccine man vil tage imod.

Når man har at gøre med nyudviklet medicin, og der er flere på markedet som har alvorlige bivirkninger, så er det jo fuldstændigt idiotisk tåbeligt at myndighederne i f.eks. Frankrig, Tyskland mfl. (og Danmark for den sags skyld også) ikke giver borgerne mulighed for selv at vælge hvilken vaccine de vil have, dvs. den vaccine borgeren føler sig mest tryg ved.

Hvis man vil vaccine-skeptikerne til livs må myndighederne også gøre en indsats for det. Ikke at lade folk vælge selv er hul i hovedet.

Jeg blev også kun vaccineret, fordi jeg blev lovet Pfizer, og ikke AstraZeneca/Johnson & Johnson.
Enig. En liberalisering ville måske fremme vaccineproduktionen og gøre den billigere. Når staten vælger for os er det en form for kartel. Der er ingen konkurrence på priser og det kan muligvis svare sig for producenter at holde igen med vaccineproduktion. Da det kan holde priserne oppe. Man kunne godt vælge statsproduktion, men når staten udvælger nogle få firmaer for os . Må der være eftervirkninger, som man kender fra karteldannelse.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kimex skrev: man 20. sep 2021 05:51 ....
Der er ingen konkurrence på priser og det kan muligvis svare sig for producenter at holde igen med vaccineproduktion. Da det kan holde priserne oppe. .....
Der mangler vist lige at blive produceret og distribueret nogle milliarder doser, inden det bliver et problem.

Hvordan er der iøvrigt ikke konkurrence på priser? Der er markant forskel på prisen på eksempelvis astrazeneca og pfizer.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Der mangler vist lige at blive produceret og distribueret nogle milliarder doser, inden det bliver et problem.
Da corona udbrød var der heftig konkurrence mellem firmaer om , først, at udvikle en vaccine. Det kan tage op til 3 år. Men var på markedet langt tidligere.
Og vi kan, nok, forvente 4-5-6-7- stik. også, samt nye varianter og nye epidemier og pandemier. Men vælger f.eks. EU et eller nogle få, bliver konkurrencen neutraliseret. Og der er ikke samme incitament til at øge produktionen, da det kan holde priserne oppe , ikke, at gøre det.
Hvordan er der iøvrigt ikke konkurrence på priser? Der er markant forskel på prisen på eksempelvis astrazeneca og pfizer.
Det er to forskellige firmaer. Der er sandsynligvis ikke kartel mellem disse to firmaer.

Men hvis en stat eller EU udvælger ganske få firmaer til vaccineproduktion, må effekterne være det samme som det beskrives ved karteller.

Det jeg skriver skal ikke forveksles med hyldest til konkurrence-samfundet.

De økonomiske filosoffer der opfandt liberalismen kaldte økonomien - blodbanen i et samfund. Adam Smith , udtrykte det - Økonomien er til for et samfund og ikke omvendt.

Men økonomi er´ konkurrence. Uanset, hvordan vi vender og drejer det.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Kimex skrev: man 20. sep 2021 11:18
Der mangler vist lige at blive produceret og distribueret nogle milliarder doser, inden det bliver et problem.
Da corona udbrød var der heftig konkurrence mellem firmaer om , først, at udvikle en vaccine. Det kan tage op til 3 år. Men var på markedet langt tidligere.
Og vi kan, nok, forvente 4-5-6-7- stik. også, samt nye varianter og nye epidemier og pandemier. Men vælger f.eks. EU et eller nogle få, bliver konkurrencen neutraliseret. Og der er ikke samme incitament til at øge produktionen, da det kan holde priserne oppe , ikke, at gøre det.
Hvordan er der iøvrigt ikke konkurrence på priser? Der er markant forskel på prisen på eksempelvis astrazeneca og pfizer.
Det er to forskellige firmaer. Der er sandsynligvis ikke kartel mellem disse to firmaer.

Men hvis en stat eller EU udvælger ganske få firmaer til vaccineproduktion, må effekterne være det samme som det beskrives ved karteller.

Det jeg skriver skal ikke forveksles med hyldest til konkurrence-samfundet.

De økonomiske filosoffer der opfandt liberalismen kaldte økonomien - blodbanen i et samfund. Adam Smith , udtrykte det - Økonomien er til for et samfund og ikke omvendt.

Men økonomi er´ konkurrence. Uanset, hvordan vi vender og drejer det.
Der har været ganske hårdt pres på de firmaer for både at levere rimelige priser og store mængder - på trods af lille konkurrence. Der har også været ganske stor fokus på firmaerne, så de har i hvert fald ikke kunnet gå under radaren.
Almindelige markedsvilkår er nok ikke den væsentligste faktor i den tid. Sidenhen kæmper andre producenter jo også for at få deres vacciner godkendt - og det skal nok komme for nogle af dem.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: søn 19. sep 2021 23:55 På regerings seneste "efter corona" pressemøde, blev det faktisk lovet at man fremover selv kan vælge vaccine.
Knæhøj karse!

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Pris, udbud, efterspørgsel er mere komplekst en som så.

Ganske rigtigt er der stadig en kæmpe efterspørgsel, men fra de såkaldt fattige lande, med dårlig økonomi.
Udbuddet fejler ikke noget, da vestens (på nær USA´s) efterspørgsel er dalet.
Priser kan ikke sammenlignes mellem f. eks. Pfizer og Astra Zenica. Pfizer bygger på MRNA- teknologi, som er dyrere end dødt virus som AstraZenica bygger på.
De ville derfor heller ikke kunne konkurrere, da de er vidt forskellige.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: man 20. sep 2021 20:29 Priser kan ikke sammenlignes mellem f. eks. Pfizer og Astra Zenica. Pfizer bygger på MRNA- teknologi, som er dyrere end dødt virus som AstraZenica bygger på.
De ville derfor heller ikke kunne konkurrere, da de er vidt forskellige.
Ahh, den logik er jeg nu ikk helt enig i. De dækker det samme behov, og må derfor deles om den del af markedet de begge kan sælge til (dvs. alt andet end det offentlige i DK og NO).

Husk tilbage til Januar 2021: Da var der meget direkte konkurrence mellem disse forskellige teknologier, fordi de alle løste et problem der hed immunitet overfor covid-19. Der var ikke så mange der tænkte over prisen heller på det tidspunkt.

Point: Konkurrence og marked er dynamisk og afhænger af situationen i et givent land.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev: man 20. sep 2021 21:10
Hugo skrev: man 20. sep 2021 20:29 Priser kan ikke sammenlignes mellem f. eks. Pfizer og Astra Zenica. Pfizer bygger på MRNA- teknologi, som er dyrere end dødt virus som AstraZenica bygger på.
De ville derfor heller ikke kunne konkurrere, da de er vidt forskellige.
Ahh, den logik er jeg nu ikk helt enig i. De dækker det samme behov, og må derfor deles om den del af markedet de begge kan sælge til (dvs. alt andet end det offentlige i DK og NO).

Husk tilbage til Januar 2021: Da var der meget direkte konkurrence mellem disse forskellige teknologier, fordi de alle løste et problem der hed immunitet overfor covid-19. Der var ikke så mange der tænkte over prisen heller på det tidspunkt.

Point: Konkurrence og marked er dynamisk og afhænger af situationen i et givent land.
Jeg har ikke læst markedsøkonomi, men været selvstændigt handlende.
Der må være en grund til at Pfizer koster ca. 170.- og AZ 14.- i DK.
Jeg formoder at det er den simple grund at man kan producere AZ lynhurtig af dødt virus, så længe man har råvarer nok.
MRNA produktion stiller store krav til råvarer (så vidt jeg er orienteret) og processen er langsom og dyr.
Jeg er enig i at man sagtens kan ha´ differentierings politik, ligesom biler, før afgift, koster forskelligt fra land til land.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: man 20. sep 2021 22:05
Jeg har ikke læst markedsøkonomi, men været selvstændigt handlende.
Der må være en grund til at Pfizer koster ca. 170.- og AZ 14.- i DK.
Jeg formoder at det er den simple grund at man kan producere AZ lynhurtig af dødt virus, så længe man har råvarer nok.
MRNA produktion stiller store krav til råvarer (så vidt jeg er orienteret) og processen er langsom og dyr.
Jeg er enig i at man sagtens kan ha´ differentierings politik, ligesom biler, før afgift, koster forskelligt fra land til land.
Det er fair nok du ikke har det, men så lyt til en der snart har den baggrund: det fungerer ikke helt som du skitserer.

Part 1 - konkurrence

Det er lettere hvis vi ikke gør os nogle antagelser omkring ting vi ikke ved - pris og produktions omkostninger hænger oftest sammen ja (i de fleste brancher). Men lad os hellere holde os til selve prisen og markedet.

Et marked er baseret på behov: immunitet overfor en sygdom. I det her marked kan der så være under-opdelinger baseret på yderligere krav til produktet som opfylder det behov det drejer sig om. Kravene (præferencer) er som bekendt i det her eksempel en funktion af situationen i landet.

Differentiering er i økonomi-sprog en konkurrence strategi (se Porters 4 generiske strategier, selv om den kan diskuteres idag).

Opfylder de to vacciner det samme behov? Ja
Tilbyder de produktet til de samme kunder? Ja
Er de en del af samme moderselskab? Nej
Konklusion: De er i konkurrence med hinanden

Part 2 - Markedsandel og parametermix

Kan de konkurrere med hinanden? Er muligvis det du ville sige noget om tidligere, og her må vi se på nogle lidt andrer faktorer end hvordan deres interne økonomi ser ud - for det ved vi ikke.

Her bruger vi noget der hedder et parametermix, som består af 4 parametre: Produkt, Pris, Promotion, Place. Hvis vi ser på pordukt og pris, så er det jo klart her AZ og PH skiller sig fra hinanden.

Pris: AZ 14 DKK, PH 170 DKK. AZ er derfor meget billig, mod PH.

Produkt: Jeg kan ikke huske de eksakte tal, ret mig gerne, men - AZ har en beskyttelse på ~70%, og PH på ~90%. AZ har farlige sjældne bivirkninger, hvor PH ikke har farlige bivirkninger såvidt jeg ved. Antar vi at du har ret mht. De to teknologier, så kan AZ også levere vacciner hurtigere end PH.

Nu danner der sig et billede af to forskellige produkter. Deres konkurrence-evne afhænger så af markedet (behov for immunitet + andre relaterede behov).

Vil de kunne konkurrere med hinanden?

Løser de det samme behov? Ja. Og derfor kan man sige de er i indirekte konkurrence med hinanden. Fordi de er så forskellige, vil de hver især appellere meget mere end konkurrenten, til forskellige under-opdelinger af markedet. AZ har som bekendt ikke en chance i DK og NO. Hvor de til gengæld med pris og eventuelt volumen de kan levere, vil være meget tiltalende for fattige lande som står i en skidt situation.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Hald skrev: lør 18. sep 2021 07:33
K-Bee skrev: tors 16. sep 2021 11:07 Jeg gik igennem en skilsmisse under Corona så har virkelig haft brug for at engagere mig i andre sociale aktiviteter - både kollegialt og med venner. Alle der har prøvet en skilsmisse vil også vide at en ensomhed kan dukke op.
Det er jeg ked af at hører, det er vist aldrig en nem process uanset hvem der tager initiativ til det.
Tak :-)
Det var nået til et punkt hvor jeg ikke følte vi havde noget at bygge på mere, så jeg sagde stop og er fuldt afklaret med det. Men derfor er det stadig hårdt som du siger. Vi var sammen i 10 år, og så er der en del minder og historie der også skal bearbejdes.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Hugo skrev: man 20. sep 2021 20:29 Pris, udbud, efterspørgsel er mere komplekst en som så.

Ganske rigtigt er der stadig en kæmpe efterspørgsel, men fra de såkaldt fattige lande, med dårlig økonomi.
Udbuddet fejler ikke noget, da vestens (på nær USA´s) efterspørgsel er dalet.
Priser kan ikke sammenlignes mellem f. eks. Pfizer og Astra Zenica. Pfizer bygger på MRNA- teknologi, som er dyrere end dødt virus som AstraZenica bygger på.
De ville derfor heller ikke kunne konkurrere, da de er vidt forskellige.
Jeg er klar over at vi har masser af vaccine i vores del af verdenen. Og jeg siger ikke at producenterne af vaccine har opført sig underlødigt. Men principperne i lade udbud og efterspørgsel være afgørende, efterhånden som der er flere producenter der har udviklet vaccine, vil altid være mere dynamisk. Det er naivt , ikke at være opmærksom på at konkurrence sættes mere eller mindre ud af kraft ved statsstyring.

Hver gang man regulerer økonomien laver man en lille pagt med djævlen. For der er altid en pris der skal betales et eller andet sted. Og før eller siden slår det tilbage til os selv.

Efter børskrakket i 1929. Lavede man new deal. Et økonomisk socialt reform program, der bragte det meste af vesten ud af krisen. Men efter 1 verdens krig , var bitterheden mod Tyskland stor. Dynamikken nåede ikke til Tyskland efter deres inflation. Efter første Verdens krig . nægtede flere amerikanske banker at forny de store lån Tyskland havde. Dermed kunne de ikke føre en pengepolitik som andre vestlige lande.

Vi kan ikke give new deal skylden for Anden Verdenskrig. Men jeg er ikke i tvivl om at når dynamikken ikke nåede Tyskland, har deres økonomiske krise været medvirkende til radikalisering og WW2.

Nyt svar