Middelalder Folk/World

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Middelalder Folk/World

Indlæg af mediumaevum »

Jeg vil lave en teaser (film) over noget middelalderligt, som forhåbentligt skal linkes til i en onlineudgave af en avis, og lavede dette meget korte nummer (1 minut).

Er der noget, der stikker ud eller kan gøres bedre, synes I?



Instrumenterne er Santoor (melodi), en irsk fløjte (kontramelodi), oud (bas) og darabuka-trommer.
Derudover 1. violiner til at lægge et ekstra lag af harmonisering.

Så kan det vist ikke blive mere internationalt :)
Senest rettet af mediumaevum fre 10. sep 2021 16:24, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det virker fint i mine ører.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: tors 9. sep 2021 18:13 Det virker fint i mine ører.
Takker. Det er det vigtigste.

Kunne også rigtig godt tænke mig @Gothi's holdning til stykket. Han er jo Lydmaskinens "no. 1 drummer".

Derudover måske også noget mix/mastering feedback, er lidt i tvivl om der er for meget/for lidt rumklang.
Senest rettet af mediumaevum tors 9. sep 2021 21:50, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Ja, det kan jeg desværre ikke hjælpe med. Mine ører er ikke fine nok til det.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Det lyder.... middelalderligt!

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

mediumaevum skrev: tors 9. sep 2021 18:21 Kunne også rigtig godt tænke mig @Gothi's holdning til stykket. Han er jo Lydmaskinens "no. 1 drummer".
Uha, jeg er ikke trommeslager, men percussionist. Men i den forbindelse er trommen for lav for mig. Netop til sådan et stykke er det oplagt, at du får percussion helt op.front, så grundpulsen ikke anonymiseres af de ellers vellydene instrumenter. Du kunne også markere et slaget med et dybere tromme og lægge en tambourin på subdivisionerne i rytmen. Ellers er du tro mod dine stemninger og det fungerer godt. Igen er det game musik jeg associerer til, men jeg har sørme også spillet en del med middelaldertemaer.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev: tors 9. sep 2021 17:55Så kan det vist ikke blive mere internationalt :)
Ja, rent etnografisk er det noget af en rodebutik :-D Det er jeg rent personligt ret vild med, men folk med stærkere hang til autenticitet (en gruppe, som jeg nok egentlig indtil nu har inkluderet dig i) vil muligvis rynke på næsen. Men fedt, at du skider på konventionerne og bruger det, der virker.

Jeg ville også mixe trommerne ret meget længere frem, men det er jo et personligt æstetisk valg. Percussion der ligger mere in your face vil give en mere moderne lyd, og det kan jeg godt lide. Det lydideal du har valgt her er mere klassisk.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

@mediumaevum - du er sgu inde i en rivende udvikling synes jeg.

Det passer i hvert fald mig rigtig godt, at du blander genrerne lidt og jeg er kastet lige ind i et MMORPG univers.

I forhold til mix og mastering:
Man må gerne træffe nogle valg. At noget skal fylde mere eller mindre. At nogle instrumenter skal udfylde en særlig rolle. Jeg ville elske, hvis trommerne var mere med. Det lyder fedt at der noget klang på dem - men måske er den lidt for lang? Lange klange er med til at placere instrumentet længere i baggrunden.

Jeg synes måske også at det hele bliver lidt toppet. Måske det i virkeligheden er din klang som skal tyndes ud i bunden og toppen?

Mvh Marco

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

I forbindelse med autenticitet, skal I nok lige komme i hu, at den cinematiske genre i forvejen har opdaterede fortolkninger af fortidens lyd. Skal det være helt autentisk, skal man jo gå efter original-lyden, som kan være mindre spændende for det moderne øre. Her kan I følge noget af den sporadiske folkemusik, der er overleveret fra antikken og til i dag og klassisk musik i part II.





Der er rigtig meget kræs for mine ører, men til de mere dramatiske fremstillinger i film og spil, kan man godt høre, der skal formes og farves og ofte tilføjes noget instrumentering for at komme det moderne øre i møde. I øvrigt var fx 1400 tallets Avignon et kulturelt center for musik, hvor vi ved at musikere kom fra hele verden for at udveksle ideer og blive inspireret. Derfor kan vi også finde samme type instrumenter i både øst og vest, og I skal regne med mange fusioner ud i det internationale.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Yes, jeg er helt med - musikidealet har udviklet sig meget, og filmsproget kalder på en helt anden dramatik end historiske gengivelser af middelaldermusik. Jeg nævner primært autenticitet, halvt drillende, fordi Mediumaevum (som dem af os der har fulgt ham siden hans første spæde forsøg offentliggjort her på siden kan bevidne) kommer fra et udgangspunkt, hvor det meget nødigt måtte kunne høres på musikken at den var skrevet senere end ca. år 1300. Jeg synes det er fedt, at der er sket en udvikling siden da.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

marco skrev: fre 10. sep 2021 12:32 jeg er kastet lige ind i et MMORPG univers.
Takker - Det er også meningen. Det skal bruges til animationer over noget middelalderligt.
david mondrup skrev: fre 10. sep 2021 15:29 Yes, jeg er helt med - musikidealet har udviklet sig meget, og filmsproget kalder på en helt anden dramatik end historiske gengivelser af middelaldermusik. Jeg nævner primært autenticitet, halvt drillende, fordi Mediumaevum (som dem af os der har fulgt ham siden hans første spæde forsøg offentliggjort her på siden kan bevidne) kommer fra et udgangspunkt, hvor det meget nødigt måtte kunne høres på musikken at den var skrevet senere end ca. år 1300. Jeg synes det er fedt, at der er sket en udvikling siden da.
Takker for feedback. Godt at vide at jeg har udviklet min musik :)

Og til @marco: Jeg har tilpasset stykket, dvs. bragt instrumenterne mere "up-front", og fremhævet trommerne.

Link er det samme.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Ha, Ha, David :lol: Ja, der kender I mere historie end mig. Men bortset fra lige fra dette ambitiøse sigte, klarer han sig nu meget godt inden for game genren, så der må være overskud til lidt drilleri der.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Gothi skrev: fre 10. sep 2021 16:30 Ha, Ha, David :lol: Ja, der kender I mere historie end mig. Men bortset fra lige fra dette ambitiøse sigte, klarer han sig nu meget godt inden for game genren, så der må være overskud til lidt drilleri der.
Jeg leger også med dissonerende harmonier... ;)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev: fre 10. sep 2021 16:45 Jeg leger også med dissonerende harmonier... ;)
Det er så vildt, hvad der er sket, MA. Helt uden pis.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev: fre 10. sep 2021 18:05
mediumaevum skrev: fre 10. sep 2021 16:45 Jeg leger også med dissonerende harmonier... ;)
Det er så vildt, hvad der er sket, MA. Helt uden pis.
Det startede med at jeg fandt ud af, at noget af det musik jeg allerede kunne lide i forvejen - fra en af Palestrina's lærlinge Thomas Luis de Victoria, også brugte dissonerende harmoniseringer.

Men jeg er stadig i øvefasen. Jeg tør ikke lave et nummer, hvor de er alt for gennemtrængende, før jeg har mestret kunsten. Dissonans skal bruges med dygtighed og snilde, er min holdning. Gøres det korrekt kan det lyde både smukt og storslået. Gøres det forkert, lyder det som en lydoptagelse af kat man trækker i halen og derefter forvrænger i en synthesizer. Det er både dyre- og menneskeplageri - samtidig.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Med hensyn til middelalderinstrumenter, mener jeg at de brugte mellemøstlige instrumenter op til ihvertfald 14-1500-tallet.
Selv vikingerne brugte mellemøstlige instrumenter. Lutten er en viderudviklet af Oud'en. Percussion-instrumenter, trommer mv. har ligeledes været af mere sydlandsk og østlig oprindelse.

Meget af den tidlige sydfranske middelaldermusik lyder da også meget mellemøstlig - f.eks. Beatritz de Dia's "A Chantar m'er".


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hej igen.

Jeg har lavet en video. Lad mig vide hvad I synes om videoen, og musikvalget. Passer musikken til filmen?


Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har lige lyttet på soundcloud linket i første post, og er vild med at du er begyndt at få mere trommer på.

Faktisk så meget, at jeg synes det er synd de ligesom "drukner" lidt når alle de andre instrumenter er kommet i gang. Måske skal der boostes lidt 100 Hz på trommerne, eller også skal de bare skrues et lille hak mere op?

Men nu er jeg også ret pjattet med trommer og percussion sådan generelt, så tag min holdning med et gran salt. ;)

Fint nummer!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar