Radio/TV

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Radio/TV

Indlæg af nkholst »

Hej Forum

Er der nogen af jer, der laver musik, speaks, jingler til radio/tv?
Går og lurer på hvordan man kommer i gang - altså for kontakten. Finders der en udbudsportal hvor eksempelvis "Volkswagen", "Arla", "CBB-mobil" mv. - (stort som småt) udbyder deres ønsker, hvor man så kan byde ind, eller kontakter de selv eventuelle samarbejdspartnere?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

De fleste af den slags større jobs kommer via medie-/reklamebureauer. Både før og under er det netværk, netværk, netværk.

Sagt med andre ord: den type jobs kommer ikke i udbud.

Du kan dog med fordel være fræk og uopfordret henvende dig til bureauer. Jeg kender i hvert fald én meget succesfuld producer, som har fået godt gang i den bare ved at få en fod indenfor døren. Et lille job fører til det næste, osv.

Bemærk, at ligesom i resten af lydbranchen, så er rå talent ikke særlig meget værd. Det handler i ligeså høj grad om leveringsdygtighed (deadlines), kommunikation, dedikation og stabilitet. Prisen er mindre afgørende, da de fleste jobs skulle være lavet i går, så det er ikke værd at konkurrere på prisen.

DR og TV søger periodisk men sjældent deciderede fastansættelser (eller freelance) inden for lyd/spot-produktion. Sådan har jeg lavet en del ting for DR tilbage i 2000'erne, bare ved at svare på et jobopslag. TV2 forsøgte at hyre mig, men jeg er ikke interesseret i fastansættelse eller en masse freelancejobs i den branche.

Så kig efter jobopslag i den retning og gå ud til mediebureauer og reklamér for dig selv og dine evner. Intet galt i at lave småjobs direkte for visse virksomheder - hvis du kan få dem - men generelt er kanvassalg en dødssejler, dvs. du kommer ikke til at få jobs ved at henvende dig direkte til fx Volkswagen eller Arla. Alt foregår gennem mediebureauer, der enten selv ansætter eller hyrer (mere eller mindre faste) freelancere.

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Hej Holger

Tak for et godt dybdegående svar. Det sætter jeg stor pris på.
Har i mange år leget med tanken om de her "små produktioner" (10-30 sec.) og altså begynde, at opbygge et bibliotek af jingles og andet småt - simpelthen for af få mine idéer forløst. Jeg vil gerne i gang, fordi jeg generelt synes det er sjovt (hobby) og har altid en masse idéer. Samtidig mener jeg også, at mine outputs ville kunne blive brugbare for radio-/tvspots.
Jeg har som sådan ikke henblik på økonomien/fortjenesten eller en jobansættelse (rækker naturligvis gerne hånden frem, hvis det skulle være tilfældet), men for den kreative del. Som så mange andre kunstnere, vil jeg jo gerne formidle mine idéer og budskaber, men det er nok de færreste der gider streame jingler og reklamespots...

Derudover har jeg holdt en pause fra musikproduktion i mange mange år og og er ved at genfinde mig selv i behandling af lydproduktion, hvorfor det kunne være med til at få gang i hjulene igen (Logic Pro X).

Nyt svar