Personal Phantom

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Personal Phantom

Indlæg af Hugo »

Dette stykke indadnavlebeskuendevendte musik er jeg i tvivl om hvilken genre jeg skal henføre det til.
Noire? Eller blot meeeget alternativ rock?

Jeg har øvet alt det jeg senest har lært; automatisering af vokal, så det ligner en Richter-skala.
Opdeling af især kick og bass frekvens + lidt carving hist og her (nyt for mig)
Er selv meget godt tilfreds.

God fornøjelse til dem som orker



Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Jeg hører hæftigt 70'er prog rock inspireret...

Kunne godt tænke mig at bass og trommer fik lidt mere "groove", så tror jeg lynhurtig den ville blive meget mere interessant at lytte til...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

AnotherDan skrev: tirs 24. aug 2021 18:21 Jeg hører hæftigt 70'er prog rock inspireret...

Kunne godt tænke mig at bass og trommer fik lidt mere "groove", så tror jeg lynhurtig den ville blive meget mere interessant at lytte til...
Tak for din kommentar/kritik

I det stille eller hurtige, og hvad mener du helt nøjagtigt med groove? Sløvt klask eller drive?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Med groove mener jeg variation, lidt mindre statisk, lidt mere som man ville spille det på et "analogt" instrument...

På bassen lidt licks... På trommerne afvigelser der ikke gør det så "kvantificeret"... Håber det giver mening?

Det kræver lidt investering i programmeringen af instrumentet, men det betaler sig...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Okay, I´ll try
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

godt nummer Hugo, men 2 ting irriterer:

den der lyd i starten, den looper som en gammel Amiga sample. jo højere tone, jo hurtigere loop.
det lyder ikke særligt godt. måske har du en anden orgel lyd ?

trommerne er for lette, der skal mere kick og bund i dem ?
henne ved slutningen kan man tydeligt høre hvor slaskede og lette de er. jeg synes bare ikke det passer sammen.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Jeg vil gerne tilslutte mig AnotherDan.

Dine trommer lyder tit meget maskin-agtigte.
Det kan jo være et bevidst valg - jeg synes for eksempel, det gav ok mening i det der “We’ve come to take you away”-nummer, du lavede (har glemt, hvad det hedder) - sådan mand mod en kold maskine-agtigt.
Men hvis det var mig, ville jeg generelt arbejde på at gøre alting lidt mere ‘naturligt’ og organisk - og ja, groove mere. Trommerne er et oplagt sted at starte, fordi du kan lade resten følge med bagefter, når du har feelingen på plads. Bare det at variere hi-hatten kan gøre store ting.

En anden basic ting er at lade kicket ramme sammen med crash/splash bækkener, når du vil markere noget. Det har ingen impact, når det bare er et bækken (jeg tænker blandt andet på det nummer, du uploadede umiddelbart inden det her - jeg lagde ikke lige mærke til om det samme sker i det her nummer)

Et tredje sted, du kunne begynde:
I dine numre har du ofte mange snare-fills, der lyder lidt som et (langsomt) maskingevær, fordi alle slag har samme velocity (og tilmed er der næsten fuld smadder på dem alle). Det er også meget tydeligt i det nummer, du lagde op umiddelbart inden det her.
Det kan være svært, at midi’e sig frem til fede, naturlige trommefills, hvis man ikke er trommeslager - men du kan jo evt. “snyde” lidt og hive et nogenlunde passende tromme-fill ind i DAW’en fra Studio Drummer og så tage udgangspunkt i det. Der vil du også kunne se, hvordan velocity og timing varierer.

Med forbehold for, at jeg bare har lyttet på en IPhone, vil jeg dog sige, at jeg synes, trommerne lyder bedre i det her nummer, end de har gjort i mange af dine tidligere. Så der sker noget :)

… Og jeg er på ingen måde ekspert i tromme-grooves, selv om jeg godt kan spille trommer. Jeg lærer stadig selv. Så det er bare forslag :)

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det er virkelig svært at programmere akustiske trommer "godt", men man kan få så meget hjælp af værktøjerne idag... Jeg har købt et sh*tload af tromme rytme midi pakker, som jeg så sidder og klipper og klistrer i, ændre velocity, bruger som templates osv...

Og jeg er ikke trommeslager selv, men i min musik er trommerne fundamentet for resten og det som jeg bruger til at indspille op ad så jeg invisterer meget tid i det...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Hej TJJ. Jeg tror det hed "The Trial" det du hentyder til. Jeg blev aldrig helt tilfreds med det (ikke din skyld :)). Det ligger nu i en mappe "kigges på senere"

I har begge to ret i at musikken ikke er organisk. Det indrømmer jeg helt og fuldt. Jeg sad igen igen en lang nat og forsøgte med Quantizie og Velocity og forsøgte at gøre det organisk, men der skal mere til.
Det der hjalp mest, var at jeg lavede en ny bas til ny hurtige omkvæd og finalen, men jeg er stadig ikke helt tilfreds.
I min verden er trommerne osse fundamentet fro resten af musikken. Grunden til mine mange fills, er nok at jeg har lyttet for meget Genesis.
Phil Collins (ha, Fills Collins) kan nemlig det der, men uden at det lyder som en AK-47
Rart at vide, der er noget at gå efter. Det kan forhåbentlig kun blive bedre.

Tak ska´ I ha´ begge to ;)

Sid, jeg så ikke lige din kommentar. Havde ikke scrollet højt nok op, men tak for den. Jeg tror vi lever i hver vores musikverden, for jeg er nu helt vild med den slaskede kick.
Lyden i Intro, som du måske hentyder til, er en imitation af en guitar hvor man skruer langsomt op for volumeknappen idet man slår en akkord an, Det var meget brugt i - 70´erne.
Senest rettet af Hugo ons 25. aug 2021 12:35, rettet i alt 1 gang.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hugo skrev: ons 25. aug 2021 12:20 I min verden er trommerne osse fundamentet fro resten af musikken. Grunden til mine mange fills, er nok at jeg har lyttet for meget Genesis.
Phil Collins (ha, Fills Collins) kan nemlig det der, men uden at det lyder som en AK-47
Men det er som om du har optaget dem med 7,5 IPS og afspiller dem nu ved 15 ... jeg er sådan set godt klar over, at det var der der var plads til dem, fordi din synthesizer-bund snarere er en cello-ditto. Du lægger din venstre hånd på keyboardet dér hvor din egen stemme ligger og får derved en "pæn" samling af ting hvor alle har et bidrag i 300 hz området. Du skal ikke equalizere dig ud af det, men i stedet få transponeret trommerne nedad og den der venstrehånd opad... tror jeg?

--sd

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Så er lydfilen udskiftet.
Anderledes bas i refræn, snare udskiftet og kælet for.
Alt har fået quatizise 30 % og punktvis manuel behandling af velocity.

Den er der nok ikke helt endnu, men det er den vej jeg prøver at arbejde. ´kæft det tar´ tid.

@TJJ
Jeg kan ikke mindes at jeg bruger splash uden enten kick eller snare. Så må det være fordi en af dem har været for svage.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Der er en interessant intimitet over det nummer.

Personligt ville jeg nok have fjernet al rumklang fra vokalen og måske smidt lidt mere rum på nogen af instrumenterne i stedet for.

Men fed melankoli! Nummeret fungerer godt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mange tak for kritik og ide. :)
Jeg kan da prøve i mit mix, at by-passe reverb i vokal, og lytte en gang, hvilken lydbillede der så kommer.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det vil sikkert føles "nøgent", og kræve lidt mod at gøre.
Men jeg tror faktisk godt din vokal kan bære det.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det kræver nemlig mod. Jeg "kamouflerer" nemlig min vokal med alt hvad jeg kan finde, da jeg ikke synes at den er specielt god.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Hugo skrev: ons 25. aug 2021 16:51

@TJJ
Jeg kan ikke mindes at jeg bruger splash uden enten kick eller snare. Så må det være fordi en af dem har været for svage.
Du er med på, at jeg henviste til nummeret før det her, ikke? Altså Kloden Koger.

Prøv lige at høre Kloden Koger en gang til. For eksempel fra 1:22 til 1:30. Hvis kicket rammer sammen med craschet på alle markeringerne på "2 og" er det godt nok ualmindeligt svagt på nogle af dem. Det samme gælder en af markeringerne på et-slaget i tidsrummet. Og det gentager sig flere gange i nummeret.

Jeg tror, at jeg selv ville lade bassen følge med også for at give yderligere impact.

Lige op til 1:30-ish er der i øvrigt et eksempel på et af de snare-fills, der lyder meget maskinagtigt i mine ører. Lidt variation i slagstyrken, samplevalget og timingen ville gøre meget IMO.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

TJJ skrev: man 6. sep 2021 09:10
Hugo skrev: ons 25. aug 2021 16:51

@TJJ
Jeg kan ikke mindes at jeg bruger splash uden enten kick eller snare. Så må det være fordi en af dem har været for svage.
Du er med på, at jeg henviste til nummeret før det her, ikke? Altså Kloden Koger.

Prøv lige at høre Kloden Koger en gang til. For eksempel fra 1:22 til 1:30. Hvis kicket rammer sammen med craschet på alle markeringerne på "2 og" er det godt nok ualmindeligt svagt på nogle af dem. Det samme gælder en af markeringerne på et-slaget i tidsrummet. Og det gentager sig flere gange i nummeret.

Jeg tror, at jeg selv ville lade bassen følge med også for at give yderligere impact.

Lige op til 1:30-ish er der i øvrigt et eksempel på et af de snare-fills, der lyder meget maskinagtigt i mine ører. Lidt variation i slagstyrken, samplevalget og timingen ville gøre meget IMO.
Hej TJJ
Tak fordi du gider :)
Du havde ret, den kick var godt nok svag.

Jeg har hævet kick med ikke mindre end 5,5 db (nogle af crashene lander på et snare slag)
"Maskingeværet" er ændret til noget mere roligt og dæmpet, men som dog dog fylder ud, eller varsler et skift.
Bassen vil jeg ikke ændre til at gå med på et crash slag. Den brummer jævnt hele sangverset igennem,
Sådan gjorde man i -70´ernes symfoniske rock. (stædig gammel mand) :lol:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar