Ingen adgang for VACCINEREDE???

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Re: Ingen adgang for VACCINEREDE???

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: tirs 24. aug 2021 00:57 Nu har jeg vaccineret 2 gange. Som langt de fleste. Og fagfolkene siger at det nu, næsten, er en epidemi blandt ikke vaccinerede.

Så hvad er problemet. Og vi får snart 3 stik.
Problemet er, at virus kan sprede sig blandt de uvaccinerede, og jo flere der er smittede desto større er risikoen for at virus muterer til noget, som vaccinerne ikke virker imod.

Derudover er vaccinerne ikke 100 % effektive. Der er idag en betydelig risiko for at en vaccineret blive smittet af en uvaccineret, og selvom man måske ikke bliver indlagt kan sygdomsforløbet være voldsomt nok i forvejen.

Forestil dig din livret. Forestil dig så, at du ikke kan smage din livret, eller noget somhelst andet, måske aldrig mere i dit liv. Dét er coronavirus.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Der var en Nordmand som lavede foredrag mod vaccine og corona tiltag. Det foregik i en lade af en art, og fik stor opmærksomhed. Kort tid efter historien kom ud døde selvsamme mand af corona. Det var lidt skæbnens ironi på en måde.

https://www.nrk.no/innlandet/koronaforn ... 1.15449066

Selv om ham og jeg var/er rygende uenige skal der være plads til os begge, og han skal ikke ha mundkurv på, men udfordres når/hvis han spreder forkert information som kan være farlig for andre sårbare som ham selv. Jeg ser det også som mit ansvar at prøve på at forstå hvorfor han siger som han gør. Der kan være noget vigtigt, jeg ikke forstår.

Vil man ikke imødekomme og/eller respektere dem man er uenig med, så er det svært at leve i et demokrati.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: tirs 24. aug 2021 09:01 Der var en Nordmand som lavede foredrag mod vaccine og corona tiltag. Det foregik i en lade af en art, og fik stor opmærksomhed. Kort tid efter historien kom ud døde selvsamme mand af corona. Det var lidt skæbnens ironi på en måde.

https://www.nrk.no/innlandet/koronaforn ... 1.15449066

Selv om ham og jeg var/er rygende uenige skal der være plads til os begge, og han skal ikke ha mundkurv på, men udfordres når/hvis han spreder forkert information som kan være farlig for andre sårbare som ham selv. Jeg ser det også som mit ansvar at prøve på at forstå hvorfor han siger som han gør. Der kan være noget vigtigt, jeg ikke forstår.

Vil man ikke imødekomme og/eller respektere dem man er uenig med, så er det svært at leve i et demokrati.
Så fik du mig lige omvendt fra min hidtidige stilling på det område.
Godt gået :)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev: tirs 24. aug 2021 08:50
Kimex skrev: tirs 24. aug 2021 00:57 Nu har jeg vaccineret 2 gange. Som langt de fleste. Og fagfolkene siger at det nu, næsten, er en epidemi blandt ikke vaccinerede.

Så hvad er problemet. Og vi får snart 3 stik.
Problemet er, at virus kan sprede sig blandt de uvaccinerede, og jo flere der er smittede desto større er risikoen for at virus muterer til noget, som vaccinerne ikke virker imod.

Derudover er vaccinerne ikke 100 % effektive. Der er i dag en betydelig risiko for at en vaccineret blive smittet af en uvaccineret, og selvom man måske ikke bliver indlagt kan sygdomsforløbet være voldsomt nok i forvejen.

Forestil dig din livret. Forestil dig så, at du ikke kan smage din livret, eller noget som helst andet, måske aldrig mere i dit liv. Dét er coronavirus.
Nu gør du det AnotherDan nævner. Du sætter fag-folkene til side. Og træffer dine egne konklusioner. Det som Brostrøm siger er - Efter mange er blevet vaccineret udbredes smitten , for langt størstedelen, blandt ikke vaccinerede.

Der er masser forskning , hvor jeg ikke er enig i præmissen. men jeg ser ingen grund til at betvivle disse data.

Selvfølgelig kan vaccinerede også smittes. Vi kan også få en tagsten i hovedet, hvis det stormer.

Lige for tiden er der imø. rimeligt styr på situationen.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mike-air skrev: tirs 24. aug 2021 09:01 Selv om ham og jeg var/er rygende uenige skal der være plads til os begge, og han skal ikke ha mundkurv på, men udfordres når/hvis han spreder forkert information som kan være farlig for andre sårbare som ham selv. Jeg ser det også som mit ansvar at prøve på at forstå hvorfor han siger som han gør. Der kan være noget vigtigt, jeg ikke forstår.

Vil man ikke imødekomme og/eller respektere dem man er uenig med, så er det svært at leve i et demokrati.

Helt enig. Det er grundlæggende en sund tilgang til andres meninger. :thumbup:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev: tirs 24. aug 2021 12:12
Mike-air skrev: tirs 24. aug 2021 09:01 Selv om ham og jeg var/er rygende uenige skal der være plads til os begge, og han skal ikke ha mundkurv på, men udfordres når/hvis han spreder forkert information som kan være farlig for andre sårbare som ham selv. Jeg ser det også som mit ansvar at prøve på at forstå hvorfor han siger som han gør. Der kan være noget vigtigt, jeg ikke forstår.

Vil man ikke imødekomme og/eller respektere dem man er uenig med, så er det svært at leve i et demokrati.

Helt enig. Det er grundlæggende en sund tilgang til andres meninger. :thumbup:
Hvis respekten er gengældt, så tror jeg også jeg kan rumme andres meninger, selvom de er forskellige fra mine.

Men det er bare ikke det jeg har oplevet på netfora. Jeg har kun oplevet, at folk har skrevet ukvemsord mod mig og kaldt mig "cretin", "retarderet" og skrevet "skrid med dig".

Det er på den baggrund man skal forstå min foragt for dem, der har modsatrettede holdninger end mig.

At jeg så skærer alle over én kam, og tænker at alle politiske modstandere er på den måde, er jo så min fejl.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: tirs 24. aug 2021 13:08
Hvis respekten er gengældt, så tror jeg også jeg kan rumme andres meninger, selvom de er forskellige fra mine.

Men det er bare ikke det jeg har oplevet på netfora. Jeg har kun oplevet, at folk har skrevet ukvemsord mod mig og kaldt mig "cretin", "retarderet" og skrevet "skrid med dig".

Det er på den baggrund man skal forstå min foragt for dem, der har modsatrettede holdninger end mig.

Man kan sige, at internettet både har ført meget godt og meget skidt med sig :)

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det går sjældent røg af en brand uden ild...

Jeg forstår godt du får nogle slag - på din debat form...

Hvis det er dig så magtpåliggende at debatere online, så skal du også lære at debatere - ikke kun online, men helt generelt...

Folk der kender mig ved jeg faktisk er et rummelig menneske og vil gerne debatere, men jeg trækker mig også, jeg gider ikke spilde min tid på det mere...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

AnotherDan skrev: tirs 24. aug 2021 13:45 Hvis det er dig så magtpåliggende at debatere online, så skal du også lære at debatere - ikke kun online, men helt generelt...
Altså... jeg debatterer på min måde. Og det er at sige min mening. Den mening kan vel være lige så god som alle andres?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hvorfor er det, at folk er efter mig pga. debatter? Jeg tror ikke længere på det er min debatstil. Det er nok snarere, at de flotte skåltaler man holder om at respektere hinandens forskellige holdninger, slet ikke gælder når det kommer til mine holdninger...

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg kan ikke kommentere på hvad AnotherDan mener, men fra sidelinjen ligner det at du i 9/10 situationer har et rimelig absolut syn på ting i din diskussions form. Du går meget langt når først du mener noget, og er ikke altid høflig (det er der dog ingen af os der altid er, men det er en god ting i en diskussion).

Det kan for mig virke som at du: Når du lytter til andre, gør det for at verificere dit eget synspunkt (hypotese test), men ikke nødvendigvis fordi du genuint interesseret i det andet menneske.

Og så er der en mærkelig tendens til at hver tråd ender op med at handle om dig selv.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: tirs 24. aug 2021 17:55 Jeg kan ikke kommentere på hvad AnotherDan mener, men fra sidelinjen ligner det at du i 9/10 situationer har et rimelig absolut syn på ting i din diskussions form. Du går meget langt når først du mener noget, og er ikke altid høflig (det er der dog ingen af os der altid er, men det er en god ting i en diskussion).

Det kan for mig virke som at du: Når du lytter til andre, gør det for at verificere dit eget synspunkt (hypotese test), men ikke nødvendigvis fordi du genuint interesseret i det andet menneske.

Og så er der en mærkelig tendens til at hver tråd ender op med at handle om dig selv.
Jeg er ikke enig med dig i, at jeg kun lytter til andre for at verificere egne synspunkter. Har da i dén grad - også her i tråden - vist at jeg kan flytte mine holdninger/overbevisning i hht. andres kommentarer.

Se beviset her:
viewtopic.php?p=724351#p724351

At tråde kommer til at handle om mig er jeg heller ikke enig i er min skyld. Jeg har så absolut ingen egeninteresse i denne negative fokus på min person.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det kan være jeg tager fejl i så fald - du spurgte efter feedback og jeg prøvede at byde ind.

Læg iøvrigt mærke til jeg ikke siger noget om hvis skyld det er, men at det er en tendens. Hvorfor og hvordan må du selv konkludere, men der er et mønster, og vi har alle en interesse i det bliver brudt: 1) det er kedeligt 2) det er som du siger heller ikke fedt for dig.

Jeg vil derfor anbefale at du undersøger hvordan du kan undgå det i fremtiden. Uden at poste her inde - få evt. en ven du stoler på til at læse og komme med feedback.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: tirs 24. aug 2021 18:23 Det kan være jeg tager fejl i så fald - du spurgte efter feedback og jeg prøvede at byde ind.

Læg iøvrigt mærke til jeg ikke siger noget om hvis skyld det er, men at det er en tendens. Hvorfor og hvordan må du selv konkludere, men der er et mønster, og vi har alle en interesse i det bliver brudt: 1) det er kedeligt 2) det er som du siger heller ikke fedt for dig.

Jeg vil derfor anbefale at du undersøger hvordan du kan undgå det i fremtiden. Uden at poste her inde - få evt. en ven du stoler på til at læse og komme med feedback.
Jeg har ikke de vise sten...

Nå, nok om det: On- topic, please.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12- ... -varianten

Denne artikel er på tv2.dk i dag


Norsk forsker kalder Omikron-variant mulig vej ud af pandemien
- En coronavariant, der spreder sig hurtigere og giver mildere sygdom, er det bedste, vi kan håbe på, siger hun til mediet.

Jakob Stoustrup påpeger, at man endnu ikke ved med sikkerhed, om varianten giver et mildere sygdomsforløb.

- Men hvis det er rigtigt, at man får en variant, der har større smitteudbredelse og mindre farlighed, og som samtidig giver samme immunitet som tidligere varianter, vil det muligvis kunne bringe os hurtigere frem mod en normalisering af smittesituationen, siger han.
Jeg husker også en artikel, nyligt, Hvor lederen af Sydafrika´ svar på SSI ,- Udtaler at han ser denne mulighed, at Omikron er mere smitsom, men med mildere symptomer. Og det åbner muligheden at Coronasituationen ebber ud og samfund kan normaliseres. - Som ved f.eks. influenza .

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Kimex skrev: tirs 7. dec 2021 23:42 https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12- ... -varianten

Denne artikel er på tv2.dk i dag


Norsk forsker kalder Omikron-variant mulig vej ud af pandemien
- En coronavariant, der spreder sig hurtigere og giver mildere sygdom, er det bedste, vi kan håbe på, siger hun til mediet.

Jakob Stoustrup påpeger, at man endnu ikke ved med sikkerhed, om varianten giver et mildere sygdomsforløb.

- Men hvis det er rigtigt, at man får en variant, der har større smitteudbredelse og mindre farlighed, og som samtidig giver samme immunitet som tidligere varianter, vil det muligvis kunne bringe os hurtigere frem mod en normalisering af smittesituationen, siger han.
Jeg husker også en artikel, nyligt, Hvor lederen af Sydafrika´ svar på SSI ,- Udtaler at han ser denne mulighed, at Omikron er mere smitsom, men med mildere symptomer. Og det åbner muligheden at Coronasituationen ebber ud og samfund kan normaliseres. - Som ved f.eks. influenza .
Ja, men hvis den smitter 5 gange så meget (jeg kan ikke huske hvor jeg så tallene tidligere i dag), så skal det være væsentligt mildere, hvis ikke vi får et ordenligt bump på vejen. Hvis den "blot" medfører 50% færre indlæggelser kommer det stadig til at gå amok.

Der er iøvrigt ikke noget nyt i den teori. En af de danske virologer sagde i starten af hele det her Coronaforløb, at det var en sandsynlig og naturlig udvikling af en Pandemi. At vira muterer, og udvikler sig til at være mindre alvorlig.

Den næste måneds tid bliver interessant.
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DUBTEMPLE skrev: man 23. aug 2021 17:15 Alle har dog til enhver tid lov til at ytre hvad de tror, eller ikke tror, præcis som dig
Men man er som et voksent ansvarligt menneske forpligtiget til at understøtte sine meninger og udtalelser, specielt hvis de går ud over det som er normal viden og almindelig sund fornuft. Ellers har vi andre også ret til at afvise dine holdninger og endda gøre grin med dem.

For nu at citere Hitchens for anden gang på en uge:
The elementary rules of logic: that extraordinary claims require extraordinary evidence and that what can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence.
Så når du stiller dig op og siger: "Jeg er ligeglad med hvad alle andre siger, jeg tror på det her, men jeg har ingenting at ha' det i og ingenting at understøtte det med", så har vi andre også lov til at sige: Ok, værsgo, her er din propelhat, stil dig hen i hjørnet.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kimex skrev: tirs 7. dec 2021 23:42 https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12- ... -varianten

Denne artikel er på tv2.dk i dag


Norsk forsker kalder Omikron-variant mulig vej ud af pandemien
- En coronavariant, der spreder sig hurtigere og giver mildere sygdom, er det bedste, vi kan håbe på, siger hun til mediet.

Jakob Stoustrup påpeger, at man endnu ikke ved med sikkerhed, om varianten giver et mildere sygdomsforløb.

- Men hvis det er rigtigt, at man får en variant, der har større smitteudbredelse og mindre farlighed, og som samtidig giver samme immunitet som tidligere varianter, vil det muligvis kunne bringe os hurtigere frem mod en normalisering af smittesituationen, siger han.
Jeg husker også en artikel, nyligt, Hvor lederen af Sydafrika´ svar på SSI ,- Udtaler at han ser denne mulighed, at Omikron er mere smitsom, men med mildere symptomer. Og det åbner muligheden at Coronasituationen ebber ud og samfund kan normaliseres. - Som ved f.eks. influenza .
Interessant, for Camilla Stoltenberg sagde igår aftes hvor de lukkede samfundet yderligere, at Omikron ikke så ud til at give et mildere forløb…

Jeg forestiller mig de fleste kan læse dette, selv om det er Norsk?
Direktør i Folkehelseinstituttet, Camilla Stoltenberg, uttrykte sterk bekymring for omikronvarianten. Hun sier trusselen fra omikron er enorm.

– Immunitet etter vaksinasjon har beskyttet oss godt mot alvorlig sykdom ved både Alfa og delta. Vi regner at det også gjelder omikron. Flere blir smittet, men sannsynligvis ikke mer alvorlig syke. Til nå er det ikke tegn på at varianten gir mer alvorlig sykdom, men heller ikke mildere. Det hadde vært fint om varianten ga mildere sykdom, men trusselen fra omikron er likevel enorm. Om flere blir smittet med omikron, blir det også flere med alvorlig sykdom, sier Stoltenberg.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

benjisan skrev: ons 8. dec 2021 07:50
DUBTEMPLE skrev: man 23. aug 2021 17:15 Alle har dog til enhver tid lov til at ytre hvad de tror, eller ikke tror, præcis som dig
Men man er som et voksent ansvarligt menneske forpligtiget til at understøtte sine meninger og udtalelser, specielt hvis de går ud over det som er normal viden og almindelig sund fornuft. Ellers har vi andre også ret til at afvise dine holdninger og endda gøre grin med dem.

For nu at citere Hitchens for anden gang på en uge:
The elementary rules of logic: that extraordinary claims require extraordinary evidence and that what can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence.
Så når du stiller dig op og siger: "Jeg er ligeglad med hvad alle andre siger, jeg tror på det her, men jeg har ingenting at ha' det i og ingenting at understøtte det med", så har vi andre også lov til at sige: Ok, værsgo, her er din propelhat, stil dig hen i hjørnet.
Det her er IMO ret interessant generelt, og lige nu når det drejer sig om Covid/vacciner etc. Jeg har en håndfuld bekendte, som bruger meget af deres tid på at argumentere mod vacciner, mundbind osv. (de er vældig ophidsede, og jeg glæder mig selvfølgelig over, at de har noget at gå op i), og de henviser som regel til de samme eksperter i ét væk. Der er tre faste sundhedsfaglige kapaciteter, som altid bliver hevet frem i den sammenhæng - af og til krydret med et par stykker, som er lidt mere outrerede, men som også har udmærket sig ved at gå i skole i mange år.
Der kan findes mange flere eksperter, som mener det modsatte, yes. Men så begynder det jo at blive kompliceret.

For hvornår er en holdning understøttet “nok”? Skal man virkelig afgøre sundhedsfaglige uenigheder ved at optælle, hvor mange fagfolk, der mener hhv. det ene eller det andet? Altså lade videnskab være op til en slags demokratisk proces med en form for afstemning?

Jeg kan til hver en tid uden de store anstrengelser finde en person med en lang akademisk uddannelse, som bekræfter mig i stort set hvad som helst. Det har til alle tider været det gode ved eksperter: En rundringning til et par højere læreanstalter, og den er hjemme.
Hvilken værdi har det som argumentation?
Ifølge dit indlæg har jeg jo understøttet mit argument. Eller hvad? Hvor mange “eksperter” skal jeg diske op med, før jeg må tage propelhatten af?
Fem? Ti?

Jo flere, der siger det samme, jo mere ret har de eller hvad?
Jeg vil mene, at videnskaben i den grad har leveret evidens (jeg har lært et nyt ord :-D) for præcis det modsatte op gennem historien. Heldigvis. Det har altid været det gode ved videnskaben IMO.

Jeg kan selvfølgelig også finde en semi-kendis som Hitchens og lade et citat fra ham være et argument for noget, som jeg selv mener.
Men hvilken værdi har det som argumentation? Er det at underbygge noget? Hvis ikke, skal jeg vel hen i hjørnet med propel-hatten.

Når jeg så har citeret Hitchens, kan dit modsvar være at citere en anden. Hitchens er/var så vidt jeg ved “blot” journalist og forfatter; det er jeg tilfældigvis også, så du kan jo evt. citere mig. Du skal være velkommen (jeg vil dog anbefale dig at træde varsomt, for jeg siger virkelig meget crap).
Det må vel have samme underbyggende argumentationsværdi. Eller hvad? Eller er han klogere end mig, fordi han er mere kendt? Sådan objektivt videnskabeligt set.

P.S Jeg er sådan set ikke uenig med dig i, at det er at foretrække, hvis folk underbygger deres udtalelser. Men jeg synes, det er interessant, fordi også dette bliver så holdningsbaseret.
Hvis du forlanger “underbygning” i en sådan grad, at du (ikke “vi andre” - lad venligst være med at trække mig ind i dine mange generaliseringer) forbeholder dig retten til at grine af dem, der ikke lever op til standarden, er du vel nødt til at forklare dem, hvad standarden er? Og henvise til noget videnskab, der underbygger standarden for underbygning af holdninger.
For ellers er det vel bare din egen standard? Og hvorfor er den bedre end osv. osv. osv.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

For at tage det sidste først, så er Hitchens ikke et argument, men en general logisk tankefølge: For at vi skal tro dig, må du kunne underbygge din påstand og ikke bare hive noget frem af den blå luft. Specielt hvis dine påstande er af en ekstrem grad.

Men ellers, så længe du har en eller anden form for opbakning af din påstand, så har vi nået første skridt. Good on ya!
Men derfra må vi så se på hvad din kilde siger i forhold til de andre og holde dem op mod hinanden. Hvilken baggrund har vedkommende for at udtale sig om området? Mange af de "eksperter" som fx antivaxxere elsker at citere og holde sig op på, viser sig mange gange at være folk som ikke har det som deres område, men "bare" er skeptikere som bruger deres autoritet inden for et andet felt til at så tvivl.
Så når du fx har én almindelig praktiserende læge der udtaler sig mod flere virologer og epidemi eksperter, så må man tage den derfra.

For mig at se, har skeptikerne desværre en tendens til at udsøge og opstøve de udtalelser der passer til deres egen overbevisning, i stedet for at lade den generelle konsensus danne din holdning.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

TJJ skrev: ons 8. dec 2021 09:30 For hvornår er en holdning understøttet “nok”? Skal man virkelig afgøre sundhedsfaglige uenigheder ved at optælle, hvor mange fagfolk, der mener hhv. det ene eller det andet? Altså lade videnskab være op til en slags demokratisk proces med en form for afstemning?
I praksis er det sådan det foregår i de forskellige forskningsfelter. Hvis journalerne ikke vil udgive noget forskning, og ingen henviser til dit værk, så bliver det ret svært at få "accept" for en teori. Journalerne har et led af anonmyme reviewers (som er andre forskere som er blevet inviteret til at reviewe ud fra nogle kriterier til metode osv.).

Hvis over 50% af reviewers vender tommelfingeren ned, kommer artiklen ikke videre til editoren, som stadig har det sidste ord inden artiklen eventuelt bliver udgivet. På konferencer er det samme mekanisme, opfuldt af en præsentation hvor man får feedback fra publikum. Efterfølgende tager man så feedbacken til sig og ændrer de ting som skal ændres.
TJJ skrev: ons 8. dec 2021 09:30 For hvornår er en holdning
Men nu handler det jo om holdninger, og det er oftest dem forskere udtaler sig om i medierne. Det får de sjældent meget respekt for blandt deres peers, fordi en holdning er værdibaseret. Den hellige gral er at frigøre sig for holdninger og lade data og metode tale for sig selv (hvilket er en slevimodsigelse - og så blev det videnskabs filosofisk, men lad os hellere holde os fra det).
benjisan skrev: ons 8. dec 2021 10:12Så når du fx har én almindelig praktiserende læge der udtaler sig mod flere virologer og epidemi eksperter, så må man tage den derfra.
Og dertil at man bruger sin sunde fornuft, for det kan lægen tydeligvis ikke :-D Der er sådan et tilfælde med en læge i Norge. Nu skal myndighederne så revidere hendes licens. Men officielt siger de at der er lang vej til at inddrage hendes licens.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg har underbygget hvad jeg mener, og hvorfor, de sidste par år, mere end rigeligt, jeg skylder ikke nogen noget

Det behøver såmænd ikke engang være en pseudo "videnskabelig" afhandling, ingen ser alligevel bunden og bundlinien i det her

Det er derudover 100 pct ok at afvise noget eller have en overordnet holding eller etik, der ikke matcher et snævert interessefelt ud fra hverken egen eller andres lavpraktiske "logik"

Jeg er iøvrigt selv vaccineret for at kunne køre MC i Norge, samt rejse mere uhindret til Sverige på ugentlig basis, dog bestemt ikke noget jeg er stolt over

Nej, jeg tror fortsat ikke på vaccine-"strategien"

Når folk bliver perfide, personlige, og tydeligvis bare forsøger at køre mig træt, så holder de imidlertid op med at eksistere

Jeg efterlader dem over i hjørnet iført deres egen propelhat 🙂
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 8. dec 2021 10:41, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Så vil jeg da lige tilføje at jeg har respekt for samtlige holdninger, så længe man ikke påvirker andre på en "skadelig" måde under den alternative hypotese. Altså, hvis det modsatte er sandheden.

Eksempel:
Mod vaccine: Undgå at påvirke andre til at undlade at vaccinere sig.
For vaccine: Undgå at tvinge, eller mobbe andre til at vaccinere sig.

Uanset hvilken lejr man er i, skal man ikke lade sin frygt gå ud over andre.

En holdning er en personlig ting, den kan diskuteres, men den er ikke faktuel. Det eneste som kan være "forkert" er påstande som kan modbevises (når altså det lader sig gøre ud fra videnskabelig metode).

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Hmm ja. Det bliver lidt en pseudo-debat. Vi er ikke grundlæggende uenige.
Jeg er heller ikke uenig i, at du ikke skylder nogen en underbygning af noget som helst Dub.

Men jeg har virkelig lyst til bestige min skamredne “objektivitet er en illusion for de frygtsomme, der har brug for en klippe at klamre sig til”-kæphest, når nu jeg ligefrem får yderligere skyts serveret.
Men der har vi jo allerede været :-D

Den eneste rimelige begrundelse for at trække den af stalden igen skulle være, at hvis både videnskabeligt orienterede og de mere spirituelt funderede (nej, det behøver ikke at være modsætninger) kunne blive enige om, at ingen mennesker kan vide en skid med sikkerhed - ja så ville mange stridsøkser kunne begraves IMO.
Men det kommer næppe til at ske nogensinde. Og slet ikke her :)

Interessant alligevel, tak. Og jeg holder virkelig meget af tanken om alvorstunge videnskabsfolk, der billedligt talt sidder og stemmer om, hvad der er ret og vrang. Det er jo nærmest som den langstrakte proces med kanoniseringen af Biblen :-D
Ej ok, jeg stopper nu.
Men jeg tror, at en sang er på vej :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

TJJ skrev: ons 8. dec 2021 11:15 ....kunne blive enige om, at ingen mennesker kan vide en skid med sikkerhed - ja så ville mange stridsøkser kunne begraves IMO.
Ja well, men så kan vi bare ikke blive enige om noget som helst :wink:

Så kunne jeg fx også sige: "Ja, men du kan ikke vide med sikkerhed at ingen mennesker kan vide noget med sikkerhed", og så kunne vi sidde der i rundkreds og blive ved med at sige "ja, men det kan du ikke vide med sikkerhed" og vi ville aldrig komme nogen steder.

Sikkert meget sjovt for dem der elsker at sidde i det filosofiske hjørne og klø sig i skægget, men ikke synderligt konstruktivt i den "virkelige" verden.
(HVIS der altså findes en virkelig verden! Eller er du, TJJ og lydmaskinen bare et produkt af min fantasi? :wink: )

Nyt svar