Kloden koger

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Kloden koger

Indlæg af Hugo »

Endnu en af mine gamle 70´er lydende, samfundsrevsende udskejelser.
Indeholder ægte hippieorgel, fed bas soundscape samt tæskerock.

Hvis I er blevet trætte af at høre på det, kan jeg godt forstå det :)

God fornøjelse til dem der gider :)

NB! Har fået NI Studio Drummer + Ozone

Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Du forstår satme at sælge din musik :-D

Edit:

Det er super morsomt, og musikken er spændende og lidt humoristisk bygget op, særligt i introen..

Men din vokal kunne altså godt bruge lidt kærlighed :-D den ligger ikke helt så godt i mixet, og derfor er det som om den ikke helt smelter sammen med resten af musikken (om det er helt in-tune må nogle professionelle vidst udtale sig om). Sorry :-P Men her er der altså potentiale for forbedring.

Min subjektive vurdering på 0-10 skala:
Tema: 10
Tekst: 10
Udførelse: 9
Musik (backingtrack): 8
Mix (overordnet): 4
Mix (vokal): 2

Fra min stol kunne det ligne at lidt fokus på mix og særligt vokal kunne gøre underværker for din musik 👍
Senest rettet af Mike-air søn 15. aug 2021 11:40, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 345

Indlæg af Gothi »

For mig er Hugos musik et herligt møde med min barndom. Jeg er et årti og lidt småt yngre en Hugo, så hans ungdomslyd er min barndomslyd. Der er så meget her: CV Jørgensens ånd, en hel del af Kliché's lyd, Savage Rose aspirationer, Jomfru Ane Band ironi, for ikke at snakke om Troels Trier/Røde Mor humor, John Mogensens bodega humør og Sebastians folkelige sans for melodier. Og så er der nogen gange lidt 80er rent synth-pop som flødeskum på nogle af numrene. Og alt sammen, så jeg stadig kan høre Hugo samle det hele med en dosis Hugo og moderne lyd til at polere det lidt. Den der ikke kan høre, at dette er stor kunst, er født for sent og har røget for lidt brede.

Skiiiidegodt, Hugo. Skidegodt! :banan: :party: :bow:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tak til jer begge to, for den fine kritik.
Jeg vil dog nedskalere din fine ros, Gothi, ang. lyd.

Her hælder jeg en lille anelse til Mike-air. Selv om han er ung, og ikke kender vores "gamle" lyd, så gir´ jeg ham ret i at mixet kunnet ha´ været bedre.
Jeg er ikke selv helt tilfreds med mixet, men jeg kan simpelt hen ikke gøre det bedre.
Det tar´ tid at lære, så en 10 år til, så er den der vel.

EDIT: modtager gerne forslag til at få vokalen "smeltet" mere ind i musikken
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 345

Indlæg af Gothi »

Hej Hugo
Jeg er ikke så kræsen med lyd, selv om jeg ved min egen kunne blive bedre og arbejder på det. Jeg synes stadig det funker for mig, selv om jeg da godt kan se det pro i Mike´s kritik. Jeg er først selv ved at lære at mixe og master nu. Efter knap 40 års hobby produktion. Jeg er nok mere på komposition og skabelse, men man skal jo lære det. Ingen gider dårlig lyd nu om dage.
Keep it up :thumbup:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Gothi skrev: søn 15. aug 2021 15:42 Hej Hugo
Jeg er ikke så kræsen med lyd, selv om jeg ved min egen kunne blive bedre og arbejder på det. Jeg synes stadig det funker for mig, selv om jeg da godt kan se det pro i Mike´s kritik. Jeg er først selv ved at lære at mixe og master nu. Efter knap 40 års hobby produktion. Jeg er nok mere på komposition og skabelse, men man skal jo lære det. Ingen gider dårlig lyd nu om dage.
Keep it up :thumbup:
Jeg er heller ikke kræsen. Jeg elsker den gamle lyd. Jeg skal ikke lyde som "Fyr & Flamme" og alle de andre poppedrenge.
Det jeg savner er lidt mere opløsning i lyden, så man bedre kan høre hvad der sker. Men den behøver ikke at være specielt poleret.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: søn 15. aug 2021 15:09 Tak til jer begge to, for den fine kritik.
Jeg vil dog nedskalere din fine ros, Gothi, ang. lyd.

Her hælder jeg en lille anelse til Mike-air. Selv om han er ung, og ikke kender vores "gamle" lyd, så gir´ jeg ham ret i at mixet kunnet ha´ været bedre.
Jeg er ikke selv helt tilfreds med mixet, men jeg kan simpelt hen ikke gøre det bedre.
Det tar´ tid at lære, så en 10 år til, så er den der vel.

EDIT: modtager gerne forslag til at få vokalen "smeltet" mere ind i musikken
Altså den gode nyhed er at det er det eneste du skal lære dig selv, i mine øjne :-)

Nu er det flere år siden jeg selv har lavet et ordentligt mix, men i korte træk fylder dine elementer/instrumenter i et nummer et bestemt frekvens spektrum. De er alle samme forskellige, men i nogle områder vil de overlappe hinanden; hvis der er for meget som overlapper, kan det drukne i hinanden.

Så det handler rigtig meget om at bruge EQ, og finde en balance mellem ting.

Har du eksempelvis en bass guitar og et orgel med nogle dybe toner, så kan det blive ‘mudret’ hvis de overlapper, og her kan man så skrælle lidt af bunden på orgelet, for at give plads til bass’en hvis den er vigtig, eller omvendt.

De vigtigste redskaber du har er selve volume på hvert element, og så eq når der opstår konflikter. Kompressor kan du bruge når volume i eks. en indspilning svinger meget.

Der er en masse gode videoer på inder-nettet, måske den gode @Christoffer I. N. har nogle foreslag? Han er langt mere kyndig end jeg.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ikke nærlæst hvad de andre har skrevet, udover at Mike foreslår bedre vokal mix.

Lytter i hovedtelefoner grundet tidspunktet:
Jeg tror jeg vil fokusere på vokalen, fordi resten lyder ganske fint. Måske kunne du få guitar til at falde bedre ind i mixet med lidt rumklang, hvis der da ikke allerede er det, og så måske sænke den lidt. Men det virker også godt med kontraster, altså noget der er knastørt, og noget der har rumklang eller evt. delay eller chorus på

Angående vokalen:
Undskyld hvis jeg er brutalt ærlig her, men timing virker til tider for mig relativt "doven". Nogle optager hver linje eller sektioner for sig, istedet for det hele ud i én køre, måske kan det hjælpe dig, eller også skal du bare have mere rytme med i hovedtelefoner når du optager. Jeg er den forkerte til at snakke om indspilningsteknikker og psykologien bag det, så jeg stopper her.

Omkring mix af vokalen. Jeg er helt enig i at den ikke "smelter sammen" med resten af nummeret. Igen er jeg meget uerfaren når det kommer til produktion og mix af vokaler, men here goes:
Det lyder som om at du nærmest ikke har gjort noget volume mæssigt (compressorer, automation) ved vokalen, at det bare er det indspillede lydniveau. Ofte bruger man en langsom compressor, der kunne du bruge Pro-C 2 i mastering mode, efterfulgt af en hurtig compressor, det kunne være Pro-C 2 i min elskede Punch mode. Hvordan attack og release lige skulle indstilles specifikt vil jeg ikke kaste mig ud i, men mit foreslag ang. compressor typer tager udgangspunkt i den velkendte vokal indspilningskæde der er: LA2A (langsom) ind i 1176 (hurtigere). Det kan du finde mere om her på forummet, og på youtube. Vores egen Klaus/Magicpants har nok lavet en dansk video om det, hvis ikke bare en video omkring vokal processering m.m.
Compressor-vejen er den dovne (men også meget brugbare) tilgang. Hvis du vil gøre det ordentligt, så skal du automatisere volume, som minimum ord for ord, evt. nærmest ned på stavelse og transient niveau.

Hvis du laver automation og compressor vil du løfte vokalen markant fra hvor den er nu. Undlad at automatisere i solo, du skal høre det i kontekst.


Hvordan har du valgt det nuværende niveau til vokalen? Den er i mine ører for lav i det meste af nummeret, men primært i de lysere passager. Når du går ned i mørkere toner hopper vokalen til tider for langt frem.



Slutteligt vil jeg lige runde mastering, nu du også interesserer dig for det. Jeg har igen optaget waveformen, og udfra hvad jeg ser, så kan du sagtens hæve input gain til limiteren med ihvertfald 1-2dB. Igen er din snare et af de elementer der hopper frem, og det er også helt i orden, men måske kan det sænkes en smule, eller hakkes lidt af med en compressor lignende hvad jeg foreslog sidst. Nu skrev jeg godt nok mastering, men det er jo nærmere mix. Et tip til at sætte niveauer er at skrue helt ned for højtalerne, og så skrue op indtil du kan høre et element dukke op. Så skruer du lidt mere op, lægger mærke til hvad der så kommer frem, osv. Du lærer nok mest af det ved at gøre det med andres musik, og gerne lignende det du selv laver. Så får du et indtyk af hvad der stikker frem hvornår.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mange tak fordi du gad at skrive denne mindre afhandling, Christoffer :)
Man kan aldrig blive for ærlig overfor mig, det er jeg selv overfor andre. Dermed når man længst.

Egentlig har jeg gjort de fleste af de ting som du foreslår; optaget sektioner ad gangen, automatiseret helt ned til bogstaver, brugt C-2, mm., men åbenbart ikke godt nok.
Jeg har ikke prøvet 2 x comp, og heller ikke som du beskriver det. Jeg bruger presets, som jeg så stiller videre på. Comps er nok noget jeg skal læse mere op på.

Lytte er osse svært, især når jeg har brugt måske 4 uger på at komponere (standard kedelig lyd) for så derefter at tæske det hele igennem igen og igen for at mixe og sætte lyd.

Endnu engang tak fordi du gider :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ja, stor respekt for så detaljeret et svar! God stil :-)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Lydfil udskiftet.

Vokal kirugisk gennemgået i automatisering. Kunne ikke finde noget om LA2A > 1176 comp kæde, men har brugt en nogenlunde tilsvarende kæde fra Pro C2. I reverb har jeg hævet decay 30 %, dog uden at ændre på wet. Vokal er hævet 2 db.

Guitar sænket -1 db
Bass hævet 1 db

Ellers ingen ændringer.

Synes selv at det har hjulpet.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jo, det er blevet markant bedre!



Ikke at det skal være et tråd-hijack, men hvis du vil se nogle videoer om emnet:
Klaus har de her videoer på dansk, hvis det er:
https://www.youtube.com/channel/UCVpf9X ... 6Xg/videos

Omkring 1176 (hurtig) ind i LA2A (langsom) til vokal brug har Universal Audio den her gaamle video, som forklarer konceptet fint:
https://www.youtube.com/watch?v=didd5Pv6Ifs

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tak for lyttet.
Glæder mig at mit arbejde ikke har været helt spildt.

Så videoen, og UA´s homepage. Penge op af lommen igen. De er ikke helt gratis de 2 comps.....
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hugo skrev: tirs 17. aug 2021 23:47 Så videoen, og UA´s homepage. Penge op af lommen igen. De er ikke helt gratis de 2 comps.....
Haha, du skal sgu ikke til at investere i et UAD/Apollo system. Waves (åh nej.....) har nogle udgaver. IK Multimedia har vist også.
Det er mere princippet i en hurtig compressor, evt. ikke med verdens største knee, til at nedtone peaks, og så en langsom compressor til levelling. Som foreslået kan du sagtens bruge Pro-C 2 e.l. til begge opgaver.

Hvis du har Ozone 9 Advanced, kan Vintage Compressor nok også noget. Nu gætter jeg bare, fordi de ikke nævner specifikke modeller, men smooth kunne godt være noget langsom levelling, og sharp noget hurtigere, og så attack og release opførsel lignende når du skifter modes i Pro-C 2, da iZotope skriver at Ozone 9 Adv. Vintage Comp er program dependant, ligesom Pro-C 2 er.
Iøvrigt har du noget (umiddelbart meget) forsimplet Fairchild lignende i Vintage Limiter også. Den kunne måske også gøre det fint ud for noget hurtigt. Nu bliver det myreknep, men Fairchild har mig bekendt ofte noget større knee end jeg foreslog længere oppe i dette svar. Prøv dig frem med det nye grej. :)


Og nu jeg tænker mig om lægger jeg nok alt for meget i det med knee'et. Igen, jeg er ikke vant til at arbejde med vokaler eller generelt indspillet materiale.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

OK, got it (lægger Visa kortet til side) :lol:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar