Fra kælder til studie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Re: Fra kælder til studie

Indlæg af Morten Hjort »

Michailov skrev: tors 26. aug 2021 13:07
Morten Hjort skrev: tors 26. aug 2021 12:33
Michailov skrev: tors 26. aug 2021 12:10

Uha... nu er jeg snart nødt til at insistere på en målemikrofon.

Jeg synes dine overvejelser er rigtig fornuftige men:

Er det overhovedet nødvendigt? Eller kan du klarer dig med de andre forslag? (Heraf målemikrofon)
Er din lofthøjde stor nok? Hvis du har 40 mm isolering, betyder det vel noget i retningen af en gipsplade på lægter (37+13 mm).

Du kan godt sætte echophon op. Men hvis du vil have en broadband løsning der skal virke effektivt under 500 hz (og i særdeleshed 300 hz) anbefaler echophon jo mindst 20 mm plade+ 200 mm luft med ekstra isolerings materiale lagt ind.
Og så er de der plader med ophængingslister osv. ikke specielt billige. Tjek deres hjemmeside for at deres egne målinger.
Jeg kan vist ikke krybe udenom dén måling kan jeg se ;) Jeg får slæbt mine højtalere ned i rummet og får lavet en måling asap!
Ift Ecophon skal det helt klart kun være som supplement, således der stadig kommer basstraps op m.v. Loftshøjden er ca 220-230cm, så det er ikke voldsomt højt.
med 220-230 cm ville je evt. overveje en baldakin. en 200 mm x 400 mm lang absorber hele vejen rundt i lokalet. Så har du stadig luft over hovedet i midten af rummet og en seriøs omgang absorbtion langs væggen hvor du alligevel skal have alt dit gear stående :-D

mth. måling, så er det ikke så svært. Mit største problem da jeg skulle måle mit rum, var at købe en mikrofon (det blev behringers). sig til hvis det er.
Jeg har faktisk lige købt en Lyngdorf forstærker som indeholder et et kit til rummåling (de har noget der hedder RoomPerfect som virker ekstremt godt til HiFi). Ville også måle, men tænkte at mine fine nye PSI højtalere skulle vente til at der var fikset gulv og malet. Men nu er det jo relevant før det gøres. Så ser lige om jeg ikke kan give det en test her til aften. Ift absorbere, så er min eneste begrænsning at jeg ikke kan lukke den ene side + endevæg af da der skal være mulighed for at væggen kan ånde.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jeg kender ikke til lyngdorf ud over at jeg ved det er High end HIFI - så hvad deres program kan, ved jeg slet ikke. Er det til intern dsp-processering, eller kan man trække data ud?

jeg har som tidligere nævnt brugt REW (room eq wizard) her kan man trække data ud som man har brug for. En af de bedste grafer at arbejde ud fra er "waterfall diagram" da man får respons både over tid og udklingningstid.

Her kan du se hvad jeg fik ud af en tom måling (med min daværende mixer som det eneste i rummet) og efter jeg havde lavet corner-traps og bagvæg. Cloud og frontvæg er ikke færdige her.

Bemærk rækkefølgen er forkert. Man kan også se at jeg stadig har et problem omkring 35 Hz, men det er meget mindre.
Til gengæld fik jeg ryddet gevaldigt op i 40-100 Hz-området.

Det var her jeg valgte at gå på kompromis mellem plads/økonomi/ambitionsniveau.
Vedhæftede filer
superchunks and traps on back.jpg
superchunks and traps on back.jpg (106.41 KiB) Vist 2488 gange
measure2_1.jpg
measure2_1.jpg (126.39 KiB) Vist 2488 gange
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Michailov skrev: tors 26. aug 2021 14:27 Jeg kender ikke til lyngdorf ud over at jeg ved det er High end HIFI - så hvad deres program kan, ved jeg slet ikke. Er det til intern dsp-processering, eller kan man trække data ud?

jeg har som tidligere nævnt brugt REW (room eq wizard) her kan man trække data ud som man har brug for. En af de bedste grafer at arbejde ud fra er "waterfall diagram" da man får respons både over tid og udklingningstid.

Her kan du se hvad jeg fik ud af en tom måling (med min daværende mixer som det eneste i rummet) og efter jeg havde lavet corner-traps og bagvæg. Cloud og frontvæg er ikke færdige her.

Bemærk rækkefølgen er forkert. Man kan også se at jeg stadig har et problem omkring 35 Hz, men det er meget mindre.
Til gengæld fik jeg ryddet gevaldigt op i 40-100 Hz-området.

Det var her jeg valgte at gå på kompromis mellem plads/økonomi/ambitionsniveau.
Jeg har kørt en lyntest men er lidt i tvivl om det hele er foregået korrekt. Her er billede af setup og resultat (shit et tomt rum lyder ringe!):

Billede
Billede
Billede

Jeg måtte skrue ned for mikrofonen da den clippede pga den rungende lyd, så ved ikke om det har haft en betydning. Er ikke lige klar over hvad der går amok omkring de 15-20k, men tænker ikke at det lige pt er så vigtigt (mikrofonen er også lidt en ubekendt selvom den er lavet til rummåling). Når jeg er sikker på at det er gjort korrekt, får jeg lavet samme test på den anden led som Holger foreslog.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Du er sgu hurtig:)

Du skal bare køre mono, så længe du måler på rummet. Stereo setuppet kan give fejldata. Læg fx mærke til de tydelige udfasninger i bas og nedre mellemtone.

Og så lige et spørgsmål. Har testen forgået ved noise-burst eller swept sine?
Din waterfall ser ud som om der er noget der har drillet. Det ligner at hele spektret har en decaytime på flere sekunder.

I forhold til målingen kan det også være en fordel at fokusere på bas og nedre mellemtone. Alt over 500 hz er nemt nok at dæmpe. Så kan du “zoome ind”?
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Michailov skrev: tors 26. aug 2021 17:43 Du er sgu hurtig:)

Du skal bare køre mono, så længe du måler på rummet. Stereo setuppet kan give fejldata. Læg fx mærke til de tydelige udfasninger i bas og nedre mellemtone.

Og så lige et spørgsmål. Har testen forgået ved noise-burst eller swept sine?
Din waterfall ser ud som om der er noget der har drillet. Det ligner at hele spektret har en decaytime på flere sekunder.

I forhold til målingen kan det også være en fordel at fokusere på bas og nedre mellemtone. Alt over 500 hz er nemt nok at dæmpe. Så kan du “zoome ind”?
Det er en sine sweep. Kunne ikke lige umiddelbart se hvordan jeg kunne ændre dét ved målingen.

Her er nye screens (kun center-højtaleren der er tændt). Stadig lidt underlige dips i grafen. Måske mikrofonen?

Billede
Billede
Billede

Ift tiden så runger det jo enormt meget. At der er så meget lyd i de 300ms der vises tænker jeg passer meget godt med fornemmelsen af at være i sådan et aflangt og fuldstændig nøgent rum.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jammen, nu er den også mere i tråd med hvad man kan forvente af dit rum.
Teoretisk har du første stående bølge på langs på 54 Hz og første på tværs 103 Hz. (Lyd 340 m/s)
Halv bølgelængde vil også være fremtrædende på 27 og 52 Hz.
Loftet hvis 230 cm vil producere 148 og 74 Hz
Man kan også se det tætte sammenfald af 2x54 Hz og 103 Hz. Her er der virkelig smæk på. (Gentager sig også ved ca 210 Hz.

Og det er præcis det du kan se. Dels et forstærkning af frekvenser og laaang udklingningstid.

I praksis er frekvenserne ikke spot on på den teoretiske værdi, og de skyldes simpelthen de forskellige byggematerialernes egenskaber akustisk. Så vidt jeg husker er der gips m hulrum uden på beton/murstensvæggene ikk? Og var det gipsloft med papiruld?

Jeg ville ikke være så fokuseret på den du har ned i 27 Hz - den vil blive dæmpet når du først får styr på området omkring 50 -150 Hz

Jeg er lidt forundret over det markante dyk du har ml. 60 og 100 hz. Min første indskydelse er at enten er der noget med opsætning eller en fejl på højtaler. Ellers vil jeg tro loftet eller/og væg fungerer som en limp mass absorber.... men stadig væk. Det er svært lige at sige på stående fod.
Hvis du har et par pakker batts stående, kan du prøve at sætte dem i hjørnerne og se forskellen.

Ellers ville
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Michailov skrev: tors 26. aug 2021 18:43 I praksis er frekvenserne ikke spot on på den teoretiske værdi, og de skyldes simpelthen de forskellige byggematerialernes egenskaber akustisk. Så vidt jeg husker er der gips m hulrum uden på beton/murstensvæggene ikk? Og var det gipsloft med papiruld?
Jeg er faktisk ikke bekendt med om der er hulrum på kælder-væggene, men det lyder sandsynligt at de andre indre vægge er gips med hulrum. Og yes gipsloftet er med 40mm papirsuld (i.f.l.g energirapporten). Jeg ved ikke helt om jeg personligt blev klogere på hvad jeg bør gøre. Om jeg skal overveje at banke loftet ned og lave Ecophon idéen eller blot hænge diffusion/absorption en smule op over mix-positionen....

Ift de store dyk, så tænker jeg at det må være mikrofonen der på en eller anden måde ikke opfanger disse frekvenser. Der er i hvert fald ikke noget på højtalerne som gør at jeg høre noget pludseligt forsvinde. Kan man bruge en DIY U47 til sådan noget eller er det alt for farvet? Ellers kan det være at jeg må låne/leje/købe mig en ordentlig mic til at måle med.

Jeg lavede også en måling på den anden led (som har samme dyk):
Billede
Billede

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Nå, jeg tænkte lidt over dykket i målingerne mens jeg kørte bil og lavede da jeg kom hjem en hurtig udregning på en limp mass absorber m 13 mm gips og 40 mm let isolering. Så fik jeg sjovt nok denne profil. Sikke da et sammenfald. :wink:
Vedhæftede filer
A9F9F88A-57C0-4A1E-9F2B-3881BF69F23D.jpeg
A9F9F88A-57C0-4A1E-9F2B-3881BF69F23D.jpeg (174.88 KiB) Vist 2348 gange
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Michailov skrev: fre 27. aug 2021 18:18 Nå, jeg tænkte lidt over dykket i målingerne mens jeg kørte bil og lavede da jeg kom hjem en hurtig udregning på en limp mass absorber m 13 mm gips og 40 mm let isolering. Så fik jeg sjovt nok denne profil. Sikke da et sammenfald. :wink:
Ha ha, så det er simpelthen en frekvens der forsvinder/absorberes direkte i loftet? Ser da helt vildt ud i.f.t. at den jo næsten bare forsvinder! Tror måske jeg går lidt kold på loftsidéen, hvis det ikke er en idé der gør en kæmpe forskel. Har fundet ud af at jeg alligevel ikke kan ændre på rørføringen. Så kan jeg få malet og lavet gulv, så jeg er klar til at lave selve akustik-elementerne.

Har overvejet at få fat i en snedker/tømrer, som så kan bygge en kasse rundt om de rør der ligger der. Evt med noget rockwool og stof så de også absorberer.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Er det ikke bedre med en der kan hækle 2 lag og så fodre det med rockwool? :-)

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Så er jeg endelig ved at være klar til at rykke videre på projektet.
Jeg fik lavet de tidligere målinger, men ved ikke hvor voldsomt meget klogere jeg blev udover at jeg nok skal få nogle udfordringer med akustikken og at der er nogle rigtig kloge hoveder herinde 😉

Jeg har overbevist konen om at rummet bag ved bordet bliver til noget langtidsopbevaring, så jeg kan reelt ignorere adgangen, så længe det dog trods alt er muligt at komme derind.

Jeg har målt op og optegnet et muligt layout, som I måske kunne give nogle inputs til. Det skulle gerne tage højde fra nogle af de gode kommentarer I tidligere har haft i processen og ellers må I endelig gerne sige til.

Layout:
Der er lige akkurat til at sofaen også kan fungere som en sovesofa og hvis der er gæster i længere tid der skal bruge det som værelse, kan jeg flytte trommer hen til sengen og evt lave et forhæng i midten af rummet. Så er konen glad…

Der er en udfordring med vinduet, men jeg håber at sofaen trods alt giver en smule dæmpning og så tænker jeg at BT-3 (basstrap) kan gøres relativt dyb til at kompensere (bliver det for skæv dæmpning i rummet?).

I.f.t. problematik omkring fugt ved kældervægge så beregner jeg at der skal være mindst 10cm luft ved væggen og en måde fugten kan komme ud i toppen.

Billede


Akustikken:
Lige nu er BT-3 optegnet til at være en firkantet kasse med stof på siderne, som er ca. 140cm bred og 50-50cm dyb (tænker ca 1/3 bagved skal være luft..?). Nogen anbefalet type af rockwool/fyld til denne størrelse? Har brugt http://www.acousticmodelling.com/porous.php til at udregne grafen, men umiddelbart virker det til at er ikke er meget at hente på dybden men kun primært på fyldet (lav Pa.s/m2)?

BT-1 og BT-2 i den anden ende tænker jeg er et opbygget skellet fyldt med rockwool med stof udenpå. På det dybeste punkt i hjørnet er det ca. 85cm dybt og de tynde sider til refleksionspunktet er ca 35cm (tænker at det kan matche med 1 eller 2 lag rockwool + luft bagved).

Oppe langs kanterne i siden skal der være skrå absorbers, hvis primære grund dog er at skjule rør.

Mangler / To Dos:
Jeg mangler en god løsning til muren ved døren (ved højtalerne) og grundet placeringen af døren kan jeg ikke lige gennemskue hvad der kan hænges op. Et løst teatertæppe måske? Eller er der risiko for at jeg gør rummet for dødt lige nu?

Loftet mangler også nogle tanker (som jo så reelt er en mass limp absorber), men måske der med al dæmpningen er behov for noget diffusion i loftet? Noget ala dette vil jeg godt turde klistre op i loftet henover hovedet: https://www.thomann.de/gb/vicoustic_mul ... _white.htm.

Tænker dog at der med de sidste 2 problemstillinger kan være behov for en måling når først de store ting er på plads.

Billede
Billede

(til mods: jeg skrev i går at jeg ikke kunne logge ind. Det var en dum fejl 40, så ignorer gerne min mail)

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Jeg tager lidt debatten om bastraps op igen mht stabling af terrænbats. Kunne man ikke lige så godt bruge noget hønsenet til at holde rockwool'en på plads og i stedet bruge det noget billige a-batts til at fylde ud med? Evt også 2-3 "etager" af net inde i bastrappen, så hele toppen ikke presser ned på hele bunden? Kan huske at da jeg lavede nogle super billige for snart 15 år siden, så var problemet, set fra en visuel synsvinkel, at det begyndte at bule ud nogle steder. Det er næppe hér jeg skal spare, men hvis der er nogle små handy løsninger der ikke gør en lydmæssig forskel, så er det jo bare om at være krea på de elementer man alligevel ikke kan se.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Så fik jeg færdiggjort det første ryk, så alt nu fungerer i studiet. Mangler liiige at få varmen sat til, så jeg ikke skal spille guitar i 15 grader, men det er sgi en fed følelse at have et så fint hobby-studie i huset :D

Kommer til at tage en runde 2, så snart jeg får lavet en måling på akustikken ligesom der pt mangler en masse ting der gør rummet hyggeligere. Tak for al den gode hjælp :)

Billede

Billede

Billede

Billede

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Det ser fantastisk ud. Tillykke! :-)

Og så: lyder det også godt? Har du målt på det? (og så læste jeg lige dit opslag ordentligt igennem, i stedet for bare at glo på billeder :roll: )
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fedt rum ,... ikke ulig det jeg sigter efter

Som søn af en organist kom jeg til at tænke på den gamle salme-cykel fra barndomshjemmet :-)


download (1).jpg
download (1).jpg (8.45 KiB) Vist 1987 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det ser godt ud - og meget spændende. Tillykke med det :)

Del endelig mere her, efterhånden som du får de sidste ting på plads.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Morten> Jeg bliver altså lige nysgerrig på billedet nede bagved foran vinduet... Er det et verdenskort vendt på hovedet med østasien som verdens navle? Det kunne i hvert fald godt se sådan ud herfra.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det ser lækkert ud!

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Morten Hjort skrev: lør 8. jan 2022 19:37 ligesom der pt mangler en masse ting der gør rummet hyggeligere.
Hvad kunne man dog ønske sig for hyggen udover en Läkland på væggen? (det skulle da lige være to) :)

Det ser godt ud. Tillykke!
--
Robert

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Mr. Soundman skrev: lør 8. jan 2022 20:03 Morten> Jeg bliver altså lige nysgerrig på billedet nede bagved foran vinduet... Er det et verdenskort vendt på hovedet med østasien som verdens navle? Det kunne i hvert fald godt se sådan ud herfra.
Det er et kort over hvordan landmasserne så ud for nogle millioner år siden. Var her da vi købte huset og det sidder usædvanligt godt fast på ruden, så pt bliver denne berigende info hængende :D

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Pastorius skrev: lør 8. jan 2022 22:12
Morten Hjort skrev: lør 8. jan 2022 19:37 ligesom der pt mangler en masse ting der gør rummet hyggeligere.
Hvad kunne man dog ønske sig for hyggen udover en Läkland på væggen? (det skulle da lige være to) :)

Det ser godt ud. Tillykke!
Super lækker bas! Kendte faktisk ikke mærket før jeg var på jagt efter en bas her til studiet, men kunne lynhurtigt researche mig frem til at de kan et eller andet. Er virkelig god at spille på. Er generelt blevet stor fan af boutique mærker. Har også 2 Duesenbergs (lapstell + guitar), som virkelig er gode. Trods der stadig skal ligges en god sjat, så får man virkelig kvalitet for pengne!

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Michailov skrev: lør 8. jan 2022 19:45 Det ser fantastisk ud. Tillykke! :-)

Og så: lyder det også godt? Har du målt på det? (og så læste jeg lige dit opslag ordentligt igennem, i stedet for bare at glo på billeder :roll: )
Det lyder rigtig godt og tænker at efterklangtiden også er relativt kort. Der er lidt mht stereo-perspektivet, som jeg synes er lidt snævert, men på den anden side er mine PSI monitors også helt nye, så kan lige få vel blot være dem som er på denne måde.

Har IKs ARC jeg lige skal have sat op til at hjlæpe på nogle af de dårlige frekvenser og så må jeg i samme omgang for lavet en ordenlig måling, så jeg kan se om der er noget at hente ved lidt yderligere akustik-regulering. Har dog en tronfølger på vej, anytime, så ham må jeg lige vente lidt på inden der går 2.0 i den :)

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Fedt Morten - tillykke med kælderen :-) Bliver lidt misundelig!

Nyt svar