Fra kælder til studie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Re: Fra kælder til studie

Indlæg af Morten Hjort »

Morten Hjort skrev: søn 8. aug 2021 18:43
Holger skrev: lør 7. aug 2021 16:30 Morten, jeg tror du vil få bedre bas af at have højttalerne tættere mod dine batts og så længere hen til dit sweetspot.

Men også ændre lidt på formen af dine batts.

A la hvad stort set alle masteringstudier gør (se mit evt).
Jeg overvurderer nok betydningen af vinduet i den anden ende, men jeg har faktisk slet ikke tænkt over at højtalerne måske skulle stå på egne standere og i så fald, så har du helt ret i at det bliver et problem med adgangen rundt om.

Jeg smider lige et billede ind efternedrivning plus mockup med revideret placering + speakers.
Radiatoren fjernes og havde tænkt at Duka One (udluftning) + varmepumpe skulle være i samme position. Sidstnævnte kan flyttes hvis det skulle gøre en reel forskel, tænker at det i alle scenarier fint blot kan være nede bagved, sålænge der ikke er noget der blokerer.

Billede
Billede
Billede
På mockuppet går basstrappen i højre side henover vinduet og det er der ikke meget feng shui i, men det er måske ok hvis den er forholdsvis lille. I enden af rummet kan der være god plads til at lave nogle forholdsvist store basstraps. Er symmetri helt afgørende bag højtalerne?

@Holger Når jeg ser billeder af dit studie er det svært at se hvad der er væg og hvad der evt er basstraps, men er det korrekt formodet at det (udover de små vinklingsforskelle på alle vægge) er ala som jeg har tegnet i ovenstående? Dvs skå hjørner i en ca 45 graders vinkling?

Til alle andre: Tak for super gode inputs. Helt fint hvis tråden også får en masse andet om akustik. Det er ret brugbart at kunne søge informationer frem fra tidligere tråde! Kan se at der er en del natlæsning at komme igang med ;)


EDIT: @Holger kan se at det jo er beskrevet i en tidligere post og der også er lavet en god forklaring her: viewtopic.php?t=74735

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Alle vægge mit studie er behandlede inde bag ved. I hjørnerne er der dog op til 70 cm dybde, mens de helt lige sidevægge kun er 20 cm dybe- men ingen hård flade/væg bag, det er et fritstående rum uden ydervægger.

Jeg tror vinduenden bliver for svært at bruge/behandle symmetrisk og du vil få (for) meget lyd fra ruden. En rude kan være fin i enden, men ikke når den er så asymmetrisk.

Selvom den "rigtige" retning i rummet, sandsynligvis er på den lange led, så synes jeg du skal sætte et par højttalerne derned så hurtigt som muligt. og prøve begge retninger af: den lange led (i enden ved døren som oprindeligt planlægt) og i midten på den lange led (den højre væg).

Stil højttalerne næste helt op ad væggen. Sæt dem i den trekant du nu engang kan opnå naturligt. Spil noget musik du kender med god bas.

Test et sine sweep igennem.

Måske lyder rummet alligevel bedst eller fint på den "forkerte" led - og så har du potentielt vundet rigtig meget behag og plads. Du kommer alligevel ikke til at få et perfekt rum dernede.

Hvad du taber på at have en noget tættere bagvæg vinder du måske ved at have god plads i siderne/til hjørnerne - det kan være meget svært at forudsige uden at have lyttet først. Så lyt og dan dig et billede af bassen - toppen er nem at få på plads senere.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Mr. Soundman skrev: søn 8. aug 2021 16:28 Spørgsmålet er, hvordan man skal gribe det an, hvis man vil lave forbandte corner-traps a la Holger med sådanne Flexibatts. At lave det med batts på højkant, bliver vel noget bøvl :lol:

Men antag at man bruger de tykke Flexibatts ligesom på Youtube-videoen ovenfor, stabler dem vandret, og så f.eks. for hvert 3. lag batts placerer en tynd bærende hylde, som så understøtter de næste 3 lag osv. deropad... Så burde man vel undgå, at de nederste batts komprimeres. Men spørgsmålet bliver så, om sådanne hylde-lag forringer noget af rockwoolens lydabsorbtionsevner...? Altså spørgsmålet er her, om det er vigtigt at alle batt-lagene kan stå og svinge sammen i den fulde højde, om man så må sige.
Hvis man laver "hylder" vil man ikke få den samme effektivitet. da lyden jo ikke bevæger sig i kun 1 dimensions men i 3. Det betyder at de bas frekvenser som rammer "skævt" kan møde op til 2-2,5 m isolering. Og det betyder en her da den her type absorbere er effektive ned til 1/4 bølgelængde. 10 m bølgelængde er ca 34 Hz.
Det er naturligvis ikke alle udsendte bølger der fanges - men det er en stor del af superchunks force.

Når man laver "hylder" bliver det 3-4 separate cornertraps... og det er også effektivt, bare ikke helt på samme måde i dybden. Der vil sikkert være noget spil-over, damp-mass effekt osv. som det er svært at regne sig frem til. Men grundlæggende set har man begrænset den teoretiske dybde (bølgelængde) med antallet af inddelinger.

Hvis man laver en åben ramme-opbygning i stedet for hylder, kan lyden stadig bevæge sig igennem hele isoleringslaget - men det kræver lidt omhyggelighed i planlægning til måle/tilskæringsfasen.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Holger skrev: søn 8. aug 2021 19:22 Alle vægge mit studie er behandlede inde bag ved. I hjørnerne er der dog op til 70 cm dybde, mens de helt lige sidevægge kun er 20 cm dybe- men ingen hård flade/væg bag, det er et fritstående rum uden ydervægger.

Jeg tror vinduenden bliver for svært at bruge/behandle symmetrisk og du vil få (for) meget lyd fra ruden. En rude kan være fin i enden, men ikke når den er så asymmetrisk.

Selvom den "rigtige" retning i rummet, sandsynligvis er på den lange led, så synes jeg du skal sætte et par højttalerne derned så hurtigt som muligt. og prøve begge retninger af: den lange led (i enden ved døren som oprindeligt planlægt) og i midten på den lange led (den højre væg).

Stil højttalerne næste helt op ad væggen. Sæt dem i den trekant du nu engang kan opnå naturligt. Spil noget musik du kender med god bas.

Test et sine sweep igennem.

Måske lyder rummet alligevel bedst eller fint på den "forkerte" led - og så har du potentielt vundet rigtig meget behag og plads. Du kommer alligevel ikke til at få et perfekt rum dernede.

Hvad du taber på at have en noget tættere bagvæg vinder du måske ved at have god plads i siderne/til hjørnerne - det kan være meget svært at forudsige uden at have lyttet først. Så lyt og dan dig et billede af bassen - toppen er nem at få på plads senere.
Meget enig...

Dog ville en målemikrofon og et måleprogram være guld værd. Jeg har brugt REW der er et stykke freeware og kan downloades her https://www.roomeqwizard.com.
Det tager lidt tid at få sat op og kalibreret, men man får et klart billede af hvad der foregår i rummet - også når rummet bliver presset i lydtryk... igen ambitioner osv.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Mr. Soundman  
Forum Donator
Indlæg: 2970
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Michailov skrev: søn 8. aug 2021 22:03
Mr. Soundman skrev: søn 8. aug 2021 16:28 Spørgsmålet er, hvordan man skal gribe det an, hvis man vil lave forbandte corner-traps a la Holger med sådanne Flexibatts. At lave det med batts på højkant, bliver vel noget bøvl :lol:

Men antag at man bruger de tykke Flexibatts ligesom på Youtube-videoen ovenfor, stabler dem vandret, og så f.eks. for hvert 3. lag batts placerer en tynd bærende hylde, som så understøtter de næste 3 lag osv. deropad... Så burde man vel undgå, at de nederste batts komprimeres. Men spørgsmålet bliver så, om sådanne hylde-lag forringer noget af rockwoolens lydabsorbtionsevner...? Altså spørgsmålet er her, om det er vigtigt at alle batt-lagene kan stå og svinge sammen i den fulde højde, om man så må sige.
Hvis man laver "hylder" vil man ikke få den samme effektivitet. da lyden jo ikke bevæger sig i kun 1 dimensions men i 3. Det betyder at de bas frekvenser som rammer "skævt" kan møde op til 2-2,5 m isolering. Og det betyder en her da den her type absorbere er effektive ned til 1/4 bølgelængde. 10 m bølgelængde er ca 34 Hz.
Det er naturligvis ikke alle udsendte bølger der fanges - men det er en stor del af superchunks force.

Når man laver "hylder" bliver det 3-4 separate cornertraps... og det er også effektivt, bare ikke helt på samme måde i dybden. Der vil sikkert være noget spil-over, damp-mass effekt osv. som det er svært at regne sig frem til. Men grundlæggende set har man begrænset den teoretiske dybde (bølgelængde) med antallet af inddelinger.

Hvad hvis man laver hylderne af 3 mm perforeret masonit-plader magen til dem Holger har beklædt rockwoolen med indvendigt i hans studie... Kunne det være en løsning? Der må bassen vel passere ret uhindret igennem, eller...?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Typisk laver man et skelet af lægter eller reglar. Den smule betyder ikke noget til eller fra i det store (lyd)billede.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

jeg vil lige anbefale at lave en simulering af 3 mm hulplade på den hjemmeside jeg linkede til tidligere... det har absolut en betydning. Så om det er det rigtige for dit rum er ikke til at sige... jeg ville ikke selv lave det ved højtalerne, da al diskant vil blive kastet lige i hovedet (1. reflektion) - men på en bagvæg kan man godt have held med det, da man ikke hiver al lyden ud af lokalet.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Michailov skrev: søn 8. aug 2021 22:44 jeg vil lige anbefale at lave en simulering af 3 mm hulplade på den hjemmeside jeg linkede til tidligere... det har absolut en betydning. Så om det er det rigtige for dit rum er ikke til at sige... jeg ville ikke selv lave det ved højtalerne, da al diskant vil blive kastet lige i hovedet (1. reflektion) - men på en bagvæg kan man godt have held med det, da man ikke hiver al lyden ud af lokalet.
Interessant. Har lige forsøgt at indtaste noget. Men ved ikke om det hele er indtastet korrekt.
Men m. 400mm dybde, er der ret stor forskel på effektivitet i bunden om man vælger A-batts/terræn batts.
Hvis jeg smider 400mm terrænbatts ind er det faktisk lidt mindre effektivt end med 200mm terræn batts og 200mm luft.

Er det noget man kan være sikker på det er bedre, end at fylde op med terrænbatts i virkeligheden, ud fra de indtastninger?
@Holger havde du ikke en akustik tekniker med ind over dine projekter, skulle man ikke mene han ville anbefale noget andet, eller har de ikke gået ned i den del af dine byggerier?
Test.jpg
Test.jpg (370.36 KiB) Vist 2338 gange

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Nysted skrev: man 9. aug 2021 13:45
Michailov skrev: søn 8. aug 2021 22:44 jeg vil lige anbefale at lave en simulering af 3 mm hulplade på den hjemmeside jeg linkede til tidligere... det har absolut en betydning. Så om det er det rigtige for dit rum er ikke til at sige... jeg ville ikke selv lave det ved højtalerne, da al diskant vil blive kastet lige i hovedet (1. reflektion) - men på en bagvæg kan man godt have held med det, da man ikke hiver al lyden ud af lokalet.
Interessant. Har lige forsøgt at indtaste noget. Men ved ikke om det hele er indtastet korrekt.
Men m. 400mm dybde, er der ret stor forskel på effektivitet i bunden om man vælger A-batts/terræn batts.
Hvis jeg smider 400mm terrænbatts ind er det faktisk lidt mindre effektivt end med 200mm terræn batts og 200mm luft.

Er det noget man kan være sikker på det er bedre, end at fylde op med terrænbatts i virkeligheden, ud fra de indtastninger?
@Holger havde du ikke en akustik tekniker med ind over dine projekter, skulle man ikke mene han ville anbefale noget andet, eller har de ikke gået ned i den del af dine byggerier?

Test.jpg
Det ser meget rigtigt ud, men du har ikke lagt en hulplade foran - jeg går ud fra det er med vilje i det her tilfælde.
Ser frem til at høre hvad @holger svarer, men mange designere har jo deres darlings - og tid er penge. Så hvis man har testresultater og gode erfaringer med et design, bliver det helt sikkert genbrugt.
Det er jo ikke en dårlig løsning med 70 cm terrænbatts og der kan være forhold i rummet/bygningen som har været udslagsgivende for lige præcis den måde at dæmpe på.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nysted skrev: man 9. aug 2021 13:45
Michailov skrev: søn 8. aug 2021 22:44 jeg vil lige anbefale at lave en simulering af 3 mm hulplade på den hjemmeside jeg linkede til tidligere... det har absolut en betydning. Så om det er det rigtige for dit rum er ikke til at sige... jeg ville ikke selv lave det ved højtalerne, da al diskant vil blive kastet lige i hovedet (1. reflektion) - men på en bagvæg kan man godt have held med det, da man ikke hiver al lyden ud af lokalet.
Interessant. Har lige forsøgt at indtaste noget. Men ved ikke om det hele er indtastet korrekt.
Men m. 400mm dybde, er der ret stor forskel på effektivitet i bunden om man vælger A-batts/terræn batts.
Hvis jeg smider 400mm terrænbatts ind er det faktisk lidt mindre effektivt end med 200mm terræn batts og 200mm luft.

Er det noget man kan være sikker på det er bedre, end at fylde op med terrænbatts i virkeligheden, ud fra de indtastninger?
@Holger havde du ikke en akustik tekniker med ind over dine projekter, skulle man ikke mene han ville anbefale noget andet, eller har de ikke gået ned i den del af dine byggerier?

Test.jpg
Den optimale måling maxer ud lige under terrænbatts rent massefyldemæssigt i den undersøgelse min akustiker har lavet, hvis vi kigger på hvor effektive i de specifikt er i bunden.

Med højere massefylde bliver de endnu mere reflekterende, primært i mellemtone/top. Disse undersøgelser var en del af hans DTU Ph.d og jeg har målingerne og grafer et sted - muligvis postet engang på LM med tilladelse, da han ikke vil have den flyder rundt på nettet.

Det betyder også, at når du kommer op over en vis dybde, så giver det muligvis mere mening at bruge noget mere fluffy til resten. Det er præcis hvad Northward gør.

I de seneste to studier jeg har bygget, så har det både være nemmere og lydt godt at bruge terrænbatts, ikke mindst i mit nye studie på Fyn. Jeg gad ikke at eksperimentere med et andet materiale de sidste cm, da det desuden ville gå udover strukturen (det er lagt forbandt).

Mit rum her er lidt specielt, da der ingen hårde ydervægge er. Det er ikke rigtig nødvendigt for mig at gøre mere - rum i rummet uden hårde ydervægge med mindst 1.5 meter luft til næste flade gør resten for mig.

Mht. perforeret masonit foran, så reflekterer det meget top - helt bevidst i mit design. Ved 1. og 2. reflektionspunkt har jeg så hhv. lidt dæmpning og diffusion, samt diffusion på bagvæggen i ørerhøjde (ikke mindst pga. vindue foran). Absorberende loft. Fantastisk lyd.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Michailov skrev: man 9. aug 2021 14:19
Nysted skrev: man 9. aug 2021 13:45
Michailov skrev: søn 8. aug 2021 22:44 jeg vil lige anbefale at lave en simulering af 3 mm hulplade på den hjemmeside jeg linkede til tidligere... det har absolut en betydning. Så om det er det rigtige for dit rum er ikke til at sige... jeg ville ikke selv lave det ved højtalerne, da al diskant vil blive kastet lige i hovedet (1. reflektion) - men på en bagvæg kan man godt have held med det, da man ikke hiver al lyden ud af lokalet.
Interessant. Har lige forsøgt at indtaste noget. Men ved ikke om det hele er indtastet korrekt.
Men m. 400mm dybde, er der ret stor forskel på effektivitet i bunden om man vælger A-batts/terræn batts.
Hvis jeg smider 400mm terrænbatts ind er det faktisk lidt mindre effektivt end med 200mm terræn batts og 200mm luft.

Er det noget man kan være sikker på det er bedre, end at fylde op med terrænbatts i virkeligheden, ud fra de indtastninger?
@Holger havde du ikke en akustik tekniker med ind over dine projekter, skulle man ikke mene han ville anbefale noget andet, eller har de ikke gået ned i den del af dine byggerier?

Test.jpg
Det ser meget rigtigt ud, men du har ikke lagt en hulplade foran - jeg går ud fra det er med vilje i det her tilfælde.
Ser frem til at høre hvad @holger svarer, men mange designere har jo deres darlings - og tid er penge. Så hvis man har testresultater og gode erfaringer med et design, bliver det helt sikkert genbrugt.
Det er jo ikke en dårlig løsning med 70 cm terrænbatts og der kan være forhold i rummet/bygningen som har været udslagsgivende for lige præcis den måde at dæmpe på.
Ja det var meningen det skulle være uden. Bare for at se hvordan ift. den generelle måde lige gøre det på :) Så var ret interessant hvor meget mere man kan fange i bunden ved at smide et andet materiale ind, for har kun set test hvor vi snakker maks 200mm dybde på tingene.
Der er jo også en væsentlig del at spare ved at smide flexi batts i kontra terrænbatts. Især I disse tider.
Har også tænkt på hvordan Troldtekt opfører sig i lydstudie sammenhænge, istedet for at beklæde væggen med stof eller perforeret masonit.

Var ikke for at overtage Mortens tråd, så må en MOD lige sige til om den diskussion skal tages i en anden tråd?

@Morten Hjort Men noget helt andet, især når vi snakker kælder, ville jeg lave en ventilationsspalte omkring dine traps så det ikke er helt op i mod væggen, også i top og bund, da du ellers kan risikere at få dugpunktet i isoleringen. Ca. 50mm ventilationsspalte, vil være at foretrække. Selvom din kælder så utroligt fin ud efter du fik det skilt ad. :)

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Holger skrev: man 9. aug 2021 14:48
Nysted skrev: man 9. aug 2021 13:45
Michailov skrev: søn 8. aug 2021 22:44 jeg vil lige anbefale at lave en simulering af 3 mm hulplade på den hjemmeside jeg linkede til tidligere... det har absolut en betydning. Så om det er det rigtige for dit rum er ikke til at sige... jeg ville ikke selv lave det ved højtalerne, da al diskant vil blive kastet lige i hovedet (1. reflektion) - men på en bagvæg kan man godt have held med det, da man ikke hiver al lyden ud af lokalet.
Interessant. Har lige forsøgt at indtaste noget. Men ved ikke om det hele er indtastet korrekt.
Men m. 400mm dybde, er der ret stor forskel på effektivitet i bunden om man vælger A-batts/terræn batts.
Hvis jeg smider 400mm terrænbatts ind er det faktisk lidt mindre effektivt end med 200mm terræn batts og 200mm luft.

Er det noget man kan være sikker på det er bedre, end at fylde op med terrænbatts i virkeligheden, ud fra de indtastninger?
@Holger havde du ikke en akustik tekniker med ind over dine projekter, skulle man ikke mene han ville anbefale noget andet, eller har de ikke gået ned i den del af dine byggerier?

Test.jpg
Den optimale måling maxer ud lige under terrænbatts rent massefyldemæssigt i den undersøgelse min akustiker har lavet, hvis vi kigger på hvor effektive i de specifikt er i bunden.

Med højere massefylde bliver de endnu mere reflekterende, primært i mellemtone/top. Disse undersøgelser var en del af hans DTU Ph.d og jeg har målingerne og grafer et sted - muligvis postet engang på LM med tilladelse, da han ikke vil have den flyder rundt på nettet.

Det betyder også, at når du kommer op over en vis dybde, så giver det muligvis mere mening at bruge noget mere fluffy til resten. Det er præcis hvad Northward gør.

I de seneste to studier jeg har bygget, så har det både være nemmere og lydt godt at bruge terrænbatts, ikke mindst i mit nye studie på Fyn. Jeg gad ikke at eksperimentere med et andet materiale de sidste cm, da det desuden ville gå udover strukturen (det er lagt forbandt).

Mit rum her er lidt specielt, da der ingen hårde ydervægge er. Det er ikke rigtig nødvendigt for mig at gøre mere - rum i rummet uden hårde ydervægge med mindst 1.5 meter luft til næste flade gør resten for mig.

Mht. perforeret masonit foran, så reflekterer det meget top - helt bevidst i mit design. Ved 1. og 2. reflektionspunkt har jeg så hhv. lidt dæmpning og diffusion, samt diffusion på bagvæggen i ørerhøjde (ikke mindst pga. vindue foran). Absorberende loft. Fantastisk lyd.
Tak for udpensling. Men lyder til det hele passer meget godt sammen.

Det studie er det noget der kunne være muligt at få med hans tilladelse igen? Kunne være utroligt spændende at læse/se. Har forsøgt at søge her på LM, uden held.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kigger lige efter det, mener jeg har det som PDF et sted.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Holger skrev: man 9. aug 2021 19:40 Jeg kigger lige efter det, mener jeg har det som PDF et sted.
Det vil være fedt 😊

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Jeg overvejer lidt at lave basstraps og rørskjuling med de nu så populære akustik-paneler, hvis jeg på én eller anden måde kan holde omkostninger acceptable. Er der nogen af jer der har erfaring med hvordan det virker? Umiddelbart har jeg set en del studier gøre brug af det, men man dækker jo reelt 50% af området med træ (bassen trænger jo nok alligevel igennem).

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Morten Hjort skrev: man 23. aug 2021 15:20 Jeg overvejer lidt at lave basstraps og rørskjuling...

Det læste jeg som røvskjuling...

Jeg må indrømme at min version nok er noget sjovere...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Kan du ikke lige linke til de nu så populærer akustikpaneler du har i sinde at bruge?
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Michailov skrev: man 23. aug 2021 15:52 Kan du ikke lige linke til de nu så populærer akustikpaneler du har i sinde at bruge?
Yes selvfølgelig. F.eks disse (omend de er i den dyre ende) https://woodupp.dk/product/akupanel/

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

altså, det er jo ikke noget man ikke kan lave selv.. det kræver bare tid, det rigtige træ og lidt maskineri :-) Men det ser noget pænere ud end almindelige høvlede forskalningsbrædder.

Jeg vil stadig være modvillig til at sætte dem op forrest hvor de kan skabe problemer i forhold til 1.reflektion.

Rent dæmpningsmæssigt er der to ting som er interessante, 1) hvad er bagsiden beklædt med? 2) hvad er dimisionerne på hullet.
Der er reelt set tale om en helmholtz absorber - og det kan være fint nok. Har selv lavet tilsvarende på min bagvæg. Dels for at optimere min plads/dæmpning i rummet og dels for at sikre at diskanten ikke blev dæmpet for meget.

Derefter skal man jo så finde ud af hvordan de fysisk er sat sammen. Det vil være træls (eller måske en fordel?) hvis det hele dratter fra hinanden når man kører saven igennem for at ramme den rigtige højde.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

De der hjørne-bass traps på tegningen ligner faktisk mine ret meget. Mine er bygget op sådan her:

Billede

Der er 60 cm mellem hvem hylde, hvilket gjorde at det passede med bredden af et terræn-bat, som derfor lige kan sidde i spænd. Og så er der ellers fyldt med terrænbats (også i sære tilpassede størrelser) inde bagved.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Jeg fik anbefalet at rive loftet ned, opsætte rockwool og opsætte Ecophon plader (eller lignende) således at hele loftet reelt bliver en solid broadband absorber. Der er i dag blot isoleret med 40mm papiruld ift energirapporten, så der er måske også en smule at hente på den ekstra isolering.

Jeg er så tæt på at kunne gøre rummet pænt igen efter nedrivning og spartling, men på den anden side så er det måske 3-4 dages støvet arbejde værd (plus et nogle tusinde kroner til plader)?

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Og i øvrigt tak for svar på forrige indlæg :)

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Morten Hjort skrev: tors 26. aug 2021 09:33 Jeg fik anbefalet at rive loftet ned, opsætte rockwool og opsætte Ecophon plader (eller lignende) således at hele loftet reelt bliver en solid broadband absorber. Der er i dag blot isoleret med 40mm papiruld ift energirapporten, så der er måske også en smule at hente på den ekstra isolering.

Jeg er så tæt på at kunne gøre rummet pænt igen efter nedrivning og spartling, men på den anden side så er det måske 3-4 dages støvet arbejde værd (plus et nogle tusinde kroner til plader)?
Uha... nu er jeg snart nødt til at insistere på en målemikrofon.

Jeg synes dine overvejelser er rigtig fornuftige men:

Er det overhovedet nødvendigt? Eller kan du klarer dig med de andre forslag? (Heraf målemikrofon)
Er din lofthøjde stor nok? Hvis du har 40 mm isolering, betyder det vel noget i retningen af en gipsplade på lægter (37+13 mm).

Du kan godt sætte echophon op. Men hvis du vil have en broadband løsning der skal virke effektivt under 500 hz (og i særdeleshed 300 hz) anbefaler echophon jo mindst 20 mm plade+ 200 mm luft med ekstra isolerings materiale lagt ind.
Og så er de der plader med ophængingslister osv. ikke specielt billige. Tjek deres hjemmeside for at deres egne målinger.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Michailov skrev: tors 26. aug 2021 12:10
Morten Hjort skrev: tors 26. aug 2021 09:33 Jeg fik anbefalet at rive loftet ned, opsætte rockwool og opsætte Ecophon plader (eller lignende) således at hele loftet reelt bliver en solid broadband absorber. Der er i dag blot isoleret med 40mm papiruld ift energirapporten, så der er måske også en smule at hente på den ekstra isolering.

Jeg er så tæt på at kunne gøre rummet pænt igen efter nedrivning og spartling, men på den anden side så er det måske 3-4 dages støvet arbejde værd (plus et nogle tusinde kroner til plader)?
Uha... nu er jeg snart nødt til at insistere på en målemikrofon.

Jeg synes dine overvejelser er rigtig fornuftige men:

Er det overhovedet nødvendigt? Eller kan du klarer dig med de andre forslag? (Heraf målemikrofon)
Er din lofthøjde stor nok? Hvis du har 40 mm isolering, betyder det vel noget i retningen af en gipsplade på lægter (37+13 mm).

Du kan godt sætte echophon op. Men hvis du vil have en broadband løsning der skal virke effektivt under 500 hz (og i særdeleshed 300 hz) anbefaler echophon jo mindst 20 mm plade+ 200 mm luft med ekstra isolerings materiale lagt ind.
Og så er de der plader med ophængingslister osv. ikke specielt billige. Tjek deres hjemmeside for at deres egne målinger.
Jeg kan vist ikke krybe udenom dén måling kan jeg se ;) Jeg får slæbt mine højtalere ned i rummet og får lavet en måling asap!
Ift Ecophon skal det helt klart kun være som supplement, således der stadig kommer basstraps op m.v. Loftshøjden er ca 220-230cm, så det er ikke voldsomt højt.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Morten Hjort skrev: tors 26. aug 2021 12:33
Michailov skrev: tors 26. aug 2021 12:10
Morten Hjort skrev: tors 26. aug 2021 09:33 Jeg fik anbefalet at rive loftet ned, opsætte rockwool og opsætte Ecophon plader (eller lignende) således at hele loftet reelt bliver en solid broadband absorber. Der er i dag blot isoleret med 40mm papiruld ift energirapporten, så der er måske også en smule at hente på den ekstra isolering.

Jeg er så tæt på at kunne gøre rummet pænt igen efter nedrivning og spartling, men på den anden side så er det måske 3-4 dages støvet arbejde værd (plus et nogle tusinde kroner til plader)?
Uha... nu er jeg snart nødt til at insistere på en målemikrofon.

Jeg synes dine overvejelser er rigtig fornuftige men:

Er det overhovedet nødvendigt? Eller kan du klarer dig med de andre forslag? (Heraf målemikrofon)
Er din lofthøjde stor nok? Hvis du har 40 mm isolering, betyder det vel noget i retningen af en gipsplade på lægter (37+13 mm).

Du kan godt sætte echophon op. Men hvis du vil have en broadband løsning der skal virke effektivt under 500 hz (og i særdeleshed 300 hz) anbefaler echophon jo mindst 20 mm plade+ 200 mm luft med ekstra isolerings materiale lagt ind.
Og så er de der plader med ophængingslister osv. ikke specielt billige. Tjek deres hjemmeside for at deres egne målinger.
Jeg kan vist ikke krybe udenom dén måling kan jeg se ;) Jeg får slæbt mine højtalere ned i rummet og får lavet en måling asap!
Ift Ecophon skal det helt klart kun være som supplement, således der stadig kommer basstraps op m.v. Loftshøjden er ca 220-230cm, så det er ikke voldsomt højt.
med 220-230 cm ville je evt. overveje en baldakin. en 200 mm x 400 mm lang absorber hele vejen rundt i lokalet. Så har du stadig luft over hovedet i midten af rummet og en seriøs omgang absorbtion langs væggen hvor du alligevel skal have alt dit gear stående :-D

mth. måling, så er det ikke så svært. Mit største problem da jeg skulle måle mit rum, var at købe en mikrofon (det blev behringers). sig til hvis det er.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Nyt svar