Fra kælder til studie

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Fra kælder til studie

Indlæg af Morten Hjort »

Jeg er i den lykkelige situation at konen og jeg har købt et hus med tilpas plads, så jeg de næste 10+ år, kan have et rum dedikeret til nørderi og musik i kælderen. Jeg tænker at jeg kan give lidt løbende updates, men her fra start har jeg blot brug for lidt inputs til de mest basale ting, da jeg tænker flere herinde har haft lignende projekter i gang og derved gjort sig nogle erfaringer.

Udfordringer
- Rummet må meget gerne have plads til en sovesofa, så det kan fungere som gæsteværelse.
- Der skal installeres luft/luft varmepumpe, som når jeg ikke indspiller skal kunne rense og varme luften i kælderen (dvs. ubesværet træk). Kan rent praktisk desværre kun være lige under eller ved siden af vinduet
- Der er en rude i det ene hjørne med radiator under (basstrap...?).

Ønskelisten
- Plads til et lille elektrisk trommesæt så der kan jammes og den kommende bette har noget at slå på (meget i tvivl om der er reel plads).
- Plads til at jeg kan have acceptabel/god akustik til både indspilning og mix (kan godt lide et semi-dødt rum).
- Det skal kunne laves hyggeligt og ikke være for rodet.


Her er en tegning af det nuværende rum:
- Målene er ca: 330cm x 630cm.
- Det røde bord er mit nuværende studiebord Zaor Miza M), men kan selvfølgelig flyttes efter behov.
- Døren nederst er til et lille værksted, som gerne skal være forholdsvist nemt tilgængeligt (dog formenlig kun mig der vil bruge det).
- Skabet i venstre hjørne kan fjernes, men da der går rør igennem og det egentlig er meget pænt/praktisk, vil det være fint hvis det kan blive stående.
Billede


Mange informationer på én gang, men forhåbenligt har én eller 2 af jer et par inputs og så kan jeg lige så stille justere til og gå igang med renoveringen af rummet.

...Og lige et billede af rummet fra salgsopstillingen (alle bænke m.v. fjernes):
Billede

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Fedt!

Følger lige med, da mit rum er nognelunde samme mål. Kommer nok til at møde nogle andre udfordringer da det er under hems de første 3-4 meter og så frit åbent. Jeg håber jeg kan stille et trommesæt på et podie på hjul som jeg så kan flytte lidt rundt på. Kan være du osse kan lave det.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Morten Bjørn skrev: fre 16. jul 2021 23:04 Jeg håber jeg kan stille et trommesæt på et podie på hjul som jeg så kan flytte lidt rundt på. Kan være du osse kan lave det.
Super god idé!! Har altid synes sådan et trommesæt er noget af et skrummel (sorry trommeslagere) :lol:

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Fedt, ærgeligt at der ikke er de træpaneler hele vejen rundt

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

lakris skrev: søn 18. jul 2021 00:57 Fedt, ærgeligt at der ikke er de træpaneler hele vejen rundt
Det kan de selvfølgelig godt komme til hvis jeg bygger nogle nye. Dog er de normale anbefalinger at man ikke har organisk materiale på kælder-indervægge. Så tanken er at pille dem ned (kan jo så evt sættes op på den anden side i stedet).

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Morten Hjort skrev: søn 18. jul 2021 11:36
lakris skrev: søn 18. jul 2021 00:57 Fedt, ærgeligt at der ikke er de træpaneler hele vejen rundt
Det kan de selvfølgelig godt komme til hvis jeg bygger nogle nye. Dog er de normale anbefalinger at man ikke har organisk materiale på kælder-indervægge. Så tanken er at pille dem ned (kan jo så evt sættes op på den anden side i stedet).
Du mener nok ydervægge, hvs det er indervægge, er det ligemeget mm der er opsugning af fugt fra fundamentet.

Hvor galt det er, vil vise sig på bagsiden af træpanelerne.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Morten Bjørn skrev: søn 18. jul 2021 12:16
Morten Hjort skrev: søn 18. jul 2021 11:36
lakris skrev: søn 18. jul 2021 00:57 Fedt, ærgeligt at der ikke er de træpaneler hele vejen rundt
Det kan de selvfølgelig godt komme til hvis jeg bygger nogle nye. Dog er de normale anbefalinger at man ikke har organisk materiale på kælder-indervægge. Så tanken er at pille dem ned (kan jo så evt sættes op på den anden side i stedet).
Du mener nok ydervægge, hvs det er indervægge, er det ligemeget mm der er opsugning af fugt fra fundamentet.

Hvor galt det er, vil vise sig på bagsiden af træpanelerne.
Nej mente faktisk indervægge. "Blokeringen" af væggen med træpaneler er en fin K2'er i rapporten :) Har dog overvejet bare at tage et enkelt brædde af for at se hvordan det ser ud bagved og så evt lade dem hænge.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det er heldigt for ydervægge bliver med garanti våde inde bagved pga dugpunktet.

Har du overvejet varmegenvinding på en anden måde end luft-luft. Den tilfører jo ikke frisk opvarmet luft? Kan man flytte varmen fra andre rum i huset - der hvor fjernvarmeanlægget står - via varmegenvinding, dvs luft udefra der bliver varmet op via et varmere rum - kan det måske være mere fordelagtigt. Det holder osse luftfugtigheden nede under 45%

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg ville også passe på med trævægge på indersiden af en kældermur.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Morten Bjørn skrev: søn 18. jul 2021 12:27 Det er heldigt for ydervægge bliver med garanti våde inde bagved pga dugpunktet.

Har du overvejet varmegenvinding på en anden måde end luft-luft. Den tilfører jo ikke frisk opvarmet luft? Kan man flytte varmen fra andre rum i huset - der hvor fjernvarmeanlægget står - via varmegenvinding, dvs luft udefra der bliver varmet op via et varmere rum - kan det måske være mere fordelagtigt. Det holder osse luftfugtigheden nede under 45%
Vi har overvejet enkeltrums varmegenvinding (Duka One) til de 2 store kælderrum for at få frisk luft ind, hvor der så også er varmegenvinding. Det er et parcel-hus fra 60'erne, så helt optimeret får vi det aldrig (og vil heller ikke være sundt for huset). Og så luft/luft til billigere varme (da vi skal have et 6 kW solcelleanlæg med batteri) og nogle af de bedre modeller skulle kunne rense luften på samme tid. Men er meget åben for andre forslag, da vi ikke har gjort os så mange tanker endnu om kælderen udover at vi ved at den er fin og sund) :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Af med træpanelerne på væggene. Det ligner en rigtig hyggelig kælder, men som du selv siger, så er organisk materiale eller kældervægge, der ikke kan ånde, noget farligt stads.

Det samme gælder gulvet, der burde ikke være vinyl, men åndbart gulv, fx diffusionsåbne, fugede klinker. Jeg ville i hvert fald lige kigge ned under.

Hvis du kan leve med at æde 6 cm af pladsen på (yder)vægge, så er Ytong Multipor den bedste løsning i forhold til sundhed, hvor du undgår kondens. Hvis du kender nogen i Polen, så kan de fleste byggemateriale købes med mellem 33% og 50% rabat i forhold til DK, især hvis du har et CVR-nr.

Multipor er heller ikke skidt for lyden, da det er meget porøst og derfor er akustisk lydabsorberende i rummet.

Jeg har brugt Multipor i min vinkælder og er i gang med at lave det i hele resten af kælderen. En optimal og pæn løsning. Check evt. min vinkælderbyggetråd på Facebook, inkl. billeder, for hvad man skal bruge og hvordan.

Hvis du ikke har problem med kolde, fugtige kældervægge, så spring Multipor over, men husk diffusionsåbent puds/kalk eller lign.

Mht. udluftning med genvinding i en kælder, så er en nyere løsning Duka One S, en serie af ventilatorer med skiftevis ind- og udblæsning. Så sidder der en keramisk veksler til genbrug af varmen under indblæsningen. Den køber jeg sandsynligvis om en måned til den anden del af kælderen.

Dukaen er relativt støjsvag (23 dB) og vil også hjælpe på radongas, som jo er et reelt problem i mange kældere, især hvis de skal bruges til ophold. Jeg har desuden ekstra ventilation ud fra kælderen pga. et nybygget serverrum i den ene del, men det er ikke nok i forhold til friskluft.

EDIT: Jeg ser du netop har kig på den allerede ;-)

Jeg har købt Airthings til måling af radon, RH og temperatur. Cute lille dims.

Den bedste (2021) luft-til-luft varmepumpe på markedet og veltilpasset det skandinaviske klima er Mitsubishi LN25 Hero. Ekstremt støjsvag (19 dB) indedel og nemt, fleksibelt setup - jeg bruger den i studiet nu. Der er også luftrenser i, hvis du vil. Kræver certificeret montør, ikke et DIY job.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Holger skrev: søn 18. jul 2021 20:04
Jeg har brugt Multipor i min vinkælder og er i gang med at lave det i hele resten af kælderen. En optimal og pæn løsning. Check evt. min vinkælderbyggetråd på Facebook, inkl. billeder, for hvad man skal bruge og hvordan.

Den bedste (2021) luft-til-luft varmepumpe på markedet og veltilpasset det skandinaviske klima er Mitsubishi LN25 Hero. Ekstremt støjsvag (19 dB) indedel og nemt, fleksibelt setup - jeg bruger den i studiet nu. Der er også luftrenser i, hvis du vil. Kræver certificeret montør, ikke et DIY job.
Der er osse Calsitherm plader, jeg vil holde på det kun er nødvendigt i ydervæggene i kælderen, men hvordan det ser ud under træpanelerne kan måske afgøre det. Er Ytong pladerne isolerende? Det er Calsitherm. Måske er der sammenlignelige datablade.

Er der 1 liter kølervæske eller derunder i varmepumpen, kan man sagtens lovligt montere den selv. Det eneste det kan gå ud over er garantien, men der skal man osse bære sig klodset ad. Der er ret mange penge at spare.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Morten Bjørn skrev: søn 18. jul 2021 20:29
Holger skrev: søn 18. jul 2021 20:04
Jeg har brugt Multipor i min vinkælder og er i gang med at lave det i hele resten af kælderen. En optimal og pæn løsning. Check evt. min vinkælderbyggetråd på Facebook, inkl. billeder, for hvad man skal bruge og hvordan.

Den bedste (2021) luft-til-luft varmepumpe på markedet og veltilpasset det skandinaviske klima er Mitsubishi LN25 Hero. Ekstremt støjsvag (19 dB) indedel og nemt, fleksibelt setup - jeg bruger den i studiet nu. Der er også luftrenser i, hvis du vil. Kræver certificeret montør, ikke et DIY job.
Der er osse Calsitherm plader, jeg vil holde på det kun er nødvendigt i ydervæggene i kælderen, men hvordan det ser ud under træpanelerne kan måske afgøre det. Er Ytong pladerne isolerende? Det er Calsitherm. Måske er der sammenlignelige datablade.

Er der 1 liter kølervæske eller derunder i varmepumpen, kan man sagtens lovligt montere den selv. Det eneste det kan gå ud over er garantien, men der skal man osse bære sig klodset ad. Der er ret mange penge at spare.
Indervæggende kan godt have opstigende grundfugt via fundamentet, og derved er der også risiko for skimmel mv, hvis de er pakket ind i organisk materiale og ikke kan komme af med fugten.

Multipor pladerne er meget sammenlignelige med de andre kalciumsilikatplader.

De behøves ikke til at isolere indervæggene, men at få fjernet organisk materiale og kun bruge diffusionsåbent materiale vil være det korrekte at gøre, for at være sikker på der ikke kommer problemer i fremtiden.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Holger skrev: søn 18. jul 2021 20:04 Af med træpanelerne på væggene. Det ligner en rigtig hyggelig kælder, men som du selv siger, så er organisk materiale eller kældervægge, der ikke kan ånde, noget farligt stads.

Det samme gælder gulvet, der burde ikke være vinyl, men åndbart gulv, fx diffusionsåbne, fugede klinker. Jeg ville i hvert fald lige kigge ned under.

Hvis du kan leve med at æde 6 cm af pladsen på (yder)vægge, så er Ytong Multipor den bedste løsning i forhold til sundhed, hvor du undgår kondens. Hvis du kender nogen i Polen, så kan de fleste byggemateriale købes med mellem 33% og 50% rabat i forhold til DK, især hvis du har et CVR-nr.

Multipor er heller ikke skidt for lyden, da det er meget porøst og derfor er akustisk lydabsorberende i rummet.

Jeg har brugt Multipor i min vinkælder og er i gang med at lave det i hele resten af kælderen. En optimal og pæn løsning. Check evt. min vinkælderbyggetråd på Facebook, inkl. billeder, for hvad man skal bruge og hvordan.

Hvis du ikke har problem med kolde, fugtige kældervægge, så spring Multipor over, men husk diffusionsåbent puds/kalk eller lign.

Mht. udluftning med genvinding i en kælder, så er en nyere løsning Duka One S, en serie af ventilatorer med skiftevis ind- og udblæsning. Så sidder der en keramisk veksler til genbrug af varmen under indblæsningen. Den køber jeg sandsynligvis om en måned til den anden del af kælderen.

Dukaen er relativt støjsvag (23 dB) og vil også hjælpe på radongas, som jo er et reelt problem i mange kældere, især hvis de skal bruges til ophold. Jeg har desuden ekstra ventilation ud fra kælderen pga. et nybygget serverrum i den ene del, men det er ikke nok i forhold til friskluft.

EDIT: Jeg ser du netop har kig på den allerede ;-)

Jeg har købt Airthings til måling af radon, RH og temperatur. Cute lille dims.

Den bedste (2021) luft-til-luft varmepumpe på markedet og veltilpasset det skandinaviske klima er Mitsubishi LN25 Hero. Ekstremt støjsvag (19 dB) indedel og nemt, fleksibelt setup - jeg bruger den i studiet nu. Der er også luftrenser i, hvis du vil. Kræver certificeret montør, ikke et DIY job.
Super feedback Holger! Jeg tænker også at starten er at få basics helt på plads. Har sendt en anmodning på FB da det ser ud til at jeg ikke kan se din tråd offentligt. Dog svært at se væggen for alle de dejlige flasker på dit topbillede ;)

Ift lytteposition (bord plus speakers), så er min største udfordring egentlig hvordan jeg skal placere basstraps m.v. når jeg har et stort vindue + luft/luft foran bordet (men ud til den ene kant). Alternativet er at stille bordet i den anden ende, hvor man så skal smyge sig forbi for at komme ind i værkstedet, men det kan jeg ikke lige helt gennemskue om det vil fungere.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Nysted skrev: søn 18. jul 2021 23:38
Morten Bjørn skrev: søn 18. jul 2021 20:29
Holger skrev: søn 18. jul 2021 20:04
Jeg har brugt Multipor i min vinkælder og er i gang med at lave det i hele resten af kælderen. En optimal og pæn løsning. Check evt. min vinkælderbyggetråd på Facebook, inkl. billeder, for hvad man skal bruge og hvordan.

Den bedste (2021) luft-til-luft varmepumpe på markedet og veltilpasset det skandinaviske klima er Mitsubishi LN25 Hero. Ekstremt støjsvag (19 dB) indedel og nemt, fleksibelt setup - jeg bruger den i studiet nu. Der er også luftrenser i, hvis du vil. Kræver certificeret montør, ikke et DIY job.
Der er osse Calsitherm plader, jeg vil holde på det kun er nødvendigt i ydervæggene i kælderen, men hvordan det ser ud under træpanelerne kan måske afgøre det. Er Ytong pladerne isolerende? Det er Calsitherm. Måske er der sammenlignelige datablade.

Er der 1 liter kølervæske eller derunder i varmepumpen, kan man sagtens lovligt montere den selv. Det eneste det kan gå ud over er garantien, men der skal man osse bære sig klodset ad. Der er ret mange penge at spare.
Indervæggende kan godt have opstigende grundfugt via fundamentet, og derved er der også risiko for skimmel mv, hvis de er pakket ind i organisk materiale og ikke kan komme af med fugten.

Multipor pladerne er meget sammenlignelige med de andre kalciumsilikatplader.

De behøves ikke til at isolere indervæggene, men at få fjernet organisk materiale og kun bruge diffusionsåbent materiale vil være det korrekte at gøre, for at være sikker på der ikke kommer problemer i fremtiden.

Jeg tænker at lægge sådan nogle tæppefliser ala disse: https://gulvlageret.dk/gulvlagerets-bil ... ort-p24381 i stedet for det nuværende linoleumsgulv. Det bør vel være ok? Klinker, som Holger beskriver, er også en løsning, men tænker blot det nemt kan blive lidt koldt.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Jeg ville undgå tæppefliser. Dels pga akustik, vil de kun tage top, som du nemt får styr på og faktisk vil kunne ende med at kæmpe for at det ikke bliver for dødt. Du vil nok ende med at få en del fugtskjolder over tid på dem også.

Jeg ville personligt vælge klinker.
Alternativt kan du bruge ventileret gulvunderlag, og så sørge for at afslutte med en fodliste der kan ventileres bag og så kan du så vælge et laminat gulv eller hvilken finish du ønsker.

Når du så får smidt en eller to duka one til dernede, skal det nok blive godt.

Med mindre du har en virkelig fugtig kælder, så skal man fikse den ude fra.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Er linoleumsgulv ikke diffusionsåbent?

Det er jeg ihvertfald blevet bildt ind på et tidspunkt, men det var via en sælger.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, det er ikke åbent. Tæppe/tæppefliser er normalt heller ikke en god idé i en kælder. Der er flere som har opdager en ordentlig omgang mug nedenunder efter et års tid.

Der findes tæpper som er åbne, dvs. de der ikke har gummi på bagsiden med fx filt, men tæpper suger jo fugt, så jeg ville undgå det i en kælder.

Fugede klinker, gerne med store fuger, dvs. 5 mm, er jeg blevet anbefalet som værende en god løsning. Jeg lægger terracotta, som er særdeles diffusionsåbne, med netop 5 mm fuger i resten af kælderen.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Nysted skrev: man 19. jul 2021 14:16 Jeg ville undgå tæppefliser. Dels pga akustik, vil de kun tage top, som du nemt får styr på og faktisk vil kunne ende med at kæmpe for at det ikke bliver for dødt. Du vil nok ende med at få en del fugtskjolder over tid på dem også.

Jeg ville personligt vælge klinker.
Alternativt kan du bruge ventileret gulvunderlag, og så sørge for at afslutte med en fodliste der kan ventileres bag og så kan du så vælge et laminat gulv eller hvilken finish du ønsker.

Når du så får smidt en eller to duka one til dernede, skal det nok blive godt.

Med mindre du har en virkelig fugtig kælder, så skal man fikse den ude fra.
God pointe. Min udfordring er nok at når jef forestiller mig klinker, så tænker jeg på et kedeligt bryggers og ikke et hyggeligt rum. Men må lige se hvilke muligheder der er derude. Umiddelbart tænker jeg ellers at der må være nogle løsninger med flydende betongulv? Der findes en masse microcement løsninger, men af hvad jeg lige kan læse mig til, så er det en tand for tæt.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Lerklinker med store fuger vil være nr.1 som Holger er inde på der ikke har en keramisk/tæt lukket overflade.
Jeg vil dog ikke være så bekymret for at bruge de fleste forskellige klinker hvis du bruger lidt mindre og større fuger, og evt. Tjekke op på valg af fliselim, der kan klare større vandpåvirkning efterfølgende, så skal det også nok gå.
Du kan jo få med træ look mv.

Microcement ol. vil jeg mene ikke er et problem at det er tæt, hvis overfladen kan holdes. Risikoen er det kan komme til at løsne sig og gå af i skaller, hvis det er under konstant fugtpåvirkning.
Betongulv er jo diffusionstæt i sig selv.
Så længe der ikke er organisk materiale til stede er det ok, det er lidt fugtigt, så længe materialet kan klare det og ikke blive opløst/miste sin styrke.

Morten Bjørn skrev: man 19. jul 2021 14:24 Er linoleumsgulv ikke diffusionsåbent?

Det er jeg ihvertfald blevet bildt ind på et tidspunkt, men det var via en sælger.
Altså jo der er noget der skulle være det. Og det er tit det man sagde forskellen var på linolium vs vinyl. Meen har set flere gange linolium der ikke ser pænt ud på undersiden. Jeg ville personligt aldrig selv gøre det.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Lige en kort update på projektet (og i øvrigt tak for de mange indspark!):

Alt er rykket ned inkl det skab jeg egentlig forventede skulle blive stående. Det har vist sig at alt har været tørt bagved trods 3-4 årtier med ikke-korrekt opsætning mht gulv og væg, så det er jo super positivt (7-9-13 og alt det der...).

Billede
Billede

Rummet virker nu langt større, så hælder pt til at mit bord skal være ude i rummet rettet mod døren til det lille værksted. Jeg bør kunne holde alle ledninger og grej ved/på bordet og alternativt i venstre side, så man uden problemer kan tilgå rummet uden risiko for at vælte ting (kan måske endda sætte computeren i det andet rum for at mindske støj). Jeg har et par tilbud på opsætning af Holgers bud på en varmepumpe, som jeg forventer skal sidde med samme placering som radiatoren (som så skal væk). Iflg en montør var det ikke noget problem at den sidder så lavt. Ved siden af kan der så være plads til en Duka One, som kan sikre at der kommer frisk luft ind i rummet.

De næste par skridt bliver at gøre væggene pæne med den rette diffusionsåbne maling på ydermure og få lagt et gulv. Jeg begår nok helligbrøde, men jeg fik købt et overskudslager af et laminatgulv for 1200 bobs og tænker at siden det andet var fint, så er det sikkert også for mig. Worstcase må det bare hives op igen.
Rørene i siderne ved jeg endnu ikke helt endu hvordan jeg skal takle. Måske det kunne laves til noget lydabsorberende ved at fæstne nogle lister i loft og væg, lægge rockwool omkring røret og så betrække med stof på skrå? Kunne måske være ét af de steder hvor jeg skal indhente lidt hjælp udefra.

Det næste uafklarede skridt er om jeg skal bygge en indre væg ala Freds flotte løsning (viewtopic.php?f=15&t=74031&hilit=rockfo ... l&start=50) eller om jeg "blot" skal bygge nogle hjørne bastraps (enten med fuld dybde eller med luft bagved).

Spørgsmål:
Jeg skal selvfølgelig have målt rummet for frekvensmæssige udfordringer, men hvor I processen giver det mening at gøre dette? Udover at jeg rent lavpraktisk mangler nogle monitors, så tænker jeg ikke at en måling på nuværende tidspunkt giver mening? Eller hvad?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Gode nyheder. Tag mange billeder og post her, det er altid sjovt at følge.

Mht. hvornår du skal måle, så ville jeg begynde med nogle teoretiske beregninger, dvs.

https://www.acoustic.ua/forms/rr.en.html
http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm
http://www.acousticmodelling.com/

Normalt laver man jo bare en gipskasse om rørene, men det er som du siger en oplagt mulighed for en lile tricorner trap hele vejen... jeg havde lavet et simpelt tyndt skelet og fyret glasuld i, afsluttet med 3mm hvid perforeret masonit eller endnu bedre: stof du hæfter i skelettet og så en diskret hvidmalet liste rundt om for at dække hæfteklammerne.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

For nogle få år siden tog jeg skridtet og fik gjort ret voldsomme ting ved min lille stue for at få akustikken på plads.

Det kan virkeligt anbefales! Selv dårlige højttalere lyder nærmest godt nu.

Så spring endelig ikke over hvad regulering af akustik gælder. Hvor meget & hvad der skal til, er der nok andre herinde der har mere tjek på. Min pointe er mest bare, at det er noget man virkeligt bliver glad for at have gjort noget ud af.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Holger skrev: tors 5. aug 2021 17:13 Gode nyheder. Tag mange billeder og post her, det er altid sjovt at følge.

Mht. hvornår du skal måle, så ville jeg begynde med nogle teoretiske beregninger, dvs.

https://www.acoustic.ua/forms/rr.en.html
http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm
http://www.acousticmodelling.com/

Normalt laver man jo bare en gipskasse om rørene, men det er som du siger en oplagt mulighed for en lile tricorner trap hele vejen... jeg havde lavet et simpelt tyndt skelet og fyret glasuld i, afsluttet med 3mm hvid perforeret masonit eller endnu bedre: stof du hæfter i skelettet og så en diskret hvidmalet liste rundt om for at dække hæfteklammerne.
Takker! Jeg lover der kommer løbende billeder. Og godt lige at få et navn på tricorner traps, så et par DIY projekter kan søges frem :)

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Joachip skrev: tors 5. aug 2021 17:29 For nogle få år siden tog jeg skridtet og fik gjort ret voldsomme ting ved min lille stue for at få akustikken på plads.

Det kan virkeligt anbefales! Selv dårlige højttalere lyder nærmest godt nu.

Så spring endelig ikke over hvad regulering af akustik gælder. Hvor meget & hvad der skal til, er der nok andre herinde der har mere tjek på. Min pointe er mest bare, at det er noget man virkeligt bliver glad for at have gjort noget ud af.
Det er også det jeg tænker med at få lavet rummet ordentligt. Kunne sagtens have smidt mine ting ind i et andet værelse med bedre lys, men nede i kælderen kan jeg sørge for at forholdene bliver så optimale som muligt. Da jeg for små 20 år siden flyttede til KBH på et enkelt værelse var der ikke andet end en gigantisk hjemmebygget vokalboks og hjemmelavede paneler med det absolut grimmeste stof Jysk kan præsentere. Dét visuelle må gerne få en upgrade denne her gang :lol:

Nyt svar