DIY akustikpaneler - materialehjælp

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

DIY akustikpaneler - materialehjælp

Indlæg af Kvaksalver »

Jeg flytter meget snart ind i et rækkehus med en ganske forfærdelig akustik - hårde gulve, betonvægge og ditto lofter. Der skal simpelthen gøres noget ved akustikken alene for, at man faktisk kan holde ud at være der; husholdningen inkluderer to små børn, så. Der er sofa, tykt tæppe på gulvet og en flok Montana-reoler med masser af bøger, men det er, viser al erfaring, ikke nok. Men kan efterhånden købe masser af akustikpaneler (se f.eks. woodupp.dk) med én eller anden form for dæmpemateriale og lameller - men de passer ikke rigtigt i størrelsen og altså, det er jo oplagt at bygge selv.

Planen er to-tre striber vandrette kertostrøer, et lag dæmpemateriale + et "pyntelag" af luftpermeabelt stof (helst mørkt) og så lodrette kertostrøer i ca. samme afstand som strøen er bred for pynteeffekt.

To spørgsmål melder sig:

1) Lyder det som en helt tåbelig konstruktion

2) Nogen idéer til, hvad jeg skal/kan/bør bruge som dæmpemateriale

Der skal muligvis også noget i loftet, jeg pønser lidt på ecophonplader monteret i korte wirer ca 5cm fra loft i sofa og spiseområderne. Nogen holdning til, om det har en effekt?

Idéer, tips og forslag modtages med kyshånd

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Har set eksempler på familiefædre på selvmordets rand pga nybyggeri hvor akustik var noget der kunne tilføjes senere - som det så blev i en fart.

akuloft i skinner fra rockwoll er vist det mest brugte og mest æstetiske, det koster kassen men jeg har set fejlkøb/rest på en genbrugsstation inkl skinner engang.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Men vent lige til I får møblerne på plads, det gør jo en del

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Jærh, det er en lejebolig, hvor planen er at rykke ud igen om et år til halvandet; store, dyre løsninger er ikke på tapetet. Hence panelerne…

Nyt svar