Windows 11

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Re: Windows 11

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg synes brun sæbe er noget forfærdeligt ildelugtende stads. Jeg kommer ikke i hjem hvor det forekommer.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

I et forsøg på at få denne tråd tilbage på noget der kunne have relevans, så er der præsentation af det der forventes at være Windows 11 i dag.

Man kan følge den live her kl. 17 dansk tid så vidt jeg kan se: https://www.microsoft.com/en-us/windows/event
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

https://www.microsoft.com/en-gb/windows/windows-11

System requirements tæller blandt andet "UEFI, Secure Boot capable" og "Trusted Platform Module (TPM) version 2.0", så det afskærer ældre maskiner for at køre Windows 11. Min efterhånden aldrende maskine skal i hvert fald opgraderes først. :)

https://wccftech.com/most-modern-pcs-wi ... -required/
Senest rettet af keen fre 25. jun 2021 12:28, rettet i alt 1 gang.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Morten Bjørn skrev: tors 24. jun 2021 13:20 Jeg synes brun sæbe er noget forfærdeligt ildelugtende stads. Jeg kommer ikke i hjem hvor det forekommer.
Jeg tænker du er lidt ved siden af emnet, måske lidt mere seriøse svar ville gavne os alle sammen :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Så lige denne gennemgang af UI m.m., og tænkte jeg ville dele:


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg ønsker ikke Win11, og frygter for min fremtidige PC. Af den simple årsag, at tingene fungerer fint, som det er nu.

Jeg ved hvad jeg har, men ikke hvad jeg får. "If it works, don't fix it!"

Uanset hvor "godt" Windows 11 bliver, er der aldrig noget der er så godt, at det ikke også er skidt for noget.

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

mediumaevum skrev: tirs 12. okt 2021 10:50 Jeg ønsker ikke Win11, og frygter for min fremtidige PC. Af den simple årsag, at tingene fungerer fint, som det er nu.

Jeg ved hvad jeg har, men ikke hvad jeg får. "If it works, don't fix it!"

Uanset hvor "godt" Windows 11 bliver, er der aldrig noget der er så godt, at det ikke også er skidt for noget.
Der er vel ikke noget i vejen for at du kører videre med Win 10 ?

Jeg er ret glad for Windows 11 indtil videre. Alt er som det plejer bare lidt mere pænt at kigge på.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hvis man er i tvivl om ens maskine kan køre Windows 11, så er der én der har lavet et fint værktøj der også kan hjælpe med at løse evt. problemer: https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11

Hvis man som jeg har en ældre CPU uden TPM, så kan man faktisk omgå dette med et lille registry fix og stadig installere Windows 11: https://www.virtualizationhowto.com/202 ... stry-hack/
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det lader da til at Win 11 er noget mere "Microsoftized".
Alene det at det er svært at vælge 3. parts apps, og vil man udskifte den meget kritiserede Edge med f.eks. Chrome, så skal man nu bladre sig igennem alt der har med Chrome at gøre.
Jeg synes mest af alt det ligner det 5-årige kosmetiske løft. Måske bliver det lidt hurtigere pga. Direct Store, men ingen ved det før vi ser det i virkeligheden.
Det var hvad der lige spang mig i øjnene (ørerne)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Tja, jeg er egentlig mest interesseret i om de laver en udgave der kan køre på M1-arkitekturen ;)
(running for cover).
--
Robert

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hehe, ja det ville være fedt med M1 :)

Personligt synes jeg windows er blevet mere og mere rodet med årene. Faktisk kriminelt rodet. Undermenuer overalt, der krydsrefererer fra alle mulige små hemmelige steder.

Man kan komme til menu A fra både menu B menu C, menu D osv. Det er et UI rod uden sammenligning synes jeg.
Så snart man skal ind og ændre settings i kontrol panel etc, bliver det hele en stor forvirring. Både hvad angår klar navigation og ikoner (man kan stadig finde ikoner fra windows 95 i win 10). De har virkelig ikke fat i den lange ende.

Der er mange grunde til at ikke kunne lide mac, men denne del fungerer bare rigtig godt på macos.
Og det fungerede også rigtig fint på Win XP.

Fra win XP og frem synes jeg virkelig OS UI er blevet markant dårligere, version for version. Faktisk så grælt at jeg tit er en sur snart 40 årig mand, hver gang jeg skal rode lidt under motorhjelmen på windows.

Håber Win 11 retter lidt op på det.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

the19thbear skrev: tors 14. okt 2021 09:07 Hehe, ja det ville være fedt med M1 :)

Personligt synes jeg windows er blevet mere og mere rodet med årene. Faktisk kriminelt rodet. Undermenuer overalt, der krydsrefererer fra alle mulige små hemmelige steder.

Man kan komme til menu A fra både menu B menu C, menu D osv. Det er et UI rod uden sammenligning synes jeg.
Så snart man skal ind og ændre settings i kontrol panel etc, bliver det hele en stor forvirring. Både hvad angår klar navigation og ikoner (man kan stadig finde ikoner fra windows 95 i win 10). De har virkelig ikke fat i den lange ende.
Typisk problem for legacy systemer :-D Måske opgøret kommer i Win12, måske ikke 🤷‍♂️

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja jeg må indrømme at jeg synes det er ret useriøst det windows har haft gang i længe (mht UI etc). Men altså, jeg går måske også lidt for meget på i den slags. Hele det grafiske udtryk har sejlet helt gevaldigt, længe.
Igen, win xp var det sidste OS hvor det hele havde et ret ensartet udtryk (om man kunne lide det eller ej). Jeg må sige at hvis jeg kunne, ville jeg stadig hænge fast i win XP. Men når man arbejder med lyd til computerspil er det lidt svært at hænge fast i et 20 år gammelt OS desværre :)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

hmm!

Altså - Windows 10 er jo blevet "feature-opdateret" hvert halve år siden det blev frigivet. Windows 11 er endnu en opdatering i rækken, men de har så valgt at give den et nyt navn denne her gang; sikkert fordi det grafiske udtryk har ændret sig en del! Men - der er ikke snak om en helt ny "platform" eller noget; 11 står på skuldrene af Windows 10 - og man kan også være ret sikker på at de to OS'er kommer til at dele core-filer meget langt hen af vejen indtil supporten for Win 10 udløber i 2025 - selvfølgelig uden at dele de nye "features" der måtte komme i 11'er-grenen af dette OS.

Jeg har kørt med betaen på min laptop (en Lenovo X1E Gen 1) siden i sommers, og det performer eksemplarisk i Cubase osv osv. Selvfølgelig er der en stemning af "work-in-progress" i interfacet, som de fleste anmeldere har påpeget, men ikke noget som har spoleret det for mig! Der er også nogle ret vilde nye features i forhold til WSL, så man faktisk kan køre grafiske linux applikationer direkte i Windows uden en VM eller noget! Ikke interessant for alle overhovedet, men alligevel ret vildt :D ..

Så altså - jeg deler ikke de bekymring der luftes her i tråden, informeret af min oplevelse med W11 so far!

PS:
Jeg bruger Windows 8.1 på min stationære computer i studiet, og der er stadigvæk sikkerheds-opdateringer osv osv. Den lader jeg selvfølgelig være med at opgradere, da den performer præcis som den skal :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har ikke læst alle posts, men vil blot tilføje at jeg installerede Windows 11 (ARM versionen) på Parallels på min M1 Macbook Pro, og det kører godtenok fint!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hippo skrev: tors 14. okt 2021 13:04 hmm!

Altså - Windows 10 er jo blevet "feature-opdateret" hvert halve år siden det blev frigivet. Windows 11 er endnu en opdatering i rækken, men de har så valgt at give den et nyt navn denne her gang; sikkert fordi det grafiske udtryk har ændret sig en del! Men - der er ikke snak om en helt ny "platform" eller noget; 11 står på skuldrene af Windows 10 - og man kan også være ret sikker på at de to OS'er kommer til at dele core-filer meget langt hen af vejen indtil supporten for Win 10 udløber i 2025 - selvfølgelig uden at dele de nye "features" der måtte komme i 11'er-grenen af dette OS.

Jeg har kørt med betaen på min laptop (en Lenovo X1E Gen 1) siden i sommers, og det performer eksemplarisk i Cubase osv osv. Selvfølgelig er der en stemning af "work-in-progress" i interfacet, som de fleste anmeldere har påpeget, men ikke noget som har spoleret det for mig! Der er også nogle ret vilde nye features i forhold til WSL, så man faktisk kan køre grafiske linux applikationer direkte i Windows uden en VM eller noget! Ikke interessant for alle overhovedet, men alligevel ret vildt :D ..

Så altså - jeg deler ikke de bekymring der luftes her i tråden, informeret af min oplevelse med W11 so far!

PS:
Jeg bruger Windows 8.1 på min stationære computer i studiet, og der er stadigvæk sikkerheds-opdateringer osv osv. Den lader jeg selvfølgelig være med at opgradere, da den performer præcis som den skal :)
Det med win 10 vidste jeg ikke. Interessant. Men tror du de laver en re-write fra bunden op i 2025? Når der stadig er ting som ikoner osv. fra win95 i win11, så begynder jeg pludselig at tvivle på om de nogensinde får ryddet op 🤣

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Mike-air skrev: tors 14. okt 2021 14:55 Det med win 10 vidste jeg ikke. Interessant. Men tror du de laver en re-write fra bunden op i 2025? Når der stadig er ting som ikoner osv. fra win95 i win11, så begynder jeg pludselig at tvivle på om de nogensinde får ryddet op 🤣
Altså - der er masser af oprydnings-tiltag i W11, men modsat Apple, så prioriterer Microsoft tydeligvis kompatibilitet meget højt - og ud over det, er der altid nogen der råber op hver gang der bliver flyttet så meget som et eneste ikon! Utrolig mange ting er bundet op på gamle Windows APIer, så i stedet for at fjerne dem og få en hel masse folk på nakken, kommer der nye APIer til, som så forhåbentlig bliver dét folk koder op imod i fremtiden. Der er dog en vis modvilje mod at kode mod "det nyeste nye", da softwarefirmaerne gerne vil have så stort et kundegrundlag som muligt, men jeg har trods alt konstateret af der begynder at dukke ting op, som kræver Windows 10. Cubase 11 gør faktisk, men man kan godt lirke det på plads anyway (hvis man piller lidt i RegEdit).

Jeg tror på ingen måde der kommer et rewrite af Windows, selvom det ville være interessant! Måske nærmere et eller andet sindsygt alá Windows for Linux! :-D
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

the19thbear skrev: tors 14. okt 2021 09:07 Man kan komme til menu A fra både menu B menu C, menu D osv. Det er et UI rod uden sammenligning synes jeg.
Så snart man skal ind og ændre settings i kontrol panel etc, bliver det hele en stor forvirring. Både hvad angår klar navigation og ikoner (man kan stadig finde ikoner fra windows 95 i win 10). De har virkelig ikke fat i den lange ende.
Det er så himmelråbende dumt og typisk Microsoft/Windows. Der er ingen rød tråd og ingen gennemgående logik. Man bliver bare nødt til at lære det udenad og lade være med at spørge om hvorfor (Hvorfor? Fordi!).

Og så har jeg ikke engang nævnt Microsoft Windows server! Holy moly! :-D

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja jeg fatter det heller ikke. Arbejder i computerspilsbranchen og det at få sin software gennem nåleøjet og ud på microsoft store er også fuldstændigt hul i hovedet.
Det virker som om at MS hele vejen i gennem sejler fuldstændigt vildt.

Jeg ELSKER virkelig en god brugeroplevelse og det får man altså ikke i win7-8-10. Tværtimod fik man det i win XP og har fået det på macos gennem de sidste 10 år (ihvertfald).
Jeg er ret god til teknik, men har simpelthen givet op mht win10 og finde rundt. Jeg bliver nød til at google hver gang jeg skal lave noget mere teknisk, fordi der ingen logik er bag.
Åh gisp altså....
Men nok om det. Jeg kunne blive ved med at forurene denne tråd med gnaven-mand-snak ang MS. Og de på trods at jeg bruger windows 10 hver dag.

Nyt svar