Windows 11

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Windows 11

Indlæg af mediumaevum »

https://www.xda-developers.com/windows-11/

Windows 10, som ellers var den sidste windows-version i hht. Microsoft selv, bliver nu erstattet af Windows 11.

Jeg hader alle de nye windows-versioner, og opdateringer i ét helvede. Hvorfor lave nyt bare for at lave nyt?

Jeg gad godt at Microsoft, og softwarevirksomheder generelt, holdt fast i én version og nøjedes med sikkerhedsopdateringer og valgfri serviceopdateringer.

At lave et nyt operativsystem hvert 3. eller 4. år svarer jo groft sagt til at vi skal lære et nyt sprog hvert 3. eller 4. år.

Jeg gider det ikke. Lad min PC være i fred.

Jeg håber inderligt, at der er nogle flinke IT-nørder der laver en brugervenlig Linux-udgave som til forveksling ligner og føles som Windows 7 eller 10, og hvor man nemt og uden besvær og på den officielle måde kan sige "nej tak" til automatisk download af opdateringer, eller sige "kun sikkerhedsopdateringer".

- Og så håber jeg derudover at de store softwareproducenter af alt muligt andet software, musik osv. laver det så det kan køres på den Linuxversion.

Medlemsavatar
Søren Steinmetz  
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Ifølge Microsoft selv kommer der ikke en Windows 11, der kører en internet hoax flere steder som hævder der gør dog.

Det Microsoft gør er de to "store" opdateringer til Windows 10 hver halve år (20H1, 20H2, 21H1....) som indeholder de opdateringer og rettelser der er kommet.

der findes brugervenlige linux grænseflader, men desværre strander de ofte på at brugerne forventer og kunne køre Windows programmer direkte på dem, hvilket ikke er muligt. (nogen ting kan så i Wine eller lign. men langt fra alle)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: lør 5. jun 2021 19:55 Hvorfor lave nyt bare for at lave nyt?
Husk sangen fra Cabaret:

"Money makes the world go around, world go around, world go around"
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: lør 5. jun 2021 20:23
mediumaevum skrev: lør 5. jun 2021 19:55 Hvorfor lave nyt bare for at lave nyt?
Husk sangen fra Cabaret:

"Money makes the world go around, world go around, world go around"
Medmindre de laver subscription-baserede licenser (så går jeg over til Linux!!!) må det alt andet lige kun medføre udgifter at holde systemet opdateret med deres evighedsopdaterings-helvede.

Istedet burde de lave servicepacks som man kan vælge at betale for, hvis man vil have dem og selv bestemme hvornår, alternativt valgfri abonnementsordning med rabat på års-abonnement.

Det er sådan alle andre virksomheder får deres systemer til at køre rundt.

Gør det lækkert for brugeren at få en opdatering, og lad det være frivilligt. Så skal pengene nok komme i kassen.

Så kan de jo bare lave aftaler med store softwareproducenter om, at deres nyeste software kræver den nyeste servicepack, som man skal betale for hos Microsoft. Men samtidig giver man brugerne valget at køre med eksisterende software på eksisterende system, sålænge de har lyst.

Hardware bliver slidt eller forældet. Så køber man jo i forvejen en ny licens til det nyeste OS med det hele inkluderet.

Det er en åndssvag formynderisk tankegang det Microsoft har haft gang i de sidste 10 år.
Havde det ikke været fordi de har de-facto monopol på markedet, ville jeg ikke handle hos dem. Det er af PRÆCIS den årsag jeg aktivt fravælger Apple.

Jeg kan godt lide kludetæppeløsningen: Forskellige firmaer, forskellige typer OS individualiseret pr. enhed, ingen sammenkobling mellem enhederne andet end hvad _jeg_ bestemmer.

Det betyder også, at hvis det ene system går ned, har jeg et andet system. Men hvis du f.eks. kun kører Apple eller kun Microsoft eller kun Android/Google så står du med problemet den dag én af tingene ikke fungerer.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Forretningen holdes helt klart i gang ved at lave nye vers. som private/virksomheder køber.
Jeg tænker osse at der er penge i at uddanne superbrugere, som så kan yde kurser i virksomheder.

I den sidste ende udvikler man så osse flere funktioner som kræver bedre styresystem, og omvendt fordi styresystemerne kan mere bliver mulighederne flere.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
wolftrax
Medlem
Indlæg: 28
Sted: vejle

Indlæg af wolftrax »

mediumaevum skrev: lør 5. jun 2021 19:55 https://www.xda-developers.com/windows-11/

Windows 10, som ellers var den sidste windows-version i hht. Microsoft selv, bliver nu erstattet af Windows 11.

Jeg hader alle de nye windows-versioner, og opdateringer i ét helvede. Hvorfor lave nyt bare for at lave nyt?

Jeg gad godt at Microsoft, og softwarevirksomheder generelt, holdt fast i én version og nøjedes med sikkerhedsopdateringer og valgfri serviceopdateringer.

At lave et nyt operativsystem hvert 3. eller 4. år svarer jo groft sagt til at vi skal lære et nyt sprog hvert 3. eller 4. år.

Jeg gider det ikke. Lad min PC være i fred.

Jeg håber inderligt, at der er nogle flinke IT-nørder der laver en brugervenlig Linux-udgave som til forveksling ligner og føles som Windows 7 eller 10, og hvor man nemt og uden besvær og på den officielle måde kan sige "nej tak" til automatisk download af opdateringer, eller sige "kun sikkerhedsopdateringer".

- Og så håber jeg derudover at de store softwareproducenter af alt muligt andet software, musik osv. laver det så det kan køres på den Linuxversion.
det var det samme jeg tænkte da jeg gik over til at udelukkende bruge linux omkring ved år 2007 eller deromkring. du kan downloade ubuntu studio og få til at ligne windows 10 https://www.omgubuntu.co.uk/2017/04/mak ... windows-10 men hvad angår programmer så er det ikke det store udvalg af kommercielle programmer men de findes.
https://www.musicianwave.com/best-daws- ... free-paid/
jeg bruger kun ubuntu studio nu efter min gamle mac g5 gik i stykker og er for dyr at lave til at det kan betale sig.

jeg har aft et RME lydkort sat til samt et Maudio USB keyboard og forskellige USB lydkort og det har virket fint men naturligvis er der nok noget hardware der ikke er kompatibelt og de skal du selv undersøge på forhånd og hvad angår nye versioner så downloader og bruger jeg altid long term release versionen da den holder i fire år og så opdatere man bare til den nye udgave helt kvit og gratis og det tager kun den tid det tager at downloade og genstarte systemet og så køre det fire år igen med sikkerhed opdateringer.

der er også video rederings software osv så det er fint nok til mig og jeg ved da at der er nogen der har haft lavet små hjemmestudioer men også rimeligt professionelle studier med ubuntu studio ikke at jeg skal udtale mig om hvor godt det så har været til sammenligning men det er muligt at lave musik på og redigere videoer og billeder til alment hobby brug også helt gratis hvilket jeg gør.

indlærings kurven er dog lidt mere stejl hvis man er vant til windows og den måde det virker på men det skal man jo også hvis man går fra mac til PC eller omvendt .

her er en lille demo af et C program som udskriver teksten til sangen 99 bottles on the wall som jeg har pipet outputtet fra igennem programmet espeak via bash terminalen og optaget i Ardour og så lagt noget synth effekter på og brugt et par samples med trommer fra hydrogen som er en software trommemaskine og så optog jeg det på min iphone og lagde ud på youtube fordi jeg havde drukket lid for meget den aften og kedet mig :)

man kan godt lave seriøs musik på linux hvis man vil det men som sagt det var vist bare ud af kedsomhed og den eneste grund til jeg linker til det er så proof of concet :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ville måske nok se på hvem der har haft i tankerne at folk måske forinden har købte sig omtrent fattige i plugin'er, jeg mixer selv på mac og bruger Harrison Mixbus, og det hviler ovenpå Ardour, som oprindeligt var lavet til Linux. Derfor finder man også anbefalinger til hvilke linux distributioner der bedst understøtter Harrison, og her peges på - hvor der bedst bliver taget hånd om wrap'ningen af VST plugins:



...dog siges der at det altså ikke er alle plugins der lader sig wrappe! Og her kunne godt forvente at Waves om nogen ville være dem der ville stille hindringer op. Jeg venter selv på at waves officielt understøtter deres værktøjers afvikling på Apples M1 chip i Mainstage ... indtil da vil jeg ikke røre de nye Apple maskiner med en ildtang og har derfor overvejet en ASUS PN51 med Linux på i stedet for en Mac-mini, men hvis man ikke kan installere CLA Mixhub ... kan det også være lige meget.

--sd

Medlemsavatar
Zouki
Medlem
Indlæg: 819
Sted: Nordsjælland

Indlæg af Zouki »

A Guide to switching to Linux as your music production OS (If you really want to!)

https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?p=8130749

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jo... windows 11 kommer :-D

Cubase 11 pro

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Der bliver nævnt Linux mange gange i denne tråd. Jeg ved ikke om dette indlæg er offtopic, men jeg prøver alligevel...

Jeg har altid arbejdet i Windows, men har ofte haft brug for at kunne køre Linux. Til dette formål er Cygwin en ofte brugt erstatning, men i mine øjne er det desværre ret elendigt. Idag findes der WSL i Windows som tillader dig at køre native Linux i Windows. Det er genialt!

Jeg vil ikke anbefale det til musik brug, men til formål hvor du ikke har brug for eksterne interfaces fungerer det virkeligt godt. :)

Medlemsavatar
Søren Steinmetz  
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

stralner skrev: tors 17. jun 2021 20:27 Jo... windows 11 kommer :-D
Ja det så jeg i går, lader til jeg var fejlinformeret af mine kilder.
(nogen havde nok kaldt det ønsketænkning :wink: )

Så må vi se om det bliver en ny Vista, efter den første beta build jeg har set er den ikke noget fremskridt (andet end mere animation og rumde hjørner på tidligere firkantede ruder, samt firkantede logoer hvor der før var afrundede hjørner)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg ser optimistisk på det, Windows XP var jo et kæmpe hit, Windows 7 var genial og jeg vi logså påstå at 8.1 blev helt god.

Men de rhar vel aldrig været en bedre Windows version end Windows 10, så selv om de misser ca. hver anden gang, må man da håbe at de kan naile den igen, om ikke andet skal 11 jo bare overståes så vi kan få en 11.1 eller 12 😂
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hald skrev: fre 18. jun 2021 10:08 Jeg ser optimistisk på det, Windows XP var jo et kæmpe hit, Windows 7 var genial og jeg vi logså påstå at 8.1 blev helt god.

Men de rhar vel aldrig været en bedre Windows version end Windows 10, så selv om de misser ca. hver anden gang, må man da håbe at de kan naile den igen, om ikke andet skal 11 jo bare overståes så vi kan få en 11.1 eller 12 😂
Jeg venter pænt en rum tid før jeg går på 11, seriøst de bugs der må forventes det gider jeg ikke :lol: 11 ligner jo på flere måder OS så er alligevel lidt nysgerrig på om de nu også slipper afsted med det...
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Søren Steinmetz skrev: fre 18. jun 2021 08:52
stralner skrev: tors 17. jun 2021 20:27 Jo... windows 11 kommer :-D
Ja det så jeg i går, lader til jeg var fejlinformeret af mine kilder.
(nogen havde nok kaldt det ønsketænkning :wink: )

Så må vi se om det bliver en ny Vista, efter den første beta build jeg har set er den ikke noget fremskridt (andet end mere animation og rumde hjørner på tidligere firkantede ruder, samt firkantede logoer hvor der før var afrundede hjørner)
Jeg tænker der er nogle optimeringer på ydelsen også, men håber satme de sletter deres skide selvbestaltede strømspare funktioner. Min PC skal køre fuld skrald, færdig slut. Det tager jo en eftermiddag at skrue op for alt og fjerne dit og dat i windows 10 som det er nu.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

For sådan en dinosaur som mig, med en 10 år gammel windows 7, så er det herligt at de kommer med nyt OS... Så ved jeg da jeg skal vente endnu et år med at opgradere...
Alternativt skal der opgraderes til Win 10 nu. Og så se frem til om 4 år når opdateringer udløber..

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Iflg. det leak man kan læse om på CNN, er Win 11 nok ikke andet end vers. 10.1.

- Runde hjørner på vinduer
- Startmenu har apps og ikoner
- Nyt Windowslogo som ikke er trapez formet i start op menu, plus nu med melodi (hip hurra :banan: )
- Ikoner på taskbar kan flyttes (det kan de osse i Win 10 men lidt snilde)
- Nye farver og 3D på ikoner
- Valgmuligheder på maksimer vindue
- Nye skrivebordstapeter (man kan osse bare bruge sine egne billeder. Ikke noget særligt)

- Ingen funktionelle opgraderinger.
- Kan downloades fra d. 24-06
- Håber der går 20 år, inden de lukker ned for Win 10
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Speedtests viser 12-15% hastighedsforøgelse på read/write - Gpu og Cpu!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: man 21. jun 2021 01:52 Iflg. det leak man kan læse om på CNN, er Win 11 nok ikke andet end vers. 10.1.

- Runde hjørner på vinduer
- Startmenu har apps og ikoner
- Nyt Windowslogo som ikke er trapez formet i start op menu, plus nu med melodi (hip hurra :banan: )
- Ikoner på taskbar kan flyttes (det kan de osse i Win 10 men lidt snilde)
- Nye farver og 3D på ikoner
- Valgmuligheder på maksimer vindue
- Nye skrivebordstapeter (man kan osse bare bruge sine egne billeder. Ikke noget særligt)

- Ingen funktionelle opgraderinger.
- Kan downloades fra d. 24-06
- Håber der går 20 år, inden de lukker ned for Win 10
Tag det ikke for god fisk, men jeg tror jeg har læst at de stopper support i 2024.
stralner skrev: man 21. jun 2021 09:53 Speedtests viser 12-15% hastighedsforøgelse på read/write - Gpu og Cpu!
:clap:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

stralner skrev: man 21. jun 2021 09:53 Speedtests viser 12-15% hastighedsforøgelse på read/write - Gpu og Cpu!
Kilde/links ?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Google: Windows 10 end of support:

14th of October 2025:

https://www.theverge.com/2021/6/14/2253 ... pport-date

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hugo skrev: man 21. jun 2021 16:12
stralner skrev: man 21. jun 2021 09:53 Speedtests viser 12-15% hastighedsforøgelse på read/write - Gpu og Cpu!
Kilde/links ?
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tak for info.
Man kan da se at multicore bliver mere stabilt og højtydende. Der findes dog software som kan få andre OS til at gøre det samme.
At boot ændrer sig fra 17 sek. til 13 sek. (har selv 16 sek) er imponerende, men osse forventet af en ny installation, hvor der formentlig laves en ny partition som formateres, og et helt "rent" OS installeres.

Men jeg er da imponeret, især over den væsentlig størrer ydelse på single-core og GPU.
Kunne godt finde på at hoppe på vognen efter noget tid, når vi har hørt lidt om pros´n cons :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hugo skrev: ons 23. jun 2021 01:28 Tak for info.
Man kan da se at multicore bliver mere stabilt og højtydende. Der findes dog software som kan få andre OS til at gøre det samme.
At boot ændrer sig fra 17 sek. til 13 sek. (har selv 16 sek) er imponerende, men osse forventet af en ny installation, hvor der formentlig laves en ny partition som formateres, og et helt "rent" OS installeres.

Men jeg er da imponeret, især over den væsentlig størrer ydelse på single-core og GPU.
Kunne godt finde på at hoppe på vognen efter noget tid, når vi har hørt lidt om pros´n cons :)
Ja, jeg venter nok lige med at hoppe på. Vil gerne lige forbi børnesygdomme mv. :-D Håber da at der er lidt mere ydelse, men tænker det også kan skyldes at man har fjernet de latterlige strømsparefunktioner som vi alligevel finder og fjerner.

Jo, vi må se måske bliver det godt :)
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

stralner skrev: ons 23. jun 2021 14:19
Hugo skrev: ons 23. jun 2021 01:28 Tak for info.
Man kan da se at multicore bliver mere stabilt og højtydende. Der findes dog software som kan få andre OS til at gøre det samme.
At boot ændrer sig fra 17 sek. til 13 sek. (har selv 16 sek) er imponerende, men osse forventet af en ny installation, hvor der formentlig laves en ny partition som formateres, og et helt "rent" OS installeres.

Men jeg er da imponeret, især over den væsentlig størrer ydelse på single-core og GPU.
Kunne godt finde på at hoppe på vognen efter noget tid, når vi har hørt lidt om pros´n cons :)
Ja, jeg venter nok lige med at hoppe på. Vil gerne lige forbi børnesygdomme mv. :-D Håber da at der er lidt mere ydelse, men tænker det også kan skyldes at man har fjernet de latterlige strømsparefunktioner som vi alligevel finder og fjerner.

Jo, vi må se måske bliver det godt :)
Jeg har heller aldrig forstået konceptet med strømsparing på elektroniske ting. Om det så er opvasker, vaskemaskine, PC, Windows eller andet.

Enten så bruger man det der skal til for at få opgaven løst... eller også bruger man det ikke. En strømsparetilstand betyder bare, at du bruger dobbelt så lang tid på færdigørrelsen af det samme projekt, til den halve energi. Men da du bruger dobbelt så lang tid på hvad-det-end-er, går det jo lige op, i energiregnskabet... Så havde jeg foretrukket at kunne gøre det til samme strømforbrug/pris, men på den halve tid.

Lidt ligesom jeg kan blive noget så arrig over mørke hjemmesider. Gider ikke rigtig besøge dem. Jeg vil have lys, jeg vil have performance.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg synes brun sæbe er noget forfærdeligt ildelugtende stads. Jeg kommer ikke i hjem hvor det forekommer.

Nyt svar