Bedste (gratis) alternativer til photoshop?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Bedste (gratis) alternativer til photoshop?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg overvejede at anskaffe mig photoshop, men jeg kan kun få en skrabet udgave til et par tusinde kr.
Den fulde pakke kan man kun få gennem abonnement, hvilket jeg HADER. Jeg vil eje, ikke leje.

Pt. har jeg kig på Krita som erstatning for GIMP jeg bruger nu. Nogle erfaringer herinde med Krita?
Derudover forskellige foto-import/eksport-programmer, som kan lave lens correction.

Jeg ønsker at holde det på open source-basis, dvs. ikke kun gratis med sådan RIGTIG gratis, dvs. at udviklerne lever af donationer og ikke af at installere malware på naive brugeres PC'er.

Samme princip som det Blender består af, det er sådanne fotoredigerings-programmer jeg er ude efter.

Skal kunne køre på Win10.

Medlemsavatar
Danni
Medlem
Indlæg: 91
Sted: Nørrebro

Indlæg af Danni »

I'm son of the creator
I make a blind man hear

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Danni skrev: tors 29. apr 2021 15:37 https://pixlr.com/ måske ?
Pixlr er onlinebaseret. Jeg vil ikke uploade mine billeder til nogen tredjepart, før jeg er færdig.
Det dur ikke til tungt grafik, som texturering på 3D-modeller mv.

De skal kunne downloades til PC'en.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvad er der galt med GIMP?

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Du skal uden tvivl kigge på Afinitys programmer, som er alt for billige ift hvad man får: https://affinity.serif.com/en-us/

Har brugt Adobe Cloud i flere år, men har I de sidste par år udelukkende brugt Affinitys programmer professionelt.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: tors 29. apr 2021 14:42 Jeg overvejede at anskaffe mig photoshop, men jeg kan kun få en skrabet udgave til et par tusinde kr.
Den fulde pakke kan man kun få gennem abonnement, hvilket jeg HADER. Jeg vil eje, ikke leje.

Jeg har det på nøjagtig samme måde.

Jeg gjorde det, for nogle år siden, at jeg købte en ældre udgave af Photoshop brugt på ebay. Det har jeg været tilfreds med.

Hvis du vælger at gå den vej, så lad være med at købe de billigste og hvor der er professionelle produktfotos i salgsannoncen... Det er formentlig noget pirat humbug...

Og lad selvfølgelig også være med at købe, hvor man har taget billeder af produktet, så licens-koden kan ses af alle og enhver på ebay... :!:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har det for engangs skyld omvendt, dvs. lige med Adobe Photoshop og den pakke jeg får til 74 kr. om måneden, så sparer jeg penge i det lange løb.

Før skulle jeg hele tiden købe og opgradere til nyeste version af Photoshop, det var både besværligt og dyrt. Nu er jeg konstant opdateret med nyeste versioner af deres software og ikke reelt dyrere i længden.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev: tors 29. apr 2021 15:53 Hvad er der galt med GIMP?
GIMP kan ikke importere rå fotos fra f.eks. et alm. kamera (spejlreflekskamera), or lave lens correction.
Gimp's clone brush mangler også at man kan se hvad der skal clones, når man fører cursoren/musen henover det område, der skal have en clonebrush, dvs. den mangler den der lille bid der er halvgennemsigtig, som jeg kan se at Photoshop har. Det gør Clone Brush i GIMP mere besværlig.

Der er også flere andre effekter, jeg godt kunne tænke mig i GIMP.

GIMP fungerer udmærket til mindre fotoredigering, men det mangler lige "prikken over i'et", så at sige.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev: tors 29. apr 2021 17:09 Jeg har det for engangs skyld omvendt, dvs. lige med Adobe Photoshop og den pakke jeg får til 74 kr. om måneden, så sparer jeg penge i det lange løb.

Før skulle jeg hele tiden købe og opgradere til nyeste version af Photoshop, det var både besværligt og dyrt. Nu er jeg konstant opdateret med nyeste versioner af deres software og ikke reelt dyrere i længden.
Nu er jeg ikke typen der går efter det nyeste af det nye. Det skal bare fungere for mit vedkommende, og opdateringer skal holde sig væk, medmindre jeg selv beder om dem.

Jeg er også en sparsommelig jyde, for det første hader jeg at leje mig ind på software eller andet IT-relateret. Det skal jeg købe - en gang for alle.

Af samme årsag køber jeg aldrig noget på afbetaling. Jeg kan godt lide dét at være selvforsynende.

For det andet blokerer jeg stort set al software på min PC fra at få adgang til den ydre verden, med en firewall. Jeg har ikke kun firewall for at holde ting ude. Jeg har den også for at holde ting inde, i det hele taget hader jeg konceptet med at software kun kan fungere med konstant onlineforbindelse.

Af samme årsag bruger jeg eksterne fysiske harddiske til backup. Cloudtjenester bruger jeg kun til at sende filer til andre mennesker.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mediumaevum skrev: tors 29. apr 2021 17:18
Holger skrev: tors 29. apr 2021 15:53 Hvad er der galt med GIMP?
GIMP kan ikke importere rå fotos fra f.eks. et alm. kamera (spejlreflekskamera), or lave lens correction.
Gimp's clone brush mangler også at man kan se hvad der skal clones, når man fører cursoren/musen henover det område, der skal have en clonebrush, dvs. den mangler den der lille bid der er halvgennemsigtig, som jeg kan se at Photoshop har. Det gør Clone Brush i GIMP mere besværlig.

Der er også flere andre effekter, jeg godt kunne tænke mig i GIMP.

GIMP fungerer udmærket til mindre fotoredigering, men det mangler lige "prikken over i'et", så at sige.
GIMP har lens correction indbygget.

PS kan jo heller ikke som sådan håndtere RAW, men har en RAW Camera importer siddende foran i et separat stykke software. Før PS fik RAW importer brugte jeg en separat importer foran PS.

GIMP kan bruge UFRaw som importer, ligesom PS kan.

Clone brush "preview" på cursoren, nej - ikke endnu. Mon ikke det kommer.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mediumaevum skrev: tors 29. apr 2021 17:24
Holger skrev: tors 29. apr 2021 17:09 Jeg har det for engangs skyld omvendt, dvs. lige med Adobe Photoshop og den pakke jeg får til 74 kr. om måneden, så sparer jeg penge i det lange løb.

Før skulle jeg hele tiden købe og opgradere til nyeste version af Photoshop, det var både besværligt og dyrt. Nu er jeg konstant opdateret med nyeste versioner af deres software og ikke reelt dyrere i længden.
Nu er jeg ikke typen der går efter det nyeste af det nye. Det skal bare fungere for mit vedkommende, og opdateringer skal holde sig væk, medmindre jeg selv beder om dem.

Jeg er også en sparsommelig jyde, for det første hader jeg at leje mig ind på software eller andet IT-relateret. Det skal jeg købe - en gang for alle.

Af samme årsag køber jeg aldrig noget på afbetaling. Jeg kan godt lide dét at være selvforsynende.

For det andet blokerer jeg stort set al software på min PC fra at få adgang til den ydre verden, med en firewall. Jeg har ikke kun firewall for at holde ting ude. Jeg har den også for at holde ting inde, i det hele taget hader jeg konceptet med at software kun kan fungere med konstant onlineforbindelse.

Af samme årsag bruger jeg eksterne fysiske harddiske til backup. Cloudtjenester bruger jeg kun til at sende filer til andre mennesker.
Det er jeg heller ikke en fan af og Adobes Creative Cloud er en insisterende baggrundsting, men den kan kontrolleres med lidt snilde.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg har selv PhotoShop (købe og svinedyr)
Som billede fremviser har jeg skrottet Windows egen, da man ikke kan ændre baggrund uden en masse besvær i regedit.

I stedet bruger jeg FastStone. Det kan osse åbne, editere alle filer; RAW, Jpeg, Gif, PNG, osv.
Og så er det lige så hurtigt som PS.
Man kan dog ikke lave makroer, ligesom der osse mangler en del filtre, som PS har.

FastStone er self gratis
Senest rettet af Hugo tors 29. apr 2021 18:06, rettet i alt 1 gang.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: tors 29. apr 2021 17:24 Nu er jeg ikke typen der går efter det nyeste af det nye. Det skal bare fungere for mit vedkommende, og opdateringer skal holde sig væk, medmindre jeg selv beder om dem.

Jeg er også en sparsommelig jyde, for det første hader jeg at leje mig ind på software eller andet IT-relateret. Det skal jeg købe - en gang for alle.

Af samme årsag køber jeg aldrig noget på afbetaling. Jeg kan godt lide dét at være selvforsynende.

For det andet blokerer jeg stort set al software på min PC fra at få adgang til den ydre verden, med en firewall. Jeg har ikke kun firewall for at holde ting ude. Jeg har den også for at holde ting inde, i det hele taget hader jeg konceptet med at software kun kan fungere med konstant onlineforbindelse.

Af samme årsag bruger jeg eksterne fysiske harddiske til backup. Cloudtjenester bruger jeg kun til at sende filer til andre mennesker.

Jeg har det generelt på ca. samme måde.

Den computer, som jeg bruger til musik og videoredigering, bliver normalt aldrig koblet på internettet. Kun i forbindelse med aktivering af nye produkter - (eller gamle programmer, som af og til kræver genaktivering over nettet).

Mine andre computere, som kommer på nettet, får dog løbende opdateret Windows, for det siger de forstandige at man skal, for at være bedst sikret imod hackere.

Har for øvrigt heller ingen backups på nettet. Kun på eksterne harddisks... nogle i hjemmet og nogle placeret et tophemmeligt sted udenfor min bolig - just in case.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev: tors 29. apr 2021 17:43
GIMP har lens correction indbygget.
Ja, men den fungerer ikke særlig godt.
Holger skrev: tors 29. apr 2021 17:43 GIMP kan bruge UFRaw som importer, ligesom PS kan.
Takker. Anede ikke der var sådan et plugin.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: tors 29. apr 2021 18:05 Kun på eksterne harddisks... nogle i hjemmet og nogle placeret et tophemmeligt sted udenfor min bolig - just in case.
fff.JPG
fff.JPG (52.22 KiB) Vist 2425 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg smed et par hundrede kroner for Affinity på tilbud sidste år ,... hvilket er et engangs-beløb

https://affinity.serif.com/en-us/photo/
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: tors 29. apr 2021 21:12
Mr. Soundman skrev: tors 29. apr 2021 18:05 Kun på eksterne harddisks... nogle i hjemmet og nogle placeret et tophemmeligt sted udenfor min bolig - just in case.
fff.JPG

Nå - du har fundet mit gemmested! :lol:

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg tilslutter mig også Affinity-koret. Jeg har selv lige købt både photo og designer, det er absurd billigt og kan alt. :wink:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Prøvede at downloade Affinty Photo her i nat. Imponerende.
Jeg har dog svært ved at finde en mulighed for at åbne 50-100 (eller 1000) RAW photos og ha´ dem side om side på et clipboard.
Det tog iøvrigt lang tid blot at åbne de 30 jeg prøvede med.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Krita ligner næsten photoshop. Den mangler nogle enkelte elementer som photoshop har, men det er nok bare et spørgsmål om tid før det kommer til Krita...?


Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Hugo skrev: fre 30. apr 2021 10:01 Prøvede at downloade Affinty Photo her i nat. Imponerende.
Jeg har dog svært ved at finde en mulighed for at åbne 50-100 (eller 1000) RAW photos og ha´ dem side om side på et clipboard.
Det tog iøvrigt lang tid blot at åbne de 30 jeg prøvede med.
Det er en image editor som Photoshop og ikke et program ala Lightroom eller deslige, så et scenarie som ovenstående er ikke rigtig hvad det er lavet til. Hos mig på min Mac er det ekstremt hurtigt (både på intel og ARM), men jeg har heller ikke prøvet at åbne så mange billeder på én gang. Men tjek evt settings for at afsætte flere ram m.v.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tak for forslaget, Morten. Ligesom på PS havde jeg afsat max. ram.
Det var osse blot af nysgerrighed. Jeg kan ikke undvære clipboard.
Har afinstalleret det igen.

:)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar