Entreprænør/håndværker med studie-erfaring

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
JonasHansen
Medlem
Indlæg: 5

Entreprænør/håndværker med studie-erfaring

Indlæg af JonasHansen »

Jeg har købt hus og skal i den forbindelse lave et anneks hvor der skal være hjemmebiograf. Jeg vil gerne gøre en indsats ift. at lydisolere for både at holde lyden inde i rummet men samtidigt have et så lavt støjgulv i rummet som muligt.

Til at gøre dette, vil jeg gerne, at der laves en "skal" - dvs. totalt afkoblede vægge, gulve og lofter. Her tænker jeg clips/hats til at montere et dobbelt lag gips med green glue imellem. (Level 2 på denne side: https://www.soundproofingcompany.com/so ... fing-walls)

Jeg har Googlet og Googlet og spurgt et par håndværkere, men jeg har ikke kunne finde nogle som har erfaring med disse produkter.

Er der nogle herinde som har bygget noget lignende? Eller kender I nogle som har?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg har snakket lidt med ham her og du kunne jo give ham et kald: https://www.simonjosef.com

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Nej det er svært at finde nogle i DK.
Hvor holder du til?
De fleste entreprenører forstår det ikke ordentligt, og bruger bare lydisolerings løsninger som er normalt i alm byggeri.

Jeg tror det bedste er enten selv at få totalt styr på detaljerne eller finde en rådgiver der har forstand på det. Har selv været ude til et par lydstudier der har brugt den alm. Entreprenørs løsninger som bare skulle være gode, men ikke helt holder til lydstudiers brug/krav/ønske.

@Morten Bjørn ham du linkede til, har han styr på tingene, hvad angår lydstudier, har tit haft nogle der spurgt efter en på Sjælland.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg ved ikke meget om ham, at han er uddannet tømrer og selv har lydstudie.

Default avatar
JonasHansen
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af JonasHansen »

Jeg holder til i Storkøbenhavnsområdet.

Har brugt rigtigt meget tid på, at sætte mig ind i det og tror jeg forstår 90% af det. I hvert fald hvordan væg, loft og gulv bør laves ved brug af clips og green glue. De sidste 10% er hvordan ventilation integreres (lydløst), hvordan døren sikres ikke at være svagt led, og eventuelle faldgruber ift. clips og vægtbegrænsninger.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

JonasHansen skrev: tirs 4. aug 2020 16:36 Jeg holder til i Storkøbenhavnsområdet.

Har brugt rigtigt meget tid på, at sætte mig ind i det og tror jeg forstår 90% af det. I hvert fald hvordan væg, loft og gulv bør laves ved brug af clips og green glue. De sidste 10% er hvordan ventilation integreres (lydløst), hvordan døren sikres ikke at være svagt led, og eventuelle faldgruber ift. clips og vægtbegrænsninger.

Ventilation er der flere løsninger på. Den billigste er nok bare en varmepumpe, men det er så ikke reelt luftskifte. Ellers skal du lave en masse sving på din rørføring over loftet med en masse lyddæmpere.

Men nu skriver du at du vil bruge greenglue. Har du fået fingrerne i nogle hvor det er til at købe her i DK, og hvilken pris?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Varmepumpe er da meget luftskifte. En duca50pro eksempelvis. Siger ikke meget.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Morten Bjørn skrev: tirs 4. aug 2020 23:39 Varmepumpe er da meget luftskifte. En duca50pro eksempelvis. Siger ikke meget.
En varmepumpe skifter ikke luften som et ventilationsanlæg gør. Den frisker luften op/affugter, men ikke direkte skifter den og tilføjer ny.

Duka50pro er et mini ventilationsanlæg med varmegenvending. Men til lydisolering vil det virkelig være et svagt led, og der vil komme meget støj ind/ud den vej. Vil ikke helt matche niveauet af de tiltag der ellers bruges penge/tid på. Hvis noget ala det skal bruges, skal den kun køre når det ikke bruges, og så kunne lukkes godt af med en "lydtæt" låge eller lignende når annekset er i brug.
Det kunne være en fin og billig løsning.

Jeg ville personligt køre med en varmepumpe, så er der også styr på opvarmning og vigtigst af alt, køling de varme dage 😃

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja det kan self være et svagt led, det er rigtigt.

Hvad menes der med støjgulv?

Default avatar
JonasHansen
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af JonasHansen »

Har endnu ikke bestemt hvor jeg køber Green Glue eller clips. (Hvis jeg går den vej).

Ift varmepumpe, så mener jeg heller ikke den udskifter luften? Men er bestemt ikke ekspert på det område, så også noget der skal undersøges (og varmepumpe larmer også :/).

Med støjgulv mener jeg støjen i rummet. Når film gengives ved referenceniveau er laveste optagede lyd 22db. Dvs en varmepumpe eller andet (larm fra vej udenfor hvis der ikke er lydisolerer) vil hurtigt overdøve de lave lyde i filmen... Så vil gerne holde rummets egenstøj helt nede.

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Både Knauf og Cyproc har de clips, der vel er der samme som deres systemer.

En varmepumpe recirkulere kun luften.

Men så er det for du slukker den når det er i brug. De dyrere varmepumper har også sådan en silent funktion. Havde den i mit tidligere studie, det var minimalt hvad jeg kunne gøre der.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

En duka one siger altså ikke noget nævneværdigt. Det er nok rigtigt, at det vil være et svagt punkt ift. hvad der sker uden for huset ved siden af den, men det har jeg aldrig oplevet som noget issue med den jeg har. En luft-luft varmepumpe er en helt anden genre og den larmer når den er i brug og er til decideret varmeUDvinding. Varmegenvindingsapparater er dødstille. tjek det ud.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Læs bogen rock og uld, så ved du hvordan det skal laves. Så finder du også ud af at udsugningen kan lydisoleres.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Default avatar
JonasHansen
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af JonasHansen »

Jeg er netop ikke ude på, at læse og lave det selv. Derfor spørgsmålet om, hvorvidt der er håndværkere der har den erfaring :)

Har i dag været i kontakt med disse: https://redesign-home.dk/kort-og-godt/
De har ikke erfaring med Green Glue og lignende, men har haft projekter med lydisolering. Men virker kompetente og er med på speciallavede løsninger.

Default avatar
JonasHansen
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af JonasHansen »

Morten Bjørn skrev: ons 5. aug 2020 21:08 En duka one siger altså ikke noget nævneværdigt. Det er nok rigtigt, at det vil være et svagt punkt ift. hvad der sker uden for huset ved siden af den, men det har jeg aldrig oplevet som noget issue med den jeg har. En luft-luft varmepumpe er en helt anden genre og den larmer når den er i brug og er til decideret varmeUDvinding. Varmegenvindingsapparater er dødstille. tjek det ud.
På Duka's hjemmeside skriver de, at den støjer ned til 25db og dæmper udefrakommende støj med 43db. Og sidstnævnte er helt sikkert ikke en værdi, der tager frekvenser under 200hz med.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

En emhætte larmer noget omkring de 50? Jeg har mistet overblikket, så du mener det er godt eller skidt, eller?

Jeg kan ikke forestille mig man kan høre den overhovedet, jeg har andre problemer såsom computerblæser. Sådan en fremviser har jo osse af og til en form for afkøling.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Du er nødt til at læse lidt op om emnet, ellers for du ikke stillet de relevante spørgsmål og for stirret dig blind på om hvorvidt monterings limen hedder det ene eller det andet.
Og det kommer også til at øge prisen
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Nyt svar