Neumann u87 ai, eller er det bare “smoke and mirrors”?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jeppe C
Medlem
Indlæg: 35
Sted: Frederiksberg

Neumann u87 ai, eller er det bare “smoke and mirrors”?

Indlæg af Jeppe C »

Hej

Har gået og sparet sammen de seneste 42 år i håbet om at købe en neumann u87 (ai, fordi jeg kan finde en ikke-ai)

Men er det mon også stadig det mest fornuftige?
Valget er umiddelbart faldet på modellen pga dens ry og rygte, som også spiller ind på hvad man evt kunne sælge den for igen. Derudover har jeg lyttet til mange samples online og også faldet for den fantastisk balancerede lyd den har.

Den skal primært bruges til en vokal, så derfor er det selvfølgelig en god idé at prøve den inden et evt køb.

Men... i prisklassen (Som for mit budget er ret højt) er der så andre nytilkommere eller alternativer, som gør at jeg skal genoverveje u87 ai’en?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja der er jo plankningerne ... her er der jo især en som gør sig godt i tests:

https://cyberfarm.dk/warm-audio-wa-87/

...og en der skaber røre:

https://techzoneaudioproducts.com/colle ... collection

fordi den er nærmest uhyre billig.

--sd

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hej
Om det er det fornuftige valg til dig er svært at sige, men generelt kan jeg godt lide u87. Har kun erfaring med ai’en. Den er virkelig brugbar til mange formål og let at få til at passe ind i et mix imo. Og så er den ret taknemmelig at eq’e. Men hvis du har tålmodighed (og det lyder sådan med de 42 års ventetid), så ville jeg nok anbefale at prøve nogle forskellige mikrofoner, for der er mange meget billigere der også har meget at byde på. Og hvis du primært skal bruge den til én stemme, skal du jo bare være heldig og ramme en der kan det. Som i den behøver ikke at kunne så meget andet.
Men så igen - helt objektivt - hvis du kan vente til der dukker en brugt u87 op til 12-14000, så har du en mikrofon du sandsynligvis kan sælge igen til samme pris hvis du bliver træt af den. Derfor lyder det da fornuftigt.

Medlemsavatar
Jeppe C
Medlem
Indlæg: 35
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Jeppe C »

Madelaire skrev: tors 2. jul 2020 16:11 Hej
Om det er det fornuftige valg til dig er svært at sige, men generelt kan jeg godt lide u87. Har kun erfaring med ai’en. Den er virkelig brugbar til mange formål og let at få til at passe ind i et mix imo. Og så er den ret taknemmelig at eq’e. Men hvis du har tålmodighed (og det lyder sådan med de 42 års ventetid), så ville jeg nok anbefale at prøve nogle forskellige mikrofoner, for der er mange meget billigere der også har meget at byde på. Og hvis du primært skal bruge den til én stemme, skal du jo bare være heldig og ramme en der kan det. Som i den behøver ikke at kunne så meget andet.
Men så igen - helt objektivt - hvis du kan vente til der dukker en brugt u87 op til 12-14000, så har du en mikrofon du sandsynligvis kan sælge igen til samme pris hvis du bliver træt af den. Derfor lyder det da fornuftigt.
Altså Thomann har en u87 ai til 17 bananer inkl uoriginalt ophæng, så hvis jeg evt kunne sælge den igen til en 12-14 stykker ville det måske også kunne fungere.
Har været på udkig et godt stykke tid efter en brugt, men har desværre ikke fundet nogen endnu. Er dba det rigtige sted for den slags?
Men ja, god pointe i forhold til den ene stemme og potentielt held med u87’eren.

Medlemsavatar
Jeppe C
Medlem
Indlæg: 35
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Jeppe C »

Søren Dyhr skrev: tors 2. jul 2020 16:05 Ja der er jo plankningerne ... her er der jo især en som gør sig godt i tests:

https://cyberfarm.dk/warm-audio-wa-87/

...og en der skaber røre:

https://techzoneaudioproducts.com/colle ... collection

fordi den er nærmest uhyre billig.

--sd
Ja, sidstnævnte er godt nok billig. Har en Aston origin nu og den lyder egentlig ok selvom den er billig. Der er nogle udfordringer i forhold til “sibilance” frekvensområder, som jeg håbede en u87’er ville være foruden.
Tør man virkelig tro disse plankninger kan levere varen eller er der lidt, “de er tæt på, men til gengæld meget billigere” over det?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Du er måske i virkeligheden til Shure sm7 + Cloudlifter i stedet for, U87 blev vist nok lavet til Berliner Philharmoniker'ne og Herbert von Karajan i en art Decca 3 konfiguration ... det vil sige til ting på ret store afstande ... som erstatning for de m50 omnier der tidligere blev anvendt.

Jeg er ikke personlig stor kondensatorfan fordi de ofte skal være pænt dyre hvis de skal behandle ting væk fra aksen bare sådan nogenlunde fair, det gør jo ikke noget hvis man ihærdigt begrænser antallet af mikrofoner der KAN gengive detaljer som de andre mikrofoner også fanger næsten samtidigt. Hvis man laver popmusik, ville man jo i realiteten kunne lave det hele med sm57 med vindhætter og måske en sjat Aphex hist og her.Hvis pulten er analog skal man måske ikke en gang komprimere.

Når U87 er blevet så udbredt i radiofoni er det fordi, den er leveringsdygtig til snartsagt enhver lydkilde.

Det kunne også være at den funktionalitet du efterspørger bedst håndteres med: https://www.thomann.de/dk/earthworks_sr314.htm

--sd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu der nævnes Cloudlifter, hvad er grunden til at vælge en cloudlifter istedet for en Triton Audio Fethead? Fethead er markant billigere.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: tors 2. jul 2020 22:38 Inhabil poster, men måske relevant info om forskellen

https://www.gearslutz.com/board/showpos ... stcount=36
Takker!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har kun prøvet U87 på stemmer og saxofon, men det blev dælme også godt. Den er virkeligt "sprød" til de to ting. Jeg faldt lige over en sammenligning af U87 (vintage) og U87ai (som er den nye udgave) her:
https://www.gearslutz.com/board/so-much ... otout.html

Jeg synes ikke forskellen er gigantisk. Faktisk har jeg svært ved at høre forskel det meste af tiden. Måske er der en lille smule mere top i ai'en? Det er ihvertifald ikke en forskel jeg ville hænge mig i. Og der var et indlæg der ser ret legitimt ud i mine øjne, og som forklarer eventuelle små forskelle:
jpgerard skrev: ... please keep in mind that the Ai polarizes its capsule with 60VDC, while the older version, without the DC/DC board, pretty much simply fed what was available from the Phantom rail to the capsule... this does have an effect on the behavior of the capsule (static attraction between backplate and diaphragm) and of course the headroom of the FET stage being the same for both versions (same circuit), the Ai can handle a lower given SPL by comparison with the older U87 circuit (in which there's less output from the capsule), at the expense of a higher noise floor (increasing the polarization V helped Neumann engineers lower the noise floor significantly, making the U87ai more "compatible" with digital recording, in their opinion anyway and I have to agree that an older U87 with a typical 18dBA noise floor and be a bit noisy when used for distance mic'ing).
I'm confident that if you run tests on the electronics of both versions alone, differences will be extremely small, if measurable (or audible). The main difference is in the way the capsule is polarized, not in the type of components used. Of course it is true that recapping a vintage 87 will yield better performance but I know also from experience that some users regret recapping as is opens up and cleans up the sound of the mic - but when a cap starts to fail you really have no choice anyway... Finally, I have to say that I've compared serviced but all original U87's form the 70's and fresh U87ai's at times and the differences were not that obvious. Capsule aging really can alter the tone of a mic.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Jeppe C
Medlem
Indlæg: 35
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Jeppe C »

Søren Dyhr skrev: tors 2. jul 2020 21:59 Du er måske i virkeligheden til Shure sm7 + Cloudlifter i stedet for, U87 blev vist nok lavet til Berliner Philharmoniker'ne og Herbert von Karajan i en art Decca 3 konfiguration ... det vil sige til ting på ret store afstande ... som erstatning for de m50 omnier der tidligere blev anvendt.

Jeg er ikke personlig stor kondensatorfan fordi de ofte skal være pænt dyre hvis de skal behandle ting væk fra aksen bare sådan nogenlunde fair, det gør jo ikke noget hvis man ihærdigt begrænser antallet af mikrofoner der KAN gengive detaljer som de andre mikrofoner også fanger næsten samtidigt. Hvis man laver popmusik, ville man jo i realiteten kunne lave det hele med sm57 med vindhætter og måske en sjat Aphex hist og her.Hvis pulten er analog skal man måske ikke en gang komprimere.

Når U87 er blevet så udbredt i radiofoni er det fordi, den er leveringsdygtig til snartsagt enhver lydkilde.

Det kunne også være at den funktionalitet du efterspørger bedst håndteres med: https://www.thomann.de/dk/earthworks_sr314.htm

--sd
Tak for feedback. Jeg kender ikke earthworksen. Jeg undersøger sagen.
Tror næsten jeg har fattet hvad en cloudlifter er; en art forforstærker?

Medlemsavatar
Jeppe C
Medlem
Indlæg: 35
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Jeppe C »

Joachip skrev: fre 3. jul 2020 09:54 Jeg har kun prøvet U87 på stemmer og saxofon, men det blev dælme også godt. Den er virkeligt "sprød" til de to ting. Jeg faldt lige over en sammenligning af U87 (vintage) og U87ai (som er den nye udgave) her:
https://www.gearslutz.com/board/so-much ... otout.html

Jeg synes ikke forskellen er gigantisk. Faktisk har jeg svært ved at høre forskel det meste af tiden. Måske er der en lille smule mere top i ai'en? Det er ihvertifald ikke en forskel jeg ville hænge mig i. Og der var et indlæg der ser ret legitimt ud i mine øjne, og som forklarer eventuelle små forskelle:
jpgerard skrev: ... please keep in mind that the Ai polarizes its capsule with 60VDC, while the older version, without the DC/DC board, pretty much simply fed what was available from the Phantom rail to the capsule... this does have an effect on the behavior of the capsule (static attraction between backplate and diaphragm) and of course the headroom of the FET stage being the same for both versions (same circuit), the Ai can handle a lower given SPL by comparison with the older U87 circuit (in which there's less output from the capsule), at the expense of a higher noise floor (increasing the polarization V helped Neumann engineers lower the noise floor significantly, making the U87ai more "compatible" with digital recording, in their opinion anyway and I have to agree that an older U87 with a typical 18dBA noise floor and be a bit noisy when used for distance mic'ing).
I'm confident that if you run tests on the electronics of both versions alone, differences will be extremely small, if measurable (or audible). The main difference is in the way the capsule is polarized, not in the type of components used. Of course it is true that recapping a vintage 87 will yield better performance but I know also from experience that some users regret recapping as is opens up and cleans up the sound of the mic - but when a cap starts to fail you really have no choice anyway... Finally, I have to say that I've compared serviced but all original U87's form the 70's and fresh U87ai's at times and the differences were not that obvious. Capsule aging really can alter the tone of a mic.
Tak. Så en stemme mere på en u87'er. :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeppe C skrev: fre 3. jul 2020 20:11 Tak for feedback. Jeg kender ikke earthworksen. Jeg undersøger sagen.
Tror næsten jeg har fattet hvad en cloudlifter er; en art forforstærker?
Ja men den bruges kun fordi sm7'erern har så lavt et output, der findes også andre som har noget mere trafo saturering:

https://cyberfarm.dk/soyuz-the-launcher/

men igen de bruges kun på dynamiske og ribbon mikrofoner.

--sd

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeps, tommelfingeren op for U87 herfra, specielt hvad angår stemmer. Om det så er den nye eller gamle ville jeg ikke hænge mig i.

Der findes et alternativ der også er værd at nævne, fordi den minder om, og er god til nogen af de samme ting: AKG SolidTube. Desværre laves den ikke mere.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Jeg lavede på et tidspunkt en shootout mellem mine egne gamle U87ere og en ny U87ai, og der er noget "edge" i ai'eren, som jeg ikke nødvendigvis var helt pjattet med; dette kommer nok meget an på hvem som står foran mikrofonen. Men forskel er der trods alt (i følge min erfaring) ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Det er en rigtig god ide at købe en U87 , den kan du optage alt med for det er det den er beregnet til. Jeg tilslutter mig Hippo med hensyn til forskellen på de gamle og de nye , den nye er lidt mere "moderne" i lyden , men det er meget lidt. Køber du en gammel har du risiko for den fejler et eller andet , jeg ville nok købe en nyere , eller i hvertfald få en der ved hvordan de skal lyde til at lytte til den. Så er det en alsidig kvalitet du er ude efter er det en god ide. Som der også skrives holder din investering også rimeligt , i øvrigt sælger man jo ikke de rigtigt gode mikrofoner man har købt kan bruges mange år frem , du springer så at sige en masse forsøg og fejltagelser over.

Den engenske udredning i tråden er lidt mystisk , den ville jeg ikke tillægge nogen betydning. Hans bemærkninger om polariseringsspændig ! At Neumann skulle ha ladet det være tilfældigt hvilken polarisering kapslen fik ? Det virker som en der har googlet og copypastet.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
proflow
Forum Donator
Indlæg: 787
Sted: Vanløse

Indlæg af proflow »

Jeg synes der er ret stor forskel imellem U87ai og U87i.. Faktisk så meget at jeg ville vælge mange andre mikrofoner fremfor ai hvorimod i'eren er én af mine all time favoritter. Jeg har ejet små 8 forskellige I'ere og også herimellem er der forskel på sounden. 70'er modellerne lyder en anelse anderledes end 80'er modellerne.

Jeg ville personligt altid vælge en Shure Sm7b med noget neveish preamp på, fremfor én af de nye AI'ere :) Jeg ville sågar klart vælge en TLM103 fremfor en AI :)
Lars Louvré

Medlemsavatar
Jeppe C
Medlem
Indlæg: 35
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Jeppe C »

proflow skrev: søn 12. jul 2020 07:53 Jeg synes der er ret stor forskel imellem U87ai og U87i.. Faktisk så meget at jeg ville vælge mange andre mikrofoner fremfor ai hvorimod i'eren er én af mine all time favoritter. Jeg har ejet små 8 forskellige I'ere og også herimellem er der forskel på sounden. 70'er modellerne lyder en anelse anderledes end 80'er modellerne.

Jeg ville personligt altid vælge en Shure Sm7b med noget neveish preamp på, fremfor én af de nye AI'ere :) Jeg ville sågar klart vælge en TLM103 fremfor en AI :)
Interessant. Det lyder som om TLM103 ikke rangerer højt i dit univers. Den har jeg ellers også lidt kig på. Mest pga prisen.

Nyt svar