Unilever trækker sig fra SoMe-annoncering –– i USA

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Unilever trækker sig fra SoMe-annoncering –– i USA

Indlæg af tomcat »

Unilever er et af USA's mest betydningsfulde giga-firmaer. De ejer f.eks. Ben & Jerry's, AXE, Cornetto, Dove, Knorr, Lipton, Magnum, PureLeaf, Lux, Rexona, Smile, BioTex, Carte D'Or, Marmite, Persil, Q-tips, og mange flere.

De har nu sagt, at de stopper al annoncering på amerikansk Facebook, Instagram og Twitter –– foreløbig til 31. december.

Hvorfor er det interessant? Fordi det er så stor en aktør, at det uundgåeligt får mig til at undre mig over beslutningen. Det kan ikke have været nemt for dem. Selv en Udkant som det danske marked kan blive blive påvirket, selvom Unilever foreløbig ikke ændrer noget i Europa.

Der er formodentlig forskellige udlægninger –– Tim Pool går skarpt til biddet:

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
keen
Medlem
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Twitter har da lavet nogle tiltag, såsom at forbyde politiske reklamer og at sætte disclaimers på ting der åbenlyst ikke er sande, herunder Trump og mindst én anden amerikansk politiker. Facebook not so much.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Lego joiner:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/lego- ... -i-30-dage

Her er listen over virksomheder forbes har fået confirmed:

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

7E8D3047-865B-4C3C-B1EB-5E4E8426B302.jpeg
7E8D3047-865B-4C3C-B1EB-5E4E8426B302.jpeg (292.83 KiB) Vist 81 gange
Det er altid et fornuftig mål at se på hvordan aktiemarkedet reagerer på den slags. Hvis unilever annoncerede deres reklamestop den 26. Så er det nok hvad man kan se på kurven. Til gengæld ser det ikke ud til at dealerne tror det rammer værre på lid længere sigt.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Hvis det skulle have langsigtede konsekvenser, ville det betyde at de større virksomheder skulle vinke farvel til en af de mest effektive kanaler til markedsføring. Det giver slet ikke mening at gøre det. I virkeligheden er det de større virksomheder gør, et marketing ....jeg vil ikke kalde det stunt... Men det handler ihvertfald om profilering af værdier.

Personligt syntes jeg det er gode værdier, og det at fjerne hatespeech er nødvendigt. Men jeg er faktisk på Zuckerberg's side når det kommer til at blande sig i politik. I virkeligheden er det som facebook gør, når de ikke vil censorere, eller give labels til de offentlige opslag som kommer fra politikere som Trump, nok det mest demokratiske.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men facebook bidrager aktivt til polarisering, når deres algoritme automatisk sørger for, at de indlæg flest har reageret på (er blevet provokeret af) får mest opmærksomhed.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:
ons 1. jul 2020 14:17
Men facebook bidrager aktivt til polarisering, når deres algoritme automatisk sørger for, at de indlæg flest har reageret på (er blevet provokeret af) får mest opmærksomhed.
Algoritm(er)ne for content matrching er dog ikke helt så simple.. Det handler også om din 'distance' fra individer i en tråd, keywords, timing og emner du viser interesse i. Viser du interesse for et emne, bliver du også automatisk mere eksponeret for det emne.

Men ja - de er politiske uanset hvad de gør, inkl. når de vælger ikke at gøre noget.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg forstår ikke helt problematikken. Facebook censurer ikke, derfor boykotter folk dem?
Hvad er det der har udløst dette? Hvem bestemmer at Facebook har/ikke har censureret “rigtigt”. Og hvad er “rigtigt”?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er jo lidt det der er problemet. Jeg bryder mig heller ikke om, at et privat firma skal udøve censur uden nogen form for demokratisk kontrol. Jeg er heller ikke imponeret af Twitters indsats.

På den anden side er det et problem, når man kan smide $100 millioner i en propagandakampagne, hvor det meste af indholdet er beviseligt forkert og i øvrigt baserer sig på polarisering, had og stigmatisering af politiske modstandere. Den amerikanske præsidentpost er utvivlsomt investeringen værd.

Kan man bede et firma som Facebook om at sige nej tak til 100 millioner, og hvem skal være dommere. Det er altsammen svære spørgsmål. Jeg har ikke noget godt svar.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar