Hjælp til at nedbringe metallisk klang

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Hjælp til at nedbringe metallisk klang

Indlæg af Knord »

Hej alle håber et par kloge hoveder kan hjælpe.
Jeg har et lille rum jeg sidder og laver musik i.
Mit hovedfokus er at kunne optage så gode vokaler som muligt.
Jeg har dæmpet to hjørnet med rockwool og har rockfonplader fordelt på 1/3 af væggene og loftet. Jeg synes dog stadig jeg oplever en metallisk klang ved klap og på nogle af mine optagelse.
Jeg overvejer, at fylde mere af rummet (enderne) med terrænpladebatts og de to andre hjørner, er dog lidt i tvivl om den ønskede effekt og om genklangen egentlig kommer fra kanten rundt i loftet...
Noget bud på hvor jeg starter for best resultat ?
Pft.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Den klang du snakker om kommer ikke fra hjørnerne, men fra 2 parallelle flader, det kan være vægge, eller loft og gulv.

Kan du tegne dit rum, hvor du har dæmpning og hvor du optager (inkl retning)?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Min oplevelse med dæmpning af mit rum var, at så snart jeg havde sat noget akustikregulering op et sted, trådte problemerne andre steder tydeligt frem.
For eksempel: Da jeg kun havde dæmpning af to hjørner, som du beskriver, gav det pludselig nogle gevaldige slapback-smæld, når jeg lavede “klap-testen”- sådan lidt metallisk, som du også beskriver. Til gengæld kunne jeg nu høre nogenlunde, hvor slapback kom fra. Dvs. jeg satte også dæmpning op på det sted, lavede et nyt tjek, og et nyt problemområde blev åbenbaret osv. osv.

Min tolkning (jeg har ingen forstand på rum-akustik, jeg gør bare, som de kloge siger) er, at problemerne havde været der hele tiden, men at de før druknede i hinanden, om man så må sige. Umiddelbart lød det helt uregulerede rum således mindre metallisk og mindre reflekterende end det halvt dæmpede - men det var bedrag, og vokaloptagelser var uanvendelige. Det hele var bare een stor udefinerbar refleksion i det uregulerede.

Nå, men det endte så med, at jeg mere eller mindre dæmpede alt, så hvor du præcis skal begynde, ved jeg ikke :-D Så gør som Hald siger :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mine first reflektion bats fjerner det i mix position, men når jeg rejser mig op og snakker (strækkepauser) bliver jeg altid chokeret over det der slår mellem højre og venstre side over mine dæmpebats.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Takker for hjælpen (og følger op med tegning når jeg er hjemme).
Det giver god mening både med de parallelle flader og problemerne der træder frem i takt med andre bliver dæmpet.
Man kunne måske overveje, at hvis de parallelle flader bliver dæmpet nok (rockwool) på siden, loft og vægge så kunne man slippe for klangen ift. at indspille vokal?? - men så bliver det jo næsten en halv vokal boks i rummet😀
Btw når jeg sidder i mix position har jeg den samme oplevelse med, at lyden ændrer sig når jeg flytter mig i rummet.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Denne metalliske klang (som jeg også oplever i mit studie) - Jeg troede egentlig det var så højt oppe, at man ville have mere glæde af en diffuser end en absorber.

Jeg har absorbere i mine first reflection points (mangler loftet, det er på vej), men jeg tænker, at jeg måske burde spænde en diffusor uden på mine broadband absorbers. Er der nogen, der mener noget om det?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Prøver med bedste håndtegning Hald, håber det giver mening. Som nævnt rummet er småt.
Der er også rockfonplader i loftet, som på bagvæggen. Jeg sidder på den lange led, da det ellers bliver for småt og krampagtigt.
NB det er vokal inputtet der er primært, jeg kan altid få det mixet andetsteds.
Vedhæftede filer
48C499C6-C1B9-41D6-8330-97C0FE82DB2F.jpeg
48C499C6-C1B9-41D6-8330-97C0FE82DB2F.jpeg (1.1 MiB) Vist 3572 gange

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

Ændrede lidt på elementerne og positionen, samt byggede en ekstra absorber i rockwool som jeg placerede bag vokalen - gevaldig forskel.
Den dårlige klang er blevet mærket nedtonet og vokalen er lettere at have med at gøre efterfølgende. Tænker jeg prøver med nået dæmpning ovenover ved lejlighed.
Vedhæftede filer
E58BB5F2-D448-40EE-91A8-81D5FD4881F7.jpeg
E58BB5F2-D448-40EE-91A8-81D5FD4881F7.jpeg (2.1 MiB) Vist 3528 gange

Nyt svar