"asymmetrisk" studie - Hjælp til akustik

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
NaarMann
Medlem
Indlæg: 66

"asymmetrisk" studie - Hjælp til akustik

Indlæg af NaarMann »

Hejsa lydfolk.

Jeg er sådan set helt grøn på akustik området, men er flyttet i ny lejlighed som runger vildt meget, så tænkte det er på tide at blive kloge på det emne.
Som set på billederne herunder, har jeg sat min desk og monitors så det ikke står i midten af rummet på nogen måde, og kan ikke lige se at det kan stå anderledes da det samtidig er min stue.
Jeg har læst en del herinde og ellers rundt på nettet, og tror jeg er blevet lidt klogere, men vil lige fra erfarne folk inden jeg går ud og køber matrialer.

Jeg har tænkt at lave "broadband absorbers" ud fra Højhus' vids, men er ikke 100% sikker på hvordan jeg skal placere dem når nu studiet ikke er centreret i rummet. Er det stadig med spejl metoden jeg skal finde first reflection points, og har det noget at sige hvis det ene panel kommer til at hænge bag ved mit synth stativ?

Og hvordan og hvorledes med bass traps i hjørnene? når nu det igen ikke er centreret og når der er dør i vejen i det ene hjørne?

Og til sidst.. Jeg skal ud og have gardiner en af de nærmeste dage. Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på der, ift. materiale som evt. kunne hjælpe på akustikken?
IMG_1773.JPG
IMG_1773.JPG (2.25 MiB) Vist 3479 gange
IMG_1772.JPG
IMG_1772.JPG (1.62 MiB) Vist 3479 gange
IMG_1771.JPG
IMG_1771.JPG (2.24 MiB) Vist 3479 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ville vende setuppet, således at du kan sidde symmetrisk og komme væk fra hjørnet.

Altså bytte rundt på den nuværende højttaler-side og synth-siden. Så må fjernkuk finde en anden plads.

Hvor meget du vil plastre din tilsynelandende dagligstue til med traps er jo en smagssag, men alt hvad du kan få op ad corner traps og bredbånds (min. 100 mm) er godt.

Der findes også traps med print på. Kan se du ikke kan nogle billeder op på væggen over sofaen bl.a. Det kunne jo ende med at pynte helt i rummet, samtidig med at det hjalp på akustikken.

Gå væk fra hjørnet når du indspiller vokal - der får du allerhøjest reflektioner (ikke mindst bas/bund) fra væggene, da du står tættest på.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Ang. gardiner –– det tungeste må være det bedste til dit formål, altså at dæmpe reflektioner.
For at tegne det groft op: to tunge dyner vil være det bedste, akustisk set.
Men, i praktisk virkelighed vil du måske gerne have noget, der ligner gardiner.

har du overvejet at bare få almindelige gardiner – som du er glad for at kigge på til daglig.
Og så kan du have noget tykkere /tungere som du hænger op, når du skal lege med lyd og musik.

Det er jo også; hvor meget vil du gøre ud af det, hvor mange penge og arbejde vil du ofre ...

Jeg er langt fra ekspert. Men tommelfingerprincippet er:
Et materiale skal have noget fylde og vægt, hvis det skal kunne bremse lyd.
Hvis du får nogen til at stå og råbe dig ind i øret, og så I gentager forsøget med en tynd sommerskjorte hængende i mellem –– så er der ikke den store forskel.
Men hvis I laver samme opstilling, samme afstand og lydniveau, men med 40 skjorter, så bør der være tydelig forskel.

Lidt forsimplet, men grundlæggende er det sådan, det fungerer.
(Det er selvsagt også vigtigt, at lydbølgerne kan trænge ind i materialet –– for ellers kan de ikke blive dæmpet. Altså, skjorterne i eksemplet ville ikke have megen dæmpende effekt, hvis de var lavet af glat metal. Så ville lyden blot blive kastet tilbage, uden at blive dæmpet væsenligt.)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

NaarMann skrev: fre 1. maj 2020 16:05 Som set på billederne herunder, har jeg sat min desk og monitors så det ikke står i midten af rummet på nogen måde, og kan ikke lige se at det kan stå anderledes da det samtidig er min stue.

Det er præcis som hos mig - samme udfordring med et rum der skal bruges til mere end bare lyd :)

Er det vigtigt for dig, at have dine keyboards til venstre for dit arbejdsbord? Ellers kunne du jo evt. lade arbejdsbordet og keyboardstativet bytte plads med hinanden - så ville du få en lytteposition der er meget fint centreret i rummet.

Har du overvejet at placere dit keyboardstativ foran vinduet, arbejdsbordet der hvor keyboards står nu og så TV'et i det hjørne, hvor du nu har arbejdsbordet?

Generelt for sådan et hjemmestudie, hvor man tvinges ud i adskillige kompromisser, der kan det være en god idé at anskaffe nogle gode hovedtelefoner, til tjek af f.eks. mix, når nu ikke man kan stole 100% på lyden i rummet.

Nyt svar