Lydmaskinen V3

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Re: Lydmaskinen V3

Indlæg af mediumaevum »

petal skrev:Jeg synes ofte at jeg på "gammeldags" fora savner en mere moderne ting som at kunne "like" eller "thumbs up"'pe en post. Måske også dislike, men det kan måske skabe mere splid end gavn. Bliver det muligt at like en post på det nye LM v3? :)

Like if you like ;)
Hvis det stod til mig, burde likes forbydes.

Jeg har før brugt "+1" - men yderst sjældent. Jeg vil ikke begræde hvis selv "+1"-kommentarer forbydes på Lydmaskinen eller andre sociale fora, da det er en form for like.

Helt generelt mener jeg at like-systemet på sociale medier er en forfejlet tankegang.

Der er mindst 2 grunde til det, skal gerne opridse dem begge:

1. Appel til laveste fællesnævner

Det gør nemlig det - rent psykologisk - at folk vil appellere til de brede folkemasser og tie med deres egentlige holdninger for at få den højeste "score". Det er usundt for enhver debat. Folk bør "tvinges" til at reflektere over det skrevne, og hvis de er enige/uenige, komme med noget mere uddybende, end et enkelt klik på en simpel knap.

Dislike-systemet gør det kun værre.

2. Dislikes misbruges

Dislikes såvel som likes kan også misbruges, af samme årsag. F.eks. til kunstigt at op- eller nedrangere end post, video eller andet. Hvis jeg er newbie på et eller andet sted, har jeg intet andet at forholde mig til end dette primitive system.

Jeg kan komme med et eksempel fra youtube:

Hvis jeg ser en youtube-video med væsentligt antal dislikes i forhold til likes, ser jeg næppe videoen færdig, fordi jeg umiddelbart tænker "den er nok noget crap der ikke er værd at spilde tid på" - selvom det er velvidende at de mange dislikes i teorien kunne komme fordi youtuberen har lagt sig ud med én eller anden tosse, som tager hævn med vennerne imod youtuberens videoer.

Men hvis man har lidt "småtravlt" kan man ikke forholde sig til det, og falder nemt for fristelsen til at sortere indlæg eller andet indhold fra i farten.

En velargumenterende kommentar er langt mere konstruktiv, end en like/dislike.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

petal skrev:Jeg synes ofte at jeg på "gammeldags" fora savner en mere moderne ting som at kunne "like" eller "thumbs up"'pe en post. Måske også dislike, men det kan måske skabe mere splid end gavn. Bliver det muligt at like en post på det nye LM v3? :)

Like if you like ;)
Dislikes kommer der aldrig, men heller ikke p.t. plan/mulighed for likes.

Jeg tror faktisk vi endda fjerner "ranks" på den måde de fungerer i dag. Donatorer og moderator status vil stadig kunne ses. Ranks siger ikke nødvendigvis noget om en persons dygtighed eller venlighed, men primært noget om hvor mange posts de har lavet. Tilmeldelsesdato vi stadig kunne ses dog.

Jeg har længe ønsket en "Karma" funktion, som er en slags "like" funktion, der følges personen i stedet for enkelte indlæg. Det kunne gives for god hjælp og information (og god stil evt.) fra medlem til medlem og ikke fjernes igen senere.

Det ville være en langt mere brugbar indikation af "rank" historisk set.

Men det hele går hurtigt op i hat og briller og status, så umiddelbart vil folks forhåbentligt gode hjælp og indlæg stå for sig selv mere end et nummer/rank.

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 456
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Yay - 2 dislikes...

Fair nok med dislikes, men jeg savner nu alligevel stadig at kunne udtrykke effektivt og positivt når nogen har skrevet en god konstruktiv post eller på anden måde udvist storsind - især hvis man ser den mange posts senere, hvor det ikke længere giver mening at svare anerkendende med ord osv.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev: Jeg har længe ønsket en "Karma" funktion, som er en slags "like" funktion, der følges personen i stedet for enkelte indlæg. Det kunne gives for god hjælp og information (og god stil evt.) fra medlem til medlem og ikke fjernes igen senere.

Det ville være en langt mere brugbar indikation af "rank" historisk set.

Men det hele går hurtigt op i hat og briller og status, så umiddelbart vil folks forhåbentligt gode hjælp og indlæg stå for sig selv mere end et nummer/rank.
Istedet for ranking-system, så synes jeg fokus burde være et helt andet sted.

Det kunne f.eks. være fokus på konstruktive kommentarer. Intetsigende One-liners og indholdsløst brok uden argumentation og ubegrundede troll-anklager burde sorteres fra "på den hårde måde" (læs: moderation).

Det hele bliver simpelthen for barnligt med mudderkast. "Du er dåm... det er du osse!". Der er heldigvis langt mellem dem på Lydmaskinen, modsat andre steder. Men de er der alligevel.

Misforstå ikke, jeg synes det er helt fint med uenigheder - også hvor bølgerne går højt.

Men som voksne mennesker burde man være stor nok til at indgå i et minimum af argumentation for sine synspunkter, og ikke mindst række en undskyldning frem - eller som et minimum, erkende sine fejl - når man selv er gået for vidt eller tager fejl. For vi tager alle fejl.

Egentlig tror jeg ikke det vil kræve ret meget moderation. Moderatorerne bliver næppe overbebyrdede med modereringsopgaver, for jeg forventer at langt de fleste kan holde en nogenlunde fornuftig etikette, uanset reglerne. Det burde de, ihvertfald.

Nå, men det var bare mine synspunkter/forslag til det nye forum. Håber de giver bare nogenlunde mening.
petal skrev:Yay - 2 dislikes...

Fair nok med dislikes, men jeg savner nu alligevel stadig at kunne udtrykke effektivt og positivt når nogen har skrevet en god konstruktiv post eller på anden måde udvist storsind - især hvis man ser den mange posts senere, hvor det ikke længere giver mening at svare anerkendende med ord osv.
Måske kunne man lave en form for undersektion, hvor man kan skrive noget relativt kort feedback (max. 150 tegn, min. 50) som man skal klikke på en fold-ud-knap for at se. Det ville virke konstruktivt, og så sikrer man nogenlunde argumenter i det.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Holger skrev: Jeg tror faktisk vi endda fjerner "ranks" på den måde de fungerer i dag. Donatorer og moderator status vil stadig kunne ses. Ranks siger ikke nødvendigvis noget om en persons dygtighed eller venlighed, men primært noget om hvor mange posts de har lavet. Tilmeldelsesdato vi stadig kunne ses dog.
Jeg synes nu, at det er meget rart med antal posts. Det siger lidt om den aktivitet, der har været fra enkelte medlemmer. Og så er jeg glad for at man kan slippe for enkelt fora som Backstage. Jeg ville ønske, at det samme gjaldt for "Din Musik" - men det er jo meget individuelt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan også godt lide at kunne like :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Smittefar skrev:Jeg kan også godt lide at kunne like :)
+1

Det virker nogle gange lidt fladt at skrive +1, der ville et like virke anderledes.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

gs-dk skrev:
Holger skrev: Jeg tror faktisk vi endda fjerner "ranks" på den måde de fungerer i dag. Donatorer og moderator status vil stadig kunne ses. Ranks siger ikke nødvendigvis noget om en persons dygtighed eller venlighed, men primært noget om hvor mange posts de har lavet. Tilmeldelsesdato vi stadig kunne ses dog.
Jeg synes nu, at det er meget rart med antal posts. Det siger lidt om den aktivitet, der har været fra enkelte medlemmer. Og så er jeg glad for at man kan slippe for enkelt fora som Backstage. Jeg ville ønske, at det samme gjaldt for "Din Musik" - men det er jo meget individuelt.
Point taken. Antal posts bliver. Ranks+rank grafik ryger.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ude i siden kan man måske også fjerne "Kontakt: ..." Da man ofte alligevel går ind på folks profil for at skrive til dem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1304
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeg synes Holger er på rette spor m.h.t. likes, ranks o.s.v..
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1304
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

...og så synes jeg iøvrigt, at vi allesammen skal være glade for, at Lydmaskinen findes og er et sted, hvor der 99,9% af tiden er en god og yderst hjælpsom tone. Mange andre forums er overbefolket med "min er større end din / jeg ved bedre end dig"-fjolser.
So, - be greatful, guys :-)
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Rigtig god idé, at fjerne “ranks” (også rank-listen over brugere med flest indlæg)! Jeg er også tilhænger af en form for “like” - i stedet for at skulle skrive “+1”

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Noteret.

Jeg har fundet en mod til formålet... den er relativt beta-agtig og kræver lidt at (måske) får til at virke. Vi ser hvad flodhesten kan finde ud af.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Holger skrev:Jeg tror faktisk vi endda fjerner "ranks" på den måde de fungerer i dag. Donatorer og moderator status vil stadig kunne ses. Ranks siger ikke nødvendigvis noget om en persons dygtighed eller venlighed, men primært noget om hvor mange posts de har lavet.
Præcis!! Det der har altid generet mig ved phpBB, og den måde det er sat op på mange andre steder end lydmaskinen. Jeg har set ranks a'la "novice" ... "wise mage" og den slags. Hvor meget man skriver/taler er da ikke på nogen måde et tegn på højere kvalitet? Jeg kommer næsten til at tænke på ordsproget "tomme tønder buldrer mest". :wink: Fin beslutning.

Lidt retorisk tanke-rod fordi jeg keder mig, og ikke ved hvornår jeg skal stoppe mig selv:
Jeg er faktisk lidt delt omkring det her med "likes", og vil derfor ikke blande mig i hvad der bliver besluttet. For på den ene side synes jeg det ligner en lidt for indgroet vane fra Den Store Dopamin Automat™, hvor man får et lille rush hver gang man liker nogen andre der brkræfter ens holdninger, eller når nogen andre liker éns ting. Det er tomt, og lægger op til en meget doven tilgang til kommunikation. -- På den anden side har man ikke lyst til at lave et helt indlæg hvor der bare står "+1" eller "det syns jeg osse", for et phpBB forumindlæg fylder ganske meget på skærmen (i højden i pixels), hvilket gør at det virker overkill at skrive et indlæg på 2-3 ord. Der er en "like" knap mere elegant. Så jeg vil være glad for begge løsninger!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvordan med PM

Lige nu kan disse kun slås fra globalt hvilket er meget uhensigtsmæssigt. At der er en enkelt båtnakke der intimmiderer en med uønskede PM's betyder jo ikke
at man ønsker alle fravalgt :-)

Man burde kunne fravælge individuelt, evt burde det være
default hvis man blokerede nogen, (hvilket jeg ikke mener
det er)
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Så hvis man blokerer nogen, kan de stadigvæk sende PM'er til én???
Det lyder da som en bug. Mon ikke det er rettet i phpBB 3.x.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev:Så hvis man blokerer nogen, kan de stadigvæk sende PM'er til én???
Det lyder da som en bug. Mon ikke det er rettet i phpBB 3.x.
Det fungerer desværre sådan her:
Ignorerede brugere er brugere som vil blive ignoreret som standard. Indlæg fra disse brugere vil ikke blive vist i fuld udstrækning. Personlige beskeder fra ignorerede brugere er imidlertid stadig tilladt. Bemærk venligst at du kan ikke ignorere moderatorer og administratorer.
Jeg ville dog under alle omstændigheder foretrække at
de to ting virkede ud fra hver sin seperate "liste" som jeg selv kunne definere

At jeg ikke gider privat korrespondance med bestemte
brugere betyder jo ikke nødvendigvis at jeg ikke gider læse hvad de skriver offentligt, eller være i dialog på forum

Så lige nu er det "alt eller intet", når det så vælges globalt er alle afskåret,... heller ikke skide smart hvis man f.eks. bruger køb/salg
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev:Hvordan med PM

Lige nu kan disse kun slås fra globalt hvilket er meget uhensigtsmæssigt. At der er en enkelt båtnakke der intimmiderer en med uønskede PM's betyder jo ikke
at man ønsker alle fravalgt :-)
PMs fortsætter umiddelbart uændret.

Hvis nogen generes af PM'er så findes der teknisk set en mod, men i stedet skriv til vedkommende at de skal stoppe.

Gør de ikke det, så sig det til en moderator, så lukker vi vedkommende ned øjeblikkeligt.

Det er ikke et problem jeg har hørt om før, så heldigvis meget begrænset. Og ellers må vi se om et mod kan fixe denne oversight i phpBB.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Et gamerforum, ved navn NEXUS, ved Robin Scott,jeg kom meget på for nogle år tilbage brugte et system som hed kudos.
Kudos er græsk for kompliment, og man kunne optjene max 5.
Man fik dem af personer man havde været yderst hjælpsomme overfor, og var lykkedes med at løse et problem.
På den måde kunne man skelne imellem hvem der vidste meget/var hjælpsomme.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes, det findes desværre ikke til phpBB.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Jeg synes det er spændende med nye tiltag, men vi kommer nok til at gøre det over et par omgange!

Lige nu er vi i gang med at tweake den nye style samt sørge for de (nye) extensions vi bruger er godt integreret og virker som de skal.

Den største opgave, når man jonglerer med så meget data som der ligger på lydmaskinen, er at få alting flyttet godt og sikkert når vi opgraderer fra phpBB 3.1 > 3.3 - så fokus er lige på den del af opgaven i første omgang :).

Vi er dog allerede godt på vej, og der er helt sikkert noget at glæde sig til vil jeg mene!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Glæder mig.

Tænker lidt at vi launcher 95% klar og måske tweaker småting undervejs, og på længere sigt (måske) kan implementere et ønske eller to.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Det synes jeg er en fin plan!

Der skal nok være en mængde ting man først finder ud af, når det hele kommer i "drift" og alle bruger sitet på hver deres måde.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hippo skrev: Den største opgave, når man jonglerer med så meget data som der ligger på lydmaskinen,..
Er det egentlig MariaDB? Eller bruger i noget andet nu?
Og hvor meget data er vi egentlig oppe på idag? :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes, MariaDB.

Databasestørrelse:Ikke tilgængeligt

Men den er stor nok til at være besværlig kan jeg huske fra sidst.

Dertil 10 gigs attachments og diverse.

Hippo ved det jo nok ;-)

Nyt svar