Filmlængde vs. fastholdelse

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Re: Filmlængde vs. fastholdelse

Indlæg af gs-dk »

mediumaevum skrev:
Videoredigering ser ud til at være et enormt kompleks område. Vil sige, at den tekniske del (brugen af videoredigeringsprogrammer) er den allernemmeste ting i verden. Det svære for mig er at vide hvornår/hvordan man anvender de features for at det ser professionelt ud, og ikke ligner en amatørvideo.
Det er jo netop forskellen på amatør og professionel. Der er mennesker som ikke laver andet i et helt arbejdsliv.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Enig, jeg laver stadig mere eller mindre skæve valg når jeg klipper, men hver gang jeg laver et nyt projekt har jeg lært af det forrige, så min kurve over forbedringer er stadig stigende i en rimelig fornuftig grad. Øvelse gør mester.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Jeg kan ikke begribe, at jeg rent faktisk skriver dette, men det gør jeg tilsyneladende. Der er INGEN regler eller faste længder, man gør det, der er bedst for produktet i forhold til den PERSONLIGE smag.
Det her bunder i en afgrundsdyb misforståelse...

Når jeg taler om regler - i musik eller video, eller andet kreativt, så taler jeg selvfølgelig ikke om "lovbundne" regler, men om de fremgangsmåder som giver det bedste resultat i den givne situation.

Der er selvfølgelig mange forskellige "produkter" som kræver forskellige fremgangsmåder.

Men de kan alle deles op i overordnede "katergorier".

Inden for f.eks. karakteranimation er der jo tusindvis af andre animatorer, og endnu flere animationer. Skulle de alle henholde sig til tusindvis af forskellige fremgangsmåder, ville hver animationsfilm se helt unik ud, og kun få ville i det hele taget fungere og være populære.

Men faktum er, at der inden for f.eks. animation, og inden for klassisk musik (eller andre genre) er nogle overordnede fremgangsmåder som har vist deres værd, og bruges i alle seriøse produktioner. Det er det der gør, at produktet virker konsistent, seriøst og professionelt.

Jeg ønsker at kende til disse teknikker. Jeg ønsker at kende "inside-knowledge" fra f.eks. Disney og hvad der får deres produkter til at virke vil helt sikkert også få mine til at virke. Uanset om det er video- eller lydsiden.

Da Disney ikke er ene om at bruge disse teknikker/fremgangsmåder, men også bruges i danske produktioner - så er deres teknikker ingen forretningshemmeligheder. Det er jo derfor folk går på musikkonservatoriet eller filmskoler.

Der er ingen somhelst grund til at opfinde den dybe tallerken selv, når man kan få en skabelon og masseproducere sine egne dybe tallerkener med egne præferencer (justeringer).

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvor man i tidens løb har beskrevet jagten på Den Hellige Gral, så kunne man skrive op og ned af stolpe om jagten på Den Hellige Facitliste.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Der er ikke nogen indefra Disney, der kan fortælle dig, hvad de gør – svjv kender du ikke nogen derinde. Du må altså derfor SELV studere, hvordan de gør. Kopier det du kan lide og gør det til dit eget.

Det er DET man lærer på konservatoriet.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hende her laver blandt andet baggrunde for Disneys animations-afdeling, eller har ihvertfald gjort.
https://www.youtube.com/channel/UCS3ZMb ... JlhAZuXgaw

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hver gang Disney/Pixar udgiver en ny film, er der noget baggrundsmateriale der viser at de gør tingene på en ny måde, at plejer at død fordi deres evner/værktøjer/storyline giver mulighed for at gøre noget de ikke har gjort før. Der er ikke en graf eller skabelon du kan følge for at få succes med dine projekter, specielt hvis emnet ikke matche det de andre gør.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:Hver gang Disney/Pixar udgiver en ny film, er der noget baggrundsmateriale der viser at de gør tingene på en ny måde, at plejer at død fordi deres evner/værktøjer/storyline giver mulighed for at gøre noget de ikke har gjort før. Der er ikke en graf eller skabelon du kan følge for at få succes med dine projekter, specielt hvis emnet ikke matche det de andre gør.
Men er der ikke nogle ovordnede "skabeloner" man bruger i filmverdenen?

Her tænker jeg på det gyldne snit, fokus på forgrund, mellemgrund og baggrund i den rette sammenhæng, kliplængde (hedder det ikke 4-7 sek.?), for slet ikke at tale om lyssætning som er et kapitel og en specialitet for sig.

Mig bekendt kræver det at oplyse en 3D-scene korrekt, at man har en baggrundsviden inden for filmstudier og hvordan de oplyser deres scener i rigtige studier. Dvs. det hjælper en hel del, hvis du har teorien på plads.

Så kan der selvfølgelig være nogle features som gør noget mere muligt. Det kan eksempelvis være en kraftigere computer til at rendere større scener, som f.eks. Den Gode Dinosaur, hvor den nye teknik gjorde det muligt at rendere et helt landskab ned til mindste detalje. Men det ændrer jo ikke på at de filmkompositoriske "regler" fortsat skal være på plads. Dinosauren skal stadig være lidt ude til den ene side, ikke lige i midten, solen skal stadig være i baggrunden, specielt ved sol op- og nedgang, og evt. i modsatte side af den karakter som er i fokus, du skal stadig ikke lave alt for lange klip (20 sek. klip er vist et no-go undtagen i helt særlige tilfælde).

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Skabeloner = kreativitet, fagligt håndværk på højeste niveau, store teams med eksperter på alle poster, historisk bevidsthed om om film, budgetter, originalitet = lav det vi ikke har set før. Og så kan man selv opdatere listen.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Skabeloner = kreativitet, fagligt håndværk på højeste niveau, store teams med eksperter på alle poster, historisk bevidsthed om om film, budgetter, originalitet = lav det vi ikke har set før. Og så kan man selv opdatere listen.
Så har jeg ingen chance. Er ikke god til teamwork, min eneste styrke i denne sammenhæng er at jeg ønsker at rekonstruere de historiske bygninger som ingen andre har rekonstrueret, eller kun mangelfuldt har rekonstrueret.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Men gik dit spørgsmål ikke på Disney og lign. produktioner?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det er som om, du fint ignorerer, selv at analysere, hvad der er blevet gjort i film DU selv synes er interessante. Det er selvfølgelig op til dig og jeg skal gladeligt holde mig fra at gentage det.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

bryla skrev:Det er som om, du fint ignorerer, selv at analysere, hvad der er blevet gjort i film DU selv synes er interessante. Det er selvfølgelig op til dig og jeg skal gladeligt holde mig fra at gentage det.
Tillykke med indlæg nr. 11000.......

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Men gik dit spørgsmål ikke på Disney og lign. produktioner?
Det jeg mente var, om man kunne lære noget af dem i egne produktioner, ned til mindre (enkeltmands) projekter.

Det kan jeg så forstå, det kan man ikke. Eller misforstår jeg?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Er du ikke ved at finde din stil - og jeg ville være bange for at prøve at efterligne monsterproduktioner. Du SKAL være niche for at kone derud:)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Er du ikke ved at finde din stil - og jeg ville være bange for at prøve at efterligne monsterproduktioner. Du SKAL være niche for at kone derud:)
Ja, helt klart :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

gs-dk skrev:
bryla skrev:Det er som om, du fint ignorerer, selv at analysere, hvad der er blevet gjort i film DU selv synes er interessante. Det er selvfølgelig op til dig og jeg skal gladeligt holde mig fra at gentage det.
Tillykke med indlæg nr. 11000.......
Tak :denmark:
skriver noder

Nyt svar