Instrumentforsikring

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Instrumentforsikring

Indlæg af Smittefar »

Jeg søgte, og den seneste tråd er fra 2017, så jeg tænkte vi kunne bruge en ny.

Hvad bruger I? Jeg er ikke tryg ved at min husstandsforsikring dækker ordentligt. Elektronisk udstyr, herunder elektriske guitarer, bliver som udgangspunkt afskrevet på tre år af forsikringen.

Jeg kan finde to dedikerede forsikringer - en gennem DMF, og en gennem ORA (Organisationen af rytmiske amatørmusikere). Jeg er ikke prof musiker, så jeg er egentlig ikke interesseret i at være medlem af DMF. ORA kan jeg leve med.

Hvem bruger I? Er der andre, jeg har overset?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg bruger DMF's instrumentforsikring.

Der kan du forøvrigt også forsikre alt musikrelateret gear og grej kun med undtagelse af akustikpaneler.

(Jeg kan ikke sige noget om, hvor godt de i praksis dækker den dag uheldet er ude, for det har heldigvis aldrig været relevant for mig endnu).

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:Jeg er ikke tryg ved at min husstandsforsikring dækker ordentligt. Elektronisk udstyr, herunder elektriske guitarer, bliver som udgangspunkt afskrevet på tre år af forsikringen.
Det er jo også rablende galt! Nogle af vores ting kan jo næsten stige i værdi over tid, hvis man passer godt på det. Kunne aldrig drømme om at lade mit musikudstyr gå over min alm. indboforsikring.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Cool

Så vidt jeg forstår, fungerer både DMFs og ORAs forsikring sådan, at man selv vælger forsikringssummen for hvert instrument og betaler derefter. Når der så skal udbetales, står der kun tilbage at vurdere om instrumentet er helt mistet, eller kun delvist ødelagt.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mr. Soundman skrev:
Smittefar skrev:Jeg er ikke tryg ved at min husstandsforsikring dækker ordentligt. Elektronisk udstyr, herunder elektriske guitarer, bliver som udgangspunkt afskrevet på tre år af forsikringen.
Det er jo også rablende galt! Nogle af vores ting kan jo næsten stige i værdi over tid, hvis man passer godt på det. Kunne aldrig drømme om at lade mit musikudstyr gå over min alm. indboforsikring.
Jeg har hørt en vanvittig historie om en 57 strat, det blev værdisat til 0 kr, fordi den var mere end tre år gammel

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:Så vidt jeg forstår, fungerer både DMFs og ORAs forsikring sådan, at man selv vælger forsikringssummen for hvert instrument og betaler derefter.
Når man tegner instrumentforsikringen, så skal man sende DMF en liste over det udstyr, som man vil have forsikret. Kun udstyr der er nævnt på listen forsikres. Glemmer du at anføre din ene Adam-højttaler, så er det kun den anden du kan få erstattet osv. Alt skal med.

For hver enkelt ting på listen skal man anføre nutidsværdien, anskaffelsesår og hvis muligt serienummer.

Det er så meningen, at man løbende underretter DMF om ændringer i forhold til listen.

Prisen for forsikringen bliver sat udfra summen af de værdier, som du anfører på instrumentlisten.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Yes, det passer med, hvordan jeg har forstået det

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Jeg søgte, og den seneste tråd er fra 2017, så jeg tænkte vi kunne bruge en ny.

Hvad bruger I? Jeg er ikke tryg ved at min husstandsforsikring dækker ordentligt. Elektronisk udstyr, herunder elektriske guitarer, bliver som udgangspunkt afskrevet på tre år af forsikringen.

Jeg kan finde to dedikerede forsikringer - en gennem DMF, og en gennem ORA (Organisationen af rytmiske amatørmusikere). Jeg er ikke prof musiker, så jeg er egentlig ikke interesseret i at være medlem af DMF. ORA kan jeg leve med.

Hvem bruger I? Er der andre, jeg har overset?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Er gået i den helt anden grøft.

Har lige droppet al forsikring på mit studie. Ingen forsikring på gear eller lokale.

Generelt spiller jeg ikke hasard/lotto og forsikringer er i min optik en slags lovlig hasard, hvor man gambler mod et stort selskab, som har gjort det til en levevej at optimere deres odds (og udbetalingsregler).

Jeg er tvunget til visse andre forsikringer (hus/biler), men gider ikke længere betale 5k om året for en studieforsikring.

De få gange jeg har haft brug for en forsikring, så har de ikke ville dækket eller værdiansat tingene latterligt, fx en kun 3 år gammel iMac 27" til 17.000 kr. som de mente var 500 kr. værd, da den pludselig døde.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Ja, det er jo så der, at dmf’s forsikring er anderledes. Hvis noget går i stykker, betaler de reparationen, hvis udgifterne ikke overstiger prisen af en ny vare. Du bestemmer selv forsikringssummen, så selvom du har købt et instrument brugt til 500,-, kan du forsikre det for nyprisen og dermed få hele beløbet udbetalt, hvis der skulle ske noget. Og de er MEGET samarbejdsvillige. Jeg har flere gange fået dækket ting, der blev smadret, og de stiller ingen spørgsmål eller nøler med at udbetale.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Udover prisen for at være medlem af DMF, så er deres forsikring for et pro studie (1 mio.+) så dyr, at det på ingen måde kan betale sig.

Men det er muligvis en god deal, hvis man gerne vil være medlem af DMF og spiller ude med sine instrumenter. Jeg har altid hørt godt om deres håndtering.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lol, hopper ind på Facebook efter at have skrevet disse svar - og vupti.
Screen Shot 2020-03-21 at 15.46.46.png
Screen Shot 2020-03-21 at 15.46.46.png (725.59 KiB) Vist 1380 gange

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, de er gode de algoritmer :)

Jeg har lige udfyldt spørgeskemaet hos https://brookfield.dk/instrumenter/ og bedt om at få et bindende tilbud. Deres online auto-vurdering endte lige i underkanten af 4.000 om året. Det er sateme mange penge :(

Men jeg bor desværre et sted, hvor flere af vores naboer har haft besøg for meget nylig. Jeg har snakket med verisure, om diverse alarmsystemer, men det er jo også perverst dyrt, og i virkeligheden forhindrer det jo ikke tyveri alligevel.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nu kan man også betragte et DMF-medlemsskab som en slags juridisk "forsikring", hvis f.eks. man skriver, producerer og udgiver musik.

Ryger man en dag ud i et juridisk slagsmål, så er der jo hjælp at hente hos dem som medlem. Og de hjælper f.eks. også medlemmer med kontrakter. Står man en dag med et langt dokument, skrevet med små bogstaver på engelsk jura-fagsprog, så er det da rart, at man lige kan bede dem om at kigge på det engang...

Jeg har da brugt dem et par gange, til at spørge til råds om et par ting... Den slags vejledning kan jo hurtigt løbe op, hvis man skal hyre en advokat hver gang man har et lille spørgsmål.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:De få gange jeg har haft brug for en forsikring, så har de ikke ville dækket eller værdiansat tingene latterligt, fx en kun 3 år gammel iMac 27" til 17.000 kr. som de mente var 500 kr. værd, da den pludselig døde.
Må man godt spørge hvilket forsikringsselskab, der var tale om mht. din iMac?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mr. Soundman skrev:Nu kan man også betragte et DMF-medlemsskab som en slags juridisk "forsikring", hvis f.eks. man skriver, producerer og udgiver musik.

Ryger man en dag ud i et juridisk slagsmål, så er der jo hjælp at hente hos dem som medlem. Og de hjælper f.eks. også medlemmer med kontrakter. Står man en dag med et langt dokument, skrevet med små bogstaver på engelsk jura-fagsprog, så er det da rart, at man lige kan bede dem om at kigge på det engang...

Jeg har da brugt dem et par gange, til at spørge til råds om et par ting... Den slags vejledning kan jo hurtigt løbe op, hvis man skal hyre en advokat hver gang man har et lille spørgsmål.
Helt sikkert - jeg har haft glæde af IDA til lignende ting ind i mellem. Men i musikøjemed har jeg aldrig haft brug for det.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:Men jeg bor desværre et sted, hvor flere af vores naboer har haft besøg for meget nylig. Jeg har snakket med verisure, om diverse alarmsystemer, men det er jo også perverst dyrt, og i virkeligheden forhindrer det jo ikke tyveri alligevel.
Her kan du også evt. overveje sådan noget som sikkerhedsdør til hjemmestudie-rummet. Den slags kan faktisk fås i pæne udgaver.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev:
Holger skrev:De få gange jeg har haft brug for en forsikring, så har de ikke ville dækket eller værdiansat tingene latterligt, fx en kun 3 år gammel iMac 27" til 17.000 kr. som de mente var 500 kr. værd, da den pludselig døde.
Må man godt spørge hvilket forsikringsselskab, der var tale om mht. din iMac?
GF Forsikring.

Men har oplevet samme problem med Gjensidige og LB, så det er vist en normal ting, at de afskriver på den måde.

I det hele taget har jeg haft et naivt fordel til hvordan forsikringer fungerer. Fx troede jeg at hvis jeg købte en kaskoforsikring til min bil, så ville de dække det en tilsvarende bil kostede, hvis den blev totalskadet.

Men sådan fungerer det ikke.

Dvs. hvis min Mercedes blev totalskadet, så ville jeg ikke få de penge som en tilsvarende model kostede brugt, men kun en brøkdel af dette.

Og når selvrisikoen typisk er så høj at almindelige småskader ikke dækkes, hvad i al verden skal jeg så bruge en forsikring til?

Derfor overvejer jeg også at sige min kaskobilforsikring op på bilen (den lovpligtige ansvarsforsikring kan og bør man jo ikke sige op). Jeg har købt Merceren kontant og har derfor intet bankkrav om forsikring pga. pant.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mr. Soundman skrev:
Smittefar skrev:Men jeg bor desværre et sted, hvor flere af vores naboer har haft besøg for meget nylig. Jeg har snakket med verisure, om diverse alarmsystemer, men det er jo også perverst dyrt, og i virkeligheden forhindrer det jo ikke tyveri alligevel.
Her kan du også evt. overveje sådan noget som sikkerhedsdør til hjemmestudie-rummet. Den slags kan faktisk fås i pæne udgaver.
Ja, men hvis det for alvor skulle give mening skulle jeg nok flytte studiet i kælderen, men det er også med i overvejelserne

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Ja, de er gode de algoritmer :)

Jeg har lige udfyldt spørgeskemaet hos https://brookfield.dk/instrumenter/ og bedt om at få et bindende tilbud. Deres online auto-vurdering endte lige i underkanten af 4.000 om året. Det er sateme mange penge :(

Men jeg bor desværre et sted, hvor flere af vores naboer har haft besøg for meget nylig. Jeg har snakket med verisure, om diverse alarmsystemer, men det er jo også perverst dyrt, og i virkeligheden forhindrer det jo ikke tyveri alligevel.
Og de 4.000 er jo bare en begyndelse. Det stiger så til måske 4.200 kr. næste år, 4.500, 4.800, osv. Det er skruen uden ende og endnu en grund til at jeg droppede Gjensidige Erhverv.

Verisure er tæt på bondefangeri og røvdyrt i længden.

Køb et lille Ajax Systems alarmsystem, hvis du gerne vil have lidt sjælefred i forhold til at vide/se om der er problemer og evt. selv ringe til politiet eller tage forbi selv. Afskrækkende effekt har det sjældent.

Og ellers er der sikkerhedsdør (husk metaldyvler i karmen modsat låsen!), gitre for vinduerne, og især et højklasse rullegitter foran døren. Det har vi dækket i tidligere tråde flere gange (søgning).

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Ja, de er gode de algoritmer :)

Jeg har lige udfyldt spørgeskemaet hos https://brookfield.dk/instrumenter/ og bedt om at få et bindende tilbud. Deres online auto-vurdering endte lige i underkanten af 4.000 om året. Det er sateme mange penge :(
Jeg ville ende på knap 20.400 kr. om året hos Brookfield, som i øvrigt ikke kan stave på deres hjemmeside ;-)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar>
Og så skal du huske på, at du har ret til at tage et jagt-tegn, hvis interessen for den slags lige pludselig skulle opstå... :wink:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:
Mr. Soundman skrev:
Smittefar skrev:Men jeg bor desværre et sted, hvor flere af vores naboer har haft besøg for meget nylig. Jeg har snakket med verisure, om diverse alarmsystemer, men det er jo også perverst dyrt, og i virkeligheden forhindrer det jo ikke tyveri alligevel.
Her kan du også evt. overveje sådan noget som sikkerhedsdør til hjemmestudie-rummet. Den slags kan faktisk fås i pæne udgaver.
Ja, men hvis det for alvor skulle give mening skulle jeg nok flytte studiet i kælderen, men det er også med i overvejelserne
Her ville jeg lige lave en risiko-analyse i forhold til oversvømmelser... også med tanke på anderledes klima i fremtiden.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu har jeg jo sønner og ikke døtre, så jeg tror ikke, jagttegn kommer på tale :D

Jeg kiggede lidt på sikkerhedsdør - De kan helt sikkert fås pæne, men hvad koster de? Det er der ikke mange steder, der skriver, og det plejer at være et dårligt tegn.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Holger skrev: Generelt spiller jeg ikke hasard/lotto og forsikringer er i min optik en slags lovlig hasard, hvor man gambler mod et stort selskab
Iøvrigt et interessant perspektiv. Jeg ser det mere som gambling, hvis man ikke har en forsikring.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nej, forsikring er helt sikkert gambling, hvor du næsten altid kommer til at betale væsentligt mere, end du evt. vinder.

Jeg fandt i øvrigt nordisk gruppen, der ligger relativt tæt på, og som gerne vil skrive vejl. priser på deres hjemmeside. For mig vil en sikkerhedsdør løbe op i ca. 14k inkl. moms
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar