Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Re: Aktie-tråden

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har ikke meget forstand på investeringer i det hele taget - hverken aktier eller andre former.

Med hensyn til mine aktier, så kører jeg indtil videre med noget is i maven her. Jeg skal heldigvis ikke bruge pengene lige foreløbig, så jeg satser på, at nedturen en dag vender.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: man 13. jun 2022 10:18 Det er bestemt ikke sjovt at se formuen smuldre væk mellem hænderne. Er nede med 300.000 i år og for første gang i flere år er porteføljen under seks cifre. Flere af mine aktier er nærmest halverede siden januar 2022. Jeg ved godt man skal have is i maven, men nu er det kun gået én vej siden januar. Recessionen i Danmark er jo en realitet uanset hvad eksperterne siger. Man kan jo bare kigge på sine penge - det er logik for perlehøns!
Og den 7% inflation - hvor er den henne? Benzin er steget 100% og dagligvarer er vel oppe på 30% efterhånden. Energipriserne er helt stukket af og selv boligmarkedet stagnerer nu.
Jeg har ikke forstand på andre investeringstyper end aktier, men noget tyder på at jeg skal til at læse voldsomt op på hvilke alternativer der er. Det her kan ikke fortsætte.
Du siger til når du har fundet nogle spændende alternativer ikke? ;)

Her har det også kostet en del. omkring 33% siden 1/1.2022. Siden 1/1 2021 er jeg dog stadig oppe med omkring 15-17%, så man kan jo ikke sige at jeg har fortrudt. Lige pt. har de negative renter i bankerne mistet deres brod - de klarer sig fint ift aktiemarkedet.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Pastorius skrev: tirs 14. jun 2022 13:09 Du siger til når du har fundet nogle spændende alternativer ikke? ;)

Her har det også kostet en del. omkring 33% siden 1/1.2022. Siden 1/1 2021 er jeg dog stadig oppe med omkring 15-17%, så man kan jo ikke sige at jeg har fortrudt. Lige pt. har de negative renter i bankerne mistet deres brod - de klarer sig fint ift aktiemarkedet.
I lige måde :)
Nej, jeg har nu heller ikke fortrudt. Har trods alt stadig tjent godt med penge siden jeg startede, men det er temmelig nedslående at åbne c25 og s&p 500 - mere end i meget lang tid. Der er et fald på ca 2% om dagen, og det har stået på en uges tid nu. De tyske og svenske børser er heller ikke just i hopla.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: tirs 14. jun 2022 13:24
Pastorius skrev: tirs 14. jun 2022 13:09 Du siger til når du har fundet nogle spændende alternativer ikke? ;)

Her har det også kostet en del. omkring 33% siden 1/1.2022. Siden 1/1 2021 er jeg dog stadig oppe med omkring 15-17%, så man kan jo ikke sige at jeg har fortrudt. Lige pt. har de negative renter i bankerne mistet deres brod - de klarer sig fint ift aktiemarkedet.
I lige måde :)
Nej, jeg har nu heller ikke fortrudt. Har trods alt stadig tjent godt med penge siden jeg startede, men det er temmelig nedslående at åbne c25 og s&p 500 - mere end i meget lang tid. Der er et fald på ca 2% om dagen, og det har stået på en uges tid nu. De tyske og svenske børser er heller ikke just i hopla.
Solen skinner (ind imellem), det er snart sommer og der er ferie med konen i sigte - for første gang uden børn (vi har været gift i 20 år). Det er bare penge - livet går videre, indtil det ikke gør mere, og så må vi jo ryste posen til den tid og se hvad vi kan finde på.
--
Robert

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

"Benzin er steget 100%"

Ahh, okay, ja, siden 2009 🥴😊

https://www.ok.dk/privat/produkter/ok-k ... sudvikling
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Michael Østerz skrev: tirs 14. jun 2022 18:55 "Benzin er steget 100%"

Ahh, okay, ja, siden 2009 🥴😊

https://www.ok.dk/privat/produkter/ok-k ... sudvikling
Det er nu ikke fordi prisstigningerne er ubetydelige. Her er udgifter til bare el og varme steget med 2500,- pr. måned. Oveni har jeg 80 km hver vej til arbejde, og offentlig transport er ikke relevant. Så er der alt det løse oveni.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Med et forventet fald i ejendomspriser på op mod 30 pct ,.. vil det meste af Damark også få flået deres polstring og kreditværdighed af, og lidt til,..

Er der penge tilbage derefter så vil de række kortere og kortere i en rum tid

I sidste ende uhules pensionerne så
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Michael Østerz skrev: tirs 14. jun 2022 18:55 "Benzin er steget 100%"

Ahh, okay, ja, siden 2009 🥴😊

https://www.ok.dk/privat/produkter/ok-k ... sudvikling
Jeg vidste ikke den kostede 14 kr i januar 2022. Jeg er tydeligvis heller ikke billist eller i besiddelse af et kørekort :lol:
Pastorius skrev:Solen skinner (ind imellem), det er snart sommer og der er ferie med konen i sigte - for første gang uden børn (vi har været gift i 20 år). Det er bare penge - livet går videre, indtil det ikke gør mere, og så må vi jo ryste posen til den tid og se hvad vi kan finde på.
Sandt, det er bare penge. Sommeren er gratis, men ferien er ikke. :wink: Vi kommer ikke så langt uden ussel mammon :lol:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub


Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Så stak specielt Moderna af igen med en 20% stigning i løbet af ugen. De 300.000 jeg smed ind for halvandet år siden har nu financieret de sidste tre ferier vi har været på incl. en skiferie med børn og svigerbørn. Jeg er stadig 25.000 nede i år, 125.000 oppe på hele perioden. Det føles lidt som snyd, men jeg tænker min strategi med at købe (med omtanke) og så bare glemme skidtet har bestået indtil videre.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/ame ... ramme-i-ar
Jeg tænker recessionen har været en realitet et par måneder efterhånden. Boligrenterne er sat voldsomt - for første gang i over ti år kan et 5% RK lån oprettes. Boligpriserne falder nu og der er langt mere til salg end tidligere.
Boligmarkedet er som regel en ret præcis indikator for hvordan økonomien har det. Og den har de ikke godt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kan meget vel blive langvarigt

Og ressesion kan blive fulgt af årelangt dødvande

Nogle RIGTIG store uløste problemer strammer til, krigen er antageligt først lige startet, osv, osv

Jeg har ikke købt op på de store fald endu

Der kan snildt være over 20 pct længere ned til bunden

Grundet min alder har jeg ikke den luksus at være langsigtet heller

Så kun yderligere markant kollaps kan åbne en interessant vinkel, med mulighed for upside set herfra
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

DUBTEMPLE skrev: tors 14. jul 2022 12:39 Kan meget vel blive langvarigt

Og ressesion kan blive fulgt af årelangt dødvande

Nogle RIGTIG store uløste problemer strammer til, krigen er antageligt først lige startet, osv, osv

Jeg har ikke købt op på de store fald endu

Der kan snildt være over 20 pct længere ned til bunden

Grundet min alder har jeg ikke den luksus at være langsigtet heller

Så kun yderligere markant kollaps kan åbne en interessant vinkel, med mulighed for upside set herfra
Jeg afholder mig fra yderligere køb før de (antageligt) rammer bunden. Jeg tror på at vi kan forvente snarere 35% end 20% procent og nogle kurser der vil ligne dem i marts-april 2020 for Corona ramte.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg købte nogle aktier i går, så de burde være fratrukket min handelskonto. Men i dag kan jeg endnu ikke se nogen konto overførsel eller at aktierne står i mit portfolio.

Er det fordi det er søndag ?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Kimex skrev: søn 31. jul 2022 16:49 Jeg købte nogle aktier i går, så de burde være fratrukket min handelskonto. Men i dag kan jeg endnu ikke se nogen konto overførsel eller at aktierne står i mit portfolio.

Er det fordi det er søndag ?
På hvilken børs? Du kan ikke købe aktier hvis børsen er lukket. Har du fået en ordrebekræftelse?

En handel foregår ved at du beder din mægler (din bank eller handelsplatform) om at købe nogle aktier (du lægger en ordre). Den tager de så imod, og gennemfører den når de kan.

Hvis det er en limiteret ordre så bliver den kun gennemført hvis aktierne kan fåes til den pris du har limiteret dem til, hvis det er en gennemsnitsordre, bliver den gennemført næste handelsdag.

Hvilken platform bruger du?
--
Robert

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Pastorius skrev: søn 31. jul 2022 23:31
Kimex skrev: søn 31. jul 2022 16:49 Jeg købte nogle aktier i går, så de burde være fratrukket min handelskonto. Men i dag kan jeg endnu ikke se nogen konto overførsel eller at aktierne står i mit portfolio.

Er det fordi det er søndag ?
På hvilken børs? Du kan ikke købe aktier hvis børsen er lukket. Har du fået en ordrebekræftelse?

En handel foregår ved at du beder din mægler (din bank eller handelsplatform) om at købe nogle aktier (du lægger en ordre). Den tager de så imod, og gennemfører den når de kan.

Hvis det er en limiteret ordre så bliver den kun gennemført hvis aktierne kan fåes til den pris du har limiteret dem til, hvis det er en gennemsnitsordre, bliver den gennemført næste handelsdag.

Hvilken platform bruger du?
Tak. Det er Nordea invest. Det er limiteret aktier. Norske. Jeg er stadig i gang med at undersøge mulighederne, derfor starter jeg lidt i det små. - Hydro og Kahoot.
Norge er utroligt rigt . Den norske stat er ikke tvunget til at optage store lån for at holde deres valuta stabil I forhåbning om at væksten vender tilbage.
Jeg tror faldet af den norske krone er af hensyn til olie eksporten. Blandt de børser jeg kunne finde adgang til.- EU-USA Nordiske, kan jeg ikke se at andet end at Norske aktier, ikke, er fallitbo.

På lidt længere sigt bliver det, nok, mest valuta jeg vil investere i. Jeg kan ikke se Indien, Asien Mellemøsten og Afrika kan have den samme interesse i at deres internationale handler , fortsat, foregår med doller. De har mere brug for infrastruktur og hvad er ideen i at deres handler foregår i valutaer der holdes kunstigt oppe af store hjælpepakker og offentlige tilskud. Så kan man jo altid købe deres land for en slik. Så jeg tror euro og doller bliver dårlige investeringer.

Jeg ved godt jeg lyder som drukkenbolten fra filmen Bænken, der ville starte en koncern ved at opkøbe brugte Mercedes fra Tyskland. - Men jeg vil være stinkende rig.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Kimex skrev: man 1. aug 2022 02:16
Pastorius skrev: søn 31. jul 2022 23:31
Kimex skrev: søn 31. jul 2022 16:49 Jeg købte nogle aktier i går, så de burde være fratrukket min handelskonto. Men i dag kan jeg endnu ikke se nogen konto overførsel eller at aktierne står i mit portfolio.

Er det fordi det er søndag ?
På hvilken børs? Du kan ikke købe aktier hvis børsen er lukket. Har du fået en ordrebekræftelse?

En handel foregår ved at du beder din mægler (din bank eller handelsplatform) om at købe nogle aktier (du lægger en ordre). Den tager de så imod, og gennemfører den når de kan.

Hvis det er en limiteret ordre så bliver den kun gennemført hvis aktierne kan fåes til den pris du har limiteret dem til, hvis det er en gennemsnitsordre, bliver den gennemført næste handelsdag.

Hvilken platform bruger du?
Tak. Det er Nordea invest. Det er limiteret aktier. Norske. Jeg er stadig i gang med at undersøge mulighederne, derfor starter jeg lidt i det små. - Hydro og Kahoot.
Norge er utroligt rigt . Den norske stat er ikke tvunget til at optage store lån for at holde deres valuta stabil I forhåbning om at væksten vender tilbage.
Jeg tror faldet af den norske krone er af hensyn til olie eksporten. Blandt de børser jeg kunne finde adgang til.- EU-USA Nordiske, kan jeg ikke se at andet end at Norske aktier, ikke, er fallitbo.

På lidt længere sigt bliver det, nok, mest valuta jeg vil investere i. Jeg kan ikke se Indien, Asien Mellemøsten og Afrika kan have den samme interesse i at deres internationale handler , fortsat, foregår med doller. De har mere brug for infrastruktur og hvad er ideen i at deres handler foregår i valutaer der holdes kunstigt oppe af store hjælpepakker og offentlige tilskud. Så kan man jo altid købe deres land for en slik. Så jeg tror euro og doller bliver dårlige investeringer.

Jeg ved godt jeg lyder som drukkenbolten fra filmen Bænken, der ville starte en koncern ved at opkøbe brugte Mercedes fra Tyskland. - Men jeg vil være stinkende rig.

Du kan se din ordrestatus her:
Skærmbillede 2022-08-01 kl. 07.47.36.png
Skærmbillede 2022-08-01 kl. 07.47.36.png (647.92 KiB) Vist 1704 gange
Jeg mener at standard er én handelsdag, og hvis den ønskede kurs ikke kan opnåes slettes ordren.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Standard er ganske rigtigt én handelsdag for udenlandske aktier. Spændende med de norske aktier. Det er et land jeg slet ikke har kigget på.

I øvrigt håber jeg at I har fået købt Bavarian aktier mens de var på gravens rand....de er nemlig steget med over 170% på tre måneder. Det har givet mig lidt indtjening om end jeg stadig er næsten 200k nede i år.
Generelt har der været forholdsvis grønne tal i USA på det seneste. Pæne stigninger til Amazon (11% den seneste uge) og Tesla (10% den seneste uge) og Chevron (10% den seneste uge)

Interessante tal. På trods af Ukraine-krigen så er der store dele af det globale aktiemarked der faktisk har det ok.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: man 1. aug 2022 15:44 Standard er ganske rigtigt én handelsdag for udenlandske aktier. Spændende med de norske aktier. Det er et land jeg slet ikke har kigget på.

I øvrigt håber jeg at I har fået købt Bavarian aktier mens de var på gravens rand....de er nemlig steget med over 170% på tre måneder. Det har givet mig lidt indtjening om end jeg stadig er næsten 200k nede i år.
Generelt har der været forholdsvis grønne tal i USA på det seneste. Pæne stigninger til Amazon (11% den seneste uge) og Tesla (10% den seneste uge) og Chevron (10% den seneste uge)

Interessante tal. På trods af Ukraine-krigen så er der store dele af det globale aktiemarked der faktisk har det ok.
Jeg holder mig på mine aktier uden yderligere handler, og det går ganske fint. Jeg er 5% nede i år, med 135.000 oppe på min investering på 300.000 over lidt mere end 1,5 år.

Jeg ved ikke rigtig med aktiemarkedet. Jeg tror ikke der er indregnet at Ukrainekonflikten og de afledte effekter med inflation etc. kan vare ved længe endnu. Jeg skal ikke have købt flere aktier lige pt. i hvert fald, men er heller ikke der hvor jeg sælger - endnu
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tænker det netop er en fantastisk tid at være investor. Alt er jo på udsalg ;-) Tænker at købe noget Microsoft fordi de har gang i nogle rigtig spændende langsigtede ting.

Trods alt oppe med +7% samlet set hos Nordnet, men nogle gevaldige dyk er der taget. Det har ikke været kønt.

Mine Jyske Bank aktier har jeg lokalt i JB og de har kun være positive samlet set.

Mine unger på 10, 13 og 15 har til gengæld måtte tage nogle seriøse prygl fordi deres penge er sat i max højrisikopuljer. Så de må aflevere 5-cifrede beløb alle tre i år. :-/

Lidt surt at se børneopsparingen smuldre lidt, men så skal man huske de ekstreme gevinster de fik forrige år. Stadig langt, langt oppe samlet set. Mon ikke vi ser et solidt comeback over de næste 3 år?


Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Holger skrev: fre 26. aug 2022 17:15 Så må vi håbe Moderna vinder:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-08-2 ... e-patenter
Hvorfor. Så vidt jeg husker lavede Pfizer-BioNTech den mest effektive vaccine. Og var der ikke problemer med at Modena lovede for meget. Ret mig hvis det var omvendt.
Jeg har , nu, haft aktier i en måneds tid, tja. Det går sgu´ egentligt, ganske godt. Jeg har i Paypall, Norsk Hydro, og et stort norsk energiselskab. Jeg solgte det halve af Paypall i morges. Jeg kunne se hvor det bar hen. Og den tabte også 4% . Så jeg mindskede tabet. Jeg havde 2 andre aktier som også var en smule i minus, jeg solgte. Derimod har de norske energiaktier, hver , steget med mere end 10 %
Så selvom jeg lagde ud, lidt famlende . Har porteføljet, på intet tidspunkt været i minus. Jeg sælge paypall igen. Håber de stiger på mandag, så jeg kan mindske tabet. Ellers sælger jeg alligevel. Måden den stiger og falder på er for tilfældig. En dag op, en dag ned. Og samlet er den gået tilbage. Det med flere spredte investeringer og is i maven. Det er ikke mig. Jeg har en knude i maven.
Men efter jeg har fået skåret nogle af de overflødige kalorier væk , ser det fornuftigt ud.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bare fordi jeg/vi har Moderna-aktier ;) Nu er det jo aktietråden… ;)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: fre 26. aug 2022 17:15 Så må vi håbe Moderna vinder:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-08-2 ... e-patenter
Hvilke aktier skal man købe for at satse på juristerne?
--
Robert

Nyt svar