Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Re: Aktie-tråden

Indlæg af DUBTEMPLE »

Supplerede op i Nordea da den kom ned på 76.5
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Noget af en nedslagtning af stort set alle aktier på alle børser den sidste uges tid. Jeg har ikke truffet nogen forholdsregler. Har I købt eller solgt noget?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har solgt MSCI World index for 50K ,.. og købt op i Genmab som jeg regner med både dipper mere, samt rejser sig bedre
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg solgte alt i sidste uge. Havde dog kun OBX og DNB Global index :-)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: man 6. dec 2021 14:27 Har solgt MSCI World index for 50K ,.. og købt op i Genmab som jeg regner med både dipper mere, samt rejser sig bedre
Jeg sluttede forrige uge med +56,36% i afkast og det faldt til 53,64% i fredags, så det var da til at leve med, selvom jeg i løbet af ugen lige var oppe at runde 65% afkast.

Jeg holder stædigt fast i min strategi med mine 4 (alt for få) aktier og venter til lige inden nytår med at bestemme mig om der skal købes/sælges eller bare byttes ud, og om det skal ske før eller efter årsskiftet.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: man 6. dec 2021 15:24
DUBTEMPLE skrev: man 6. dec 2021 14:27 Har solgt MSCI World index for 50K ,.. og købt op i Genmab som jeg regner med både dipper mere, samt rejser sig bedre
Jeg sluttede forrige uge med +56,36% i afkast og det faldt til 53,64% i fredags, så det var da til at leve med, selvom jeg i løbet af ugen lige var oppe at runde 65% afkast.

Jeg holder stædigt fast i min strategi med mine 4 (alt for få) aktier og venter til lige inden nytår med at bestemme mig om der skal købes/sælges eller bare byttes ud, og om det skal ske før eller efter årsskiftet.
....men Moderna sætter sgu min tålmodighed på prøve - den burde nok være solgt nu. Den fik et hak på (yderligere) 10% her efter åbningen i USA. Jeg har stadig 160% isoleret set på den, men den har været i 485 og nu er den i 270... Det er alligevel en del varm luft der er gået af ballonen.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pastorius skrev: man 6. dec 2021 15:24
DUBTEMPLE skrev: man 6. dec 2021 14:27 Har solgt MSCI World index for 50K ,.. og købt op i Genmab som jeg regner med både dipper mere, samt rejser sig bedre
Jeg sluttede forrige uge med +56,36% i afkast og det faldt til 53,64% i fredags, så det var da til at leve med, selvom jeg i løbet af ugen lige var oppe at runde 65% afkast.
Godt kringlet ,.. jer er nede med 2-3 pct ,.. delvis i kontant ,.. men står bedre rustet

Jeg burde bruge min sparsomme tid på noget andet med de småbeløb og korte tidsramme jeg arbejder med

Kan dog desværre ikke slippe det helt :)
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: tirs 7. dec 2021 00:49
Pastorius skrev: man 6. dec 2021 15:24
DUBTEMPLE skrev: man 6. dec 2021 14:27 Har solgt MSCI World index for 50K ,.. og købt op i Genmab som jeg regner med både dipper mere, samt rejser sig bedre
Jeg sluttede forrige uge med +56,36% i afkast og det faldt til 53,64% i fredags, så det var da til at leve med, selvom jeg i løbet af ugen lige var oppe at runde 65% afkast.
Godt kringlet ,.. jer er nede med 2-3 pct ,.. delvis i kontant ,.. men står bedre rustet

Jeg burde bruge min sparsomme tid på noget andet med de småbeløb og korte tidsramme jeg arbejder med

Kan dog desværre ikke slippe det helt :)
Den (Moderna) fortsatte nedad i går, så nu er jeg under 50%. Det bliver interessant (eller nervepirrende alt efter temperament) at se om den fortsætter nedad i dag. Havde jeg ikke i forvejen tjent så godt på den, havde jeg nok ikke haft nerver til at holde fast i min strategi.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg har lige fyldt kindposerne op igen 😁 (UUUU, DNN, PDN, DYL, BOE)

FB_IMG_1639047178959.jpg
FB_IMG_1639047178959.jpg (34.99 KiB) Vist 513 gange
901e214f11dddeb0a8ac5ee8eb67f69c.jpg
901e214f11dddeb0a8ac5ee8eb67f69c.jpg (11.57 KiB) Vist 513 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: tors 9. dec 2021 11:56 Jeg har lige fyldt kindposerne op igen 😁 (UUUU, DNN, PDN, DYL, BOE)


FB_IMG_1639047178959.jpg


901e214f11dddeb0a8ac5ee8eb67f69c.jpg
Og for de langsomme af os;
Hva er det du har købt, hvorfor, og hvad er din strategi? :-D Det er vel OK at spørge om i denne tråd?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: tors 9. dec 2021 12:19
DUBTEMPLE skrev: tors 9. dec 2021 11:56 Jeg har lige fyldt kindposerne op igen 😁 (UUUU, DNN, PDN, DYL, BOE)


FB_IMG_1639047178959.jpg


901e214f11dddeb0a8ac5ee8eb67f69c.jpg
Og for de langsomme af os;
Hva er det du har købt, hvorfor, og hvad er din strategi? :-D Det er vel OK at spørge om i denne tråd?
SE forrige side 😉

Samme som sidst ,. der tjente jeg 20 pct på 2 uger

Har også købt dip på Genmab
Vedhæftede filer
Screenshot_20211209-122539.png
Screenshot_20211209-122539.png (210.87 KiB) Vist 506 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: tors 9. dec 2021 12:28
Mike-air skrev: tors 9. dec 2021 12:19
DUBTEMPLE skrev: tors 9. dec 2021 11:56 Jeg har lige fyldt kindposerne op igen 😁 (UUUU, DNN, PDN, DYL, BOE)


FB_IMG_1639047178959.jpg


901e214f11dddeb0a8ac5ee8eb67f69c.jpg
Og for de langsomme af os;
Hva er det du har købt, hvorfor, og hvad er din strategi? :-D Det er vel OK at spørge om i denne tråd?
SE forrige side 😉

Samme som sidst ,. der tjente jeg 20 pct på 2 uger

Har også købt dip på Genmab
Nåå, ja okay. Nej jeg syntes da bare det er interessant at se hvordan du trader. Jeg er jo selv den langsomme type, som ikke rigtig reagerer på den korte bane.

Er der nogen form for interesse i at køre nogle tidsserie analyser på en bestemt aktie? Kunne godt bruge lidt træning på det område, og kunne da også være sjovt at se om vi kan kloge os lidt :)

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg har en del is i maven og holder på det hele. Ambu er dog vendt fra et 50k overskud til at gå i nul for mig. Jeg købte Mærsk til 6500kr, Genmab til 1300 og Tesla til $350 og Cloudflare til $75 så er stadig et pænt stykke over 100%
Har dog også brændt fingrene, bl.a på Take Two Interactive som jeg ellers forventede mig meget af under pandemien.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hvordan tror I andre det vil komme til at påvirke aktiemarkedet, hvis Putin napper en bid mere af Ukraine i starten af det nye år, som nogle frygter?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev: tors 16. dec 2021 17:59 Hvordan tror I andre det vil komme til at påvirke aktiemarkedet, hvis Putin napper en bid mere af Ukraine i starten af det nye år, som nogle frygter?
Det kommer an på hvordan verden ellers ser ud. Der har de seneste par år været masser af hændelser der isoleret set burde være negative, men markedet har været så robust at det har rystet det hele af sig.

Den ene væsentlige faktor der kan ændre på det er udfasningen af QE. De programmer har hidtil holdt hånden under aktiemarkedet, så man stort set har været sikker på ikke at lide tab, hvis man ellers har spredt sig nogenlunde.

Hvis det for alvor skal gå galt, så skal andre parter end Ukraine og Rusland blande sig i konflikten.
--
Robert

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det er ikke så meget selve krigen jeg tænker på, men mere det store game med sanktioner fra en masse lande imod Rusland, hvis krigen kommer.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev: tors 16. dec 2021 20:42 Det er ikke så meget selve krigen jeg tænker på, men mere det store game med sanktioner fra en masse lande imod Rusland, hvis krigen kommer.
Jeg *tror* ikke det vil få alverden til indvirkning. Ikke hvis det er en isoleret hændelse. Men det kan godt sammen med andre faktorer være noget der tipper læsset så markedet vender. Man tænker ikke det kan blive ved med at gå fremad - ikke på kort sigt i hvert fald.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: tors 16. dec 2021 20:45
Mr. Soundman skrev: tors 16. dec 2021 20:42 Det er ikke så meget selve krigen jeg tænker på, men mere det store game med sanktioner fra en masse lande imod Rusland, hvis krigen kommer.
Jeg *tror* ikke det vil få alverden til indvirkning. Ikke hvis det er en isoleret hændelse. Men det kan godt sammen med andre faktorer være noget der tipper læsset så markedet vender. Man tænker ikke det kan blive ved med at gå fremad - ikke på kort sigt i hvert fald.
Måske hvis det får Rusland til at lukke for varmen, og energipriserne går endnu mere amok...
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Pt. er der stor mangel på varer - inklusive danmark - og hvis man lægger Putins vanvid oveni tror jeg godt det kan få indflydelse. Men ikke så meget som hvis Elon Musk tweeter et eller andet mærkeligt. Han har solgt yderligere ud sine Tesla aktier med det resultat at det meste gik i rødt på Wall Street.

Den største trussel af alle er stadig Corona. Nu lukker Mette mere af landet ned i dag,(sandsynligvis alt hvad der har med kultur at gøre) så det bliver spændende/skræmmende at se hvordan C25 bliver endnu mere rødt end det allerede er i dag. Der er 3 timer fra at pressemødet starter til børsen lukker.
Jeg må indrømme at det ikke ser for godt ud. Tror ikke at vi ender som i marts 2020 med mindre der kommer endnu en ekstra nedlukning. Jeg synes lidt de famler i blinde men lad os nu se.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Var der andre end mig der hoppede på Novo forleden, da aktien røg i bund med over 10 %? Jeg købte op for 35.000 og det har lønnet sig da den er tæt på niveauet før det store fald i onsdags.
Også Tesla lader til at stige igen nu når Elon Musk blevet færdig med at sælge sine 10%. Det gav en enorm uro på de amerikanske marked.

Vindere og tabere for mig i år...
Vindere:
Mærsk....den aktie har aldrig været dyrere og da jeg købte den for en tredjedel af den nuværende kurs, er der intet at klage over.

Tesla...købte jeg også meget billigt og jeg har fået en sekscifret gevinst

Cloudflare...det er gået rigtig godt selvom den er faldet lidt på det seneste.

Carlsberg...folkhar åbenbart bællet mange øller under corona, dont know

Tabere

Ambu...havde et solidt overskud på den men alt vendte og nu er jeg 30.000 under.

Take Two Interactive...jeg forventede at de ville tjene godt under den nærmest verdensomspændende nedlukning sidste forår. Det skete ikke. Samtidig havde den helt katastrofale launch af de Grand Theft Auto remasters som yderligere sendte aktierne i bund.

Delivery Hero....take away levering under Corona lød ellers som en No braiseret

Hvad er jeres succeshistorier, og fiaskoer i 2021

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Godt: Har reduceret et tab på 6 pct til næsten nul, trods grimme fald, ved at sælge index og købe dip i Uran og Genmab istedet. Står yderligere stærkt positioner med lave ingangs-kurser nu, klar til at høste, eller dippe et trin mere ned

Skidt: ETF med europæiske banker - 4 pct og Nordea hænger også lidt stadig ,.. men det er kun 20 pct af PF
Vedhæftede filer
Capture.PNG
Capture.PNG (37.49 KiB) Vist 397 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 24. dec 2021 00:13, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

K-Bee skrev: tors 23. dec 2021 10:47 Hvad er jeres succeshistorier, og fiaskoer i 2021

Nu ændrer billedet sig jo hele tiden, så mit svar vil måske være anderledes i morgen end idag...

Nogle af dem som jeg synes har gjort det fornuftigt for mig i år:
- RELX PLC
- Bank of America
- Royal Dutch Shell PLC

Nogle af dem som har gjort det dårligt for mig i år:
- Dragerwerk
- Fortuna Silver Mines
- International Consolidated Airlines Group
- Quantafuel
- Zalando

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Enig i at året ikke er gået endnu, og jeg venter lidt med at gøre status. Vil lige op til nytår bruge lidt energi på at overveje om eventuelle salg skal ligge før eller efter årskiftet.

Men status lige nu på mit første års tid som seriøs investor.

4 aktier i porteføljen (det er for lidt, men fandt ikke rigtig andet jeg kunne lide smagen af - jeg fik nok smagt på lidt for få).

Succes:
Apple - Købt i to omgang til kurs 118 og 131. Pr. Kurs 176
Moderna - købt til 111. Pt. 250.
Novo - købt til 416 pr 715

Nedtur:
Ørsted - købt til 1289 - pt 849.

Jeg har investeret knap 300.000 og værdien er pr (incl udbytter) 454.000. Jeg skal betale lagerskat på Mordena, som ligger på en aktiesparekonto.

I runde tal er afkastet godt 50%, men det har været på 70 på et tidspunkt.

Alt i alt er jeg tilfreds med min strategi. Jeg er gået glip af nogle gevinster ved ikke at købe og sælge lidt mere, men jeg har sikkert også undgået nogle tab ved at lade være. Det er ikke til at vide. Status er at jeg har tjent 150.000 på ikke at røre en finger, og bekymre mig meget lidt (fordi jeg havde lagt mig fast på strategien på forhånd, så måtte det gå som det nu kunne).

Jeg gør boet op, og skal nok have investeret lidt mere, og spredt risikoen lidt. Det koster sikkert lidt på afkast, men giver også lidt mere tryghed.
--
Robert

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Pastorius> Hvor mange forskellige selskaber har du aktier i?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev: lør 25. dec 2021 08:27 Pastorius> Hvor mange forskellige selskaber har du aktier i?
Kun de fire jeg nævner. Det er alt for lidt, og jeg har været ret heldig med at ramme Moderna. Jeg vil gerne op på det dobbelte. Lige nu er jeg voldsomt eksponeret i amerikanske aktier (Apple + Moderna). Samtidig har jeg både Novo og Moderna i samme sektor.

Så de næste dage går med at overveje hvilke sektorer og geografier jeg skal sprede mig lidt over. Det kunne da være meget interessant med en diskussion af forskellige forslag.
--
Robert

Nyt svar