Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Re: Aktie-tråden

Indlæg af Pastorius »

Lidt mere om Musk her og hans twitter-poll her:
https://www.forbes.com/sites/jonathanpo ... ium=social
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Tesla faldt små 5% og det er da egentlig ikke så slemt. Og da slet ikke i betragtning af at den er steget næsten 50% en seneste måned. Jeg har stadig en hamrende god indtjening på den aktie.

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/tes ... r-voldsomt

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

K-Bee skrev: tirs 9. nov 2021 15:00 Tesla faldt små 5% og det er da egentlig ikke så slemt. Og da slet ikke i betragtning af at den er steget næsten 50% en seneste måned. Jeg har stadig en hamrende god indtjening på den aktie.

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/tes ... r-voldsomt
Damen tog gevinsten 88%, og nu overvejer hun apple eller google. Ved ikke om jeg skal have dårlig samvittighed for at have påvirket hende :-D

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 9. nov 2021 15:56
K-Bee skrev: tirs 9. nov 2021 15:00 Tesla faldt små 5% og det er da egentlig ikke så slemt. Og da slet ikke i betragtning af at den er steget næsten 50% en seneste måned. Jeg har stadig en hamrende god indtjening på den aktie.

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/tes ... r-voldsomt
Damen tog gevinsten 88%, og nu overvejer hun apple eller google. Ved ikke om jeg skal have dårlig samvittighed for at have påvirket hende :-D
Jeg er på Apple, men objektivt set er techaktier nok ikke vejen frem, hvis man tror på der kommer inflation og lidt stigende rente.
Hun burde jo finde de der fire-fem solide langsigtede aktier (fx en tech, en medicinal, en grøn, en produktions og en finans), og så have et par i DK et par i US og måske en i resten af verden. Men det når man ikke 88% afkast på.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Tesla er faldet 12% mere i dag og man spekulerer på om Musks egentlige årsag til salget af sine 10%, er den enorme skattegæld han tilsynelandende har opbygget. https://www.cnbc.com/2021/11/07/elon-mu ... stock.html

Jeg har ikke solgt mine - burde nok have gjort det før børsen åbnede i USA i går eftermiddags dansk tid. Jeg vil dog stadig have en ca 300 % afkast ved salg i dag. Tror jeg har is i maven og holder på dem i hvert fald resten af ugen. Tvivler på falder 70% som er det som ville få mit afkast til at gå i nul.

Ambu knalder ned i dag efter en 12% stigning i går tirsdag. Gad vide hvad der gør den aktie så ekstremt ustabil? Den har været den helt store taber de seneste måneder hvor kursen nærmest er blevet halveret.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: tirs 9. nov 2021 15:56
K-Bee skrev: tirs 9. nov 2021 15:00 Tesla faldt små 5% og det er da egentlig ikke så slemt. Og da slet ikke i betragtning af at den er steget næsten 50% en seneste måned. Jeg har stadig en hamrende god indtjening på den aktie.

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/tes ... r-voldsomt

Damen tog gevinsten 88%, og nu overvejer hun apple eller google. Ved ikke om jeg skal have dårlig samvittighed for at have påvirket hende :-D


Jeg ville i den afdeling sætte 80 pct på Google

Glæder mig over at UUUU er steget 30 pct på 12 dage ,.. og DNN 16 pct
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

DUBTEMPLE skrev: Glæder mig over at UUUU er steget 30 pct på 12 dage ,.. og DNN 16 pct
UUUU? DNN? - jeg har det tit svært med forkortelser :lol: :lol:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

K-Bee skrev: ons 10. nov 2021 11:43
DUBTEMPLE skrev: Glæder mig over at UUUU er steget 30 pct på 12 dage ,.. og DNN 16 pct
UUUU? DNN? - jeg har det tit svært med forkortelser :lol: :lol:
Der var en grund til jeg postede den reaktor-bull længere oppe 😉 Paladin er også glad, samt DYL er fint med, leder efter et entry til BOE

Men husk man ikke piver når det gør ondt

Det handler om exit før sidste top


Screenshot_20211110-120503.png
Screenshot_20211110-120503.png (174.13 KiB) Vist 515 gange
Screenshot_20211110-120524.png
Screenshot_20211110-120524.png (130.74 KiB) Vist 515 gange
Screenshot_20211110-120611.png
Screenshot_20211110-120611.png (162.87 KiB) Vist 515 gange
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Åh det tænkte jeg ikke lige over! :-lol:
Men tak for opklaringen :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bemærk at Genmab er på tilbud i dag ,.. måske den eneste fra C25 der ikke er overpriced med 10-30 pct ,.. og derfor ikke står til fald over tid

Folk venter på nyhederne senere på dagen og har fået ondt i maven

Store Internationale investorer er på vej ud af C25 også ,. de handler tit på index-niveau generelt

Nappede en mere nu ved 2800
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

DUBTEMPLE skrev:Nappede en mere nu ved 2800
Ja de er faldet lidt, men det er meget op og ned med dem. De lader dog til at have fundet et leje lidt under de 3000. Jeg tænker ikke at det er nu jeg skal fortælle at jeg købte dem for 1300 kr stk i foråret 2020 :lol:

Nå men det ser ud til at Tesla har genvundet lidt af det tabte med en 4,35% stigning i går. Så gjorde jeg klogt i at have is i maven, de var ellers meget tæt på at ryge!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

@K-Bee hvad er dine tanker omkring hvad de er værd i forhold til prisen? eller kører du efter greater fool theory :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

K-Bee skrev: tors 11. nov 2021 13:22
DUBTEMPLE skrev:Nappede en mere nu ved 2800
Ja de er faldet lidt, men det er meget op og ned med dem. De lader dog til at have fundet et leje lidt under de 3000. Jeg tænker ikke at det er nu jeg skal fortælle at jeg købte dem for 1300 kr stk i foråret 2020 :lol:
Jeg er lidt usikker på denne handel, indrømmet,.. tror jeg laver en fuldstændig ren og stram exit-strategi

Er på vej ud af Uran igen ,.. solgte hovedparten af UUUU i fredags med en gevinst på 31 pct efter et par uger

Resten af UUUU får chansen for at krybe ydeligere op ,.. men med en stram stopp-loss i knæhaserne


Lidt det samme med det øvrige uran ,... jeg tvivler på et langvarig bull ,.. og kan godt undvære den sidste top :wink:
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mike-air skrev: tors 11. nov 2021 14:17 @K-Bee hvad er dine tanker omkring hvad de er værd i forhold til prisen? eller kører du efter greater fool theory :-D
Tesla? Tja...der er flere eksperter der mener den er for højt prissat, men det har den jo været meget længe. Det var netop derfor at Tesla gennemførte en fondsemision sidste år. Aktierne var tilsyneladende blevet for dyre enkeltvis til at menigmand havde råd til dem. Lidt ligesom Amazon er og og Mærsk var i rigtig gamle dage.
Men mig....det er nok mest greater fool theory :lol:

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Spilfirmaet Take Two har taget et 6% hug efter den mildest talt miserable launch af deres Grand Theft Auto Definitive edition bundle. Imponerende hvad en enkel udgivelse og nogle sure YouTubere kan gøre ved et firma. Jeg har selv Take Two aktier og jeg må sige at det har været en virkelig dårlig forretning i de to år jeg har ejet dem. Jeg er 30.000 under hvad jeg gav.
Håber virkelig de har lært af deres fejl nu og sørger for at have tingene i orden når GTA 6 engang udkommer. If ever.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

K-Bee skrev: tirs 16. nov 2021 09:15Jeg er 30.000 under hvad jeg gav.
Håber virkelig de har lært af deres fejl nu og sørger for at have tingene i orden når GTA 6 engang udkommer. If ever.
Ellers må vi håbe DU har lært af det :)

Altid et stort spørgsmål det der med at sætte grænser ,.. jeg tror på kort snor

Uran er helt væk nu her ,.. tog gevinst på 20 pct hjem på 2-3 uger set som helhed

Går kun ind igen hvis der kommer et kæmpe-dip ,... regner med at bull er ovre om 6-18 mdr ,... før folk venter det

Fyldte lidt mere Genmab på her til morgen ved 2670 næste gang 2500 ifald


Den skal op i 3300 før Q1 eller Q2 ellers er jeg videre
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: fre 5. nov 2021 17:08
Pastorius skrev: fre 5. nov 2021 15:43
Pastorius skrev: tors 4. nov 2021 18:10

Ja, jeg har stadig 168% afkast - men i går havde jeg 212% ... Man har ikke tjent pengene før man realiserer sine beholdning.

Jeg købte for lidt under 50.000 og lige nu ligger jeg på 132.000, så der er ingen grund til at græde alt for meget.
...og det fortsætter mod afgrunden for Moderna - 25.000 yderligere ned i dag. Jeg begynder at overveje at tage tæskene nu.
Lort i lommen.

Hva siger div. Analytikere om den? 🤔 Hvad gør du dig af tanker for og imod at hoppe ud nu?
Det endte med at jeg holdt fast, som jeg havde sat mig for i starten af året.

Nå, det kostede rundt regnet 55.000 på et par uger med de tæsk den fik. Den var nede i 215 og er nu i 234. Jeg købte i 111 (og kurs 6,07) Nu er kursen 6,57, så jeg er stadig næsten 130% op på den.

Porteføljen er oppe med 40% med 1 dårlig aktie (Ørsted -32%). Ellers har jeg Apple (+26%), Novo (+63%). Jeg har været oppe med 65% da det var bedst. Det er i kroner og ører 75.000 mere end jeg har tjent nu.

For at sætte det hele i perspektiv, så var målet blot at forrente pengene mere end jeg kunne låne til i banken. Der er lige et par mellemregninger med - bla. noget lagerskat på en del af porteføljen og udbytter), men det ser jo pænt ud så langt.

Reelt set venter jeg på en frisk lille krise. For jeg har stadig noget stående jeg skal have investeret. Min største fortrydelse er egentlig at jeg ikke bare smed dem med det samme, så jeg havde været fuldt investeret hele året, men så tror jeg egentlig ikke jeg havde haft nerverne til at bare at holde fast som jeg har gjort. Året startede med tab. Jeg var 6% nede i marts, og de penge jeg har købt aktier for nu, er nogen jeg i værste fald kunne undvære. Det er resten ikke.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Man skal vel også huske at tage valg der gør at man kan sove trygt om natten. Hvis man tæller antallet af timer man bruger på en eksponeret/risikabel strategi, så skal den gennemsnitlige fortjeneste vel også kunne dække en ordentlig timeløn. Ellers kan man vel lige så godt tage et ekstra job :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: ons 17. nov 2021 09:58 Man skal vel også huske at tage valg der gør at man kan sove trygt om natten. Hvis man tæller antallet af timer man bruger på en eksponeret/risikabel strategi, så skal den gennemsnitlige fortjeneste vel også kunne dække en ordentlig timeløn. Ellers kan man vel lige så godt tage et ekstra job :-)
Præcis grunden til jeg hovedsageligt er eksponeret i Lyxors MSCI World akk. ETF ,.. sat på en Aktiesparekonto til 17 pct skat

Den har på få måneder trods alt givet mig 5.70 pct stødt og roligt

Derudover swingtrader jeg lidt på størrer dips ,... og har gode Nordea-aktier samt en bank-ETF da vi går en inflationstid i møde
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

DUBTEMPLE skrev: tirs 16. nov 2021 09:48
K-Bee skrev: tirs 16. nov 2021 09:15Jeg er 30.000 under hvad jeg gav.
Håber virkelig de har lært af deres fejl nu og sørger for at have tingene i orden når GTA 6 engang udkommer. If ever.
Ellers må vi håbe DU har lært af det :)
Ja :lol:
Når det så er sagt så er det den eneste af mine 20+ aktier som jeg har tabt mange penge på så min statistik er absolut til at leve med :-D Jeg har stadig næsten 275% på Mærsk, over 150% på Genmab og Cloudflare samt 325% på Tesla :-D
Take Two er dog steget lidt igen efter at en større GTA update er annonceret som skulle løse nogle af de mange bugs og glitches i spillene.

Apropos Genmab - har de nogensinde været helt oppe på 3300? Ved de har været over 3000, men husker ikke hvor meget og er for doven til at checke lige nu. :lol:
EDIT: De var på 3100 i september 2020.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg ved ikke om denne kan læses frit, men der er et forsøg på forklaring af inflationen i USA og Europa, men det ville være synd at sige der er enighed om hvad der sker og hvad der skal til for at komme godt videre.

https://www.information.dk/udland/2021/ ... d?lst_kltr
--
Robert

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Pastorius skrev: søn 21. nov 2021 21:30 Jeg ved ikke om denne kan læses frit...
Ikke her.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Altsååååå... :shock:

Dragerwerk.JPG
Dragerwerk.JPG (80.13 KiB) Vist 348 gange

Det var ham der Lau Svenssen fra Euroinvestor, der fik lokket mig på den her vogn tidligere på året... :roll:

Det er godt, jeg også har aktier i 28 andre selskaber :lol:

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev: ons 24. nov 2021 22:20
Det var ham der Lau Svenssen fra Euroinvestor, der fik lokket mig på den her vogn tidligere på året... :roll:

Det er godt, jeg også har aktier i 28 andre selskaber :lol:
Det er svært at ramme på andres anbefalinger. Man skal ikke købe noget, hvis man ikke selv har en fornemmelse af hvad det er og hvorfor det er en god ide.

Her sidder jeg og nynner lille Peter edderkop, når jeg kigger på udviklingen. Jeg mangler blot 13.000 i at hente de 55.000 Moderna tabte på to dage for et par uger siden.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Idag er god til at illustrere hvorfor man skal passe på med at kloge sig for meget. Mens børsen i USA var lukket i går kom nyhederne om at en ny variant måske kunne snyde vaccinerne, og de asiatiske markeder gik da også ned generelt. Den tendens fortsatte i dag i europa, så jeg var sådan set klar til at kigge lidt på mine amerikanske aktier - og specielt Moderna - og se om jeg skulle overveje at komme ud. Nu har de så haft åbnet i nogle timer i USA, og Apple er faldet med 2,5%, MEN jeg havde troet Moderna (og Pfizer) ville få tæsk, men Pfizer er steget med 6% og Moderna med over 20%.

Jeg kan ikke rigtig forklare hvorfor forskellen er så stor på de to, men i de amerikanske nyheder siger de at alle Coronaaktierne er steget (Zoom, Vacciner etc), mens Nasdaq generelt er faldet med et par procent.

Jeg holder nallerne væk, og lader verden gå sin gang omkring mig, og holder fast i min strategi med at stole på min portefølje. Samlet er jeg 58% oppe.
--
Robert

Nyt svar