Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Re: Aktie-tråden

Indlæg af DUBTEMPLE »

bull.jpg
bull.jpg (512.37 KiB) Vist 376 gange
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 26. okt 2021 20:57 Det lyder meget fornuftigt. Jeg har personligt bare for meget arbejde i forhold til at kunne følge helhjertet med på arktiemarkedet. Derfor kører jeg den her kedelige/dovne index tilgang. Jeg tror mine næste (seriøse) investeringer bliver i boligmarkedet/noget udlejning af en art.
Jeg har lavet fem handler i år - resten af tiden er bare gået med at kigge hvordan det går et par gange om dagen. Din kæreste har lavet én.

Har du flere undskyldninger :)
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tirs 26. okt 2021 21:27
Mike-air skrev: tirs 26. okt 2021 20:57 Det lyder meget fornuftigt. Jeg har personligt bare for meget arbejde i forhold til at kunne følge helhjertet med på arktiemarkedet. Derfor kører jeg den her kedelige/dovne index tilgang. Jeg tror mine næste (seriøse) investeringer bliver i boligmarkedet/noget udlejning af en art.
Jeg har lavet fem handler i år - resten af tiden er bare gået med at kigge hvordan det går et par gange om dagen. Din kæreste har lavet én.

Har du flere undskyldninger :)
Er 135% stilling en legitim undskyldning? :-P

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 26. okt 2021 22:29
Pastorius skrev: tirs 26. okt 2021 21:27
Mike-air skrev: tirs 26. okt 2021 20:57 Det lyder meget fornuftigt. Jeg har personligt bare for meget arbejde i forhold til at kunne følge helhjertet med på arktiemarkedet. Derfor kører jeg den her kedelige/dovne index tilgang. Jeg tror mine næste (seriøse) investeringer bliver i boligmarkedet/noget udlejning af en art.
Jeg har lavet fem handler i år - resten af tiden er bare gået med at kigge hvordan det går et par gange om dagen. Din kæreste har lavet én.

Har du flere undskyldninger :)
Er 135% stilling en legitim undskyldning? :-P
Jeg havde en finsk leder af den gamle skole engang. Når jeg brokkede mig over at jeg ikke havde tid til mine opgaver, sagde han altid:

"You may delegate" og "You may prioritise"
Den første er svær, når man har teknikere, der slet ikke gider administrative tasks (der lignede de deres leder meget godt). Og når hver gang jeg spurgte til hvilken opgave der var vigtigst sagde han altid "both".

En anden leder, dansker og tidligere Mærsk svarede altid - helt i Mærsk's ånd - hvis folk spurgte om de måtte tage overarbejde hvis de fik en ekstra opgave: "Her betaler vi ikke folk for at være længe om deres arbejde."

Pointen? Der er ikke meget medlidenhed at hente her ;)
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg tror du har misforstået mig. Jeg forsøgte skam bare at forklare hvorfor jeg ikke har tid til at lege Gordon Gecko: Der er vigtigere ting i livet. Og penge er ikke noget jeg lige står og mangler :-)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: ons 27. okt 2021 07:35 Jeg tror du har misforstået mig. Jeg forsøgte skam bare at forklare hvorfor jeg ikke har tid til at lege Gordon Gecko: Der er vigtigere ting i livet. Og penge er ikke noget jeg lige står og mangler :-)
Joker bare. Det er egentlig samme grund til at jeg rundede de 50 inden jeg begyndte at investere, udover at flytte lidt rundt på nogle risikovurderinger med min pension.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: ons 27. okt 2021 07:42
Mike-air skrev: ons 27. okt 2021 07:35 Jeg tror du har misforstået mig. Jeg forsøgte skam bare at forklare hvorfor jeg ikke har tid til at lege Gordon Gecko: Der er vigtigere ting i livet. Og penge er ikke noget jeg lige står og mangler :-)
Joker bare. Det er egentlig samme grund til at jeg rundede de 50 inden jeg begyndte at investere, udover at flytte lidt rundt på nogle risikovurderinger med min pension.
Og så giver det også 100% mening. Det er da en sjov hobby.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: ons 27. okt 2021 07:48
Pastorius skrev: ons 27. okt 2021 07:42
Mike-air skrev: ons 27. okt 2021 07:35 Jeg tror du har misforstået mig. Jeg forsøgte skam bare at forklare hvorfor jeg ikke har tid til at lege Gordon Gecko: Der er vigtigere ting i livet. Og penge er ikke noget jeg lige står og mangler :-)
Joker bare. Det er egentlig samme grund til at jeg rundede de 50 inden jeg begyndte at investere, udover at flytte lidt rundt på nogle risikovurderinger med min pension.
Og så giver det også 100% mening. Det er da en sjov hobby.
Altså, når jeg kigger tilbage, så er det himmelråbende åndsvagt at jeg ikke har investeret mere, langt tidligere. Det ville have givet mig en forholdsvis stor gevinst for en meget lille indsats.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

130 miliarder dollars. Det vil nordiske og britiske pensionskasser investere i grønne projekter frem mod 2030.

Det er mere end 830 milliarder kroner.

– Det er tydeligt for os alle, at den grønne omstilling kræver massive investeringer. Regeringer skal gøre vores del og sætte ambitiøse mål. Men vi kan ikke gøre det alene. Vi har brug for den private sektor, sagde Mette Frederiksen på et pressemøde.
Link: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/n ... erste-dage

Hva tænker i om den her udmelding? Jeg er selv ganske miljøbevist, vil jeg påstå.. Men jeg syntes det at øremærke folks pensions-opsparing til investeringer der ikke nødvendigvis giver mest bang for the buck (men som sender et politisk signal), virker lidt… Frastødende. De kan da nøjes med at bruge fælleskassen til omstilling og grønne investeringer. Eller er der noget jeg har fået galt i halsen her?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 2. nov 2021 19:36
130 miliarder dollars. Det vil nordiske og britiske pensionskasser investere i grønne projekter frem mod 2030.

Det er mere end 830 milliarder kroner.

– Det er tydeligt for os alle, at den grønne omstilling kræver massive investeringer. Regeringer skal gøre vores del og sætte ambitiøse mål. Men vi kan ikke gøre det alene. Vi har brug for den private sektor, sagde Mette Frederiksen på et pressemøde.
Link: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/n ... erste-dage

Hva tænker i om den her udmelding? Jeg er selv ganske miljøbevist, vil jeg påstå.. Men jeg syntes det at øremærke folks pensions-opsparing til investeringer der ikke nødvendigvis giver mest bang for the buck (men som sender et politisk signal), virker lidt… Frastødende. De kan da nøjes med at bruge fælleskassen til omstilling og grønne investeringer. Eller er der noget jeg har fået galt i halsen her?
Hvis ikke der kommer gang i grønne investeringer så har vi alligevel ikke meget at bruge vores pension til. Jeg synes det giver rigtig god mening. Pensionskasserne har samtidig en forpligtelse til at sprede deres investeringer og sikre et vist afkast, så pengene bliver jo ikke bare smidt i hvad som helst.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg tror i virkeligheden også skoen trykker et andet sted: jeg kan ikke lide ideen om at politikerne skal have råderet/kontrol over personlig opsparing som en pension eller feriepenge. Men det må ryge i en anden tråd en anden god gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: tirs 2. nov 2021 21:18 Jeg tror i virkeligheden også skoen trykker et andet sted: jeg kan ikke lide ideen om at politikerne skal have råderet/kontrol over personlig opsparing som en pension eller feriepenge. Men det må ryge i en anden tråd en anden god gang.
Jeg står på din side i den her, det andet er tyveri,...

Bryder mig heller ikke om det "grønne" italesatte tyrani, i den forstand andre implicit bliver stigmatiseret som "sorte"

Dybest set uartigt

Nej, så nemt er det ikke, og hvem er gud i den sag,..


Oprigtigt talt, mine uran-aktier er nok den mest grønne investring man kan gøre, men ugleset ind til for ganske nylig

Pipen har fået en anden lyd, selv fra EU, nu hvor kernekraft pludselig godt kan få det grønne label


Fint nok, men det udstiller også hykleriet, og hvorfor man ikke skal købe det grønne crap-begreb ukritisk, (eller noget som helst andet)
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 2. nov 2021 22:06, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 2. nov 2021 21:18 Jeg tror i virkeligheden også skoen trykker et andet sted: jeg kan ikke lide ideen om at politikerne skal have råderet/kontrol over personlig opsparing som en pension eller feriepenge. Men det må ryge i en anden tråd en anden god gang.
Hvad for dig til at mene at politikerne har råderet over pensionsformuerne?
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tirs 2. nov 2021 22:04
Mike-air skrev: tirs 2. nov 2021 21:18 Jeg tror i virkeligheden også skoen trykker et andet sted: jeg kan ikke lide ideen om at politikerne skal have råderet/kontrol over personlig opsparing som en pension eller feriepenge. Men det må ryge i en anden tråd en anden god gang.
Hvad for dig til at mene at politikerne har råderet over pensionsformuerne?
Artiklen jeg linkede til.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 2. nov 2021 22:15
Pastorius skrev: tirs 2. nov 2021 22:04
Mike-air skrev: tirs 2. nov 2021 21:18 Jeg tror i virkeligheden også skoen trykker et andet sted: jeg kan ikke lide ideen om at politikerne skal have råderet/kontrol over personlig opsparing som en pension eller feriepenge. Men det må ryge i en anden tråd en anden god gang.
Hvad for dig til at mene at politikerne har råderet over pensionsformuerne?
Artiklen jeg linkede til.
Jeg kan ikke læse andet end hun siger der er brug for private midler. Pensionskasserne bestemmer selv, hvordan de investerer deres penge.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: ons 3. nov 2021 08:22
Mike-air skrev: tirs 2. nov 2021 22:15
Pastorius skrev: tirs 2. nov 2021 22:04

Hvad for dig til at mene at politikerne har råderet over pensionsformuerne?
Artiklen jeg linkede til.
Jeg kan ikke læse andet end hun siger der er brug for private midler. Pensionskasserne bestemmer selv, hvordan de investerer deres penge.
Ja, har undersøgt lidt på egen hånd og beklager.. Det er mig der tager fejl. Nyheds-artikler er ikke ligefrem den mest detaljerede beskrivelse af verden. Men så er der jo heller ikke så meget at være forarget over.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der er ingen tvivl om at både pensionskasser og ATP har været, og er, underlagt politisk pres og indblanding, direkte, såvel som indirekte,..

Alene truslen om evt indgreb eller lovændring, eller debatten omkring folks private pensioner som et sted man stikker sugerøret ned, med
en forhåndenværende undskylning. Det burde
jo være uhørt

Og så er der alle "håndtagene" der kan drejes sekundært,.. f.eks. klassikeren: "så tager vi noget andet fra dem som de ellers skulle have haft"

Selvfølgelig ikke noget de hænger ud med vasketøjet, direkte indrømmer, eller beredvilligt informerer om fuldt ud. Det er jo trods alt tyveri.

Jeg fik reelt stjålet min efterløn, svarende til 5 år af 180K,... min og andre fagforening oplyser derudover at hævninger af bidrag til alm lovpligtig arbejds-markeds-pension ikke længere bliver en parameter når der skal laves overenskomst ,... alle ved,... og kan regne ud at disse penge IRL vil være, og allerede er, TABT for medlemmerne
når alle tricksene er medregnet og modregnet, men går den, så går den,..

Alt sammen alm oplysninger, gør selv en google
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 3. nov 2021 10:09, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

https://nyheder.tv2.dk/business/2021-11 ... rdfremgang

Hm... at tjene penge på andre menneskers ulykke... eller at investere i bedre medicin. Alt er vel relativt.
Senest rettet af mediumaevum ons 3. nov 2021 10:23, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: ons 3. nov 2021 09:18 Der er ingen tvivl om at både pensionskasser og ATP har været, og er, underlagt politisk pres og indblanding, direkte, såvel som indirekte,..

Alene truslen om evt indgreb eller lovændring, eller debatten omkring folks private pensioner som et sted man stikker sugerøret ned, med
en forhåndenværende undskylning. Det burde
jo være uhørt

Og så er der alle "håndtagene" der kan drejes sekundært,.. f.eks. klassikeren: "så tager vi noget andet fra dem som de ellers skulle have haft"

Selvfølgelig ikke noget de hænger ud med vasketøjet, direkte indrømmer, eller beredvilligt informerer om fuldt ud. Det er jo trods alt tyveri.

Jeg fik reelt stjålet min efterløn, svarende til 5 år af 180K,... min og andre fagforening oplyser derudover at hævninger af bidrag til alm lovpligtig arbejds-markeds-pension ikke længere bliver en parameter når der skal laves overenskomst ,... alle ved,... og kan regne ud at disse penge IRL vil være, og allerede er, TABT for medlemmerne
når alle tricksene er medregnet og modregnet, men går den, så går den,..

Alt sammen alm oplysninger, gør selv en google
Men de ændringer kræver trods alt et folketingsflertal - det er ikke noget regeringen bare kan indføre. Det er repræsentativt demokrati in action. Folketinget bruger pengene og bestemmer hvem der skal betale.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

mediumaevum skrev: ons 3. nov 2021 09:29 https://nyheder.tv2.dk/business/2021-11 ... rdfremgang

Hm... at tjene penge på andre menneskers ulykke... eller at investere i bedre medicin. Alt er vel relativt.
Du rettede din kommentar mens jeg prøvede at svare. Det er selvfølgelig en balance. Det er et kapitalistisk samfund vi lever i. Præmissen er at hvis ingen kan tjene på det, så bliver det ikke gjort.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Vestas

Det "grønne" crap ,.. 280 > 226 på 5 dage

Kryds finger for at dit pensions-selskab ikke ligger inde med disse ;-)
Vedhæftede filer
Screenshot_20211103-134005.png
Screenshot_20211103-134005.png (110.29 KiB) Vist 243 gange
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Har i bemærket at USA har tilladt handel af aktier med bitcoin ?
Argumentet er - at det er et træk mod hvidvask. Men det er faktuelt forkert. Bitcoin fungerer vha. blockchain teknologi. Hver gang man laver en transaktion skrives personlige oplysninger ind i blokken og gemmes i satellitter. Er der vilje til at opklare hvidvask, kan det ikke lade sig gøre med bitcoin, før de interagerer med det finansielle system.

Jeg opfatter det som at inflation er så overhængende, at man vil kunne flytte sine penge ud af det finansielle system. Og det vil bestemt ikke gavne den finansielle sektor. Det virker desperat.

Handlede jeg aktier havde jeg intet problem ved at investere i Novo Nordic . Det må være et firma med en stor reel økonomi. De tjener meget på at sælge medicin . Jeg ser ukontrolleret vækst som den største klimasynder. og at evig vækst skaber et overdrevent forbrug, der gør store indhug på klodens ressourcer .
Og at denne vækst foregår i den finansielle sektor ved reguleringer af rente via centralbanker. Optagelse af statslån. Og at det holder værdipapirerne og valutaer kunstigt oppe. Disse låns forrentning beregnes ud fra noget som kaldes derivater. -Forventet rente udi fremtiden. Men de forudsætter vækst. Og verden er ikke længere Pax Amerika. For øvrigt skal stater opkøbe store mængder obligationer , som sikkerhed .

Jeg har ikke nogen rød eller blå agenda. Marxister accepterer kun løsninger der kan fremme deres politiske sag. Og ligeså gør modparten, de blå. Måske derfor er vi nået til cop 26 uden resultater. Jeg ser mig selv som grøn.

Her og nu ville jeg mene , at man kunne beskatte eller pålægge gebyrer på finansielle handler. Bruge penge på f.eks. sygehusvæsen og velfærd. Beskatte sektoren mere og bruge pengene på skattelettelser, beskatte endnu mere, bruge pengene på at sænke virksomhedsskat og topskat. Arveafgift osv. Satse på reel økonomi.

Jeg kan ikke spå om fremtiden. Det er muligt at verdens ledere, nu, når resultater og sænker co2, redder skovene, grundvandet og vandforsyningen, nedsætter flyrejser og kødforbrug, fosile brændstoffer oa. Og at kloden kommer på rette spor. Men det ville jo også nedsætte forbrug og vækst.
Jeg har ingen moralsk kvababelse og handel med aktier. Jeg følger , selv, kun min egen agenda og kan ikke forvente andre følger min.

Men jeg ville være opmærksom på at USA har tilladt handel med bitcoin på deres børs. Og dermed ville jeg føle mig mere tryg ved firmaer, som , må, have en stor reel økonomi. Altså tjener penge på at sælge f.eks. medicin frem for finansielle aktiver.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: ons 3. nov 2021 13:44 Vestas

Det "grønne" crap ,.. 280 > 226 på 5 dage

Kryds finger for at dit pensions-selskab ikke ligger inde med disse ;-)
Der er et spørgsmål om horisont. for 10 år siden lå den i 16 (der har været et 5-delt aktiesplit). Det er bare et lille skvulp.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg vil lige tilføje til min tidligere post at jeg ikke mener at "grønne" virksomheder er hul i hovedet. Absolut ikke. Jeg kører selv tesla (som skyder op som en komet lige pt.), så det ville være et selvmål. Vestas kan vi også være stolte af. Jeg er ihvertfald.

Det handlede mere om at det fra regeringens side lignede 'lånte fjer' set i lyset af bortforklaringer og hockeystavs-retorik. Men nu er det jo pensions selskaberne selv som har taget valget. Og jeg ser Norske virksomheder også er med.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Vestas ned - Tesla op. Jeg har flere Tesla-aktier end Vestas-aktier så personligt set gør det ikke det store for mig. Miljømæssigt er dagene alligevel talte uanset hvad vi stiller op. Det er for sent. Hvis man tror på ændringer til det bedre, tror man også på julemanden. Jeg håber bare jeg er død og borte før de store naturkatastrofer dukker op.
For mig handler aktier om at tjene penge og der er kun få aktier (våben, børnearbejde etc.) jeg etisk set ikke kan forsvare køb af.

Nyt svar