Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Aktie-tråden

Indlæg af K-Bee »

Lidt i forlængelse af den aktiesnak der har flettet sig ind i Corona-tråden, har jeg valgt at starte en selvstændig tråd med alt godt og dårligt fra aktieverdenen. Mest for ikke at forstyrre Corona-tråden da dens egentlige formål er at kortlægge virussens udvikling :wink:
Jeg ved at der er folk der interesserer sig for markedet på Lydmaskinen så lad os fortsætte aktiesnakken her :)

Et af resultaterne af Corona, er at flyselskabernes aktier er meget lave p.t.. En af disse er SAS, som er faldet støt det seneste stykke tid: En udvikling der absolut ikke er blevet bremset af Corona. Aktien er dog interessant da den er en højrisiko én af slagsen med en kurs der ind i mellem nærmest fordobles. For en måned siden lå den på næsten 10 kr mens den i dag (4 marts 2020) ligger på små 7 kr. En rigtig "is i maven" aktie i et selskab som godt nok har gået meget igennem de seneste mange år.

Uden for Corona, kunne Disney's aktie også være interessant. Den er faldet med over $20 på en måned (sansynligvis fordi folk hopper fra Disney Plus efter at have set den Star wars ferie færdig, da D+ ikke har så meget andet at byde på p.t.) Samtidig har Disney fået ny adm. direktør i februar - noget der også kan skabe uro blandt investorerne.

Som nævnt i Corona-tråden. Jeg anbefaler ikke nogen at købe specifikke aktier da jeg ikke vil hænges på på gode eller dårlige handler. Jeg er langt fra professionel eller har investeret millioner. Dette er blot noget skriveri om de betragtninger jeg løbende gør, og jeg håber I vil lege med og dele jeres erfaring, eller mangel på samme.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Godt at få startet en almen Aktie-tråd :thumbup: ,.. i en tid hvor det nærmer sig man skal give penge, for at have penge i banken :luny:

Tanker i den forbindelse:


1. Mit indtryk af bankerne er at de kun spekulerer i at rulle en, i dette tilfælde med gebyrer, og depot-omkostninger, der er alt for høje, vanlig stil

2. Mit indtryk, fra pressen, samt eksempler i egen omgangskreds, er også at deres "vejledning" som oftest mere er VILDLEDNING !!!!

3. Vildledning er forudsigelig, såvel i pensioner, puljer, foreninger, m.m., simpelthen fordi de essentielt har modsat-rettede interesser end os kunder

4. Værktøjer og grafisk interface til hjemmehandel er ikke nødvendigvis særlig veludviklet i en almindelig bank


En af de første emner kunne derfor være det helt simple: "Hvor handler den private småsparer aktier på rimelige vilkår" ????

På min mini-research siden i går peger pilen på Nordnet eller Saxo ,... som jeg prøver at checke lidt ud

https://www.nordnet.dk/dk

https://www.home.saxo/da-dk

Kommenter gerne, del erfaring, og sig eventuelt om der er andre muligheder der bør checkes ud sideløbende
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg legede lidt med tanken om at købe aktier igen, men har ikke nok penge til at kunne "lege" med dem.

Men for at teste nogle investeringer undersøgte jeg forskellige muligheder, og der kører et aktiespil én gang om året, men det kunne jeg ikke vente på, så jeg fandt ud af at man kan oprette en bruger hos https://www.euroinvestor.dk/ hvor man kan oprette sin Portfolio med de aktier man har eller påtænker at købe.

Dem jeg fiktivt har smidt i puljen der har givet en overskud på omkring 15.000 kr alene for Tesla aktierne, og omkring 900 kr for Apple aktierne.

Jeg har tabt lidt på B&O og Carlsberg. Og den sidste har stort set ikke bevæget sig.

Det er i alt en positiv udvikling på 29,94%

Så hvis man vil lege uden at det koster noget, så er det mit bedste bud.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Har selv investeret aktivt de sidste 10-15 år med både gode og dårlige resultater. Tabte en slat under finanskrisen og igen ved diverse korrektioner. Men ellers har det været overvejende positivt.

De eneste gode råd jeg kan komme med er at lad være med at sætte alle pengene på en hest, og lad være at panikke hvis det går dårligt for et firma i en periode. Jeg hev mine penge ud af Genmab for nogle år siden efter længere tids rutsjetur, og ja se hvor de er i dag. Og lad vær med at invester i et firma bare fordi "man synes de er for fede". Jeg kender mange der sætter penge i firmaer fordi de godt kan lide deres brand, men det er jo ingen garanti for et godt afkast.

En anden ting er at det kan være sindssygt stressende hele tiden at skulle gå og holde øje med sine aktier og holde sig opdateret om verdensøkonomien, en bestemt sektor og de enkelte firmaer. I dag har jeg penge i nogle investeringsfonde, som godt nok tager sig nogle procenter betalt for administration, men til gengæld leverer de et godt, jævnt og stabilt afkast uden for mange udsving, og jeg behøver ikke gå og skulle bekymre mig om hvorvidt et firma er ved at få tæsk og jeg skal sælge inden det går helt galt. Man kan også komme til at bruge mange penge på kurtage hver gang man hopper ind og ud af et firma. Ellers kan jeg anbefale at man lærer lidt om teknisk analyse, moving average, bobler og sådan noget for at vurdere om noget er værd at investere i lige nu eller om man evt skal kigge efter noget andet.

Tænk langsigtet og drop idéen om at investeringen skal fordobles over et år, eller at verden går under fordi aktiekursen falder 20-30%. Investér i selve casen for et firma og fordi man tror på det - f.eks. elbiler eller streamingtjenester eller vindmøller, og lad dem ligge i 5-10 år.

Hvis man er hardcore, så hop på boblerne, når de er ved at opstå - eks. bitcoin, cannabis osv. og hop ud når toppen er ved at være nået, og det går den anden vej.

Jeg tror i øvrigt man skal være på dupperne snart med alt det her Corona-virus, for det kan godt vise sig at være et godt tidspunkt at investere.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mine unger har i år tjent 25k skattefrit på højrisikoaktier via deres børneopsparinger. Virkelig et godt år.

Generelt har der været overskud hvert år, kun undtaget forrige år.

I år kommer vi nok til at se et ordenligt dyk igen.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Seskho skrev:De eneste gode råd jeg kan komme med er at lad være med at sætte alle pengene på en hest, og lad være at panikke hvis det går dårligt for et firma i en periode.
Helt korrekt! Det handler om at sprede sine investeringer over mange forskellige sektorer. Naturligvis betyder globale problemer såsom vira, krig og finanskriser at aktierne vil falde selvom man har en bred portfolio, men tabsrisici vil altid være mindre, jo mere man har spredt sine investeringer
Seskho skrev:Jeg tror i øvrigt man skal være på dupperne snart med alt det her Corona-virus, for det kan godt vise sig at være et godt tidspunkt at investere.
Umiddelbart ja, men igen, de kan falde endnu mere. Det er der flere af verdens førende amerikanske investeringseksperter der forudser - men deres ord er naturligvis ikke lov, og de har taget fejl før. En virus er sværere at forudse resultatet af en en finanskrise er i mine øjne.
Hald skrev:Jeg har tabt lidt på B&O og Carlsberg
Jeg har selv B&O og det har ikke just været en fest! Jeg går og håber lidt på at de bliver opkøbt af nogle andre. Det vil kunne sende aktierne i vejret så jeg beholder dem lidt endnu. Omvendt - B&O er en prisklasse hvor de færreste kan være med, og er derfor et nicheprodukt meget mere end i de glade firserne hvor de have en pæn andel af det danske radio/TV marked. Er der nogle producenter der tror på deres nuværende koncept? Hvis ja, er der penge og hente. Personligt forventer jeg lidt af B&O lukker og slukker inden for de næste fem år.
Hald skrev: så jeg fandt ud af at man kan oprette en bruger hos https://www.euroinvestor.dk/ hvor man kan oprette sin Portfolio med de aktier man har eller påtænker at købe.
Er man interesseret i aktier, er en euroinvesterprofil nok det første man skal give sig i kast med. Watchlist er et rigtigt godt værktøj. Alternativt er ens netbank jo udstyret med de samme funktioner, men det er trælst at skulle logge ind og ud hele tiden.
Man skal dog passe på at alt aktie-halløjet ikke tager magten fra en så man kigger konstant og græder hver gang ens papir falder 0.1% :lol:
Generelt kan man sige: Du skal kun investere hvad du har råd til at tabe!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ferie destinationer, rejse-branche, flytrafik, og rederier for cruise-ships må være ramt i særklasse

Antageligt har det ikke bundet endu, og folk er måske også blevet mere påholdende nu med at exponere sig selv for sådamne unødige risisi på langt sigt.
/Dub

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

K-Bee skrev:Umiddelbart ja, men igen, de kan falde endnu mere. Det er der flere af verdens førende amerikanske investeringseksperter der forudser - men deres ord er naturligvis ikke lov, og de har taget fejl før. En virus er sværere at forudse resultatet af en en finanskrise er i mine øjne.
Det er bare et lille skvulp og for mig at se en helt naturlig korrektion på de vilde stigninger der pludselig satte ind fra efteråret sidste år. C25 er jo steget 25-30% på få måneder, og det er ikke naturligt, derfor kommer der en "forventet" korrektion, når noget som Corona-virus rammer de store økonomier.
MSCI world.jpg
MSCI world.jpg (148.89 KiB) Vist 3276 gange

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Seskho skrev:Det er bare et lille skvulp og for mig at se en helt naturlig korrektion på de vilde stigninger der pludselig satte ind fra efteråret sidste år. C25 er jo steget 25-30% på få måneder, og det er ikke naturligt, derfor kommer der en "forventet" korrektion, når noget som Corona-virus rammer de store økonomier.
Ja, C25 har været oppe på et kunstigt højt niveau og det er bl.a på grund af den boligboble ingen vil indrømme har hersket i de sidste par år) Boligmarkedet er ofte en god indikator for hvordan økonomien har det, og i Kbh er ejerboligpriserne løbet løbst. Jeg købte ejerlejl i 2012 og kan nu 8 år efter få næsten det dobbelte af de 2.1 mio jeg gav. En god investering kan man sige, men skal man ud og købe nyt, er alle de andre lejligheder jo steget ligeså meget - reelt har stigningerne reelt ingen betydning med mindre man flytter ud af byen eller bliver lejer. Der er ingen gevinst
Nok om det -
Hvad angår aktier så er spørgsmålet er om korrektionen bliver til en recession. Det afhænger helt og aldeles af Corona

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Frit fald på aktierne:

https://finans.dk/finans2/ECE11993403/p ... ctxref=ext

Så nu kommer afvejningen mellem hysteri, og reel indre værdi,..

Gode tider for opkøb længere fremme

----------------------------------

Olieprisen ligeledes ,... laveste niveau siden golfkrisen i 1991

https://finans.dk/okonomi/ECE11993294/o ... ctxref=ext

Godt når bilen skal fyldes op, tager ikke toget i disse smitte-tider

-----------------------------------

Trafikken går i stå, og sekundært kan nu f.eks. også kbh lufthavn nu imødese store tab, 33 pct under årstiden, intet lignende siden WW2

https://www.dr.dk/nyheder/penge/passage ... erdenskrig

https://finans.dk/erhverv/ECE11990614/s ... ctxref=ext

https://www.tv2lorry.dk/taarnby/taxabra ... t-lignende

Kan kun forestille mig at bus og tog-trafik også bløder
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Blodrød dag også for de danske aktier:

https://finans.dk/finans2/ECE11993585/d ... ctxref=ext
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Ja det er endnu en dag hvor børsen ser mere rødt end Charles Bronson :lol: (den syntes jeg selv var hylende morsom)

Ja, transporten bløder. Mærsk er i laveste kurs i flere år, og rederiet DFDS står til et anseeligt fald på 7.50 % her til morgen. Mærkeligt nokfik SAS oprejsning med en 6% stigning i fredags, men nu er den på vej nej igen. Jeg tror dog stadig på dem som en pludselig joker (har ikke købt p.t.)
Paniksalget er for alvor i gang, og det afspejles i dagens kurser.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Rejsebranchen bliver hårdt ramt globalt. Til gengæld er det gode nyheder for de lokale erhvervsdrivende, når folk bliver hjemme.

Nu har jeg selv penge ude og svømme og regner ikke med at sælge, men hvis man havde lidt på bankbogen så kan der være rigtig god gevinst (20-30%) at hente ved at købe op inde for den nærmeste fremtid.

Jeg tror ikke på at de måneder med lavere produktion bliver fulstændig slettet fra virksomhedernes årsværk, jeg tror de kommer til at hente meget af det tabte, når hjulene begynder at dreje igen og så følger optimismen.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Seskho skrev: Jeg tror ikke på at de måneder med lavere produktion bliver fulstændig slettet fra virksomhedernes årsværk, jeg tror de kommer til at hente meget af det tabte, når hjulene begynder at dreje igen og så følger optimismen.
Ok- men hvad baserer du din tro på? :-)

Basic erhvervsøkonomi siger noget andet, med mindre virksomhederne har en masse uudnyttet kapacitet til rådighed hvor de bare kan trykke på en knap og omkostningsfrit skalere op til 120%. Og på den anden side, at efterspørgslen stiger til 120% af det niveau den var i starten af året. Her er 120% bare et fiktivtivt tal, som dog er afhængig af ‘krisens’ længde.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lettere off-topic, knokler lige nu på min grund, for at blive færdig med parkerings-areal m.m. til den bestilte Campingvogn der skulle rulle af samlebåndet i uge 23 i sydtyskland, og derefter burde blive leveret i uge 24 eller 25. Lige akkurat tidsnok til de sidste forbereder af årets store tur

Jeg har intet hørt endu, men begynder at tænke det hele skrider og går i vasken. Der er ikke længere kun grænse-spørgsmålet i spil.

I industrien er man dybt afhængige at hindanden, og leverancer, samt under-leverandører, af både materialer, stumper, og fabriks-udstyr i selve produktions-linien.

Blot en enkelt ting mangler så stopper det, og lige nu er "føde-kæden" på vej mod at blive kraftigt forstyrret mange steder

Økonomisk, og praktisk, vil vi komme til at se virkninger som vi i øjeblikket ikke er begyndt at overveje

Brancher man tænkte "sikre" kan vise sig at være det modsatte

Måske man skal tænke i ting der "lever deres eget liv" uden at være for meget spændt op i et netværk
/Dub

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Mike-air skrev:
Seskho skrev: Jeg tror ikke på at de måneder med lavere produktion bliver fulstændig slettet fra virksomhedernes årsværk, jeg tror de kommer til at hente meget af det tabte, når hjulene begynder at dreje igen og så følger optimismen.
Ok- men hvad baserer du din tro på? :-)

Basic erhvervsøkonomi siger noget andet, med mindre virksomhederne har en masse uudnyttet kapacitet til rådighed hvor de bare kan trykke på en knap og omkostningsfrit skalere op til 120%. Og på den anden side, at efterspørgslen stiger til 120% af det niveau den var i starten af året. Her er 120% bare et fiktivtivt tal, som dog er afhængig af ‘krisens’ længde.
Ren og skær jubeloptimisme :lol:

Jeg forestiller mig at mange virksomheder normalt producerer og servicerer efter efterspørgslen, men at deres produktionsapparat ikke er maxet 100% ud. Ligesom når en bus med plads til 80 passagerer kører rundt med 50.

Efterspørgslen forsvinder jo ikke i de måneder her, den bliver bare hobet op, så når støvet lægger sig vil efterspørgslen være større end normalt og virksomhederne vil producere mere end de plejer, såfremt der er kapacitet til det.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Ja, det er i øjeblikket "uafhængige" brancher der klarer sig bedst: Selskaber der ikke er så og ikke opererer med global eksport. Dem er der bare ikke så mange af. C25 er i stund gået tilbage med over 7%. Mon ikke vi rammer de 10% inden dagen er omme.
Der er ingen tvivl om at vi stadig er langt fra bunden. Jeg har tabt en del penge efterhånden men kan dog "trøste" mig selv med at det ikke er pga af fejlinvesteringer.
Der skal en Corona-kur til for at redde verdensøkonomien som det ser ud nu. Oliemarkedet bløder også.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Seskho skrev:
Mike-air skrev:
Seskho skrev: Jeg tror ikke på at de måneder med lavere produktion bliver fulstændig slettet fra virksomhedernes årsværk, jeg tror de kommer til at hente meget af det tabte, når hjulene begynder at dreje igen og så følger optimismen.
Ok- men hvad baserer du din tro på? :-)

Basic erhvervsøkonomi siger noget andet, med mindre virksomhederne har en masse uudnyttet kapacitet til rådighed hvor de bare kan trykke på en knap og omkostningsfrit skalere op til 120%. Og på den anden side, at efterspørgslen stiger til 120% af det niveau den var i starten af året. Her er 120% bare et fiktivtivt tal, som dog er afhængig af ‘krisens’ længde.
Ren og skær jubeloptimisme :lol:

Jeg forestiller mig at mange virksomheder normalt producerer og servicerer efter efterspørgslen, men at deres produktionsapparat ikke er maxet 100% ud. Ligesom når en bus med plads til 80 passagerer kører rundt med 50.

Efterspørgslen forsvinder jo ikke i de måneder her, den bliver bare hobet op, så når støvet lægger sig vil efterspørgslen være større end normalt og virksomhederne vil producere mere end de plejer, såfremt der er kapacitet til det.
Jeg har intet imod optimisme overhovedet.

Men i den her tråd kan det betyde at andre mennesker handler på baggrund af din optimisme, eller at de bare får et fejlagtigt syn på hvordan erhvervsøkonomi fungerer. Hvis du "rådgiver" andre er det vigitigt at det gøres ud fra reel viden, og ikke mavefornemmelser :)

Mekanismen for efterspørgsel varierer fra marked til marked, og hvis vi eks. tager rejsemarkedet med Norwegian som eksempel, så kommer der ikke en "kompensation" for den efterspørgsel de mister nu, fordi efterspørgslen blandt andet er en funktion af hvor meget ferie folk kan tage. Vælger man aflyse sin tur til US, for at blive hjemme i påskeferien, får man ikke ekstra ferie til gode, for så at kunne tage to ture til US næste år.

I Norwegians tilfælde er der også kapacitetsomkostninger (når flyene bare står på jorden koster det penge), og de skal dækkes af det virksomheden har sparet op, det betyder så mindre eller ingen aktieudbytte, og i værste tilfælde nedskalering i form af fyringer, salg af aktiver, og i værste tilfælde konkursbegæring. De penge, som Norwegian i dette tilfælde mister i mens krisen står på, kommer ikke igen.

Hvis vi tager et andet eksempel; parken i kbh. At de bliver tvunget til at aflyse en masse koncerter og ikke kan sælge nogen billetter til fodboldkampe fordi de har en kapacitet på > 1000 personer, betyder ikke at der kommer flere fodboldkampe når krisen er ovre. Og anlægget skal stadig vedligeholdes, i tillæg til at lån skal betales tilbage.

De eneste eksempler hvor din tro kan lade sig gøre, vil være virksomheder som har utroligt lave kapacitets (husleje, faste lønninger, ...) og produktions- omkostninger (materialer, akkordløn, ...), hvor folk i TILLÆG øger (måske endda fordobler) deres forbrug efter krisen.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

OG så er det vigtigt at understrege at udbud/efterspørgsel på tværs af forskellige markeder slet ikke er så simpelt som jeg gør det til her. Der er endnu flere faktorer der spiller ind. Det er ikke umuligt at en faktor man har glemt at tage højde for, kansellerer eller reverserer forholdet, selv om det virker super intuitivt og let at gennemskue.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Jeg giver på ingen måde investeringsråd til nogen. Jeg nævner udelukkende hvad jeg selv tror, og hvordan jeg tror tingene kommer til at udforme sig :)

Men hvis man har fulgt investeringsmarkedet i nogle år så ved man også at aktiemarkedet ikke er et nøjagtigt spejlbillede af verdensituationen. Der er også masser af psykologi og mavefornemmelser, for ikke at nævne handelsrobotter, stop-loss triggers mm. Når først bjørnen er løs (bear market) så flygter folk i alle retninger og spreder pessimisme. Omvendt, lige så hurtigt det går nedad, lige så hurtigt kan det gå opad igen. Der er jo ikke noget underliggende i den globale økonomi, der tegner på krise eller recession - tværtimod. Så jeg tror vi ser de værste fald i denne måned, og når der begynder at komme lidt mere klarhed over omfanget af Corona-smitten, så vender folk tilbage til bordet og køber op i de selskaber, der har fået størst klø - f.eks. transport og rederi :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Seskho skrev:Omvendt, lige så hurtigt det går nedad, lige så hurtigt kan det gå opad igen.
Sandt, men hvis ikke man baserer sin beslutning på reel analyse og indsigt, så er vi vel bare ovre i spekulation/gambling.

Jeg finder selv ud :-P

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Mike-air skrev:
Seskho skrev:Omvendt, lige så hurtigt det går nedad, lige så hurtigt kan det gå opad igen.
Sandt, men hvis ikke man baserer sin beslutning på reel analyse og indsigt, så er vi vel bare ovre i spekulation/gambling.

Jeg finder selv ud :-P
Helt enig :)

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Aktiemarkedet er igen i grønt i dag - og det på en dag hvor regeringen og sundhedsstyrelsen ellers er ude og skærpe forholdsreglerne vedr. Corona. Egentlig en lidt spøjs udvikling. Oliepriserne er også steget igen.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg ville ikke investere langsigtet. Højst kalkulere med 5 år frem.

Jeg ser aktiemarkedet , eller den finansielle sektor som en maskine eller en supercomputer som har overtaget magten.
Hvor følelser er irrelevant . Hvor mange mennesker der dør af f.eks. corona har ingen betydning. Kun det som holder maskinen kørende er relevant. Men der findes ikke evighedsmaskiner. Maskinen holdes igang af vores biosfære og geologiske forekomster. og ud skider den affaldsprodukter.

70-80 % af vores økonomi ligger i aktiehandel og værdipapirer som f. eks. bolig. De sidste 20-30 % ligger i mikroøkonomi som offentlig sektor og firmaer. Man kan ikke skille det helt ad. Så det er skønsmæssig. Men iflg. finansministeriets egne tal er aktiehandel steget 1500 % siden 70erne eller 80erne.
Arbejdsstyrke og BNP er kun steget marginalt i forhold til aktiekapitalen.

Det vil betyde at levestandarden vil blive hårdt ramt, hvis maskinen, som jo, aldrig må køre langsommere, ikke får sit brændstof.

Maskinen har sine ypperstepræster af mainstreamøkonomer, som benægter at det, ikke, er en evighedsmaskine.

Jeg skriver ikke dette for at moralisere. Men for at forklare det råd jeg vil give.

Maskinen kan jo fint køre så længe vi stadig har 1/2 biosfære og det halve af vores geologiske forekomster.
Men der må opstå et tippingpoint for maskinen. Og jeg frygter at det vil komme før jeg havde anet det.

Og det vil få enorme konsekvenser for vores levestandard. Og hvad er der så tilbage ? Der er vores mikroøkonomi, hvor firmaer skal trække læsset. Vel og mærke firmaer som ikke har al deres kapital stående i værdipapirer, som kan rasle ned.

Mit råd vil være at man ikke investerer for enhver pris. Ser tiden an. Og når det er muligt investerer i , måske, mindre firmaer, som har et stærkt mikroøkonomisk fundament.

Mikroøkonomisk firmaer vil altid søge mod en form for ligevægt . Resourceknaphed vil få priser til at stige. Og efterspørgsel vil få priser til at stige eller falde. Og med roden i mikroøkonomien kan vi genstarte maskinen og tage herredømmet tilbage fra maskinen. Og vi kan fodre den med det vi finder hensigtsmæssigt.

Først og fremmest bør i have i baghovedet at der findes ikke evighedsmaskiner.

Jeg læste en del fagbøger som barn. Ellers har jeg ikke rørt ved den slags. Jeg havde ikke forestillet mig at jeg ville finde økonomi så spændende.

Jeg har læst Katarine Juselius´bog - Økonomien og virkeligheden. Og er i gang med- Nødvendighedens Økonomi af Herman Daly. Herman Daly var senior økonom for Verdensbanken i 6 år. Men sagde op da han ikke kunne trænge igennem med, bla. at finanssektoren ikke er en evighedsmaskine. Den opsummere biosfære og og geologiske stoffer og udsondrer affaldsprodukter og at vækst ikke kan være uendelig.

Lyt ikke kun til mainstreamøkonomer, men også og især til de såkaldte Økologiske Økonomer.
Selvom man forsker i at rense skorstene og fjerne co2. Eller man vil male alle huse hvide eller bygge enorme flamingoøer på havene for at reflektere det varme sollys. Så skal maskinen stadig fodres med biosvære og geologiske forekomster og den udsondrer stadig affaldsstoffer. Og det er stadig ikke en evighedsmaskine.

Daly skrev Nødvendighedens Økonomi under finanskrisen i 2008. Og man må da sige at han har fået ret.

jeg ønsker jer alt det bedste med jeres investeringer. Men vær forberedt på at maskinen skal genstartes og måske formateres og genstartes.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Man må sige at den aktuelle krise er et rigtigt godt tidspunkt at holde godt øje med aktiemarkedet, og måske bruge lidt ekstra på opkøb af selskaber der er faldet pga psykologiske faktorer, men som i virkeligheden er ganske solide. Risikoen signer at man ikke skal bruge huspengene på det, men hvis der er noget til overs som ellers bare er passiver, så kan det være nu man rykker.

Nyt svar