Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Re: Aktie-tråden

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har slet ikke forstand på aktiehandel til at jeg bør rådgive andre mennesker. Men hvis jeg alligevel skulle gøre det, så tror jeg det er fornuftigt at sprede sin investering bredt, så man minimerer risiko for store tab. Og så måske beholde nogle penge i banken også. Det er i hvert fald min egen tilgang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er muligvis en god idé med diversifikation for os idioter, men de store spekulanter som Warren Buffer og Mark Cuban gør det ikke.

Jeg har 100k jeg vil købe en enkelt aktie af lige nu, men aner ikke hvad. Kunne selvfølgelig også være ETF på en aktiesparekonto.

I det hele taget overvejer jeg at ændre min månedsopsparing hos Nordnet til aktiesparekonto, da lagerbeskatningen ser ud til at give mere pote i min tidshorisont (25-30 år).

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: man 14. mar 2022 10:00 Det er muligvis en god idé med diversifikation for os idioter, men de store spekulanter som Warren Buffer og Mark Cuban gør det ikke.

Jeg har 100k jeg vil købe en enkelt aktie af lige nu, men aner ikke hvad. Kunne selvfølgelig også være ETF på en aktiesparekonto.

I det hele taget overvejer jeg at ændre min månedsopsparing hos Nordnet til aktiesparekonto, da lagerbeskatningen ser ud til at give mere pote i min tidshorisont (25-30 år).
Jeg overvejede engang for mange år siden at købe Appleaktier for hele baduljen. Havde jeg gjort det, kunne jeg være gået på pension for 5-10 år siden.

...men det er forholdsvis afhængigt af at du vælger den rette aktie. Alt i alt er det et spørgsmål om hvor meget risiko du er villig til at tage.

Er nysgerrig på hvordan du mener lagerbeskatning kan være til din fordel med en lang horisont.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lagerskatten overtrumfes med en margin fordi beskatningen på 17 pct trods alt skal sættes i forhold til mindst 27 pct alternativt

Regnestykket kan findes på adskillige sider, og er lige så gammelt som havmågens skrig over
verdenshavene

Udgangspunktet for næsten alle er: fyld først din ASK op, dernæst alm depot og evt pension hvis man tror på at den slags ikke vil blive modregnet senere. (også kaldet tyveri).
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: man 14. mar 2022 10:37 Lagerskatten overtrumfes med en margin fordi beskatningen på 17 pct trods alt skal sættes i forhold til mindst 27 pct alternativt

Regnestykket kan findes på adskillige sider, og er lige så gammelt som havmågens skrig over
verdenshavene

Udgangspunktet for næsten alle er: fyld først din ASK op, dernæst alm depot og evt pension hvis man tror på at den slags ikke vil blive modregnet senere. (også kaldet tyveri).
Ok - og jeg går ud fra de regner mistet afkast af skatten med i regnestykket?

Jeg har bare kigget og synes at lagerskatten giver mening hvis man handler meget, så man slipper for hele tiden at skulle holde styr på transaktionerne og hvad der skal beskattes.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det skal forstås sådan at lagerskattens noget størrer indhug, versus evt ubeskattet exponential vækst på et alm depot der så beskattes til sidst, trods alt opvejes af de mindst 10 pct lavere skat, i sidste ende, med mindre man stiller er meget tænkt ejsempel op, derfor fyld først ASK op.

Såvidt jeg husker er fordelen nogle få tusinde kroner på 10-20 år, ift 100K på alm depot, (ved samme aktier), men nok til at det er værd at tage med

Til gengæld skal alle aktier/ETF være på skats posetiv-liste på ASK, samt også være godkent til ASK på portalen

Her har Saxo f.eks. nogle aktier der tilsynelade de ved en fejl ikke kan placeres på ASK, så som Ivanhoe Mining, (man kan anmode om det bliver rettet hvis man orker)
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det klamme er så at SKAT kan fjerne EFT'er fra positivlisten med bagudrettet effekt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: man 14. mar 2022 12:36 Det klamme er så at SKAT kan fjerne EFT'er fra positivlisten med bagudrettet effekt.
Irriterende, men delvis foudsigeligt når det sker

Vel ikke en grund til ikke at udnytte sin ASK

Nogen ting egner sig bedre end andet

Nogen vælger high-risk på ASK ,.. fordi du så potentielt får skattegevinsten af et større beløb, det er Jo kun indskudet der er begrænset

Andre vælger noget jævnt fordi det bare skal passe sig selv, altså f.eks. et bredt index som MSCI World, fordi det bare skal passe sig selv.

Begge dele giver mening

Jeg undgår helst noget der udbetaler udbytte da jeg ikke gider forholde mig til det, kun akkumolerende ETF
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror også jeg vil lave akkumulerende ETF'er på min ASK måske... S&P500 (men Vanguards er ikke på positivlisten) eller måske hellere iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF EUR (Acc) (SXRT)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: man 14. mar 2022 14:53 Jeg tror også jeg vil lave akkumulerende ETF'er på min ASK måske... S&P500 (men Vanguards er ikke på positivlisten) eller måske hellere iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF EUR (Acc) (SXRT)
:thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Nogle updates på aktiefronten fra jer andre?

Jeg købte fornylig Panasonic og Nordea men de har begge stået lidt i stampe. Jeg har flere steder læst at Panasonic kunne være lidt af en sleeper som flere investorer har haft et godt øje til, men indtil videre er der ikke rigtig sket det store. Generelt er jeg ca 100.000 nede i forhold til januar, men har stadig tjent pænt da jeg købte størstedelen af min portfolio lige da corona var dukket op. Generelt følger jeg ikke markedet så tæt som jeg har gjort tidligere, men checker ca. en gang om ugen.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: tirs 12. apr 2022 09:51 Nogle updates på aktiefronten fra jer andre?

Jeg købte fornylig Panasonic og Nordea men de har begge stået lidt i stampe. Jeg har flere steder læst at Panasonic kunne være lidt af en sleeper som flere investorer har haft et godt øje til, men indtil videre er der ikke rigtig sket det store. Generelt er jeg ca 100.000 nede i forhold til januar, men har stadig tjent pænt da jeg købte størstedelen af min portfolio lige da corona var dukket op. Generelt følger jeg ikke markedet så tæt som jeg har gjort tidligere, men checker ca. en gang om ugen.
Jeg er 8% nede i år, og 40% oppe siden jeg startede i julen 2020.
Jeg skal lige se hvad jeg har tilbage i kontanter efter noget husrenovering inden jeg har overblik over om der er frie midler klar til at investere yderligere.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Pastorius skrev: tirs 12. apr 2022 10:21 Jeg er 8% nede i år, og 40% oppe siden jeg startede i julen 2020.
Jeg skal lige se hvad jeg har tilbage i kontanter efter noget husrenovering inden jeg har overblik over om der er frie midler klar til at investere yderligere.
Det lyder som en ret typisk nedgang. Jeg ligger selv på ca 8-10 procents nedgang for 2022, men er stadig 100+ procent oppe siden jeg startede i marts 2020. Mærsks voldsomme drop den seneste måned på 17% har dog ikke just pyntet på min indtjening for 2022 selvom jeg stadig er 150% over med den aktie i forhold til hvad jeg gav for den. Generelt er aktiemarkederne ret røde for tiden pga af krigen i Ukraine og den pludselige corona opblussen i Kina. Det vil forsætte så længe der ikke findes løsninger. Jeg har ikke planer om køb eller salg for tiden, men afventer verdensituationen.
Jeg anvender min netbank til køb og salg og kan ikke lige finde de præcise tal for tilvækst og tab da netbanken ikke er specielt brugervenligt opbygget.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: ons 13. apr 2022 11:42
Pastorius skrev: tirs 12. apr 2022 10:21 Jeg er 8% nede i år, og 40% oppe siden jeg startede i julen 2020.
Jeg skal lige se hvad jeg har tilbage i kontanter efter noget husrenovering inden jeg har overblik over om der er frie midler klar til at investere yderligere.
Det lyder som en ret typisk nedgang. Jeg ligger selv på ca 8-10 procents nedgang for 2022, men er stadig 100+ procent oppe siden jeg startede i marts 2020. Mærsks voldsomme drop den seneste måned på 17% har dog ikke just pyntet på min indtjening for 2022 selvom jeg stadig er 150% over med den aktie i forhold til hvad jeg gav for den. Generelt er aktiemarkederne ret røde for tiden pga af krigen i Ukraine og den pludselige corona opblussen i Kina. Det vil forsætte så længe der ikke findes løsninger. Jeg har ikke planer om køb eller salg for tiden, men afventer verdensituationen.
Jeg anvender min netbank til køb og salg og kan ikke lige finde de præcise tal for tilvækst og tab da netbanken ikke er specielt brugervenligt opbygget.
Ja, det man måske glemmer at regne med er at inflationen samtidig stiger. Så nedgangene i år er endnu værre end de ser ud.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Pastorius skrev: ons 13. apr 2022 14:34
K-Bee skrev: ons 13. apr 2022 11:42
Pastorius skrev: tirs 12. apr 2022 10:21 Jeg er 8% nede i år, og 40% oppe siden jeg startede i julen 2020.
Jeg skal lige se hvad jeg har tilbage i kontanter efter noget husrenovering inden jeg har overblik over om der er frie midler klar til at investere yderligere.
Det lyder som en ret typisk nedgang. Jeg ligger selv på ca 8-10 procents nedgang for 2022, men er stadig 100+ procent oppe siden jeg startede i marts 2020. Mærsks voldsomme drop den seneste måned på 17% har dog ikke just pyntet på min indtjening for 2022 selvom jeg stadig er 150% over med den aktie i forhold til hvad jeg gav for den. Generelt er aktiemarkederne ret røde for tiden pga af krigen i Ukraine og den pludselige corona opblussen i Kina. Det vil forsætte så længe der ikke findes løsninger. Jeg har ikke planer om køb eller salg for tiden, men afventer verdensituationen.
Jeg anvender min netbank til køb og salg og kan ikke lige finde de præcise tal for tilvækst og tab da netbanken ikke er specielt brugervenligt opbygget.
Ja, det man måske glemmer at regne med er at inflationen samtidig stiger. Så nedgangene i år er endnu værre end de ser ud.
Helt sikkert. Og priser på dagligvarer følger slet ikke inflationen men er nærmere på 15-20 % det sidste halve år. det kan bestemt godt mærkes på inflationen. Jeg tænder ikke alle mine keyboards og synths på én gang mere :lol:
Spøg til side, vi er alle nødt til at ændre vanerne - både pga inflationen og i høj grad også miljøet.

Lige i øjeblikker balancerer C25 nogenlunde. Lidt op den ene dag og lidt ned den næste .

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Puha, der er massive fald på børserne de sidste mange dage. Ambu er nede med over 12% den seneste uge (75% det seneste år!. Jeg har stort tab hvis jeg sælger så jeg har is i maven med dem)

Elon Musk købte jo twitter for et svimlende beløb og det har sat spørgsmålet om ytringsfrihed på SoMe på dagsordenen. Nu er Tesla nede med 12% siden i går, og det gør lidt ondt når man har 30 aktier hos dem. Twitter faldt også med ca 4%. Måske retter det ind, men hvis ikke har Musk da virkelig forkøbt sig. Man får fornemmelsen af at den mand styrer verdensøkonomien mere end krig og Corona.

Snakken går også om netflix som har mistet 200.000 kunder pga varslede prisstigninger. Nu overvejer de at lægge reklamer ind i det hele. Det tvivler jeg nogen gider se på, og i så fald vil de tabe streamingkrigen. Jeg har selv opsagt netflix da jeg ikke gider se deres egenproduktioner som jeg gætter på efterhånden udgør 75% af hvad der samlet er tilgængeligt. Netflix er nede med 46% i løbet af den sidste måned.

Også store firmaer som Amazon, Nike, General Electric og Cloudflare lider i øjeblikket. Hele S&P 500 er faldet over 6% på en uge.
Lurer recessionen eller er det bare nervøse markeder?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

:lol:
Vedhæftede filer
FB_IMG_1652012678778.jpg
FB_IMG_1652012678778.jpg (36.03 KiB) Vist 1750 gange
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Twitter lyder spændende. Lige nu er aktien lidt nede. Pga. Elon Musk´ opkøb. Twitter løber måske ind i censur i EU i lyset af krigen i Ukraine. Men det vil ikke ske i USA og mange andre lande. Men de ville strengt taget kunne udelukke EU lande som pression. Og Elon Musk kan noget særligt.

Jeg ville nok vælge den Kinesiske EL-bil frem for Tesla. Selvom Tesla har været en ret god aktie.
Jeg tror den er løbet ind i en mur pga. de sjældne jordarter og mineraler der bruges i produktionen. Mineraler og jordarter Kina , for en stor del , har lagt beslag på.

Men måske skal man holde øje med om der opstår nye løsninger på bilområdet. Nye teknologier der kan mindske brug af sjældne mineraler og metaller. Det som Holger kalder diversifikation.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Kimex skrev: søn 8. maj 2022 17:14 Twitter lyder spændende. Lige nu er aktien lidt nede. Pga. Elon Musk´ opkøb. Twitter løber måske ind i censur i EU i lyset af krigen i Ukraine. Men det vil ikke ske i USA og mange andre lande. Men de ville strengt taget kunne udelukke EU lande som pression. Og Elon Musk kan noget særligt.

Jeg ville nok vælge den Kinesiske EL-bil frem for Tesla. Selvom Tesla har været en ret god aktie.
Jeg tror den er løbet ind i en mur pga. de sjældne jordarter og mineraler der bruges i produktionen. Mineraler og jordarter Kina , for en stor del , har lagt beslag på.

Men måske skal man holde øje med om der opstår nye løsninger på bilområdet. Nye teknologier der kan mindske brug af sjældne mineraler og metaller. Det som Holger kalder diversifikation.
Ja, så forleden at forsætter efterspørgslen på elbiler som forventet, så udvindes der lige nu ca. 10% af det Litium der er behov for til at imødekomme efterspørgslen. Jeg tror ikke på at el-biler er løsningen på ret lang sigt. Jeg holder stadig på brint, som på trods af udfordringer har den fordel at råstoffet er let tilgængeligt i rigelig mængder, og det kan produceres med overskudsenergi (og lagres) på de tidspunkter hvor der er ikke er peak i forbrug. Eneste lille detaljer er at det er lidt besværligt at håndtere sikkert, udover der skal opbygges en dyr infrastruktur - i lighed med ladestandere.
--
Robert

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Pastorius skrev: søn 8. maj 2022 19:04
Kimex skrev: søn 8. maj 2022 17:14 Twitter lyder spændende. Lige nu er aktien lidt nede. Pga. Elon Musk´ opkøb. Twitter løber måske ind i censur i EU i lyset af krigen i Ukraine. Men det vil ikke ske i USA og mange andre lande. Men de ville strengt taget kunne udelukke EU lande som pression. Og Elon Musk kan noget særligt.

Jeg ville nok vælge den Kinesiske EL-bil frem for Tesla. Selvom Tesla har været en ret god aktie.
Jeg tror den er løbet ind i en mur pga. de sjældne jordarter og mineraler der bruges i produktionen. Mineraler og jordarter Kina , for en stor del , har lagt beslag på.

Men måske skal man holde øje med om der opstår nye løsninger på bilområdet. Nye teknologier der kan mindske brug af sjældne mineraler og metaller. Det som Holger kalder diversifikation.
Ja, så forleden at forsætter efterspørgslen på elbiler som forventet, så udvindes der lige nu ca. 10% af det Litium der er behov for til at imødekomme efterspørgslen. Jeg tror ikke på at el-biler er løsningen på ret lang sigt. Jeg holder stadig på brint, som på trods af udfordringer har den fordel at råstoffet er let tilgængeligt i rigelig mængder, og det kan produceres med overskudsenergi (og lagres) på de tidspunkter hvor der er ikke er peak i forbrug. Eneste lille detaljer er at det er lidt besværligt at håndtere sikkert, udover der skal opbygges en dyr infrastruktur - i lighed med ladestandere.
Ja. Det har du ret i.

https://videnskab.dk/teknologi-innovati ... -minedrift

I begyndelsen af økonomien havde man korn som målestok for det monitære system, siden sølv og kobber, så guld , derefter doller. Det næste bliver nok sjældne råstoffer.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Er jeg den eneste her, som i disse lidt deprimerende investeringstider er begyndt at føle en lille fristelse snige sig på, der hvisker i mit øre, at jeg i stedet for aktier burde bruge lidt mere penge på noget fedt musikudstyr...? :-P

Hvis man køber det rigtige, så kan Musikudstyr vel også være en nogenlunde investering - også selvom man pakker det ud af emballagen og forsigtigt bruger det lidt... Tag f.eks. min Manley Reference Cardioid mikrofon, som jeg købte for et par år siden. Sådan en koster i dag ca. 30% mere, end da jeg købte min :)

Det kan være, vi skal se at få GAS-tråden vagt til live igen :) Det fede ved GAS-tråden er for øvrigt, at når først man har skrevet om noget derinde, så ender det tit med, at man rent faktisk køber det. Det kan være GAS-tråden i virkeligheden skulle have heddet "tråden for underbevidst omprogrammering af hjernen" :lol:

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg deltager ikke i GAS tråden - det tør jeg slet ikke :lol:

(og der har nu været fine stigninger de sidste par dage :-) )

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: man 30. maj 2022 16:23 Jeg deltager ikke i GAS tråden - det tør jeg slet ikke :lol:

(og der har nu været fine stigninger de sidste par dage :-) )
Mjae - jeg er stadigvæk 15% nede i år inden vi begynder at regne inflation ind i det, så det er vel naturligt nok at kigge andre veje.

Om det er musikinstrumenter er jeg ikke sikker på, men det afgørende er ligesom med aktierne, om man får dem solgt, når deres værdi er høj, og ikke bliver tvunget til at sælge dem på et tidspunkt, hvor prisen er lav.

Det bedste man kan gøre er nok at handle lidt på mavefornemmelser indenfor noget man ved lidt om, og så prøve at få købt ind til en god pris.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg har stadig tiltro til aktiemarkedet. Det er naturligvis op og ned - meget op efter corona og ned igen med Ukranie. Markedet afspejler verdenssituationen. Jeg er nede i år som alle andre men meget oppe i forhold til da jeg startede med at købe.

En fejl mange (og jeg selv) laver når man først starter med aktiekøb, er at sidde og glo på kurserne 50 gange om dagen. Det får man simpelthen dårlige nerver af, navnlig når ens portefølje er i millionklassen. Jeg tror på at en langsigtet investering generelt er positiv, så jeg lader bare slaget gå sin gang uden at tænke for meget over det.

Musikinstrumenter tror jeg ikke på som investering. Priserne er jo helt vanvittigt skruet op. Inden længe koster en Jupiter 8 jo som en villa i Hellerup :lol:

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Det er bestemt ikke sjovt at se formuen smuldre væk mellem hænderne. Er nede med 300.000 i år og for første gang i flere år er porteføljen under seks cifre. Flere af mine aktier er nærmest halverede siden januar 2022. Jeg ved godt man skal have is i maven, men nu er det kun gået én vej siden januar. Recessionen i Danmark er jo en realitet uanset hvad eksperterne siger. Man kan jo bare kigge på sine penge - det er logik for perlehøns!
Og den 7% inflation - hvor er den henne? Benzin er steget 100% og dagligvarer er vel oppe på 30% efterhånden. Energipriserne er helt stukket af og selv boligmarkedet stagnerer nu.
Jeg har ikke forstand på andre investeringstyper end aktier, men noget tyder på at jeg skal til at læse voldsomt op på hvilke alternativer der er. Det her kan ikke fortsætte.

Nyt svar