Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Re: Aktie-tråden

Indlæg af K-Bee »

De fleste har nok hørt om Microsofts opkøb af Activision. Activision distribuerer kæmpe brands som Call Of Duty, Warcraft og Crash Bandicoot, og disse vil nu udelukkende komme til Xbox og PC fremover. Det er en torn i øjet på Sony hvis aktie er faldet ret voldsomt, og sammen med PS5s manglende leverancemuligheder, kan det få stor betydning for Sonys position på konsolmarkedet.

Opkøbet af Activision er den dyreste deal i underholdningsindustriens historie.
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/mic ... t-for-salg
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/boe ... r-der-sket

Synd man ikke har Microsoft eller Activision aktier. Sjovt nok overvejede jeg selv activision for et par år siden men landede i stedet på Take Two Interactive, hvilket har været end blandet affære da de under Corona slet ikke performede så godt som forventet under en hjemsendelse.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Snakkede sidste uge med en (tidligere) professor i økonomi omkring privat investering etc., og han mente det var fint nok jeg havde trukket mine penge ud af markedet, fordi der utvivlsomt snart ville komme en korrektion. Derefter mente han at jeg sagtens kunne kaste mine penge ind igen.

Måske det er den korrektion vi er ved at se nu?
https://www.nrk.no/nyheter/kraftig-fall ... 1.15825624
Hovedindeksen på Oslo Børs falt kraftig mandag med 3,45 prosent ned til 1142,00 poeng, melder NTB. Mandagens fall skjer etter at også forrige uke var en konstant nedtur både på Oslo Børs og i USA.
Stockholm-børsen falt med over 5 prosent mandag.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

FB_IMG_1643057383557.jpg
FB_IMG_1643057383557.jpg (38.9 KiB) Vist 1991 gange
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: man 24. jan 2022 21:51 FB_IMG_1643057383557.jpg
Ha ja - og det er ikke en blid omgang.
--
Robert

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: man 24. jan 2022 21:51 FB_IMG_1643057383557.jpg

:lol:

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

DUBTEMPLE skrev: man 24. jan 2022 21:51 FB_IMG_1643057383557.jpg
Det er fremragende! :lol: :lol:

og sandt! :( - aktiemarkedet bløder voldsomt og den seneste uge var været voldsomt. Jeg har mistet næsten 200.000 på en uge. Om det er en korrektion i forhold til rentestigninger og inflation ved jeg ikke men det er sandsynligt. C25 er d.d. i grønt og i USA ligeså - markedet er stadig temmelig uroligt

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Købte for første gang i lang tid op i Xact C25 ved kurs 168.5 i går ,.. men kun begrænset ,.. for jeg betragter den stadig som overkøbt
Vedhæftede filer
Screenshot_20220125-103502.png
Screenshot_20220125-103502.png (134.08 KiB) Vist 1969 gange
Screenshot_20220124-150427.png
Screenshot_20220124-150427.png (127.5 KiB) Vist 1969 gange
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg sidder og venter, men jeg køber ikke ikke ind i markedet før jeg har set det ligge stabilt eller lidt opadgående i en uges tid. Hellere gå slip af lidt procenter i bunden, end at prøve at købe sig ind.

Jeg vil også meget gerne se en de-eskallering i Ukraine.

Regnskabsmeddelelser er på vej, og jeg vil tro de ser positive ud, så de kan nok rette markedet en smule op, men jeg tænker det er midlertidigt hvis ikke renteniveauet falder til ro, corona går væk og der kommer ro på i Ukraine.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Det vælter ud med fine regnskaber, men i USA bebuder de afvikling af QE-programmet og varsler rentestigninger og en inflation på 2% som mål.
Det bliver spændende at se de næste dages handler.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Oslo børs genvandt også noget af det tabte for igår eller dagen før 👍

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tors 27. jan 2022 08:41 Oslo børs genvandt også noget af det tabte for igår eller dagen før 👍
Mødet i USA hvor Powell fortalte om planerne var efter børserne lukkede i europa. Jeg vil tro vi starter rødt.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Nå - efter et par gode dage, så fik vi lige et hak over tuden igen.

Måske skal man ikke have ondt af ham, men det er alligevel en slat at sætte til på en dag:
https://www.reuters.com/technology/zuck ... 022-02-03/
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Efterhånden er håbet om at Rusland ikke invaderer Ukraine vel nærmest kun teoretisk. At en invasion vil sende markedet i bund er nok ikke utænkeligt.
Holder I på aktierne? Køber I op? eller går i kontant`? (Det har jeg lige lært at det åbenbart hedder når man sælger aktier :lol: )
Jeg er i overvejelsesfasen og lander måske nok på at supplere lidt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

K-Bee skrev: fre 18. feb 2022 13:44 Efterhånden er håbet om at Rusland ikke invaderer Ukraine vel nærmest kun teoretisk. At en invasion vil sende markedet i bund er nok ikke utænkeligt.
Holder I på aktierne? Køber I op? eller går i kontant`? (Det har jeg lige lært at det åbenbart hedder når man sælger aktier :lol: )
Jeg er i overvejelsesfasen og lander måske nok på at supplere lidt.
Har lige solgt Genmab, med tab,.. Paladin med dødt løb,.. og UUUU med en lille gevinst

Kikker på resten efter weekenden ,.. (Nordea og nogle index)

Jeg er træt af markedet generelt ,.. og gider antageligt kun gå ind igen ved et regulært kollaps
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Hvad var årsagen til at du solgte Genmab med tab?
Jeg har selv 30 stk men de blev købt til omkring 1300 stk så de ryger ingen steder lige nu.
Hvis der kommer et kollaps går jeg helt amok i indkøb. Hvis verden alligevel er af lave er det hele jo ligegyldigt :lol: :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

K-Bee skrev: man 21. feb 2022 09:36 Hvad var årsagen til at du solgte Genmab med tab?
Jeg har selv 30 stk men de blev købt til omkring 1300 stk så de ryger ingen steder lige nu.
Hvis der kommer et kollaps går jeg helt amok i indkøb. Hvis verden alligevel er af lave er det hele jo ligegyldigt :lol: :lol:
Haha :-D

Hvis du i så fald skulle gøre det, ville du da se på nogle fundamentale indikatorer, eller hvordan ville du estimere om vi har ramt bunden?

Spørger fordi jeg selv fejl-bedømte Norwegian da de gik i kloaken, og da jeg troede den ikke kunne synke mere… tog jeg fejl 🤣

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

K-Bee skrev: man 21. feb 2022 09:36 Hvad var årsagen til at du solgte Genmab med tab?
Jeg har selv 30 stk men de blev købt til omkring 1300 stk så de ryger ingen steder lige nu.
Hvis der kommer et kollaps går jeg helt amok i indkøb. Hvis verden alligevel er af lave er det hele jo ligegyldigt :lol: :lol:
Jeg var ude, men købte så atter op på dip 3000>2150 ved seneste 30+ pct fald ,.. endte med 22 stk samlet kurs på 2470

Den er faldet 30+ pct fra ATH på trods at det oven i købet meget hysteriske og overkøbte C25 "kun" er faldet 15+

Jeg mistede troen på at fordums voldsomme stigninger vil vende tilbage, og var blevet alt for eksponeret i Genmap

Der var ikke længere mulighed for f.eks. at swing-trade uran ,.. fordi alle midlerne sad fast i Genmab

Jeg solgte alle 22 ved 2180 med et tab på ca 6000 kr ,.. købte dog 2 igen ved 2100 lige før weekenden

Køber kun flere Genmab hvis den går væsentligt under 2000 f.eks 1800 ,.. og højest et par mere så jeg har for 10.000 kr


Går generelt lidt ud af aktier ,..

Tror det er så skidt fat at det kun giver mening at gå ind ved en form for yderligere voldsomt kollaps

Min tidshorisont for investeringerne er nu også nede på kun 3-8 år

Den lille mængde penge jeg leger med gør at der bruges uforholdsmæssigt meget tid
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Ja, midlerne skal naturligvis hænge sammen med målet og med beskedne beløb kommer der i sagens natur og så kun beskedne gevinster - eller tab.
Hvis du havde meget investeret i Genmab som ligefrem forhindrede dig i at foretage dig ret meget, giver det mening at sælge ud, også selvom det medfører et tab. Bredden af investeringer er væsentlig, og nogen gange må man tabe lidt for at vinde senere, so to speak.

Jeg har selv 30 Genmab aktier, og har lidt lovet mig selv at sælge dem hvis de kommer over 2500 kr stk. I så fald er det næsten dobbelt pris af hvad jeg gav, og et sådant salg kan jeg godt forsvare. Jeg havde i sin tid en lignende plan med Mærsk - de skulle sælges når de nåede det dobbelte af hvad jeg gav (ca 7000 stk). Det løfte er jeg glad for jeg ikke holdt. Nu står de i ca 23.000kr stk

Jeg ved stadig ikke noget om hverken guld, uran eller kryptovaluta. Har lidt svært med at forholde mig til det som varer/begreber. Det ligger lidt for langt væk fra min dagligdag til at jeg "forstår" det. Jeg ved ikke om min forklaring giver mening.

Af uransagelige årsager betaler jeg stadigvæk efterlønsbidrag. Det skal jeg se at få udbetalt skattefrit mens man stadig kan. De små 100.000 jeg har til gode der kan jeg utvivlsomt få mere ud af via investeringer.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mike-air skrev: Hvis du i så fald skulle gøre det, ville du da se på nogle fundamentale indikatorer, eller hvordan ville du estimere om vi har ramt bunden?
Russiske soldater uden for mit vindue :lol:

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Aktiemarkedet er en underlig størrelse. Uvished er værre end krig. Energiaktierne kommer til at stige mere tror jeg, men det er svært at forudsige hvad der ellers kunne ske. Det afhænger meget af hvordan konflikten eskallerer.
--
Robert

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg er ikke så pisse interesseret i aktier, har lidt angst for det fordi alt jeg kaster mig ud i afføder 30% ærgelser

Lyttede lidt til 'Følg Pengene' hvor alle i panelet rådede til at man IKKE skulle have sine penge i banken men lade dem arbejde i aktier

Men.... hvad nu hvis man har 200.000 i banken nu, skal de så blive der, eller hvad tænker I man skal gøre af dem. Har de best ved at være investeret eller best ved at blive i banken.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten Bjørn skrev: tors 24. feb 2022 23:17 Jeg er ikke så pisse interesseret i aktier, har lidt angst for det fordi alt jeg kaster mig ud i afføder 30% ærgelser

Lyttede lidt til 'Følg Pengene' hvor alle i panelet rådede til at man IKKE skulle have sine penge i banken men lade dem arbejde i aktier

Men.... hvad nu hvis man har 200.000 i banken nu, skal de så blive der, eller hvad tænker I man skal gøre af dem. Har de best ved at være investeret eller best ved at blive i banken.
Du kan jo opgøre det i risiko:

Alternativ A: Blive på kontoen
Spænd i afkast: [-5%, 1%]

Alternativ B: Aktiemarked
Spænd i afkast: [-100%, ?]

Jeg har indsat øvre og nedre grænse for hvad jeg tror er muligt; men brug dine egne estimater, eller tag gennemsnittet af hvad folk i denne tråd tror (studier viser at det kan være en glimrende estimator).

Du kommer ikke til at tabe alle dine penge ved at have dem i banken. Men de vokser nok heller ikke.

På altiemarkedet godtager du tilgengæld en langt højere risiko: det er muligt du mister så godt som alle dine penge hvis du timer købet og vælger helt forkerte aktier.

I en tid som denne er det nok vigtigere end nogensinde før at diversificere sine investeringer: dvs. at købe flere forskellige altier som er delvist uafhængige (eks. Bilbranche og medicinal).

Jeg ville ikke råde dig til at investere dem, givet din baggrundsviden på området. Køb en lille båd, en motorcykel eller sådan noget, og få noget glæde af dem i stedet 🤷‍♂️

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Morten Bjørn skrev: tors 24. feb 2022 23:17 Jeg er ikke så pisse interesseret i aktier, har lidt angst for det fordi alt jeg kaster mig ud i afføder 30% ærgelser

Lyttede lidt til 'Følg Pengene' hvor alle i panelet rådede til at man IKKE skulle have sine penge i banken men lade dem arbejde i aktier

Men.... hvad nu hvis man har 200.000 i banken nu, skal de så blive der, eller hvad tænker I man skal gøre af dem. Har de best ved at være investeret eller best ved at blive i banken.
Hvornår skal du bruge dem?

De fleste banker har nogle investeringspuljer man kan købe sig ind i. Det betaler man lidt for, men så har man professionelle til at investere for sig. De er ofte baseret på risikoprofil og tidshorisont. Det er nok den sikreste måde at investere på.
--
Robert

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Tak for jeres bud

Der er mange overvejelser, en båd eller motorcykel bliver det ikke lige til, måske andel i en fritidsgrund eller andet som ikke er investering

jeg kan jo osse tage på nogle investeringskurser af en art, hvis det findes

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten Bjørn skrev: fre 25. feb 2022 18:25 Tak for jeres bud

Der er mange overvejelser, en båd eller motorcykel bliver det ikke lige til, måske andel i en fritidsgrund eller andet som ikke er investering

jeg kan jo osse tage på nogle investeringskurser af en art, hvis det findes
Det gør der, der er et hav af dem.. Gode som dårlige. Gratis og betalte. Men jeg vil kun anbefale du gør det, hvis interessen er der, ellers er det nok smartere at gøre som Pastorius siger.

Selv handler jeg kun index. Jeg har dummet mig nok til at jeg endelig har fattet vigtigtigheden af det de lærte os på handelshøjskolen: Diversificeret portefølje.

Nyt svar