Corona virusset (Wuhan)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Re: Corona virusset (Wuhan)

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: tirs 14. dec 2021 23:23
DUBTEMPLE skrev: tirs 14. dec 2021 22:17
Pastorius skrev: tirs 14. dec 2021 21:42 Hun har det fint
Super !!!

Næsten det samme med min, samt svigersøn, kun lidt hoste og hovedpine, har varet et par dage, ved ikke hvad type


Men lidt længere ude i familien er der en far og en lille dreng på 1 år der netop har været ramt af den gamle type

Drengen har svævet mellem liv og død først i Hillerød ,.. men dernæst fik de ham stabiliseret i respirator på Rigshospitalet

Han skulle være uden for livsfare nu
Trist at høre :(
Voldsomt ,.. især for hans mor der troede de havde mistet ham på et tidspunkt

Men vi er nu allemest bare glade fordi han overlevede ,.. og håber han får et godt liv uden senfølger

Der er vist sjældent helt små børn rammes så hårdt
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Et par uger gammelt, men man ser tendensen at både Sverige, samt Italien og Spanien, der alle havde en hård start, klare det bedre end gennemsnittet nu


Screenshot_20211214-160104.png
Screenshot_20211214-160104.png (205.85 KiB) Vist 382 gange
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: ons 15. dec 2021 09:03 Et par uger gammelt, men man ser tendensen at både Sverige, samt Italien og Spanien, der alle havde en hård start, klare det bedre end gennemsnittet nu

Screenshot_20211214-160104.png
Ja, men øjebliksbilleder hjælper os jo ikke meget på at blive klogere. Vi ved ikke om det er fordi de er lidt bagud (ift Omikron fx) eller om de har en permanent forbedring i situationen. Jeg synes det er fint at SE har en anderledes approach til situationen, så har vi noget til at gøre os klogere efterfølgende. I sydeuropa er den mest sandsynlige forklaring at de ikke helt har sluppet restriktioner (mundbind etc.)

Sverige er bedst af de tre lande med knap 1500 dødsfald pr million. Det er stadig 3 gange så mange som DK, og jeg håber stadig ikke vi indhenter dem, selvom det ikke er det eneste parameter man kan måle på.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

..en anden ting. I Ungarn har de ikke vaccineret ret mange, og mange af dem har fået Sputnik, men sygdommen har hærget i samfundet og mange er døde. Talte lige med en kollega, og pr. er deres dødsrate på 200/dag med en befolkning lidt større end Sveriges.

Så mon ikke en forholdsvis høj vaccinationsrate i SE og har en betydning ift. den lave vacccinationsrate i HU?
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hm... men der er nok mere end et par ugers forskel.

Dødsraterne ser meget bedre ud i SE end her. 0,5/mill mod ca 11/mill i DK den sidste uge. Ungarn er helt i top (eller bund).
https://www.worldometers.info/coronavir ... ly-trends/

Så jeg vil give dig ret i at SE i hvert fald har langt bedre fat i den hidtidige Corona pt. Jeg ved ikke hvor langt Omikron har spredt sig der.
--
Robert

Default avatar
Caspar9500
Medlem
Indlæg: 481

Indlæg af Caspar9500 »

En del af forklaringen på den høje dødsrate i Sverige, var den katastrofale håndtering på plejehjem i begyndelse af pandemien.

Der har været nedsat en kommission som bl.a. påpegede at man ikke havde ordentlig procedure til at mindske risiko og smittespredning. Tror der var mellem 5-8000 personer som døde på plejehjem, så det er en ganske stor del af det samlede dødstal, og virkelig forfærdeligt.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at den egentlige årsag til al den coronapandemi, nye varianter etc. - alt sammen skyldes at folk ikke tager sygdommen seriøst.

Hvad hvis det havde været Ebola? Så havde det nok set anderledes ud. For den er tilpas sygdomsfremkaldende nok til at ALLE smittede udvikler ALVORLIGE symptomer, og at folk ikke vil røre ved dem med om det så var med en ildtang.

Problemet er egentlig ikke coronavirussen. Det er mennesker. Det er menneskers ligegyldighed, som denne krise udstiller. Det er menneskehedens ondskabsfulde holdning til de svageste, der udstilles med denne pandemi. At folk vitterligt synes at de svage bare må tage virussen og lægge sig til at dø, eller kommer over den og "komme videre".

Sådan er desværre mange der tænker. Det er jo også derfor folk tager ud på rejser velvidende at de slæber nye varianter med hjem, trods anbefalinger fra myndighederne om det modsatte.

Jeg husker tydeligt historierne fra Østrig hvor ungdommen delte drikkeglas med hinanden, og med vilje forsøgte at smitte hinanden, simpelthen for at kunne sprede virussen så meget som muligt med henblik på at obstruere myndighedernes arbejde.

Hvis det ikke er ondskab, så ved jeg ikke hvad ondskab så er...!

Folk holder ikke deres isolationskrav. Folk holder ikke afstand. Det er fordi folk er onde.
Senest rettet af mediumaevum ons 15. dec 2021 11:26, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: ons 15. dec 2021 09:03 Et par uger gammelt, men man ser tendensen at både Sverige, samt Italien og Spanien, der alle havde en hård start, klare det bedre end gennemsnittet nu
Eller også er test-raten ikke den samme :-P Det er jo også muligt at de lande som kører mere stram kontrol med pandemien også tester mere, og derfor har flere registrerede smittede. Eller noget andet. Vi har brug for lidt mere info (kontrol variable) for at kunne sige om der er en forskel :)
Pastorius skrev: ons 15. dec 2021 10:40 ..en anden ting. I Ungarn har de ikke vaccineret ret mange, og mange af dem har fået Sputnik, men sygdommen har hærget i samfundet og mange er døde. Talte lige med en kollega, og pr. er deres dødsrate på 200/dag med en befolkning lidt større end Sveriges.

Så mon ikke en forholdsvis høj vaccinationsrate i SE og har en betydning ift. den lave vacccinationsrate i HU?
Måske. Men den her kræver også noget mere data og baggrundsviden (om hvad der er foregået i landet) for at komme nærmere en konklusion :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev: ons 15. dec 2021 11:22 Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at den egentlige årsag til al den coronapandemi, nye varianter etc. - alt sammen skyldes at folk ikke tager sygdommen seriøst.

Hvad hvis det havde været Ebola? Så havde det nok set anderledes ud. For den er tilpas sygdomsfremkaldende nok til at ALLE smittede udvikler ALVORLIGE symptomer, og at folk ikke vil røre ved dem med om det så var med en ildtang.

Problemet er egentlig ikke coronavirussen. Det er mennesker. Det er menneskers ligegyldighed, som denne krise udstiller. Det er menneskehedens ondskabsfulde holdning til de svageste, der udstilles med denne pandemi. At folk vitterligt synes at de svage bare må tage virussen og lægge sig til at dø, eller kommer over den og "komme videre".

Sådan er desværre mange der tænker. Det er jo også derfor folk tager ud på rejser velvidende at de slæber nye varianter med hjem, trods anbefalinger fra myndighederne om det modsatte.

Jeg husker tydeligt historierne fra Østrig hvor ungdommen delte drikkeglas med hinanden, og med vilje forsøgte at smitte hinanden, simpelthen for at kunne sprede virussen så meget som muligt med henblik på at obstruere myndighedernes arbejde.

Hvis det ikke er ondskab, så ved jeg ikke hvad ondskab så er...!

Folk holder ikke deres isolationskrav. Folk holder ikke afstand. Det er fordi folk er onde.
Inden du går helt i selvsving, så husk der er mennesker på hele kloden.. Og nogle af dem bor i fattige eller krigs-hærgede lande som ikke har haft mulighed eller råd til at vaccinere hele deres befolkning i løbet af 2021.

Når corona kan sprede og mutere sig stortset frit i de samfund, så hjælper det ikke meget at du sidder i DK og brokker dig over en gruppe unge i Østrig.. Eller DK for den sags skyld.

Jeg tror vi må se i øjnene at den her sygdom er noget vi skal have bugt med globalt, og så hjælper det ikke så meget at vi sidder her i den vestlige verden og peger fingre af hinanden. Problemet er større end som så.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

mediumaevum skrev: ons 15. dec 2021 11:22 Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at den egentlige årsag til al den coronapandemi, nye varianter etc. - alt sammen skyldes at folk ikke tager sygdommen seriøst.
Der er masser af folk der tager sygdommen seriøst - det ser ikke ud til at hjælpe stort. Virus, sygdom og død er et livsgrundlag. Uden virus intet liv. Man kan ikke kun fjerne dem man ikke bryder sig om (der kommer bare nye).

Der er ikke nogens skyld og det har intet med ondskab at gøre - måske uvidenhed, men masser af kloge mennesker er uenige om hvad der er det rigtige (og hvad målet egentlig er).
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: ons 15. dec 2021 11:41 Inden du går helt i selvsving, så husk der er mennesker på hele kloden.. Og nogle af dem bor i fattige eller krigs-hærgede lande som ikke har haft mulighed eller råd til at vaccinere hele deres befolkning i løbet af 2021.

Når corona kan sprede og mutere sig stortset frit i de samfund, så hjælper det ikke meget at du sidder i DK og brokker dig over en gruppe unge i Østrig.. Eller DK for den sags skyld.

Jeg tror vi må se i øjnene at den her sygdom er noget vi skal have bugt med globalt, og så hjælper det ikke så meget at vi sidder her i den vestlige verden og peger fingre af hinanden. Problemet er større end som så.
Men man kunne i det mindste overholde myndighedernes anbefalinger om at lade være med at rejse ud i verden.
Det er dét der er problemet. Folk rejser, selvom de får at vide at de skal lade være.

Desuden er isolation ikke et krav. Der er intet i loven, der giver politiet mulighed for at sætte en person i tvangsisolation hvis vedkommende bryder den.

Jeg vil foreslå at man starter med et decideret udrejseforbud fra Danmark.
Luk grænserne for alle, der ikke arbejder i Tyskland eller Sverige. Kun dem med et gyldigt formål for rejse må komme over grænserne.

Alle os andre skal have pligt til at blive her i landet. Det vil stoppe smitten og indførelsen af nye varianter.

Det er fuldstændigt horribelt at folk rejser på ferie sydpå og slæber nye varianter med hjem.
Det skal stoppes.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pastorius skrev: ons 15. dec 2021 11:59
mediumaevum skrev: ons 15. dec 2021 11:22 Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at den egentlige årsag til al den coronapandemi, nye varianter etc. - alt sammen skyldes at folk ikke tager sygdommen seriøst.
Der er masser af folk der tager sygdommen seriøst - det ser ikke ud til at hjælpe stort. Virus, sygdom og død er et livsgrundlag. Uden virus intet liv. Man kan ikke kun fjerne dem man ikke bryder sig om (der kommer bare nye).

Der er ikke nogens skyld og det har intet med ondskab at gøre - måske uvidenhed, men masser af kloge mennesker er uenige om hvad der er det rigtige (og hvad målet egentlig er).
:thumbup:

(desværre tror jeg du taler til en dør lige hvad dette topic angår)
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev: ons 15. dec 2021 12:02
Mike-air skrev: ons 15. dec 2021 11:41 Inden du går helt i selvsving, så husk der er mennesker på hele kloden.. Og nogle af dem bor i fattige eller krigs-hærgede lande som ikke har haft mulighed eller råd til at vaccinere hele deres befolkning i løbet af 2021.

Når corona kan sprede og mutere sig stortset frit i de samfund, så hjælper det ikke meget at du sidder i DK og brokker dig over en gruppe unge i Østrig.. Eller DK for den sags skyld.

Jeg tror vi må se i øjnene at den her sygdom er noget vi skal have bugt med globalt, og så hjælper det ikke så meget at vi sidder her i den vestlige verden og peger fingre af hinanden. Problemet er større end som så.
Men man kunne i det mindste overholde myndighedernes anbefalinger om at lade være med at rejse ud i verden.
Det er dét der er problemet. Folk rejser, selvom de får at vide at de skal lade være.

Desuden er isolation ikke et krav. Der er intet i loven, der giver politiet mulighed for at sætte en person i tvangsisolation hvis vedkommende bryder den.

Jeg vil foreslå at man starter med et decideret udrejseforbud fra Danmark.
Luk grænserne for alle, der ikke arbejder i Tyskland eller Sverige. Kun dem med et gyldigt formål for rejse må komme over grænserne.

Alle os andre skal have pligt til at blive her i landet. Det vil stoppe smitten og indførelsen af nye varianter.

Det er fuldstændigt horribelt at folk rejser på ferie sydpå og slæber nye varianter med hjem.
Det skal stoppes.
Grænserne VAR lukket i en periode. Stoppede det spredning og mutation ude i verden? Nej. Kom en mere smitsom variant til DK alligevel? Ja.

Billede

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: ons 15. dec 2021 12:36 Grænserne VAR lukket i en periode. Stoppede det spredning og mutation ude i verden? Nej. Kom en mere smitsom variant til DK alligevel? Ja.
Vel fordi folk ikke overholdte restriktionerne?

Det skal jo håndhæves. Og hvis man endelig rejser ind i Danmark, bør man isoleres, ikke i eget hjem men på en bevogtet facilitet til formålet.

Problemet er, at coronarestriktionerne er meget laissez-faire agtige. Det er endda i yderste konsekvens op til folk selv om de vil bære mundbind i butikkerne, det er faktisk kun butiksansatte/indhehaveren der kan bede kunderne om at have mundbind. Der er bøder for ikke at gøre det, men det håndhæves næppe.

Samfundet har brug for mere konsekvenspædagogik, og mindre laissez-faire.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev: ons 15. dec 2021 12:59
Mike-air skrev: ons 15. dec 2021 12:36 Grænserne VAR lukket i en periode. Stoppede det spredning og mutation ude i verden? Nej. Kom en mere smitsom variant til DK alligevel? Ja.
Vel fordi folk ikke overholdte restriktionerne?

Det skal jo håndhæves. Og hvis man endelig rejser ind i Danmark, bør man isoleres, ikke i eget hjem men på en bevogtet facilitet til formålet.

Problemet er, at coronarestriktionerne er meget laissez-faire agtige. Det er endda i yderste konsekvens op til folk selv om de vil bære mundbind i butikkerne, det er faktisk kun butiksansatte/indhehaveren der kan bede kunderne om at have mundbind. Der er bøder for ikke at gøre det, men det håndhæves næppe.

Samfundet har brug for mere konsekvenspædagogik, og mindre laissez-faire.
Ok. Du tager pis på mig.

Jeg raiser med:
corona.jpg

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: ons 15. dec 2021 13:32 Ok. Du tager pis på mig. Jeg har fattet det nu :)
Jeg tager ikke pis på nogen.
Og jeg synes det er lige i overkanten at sidestille mig med totalitære styreformer.

Lad os bare blive enige om at være uenige, og lukke den her.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: ons 15. dec 2021 11:22 Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at den egentlige årsag til al den coronapandemi, nye varianter etc. - alt sammen skyldes at folk ikke tager sygdommen seriøst.

Hvad hvis det havde været Ebola? Så havde det nok set anderledes ud. For den er tilpas sygdomsfremkaldende nok til at ALLE smittede udvikler ALVORLIGE symptomer, og at folk ikke vil røre ved dem med om det så var med en ildtang.

Problemet er egentlig ikke coronavirussen. Det er mennesker. Det er menneskers ligegyldighed, som denne krise udstiller. Det er menneskehedens ondskabsfulde holdning til de svageste, der udstilles med denne pandemi. At folk vitterligt synes at de svage bare må tage virussen og lægge sig til at dø, eller kommer over den og "komme videre".

Sådan er desværre mange der tænker. Det er jo også derfor folk tager ud på rejser velvidende at de slæber nye varianter med hjem, trods anbefalinger fra myndighederne om det modsatte.

Jeg husker tydeligt historierne fra Østrig hvor ungdommen delte drikkeglas med hinanden, og med vilje forsøgte at smitte hinanden, simpelthen for at kunne sprede virussen så meget som muligt med henblik på at obstruere myndighedernes arbejde.

Hvis det ikke er ondskab, så ved jeg ikke hvad ondskab så er...!

Folk holder ikke deres isolationskrav. Folk holder ikke afstand. Det er fordi folk er onde.
Der er ikke nogen her i DK som er bevidst eller ubevidst onde. Ondskab finder du hos Islamisk Stat o.l.
Nogle kan være skødesløse eller glemsomme, og det er noget ganske andet.
Den gang man drak på runde af samme glas i Østrig vidste man intet om alvoren i pandemien.
Jeg tror heller ikke at der er nogle der går og tænker at svage eller gamle bare må ofres, det kan man jo se på antallet af vaccinerede.
Ja, der er nogle få som ikke vil følge strømmen, men derfra og til at gøre det til et mainstream problem, der er langt.
Jeg tror at din angst løber af med dig her under pandemien, og det kan jeg godt følge. Jeg skal først ha´ mit 3. stik i morgen, og har holdt mig rimeligt isoleret, og vil osse gøre det indtil 14 dage efter. Men her stopper min bekymring osse. Jeg føler jeg har fuld kontrol.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Uhyggeligt at lodde dybden af hvad fear-mongers kan plante af angst i svage sind.

Lige i starten af den såkaldte "epedemi" husker jeg en avis-artikkel om en en frygtsom isoleret fyr der levede kun i sin lejlighed, grundet en indadvendt diagnose, og så voldsomt forstærket af corona-skræk

En dag fandt familien ham død, han ku ikke klare presset mere

Gad vide hvor mange dødsfald vi har haft af den slags, og hvor mange der bliver, over de næste 10-20 år ?

Vi kunne tælle sekundær depression og tab af livskvalitet grundet corona-restriktionerne med som grundlag, ud over bare psykiske diagnoser

Det ville iøvrigt være en mere reel definition end den luftige og til formålet icenesatte: "død med Corona"
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: tirs 14. dec 2021 16:27
Pastorius skrev: søn 12. dec 2021 18:49
Hvis udviklingen fortsætter, så runder vi 10.000 smittede pr dag (bare med omikron) på torsdag. Det vil så være oveni de 2500 i dag. 3700 i morgen, de 5.000 på tirsdag og de 7.400 på onsdag. Så nærmer vi os 30.000 smittede bare med omikron på 5 dage.
Vi holder ikke helt tempoet med en fordobling hveranden dag. Der er 3471 smittede med Omikron i dag, mod 5.000 i min fremskrivning, men vi er bare en dag bagefter. Buddet i den britiske artikel jeg tidligere henviste til, var fordobling hver 3. dag. Det passer nok bedre.

SSI siger vi sagtens kan håndtere 10.000 smittede pr. dag
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12- ... krivninger
I dag er tallet 6047 mod 7400. Stadig bagefter men ikke så meget som i går.
--
Robert

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

#lifehack

Hvis man tager sine børn med når man skal have tredje stik, kan man springe køen over
IMG_20211215_161042.jpg
IMG_20211215_161042.jpg (3.08 MiB) Vist 257 gange
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Pastorius skrev: ons 15. dec 2021 16:51
Pastorius skrev: tirs 14. dec 2021 16:27
Pastorius skrev: søn 12. dec 2021 18:49
Hvis udviklingen fortsætter, så runder vi 10.000 smittede pr dag (bare med omikron) på torsdag. Det vil så være oveni de 2500 i dag. 3700 i morgen, de 5.000 på tirsdag og de 7.400 på onsdag. Så nærmer vi os 30.000 smittede bare med omikron på 5 dage.
Vi holder ikke helt tempoet med en fordobling hveranden dag. Der er 3471 smittede med Omikron i dag, mod 5.000 i min fremskrivning, men vi er bare en dag bagefter. Buddet i den britiske artikel jeg tidligere henviste til, var fordobling hver 3. dag. Det passer nok bedre.

SSI siger vi sagtens kan håndtere 10.000 smittede pr. dag
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12- ... krivninger
I dag er tallet 6047 mod 7400. Stadig bagefter men ikke så meget som i går.
Man skal holde tungen lige i munden for at finde rundt i TV2/DR.DK roden rundt i tallene.
Ganske rigtigt siger TV2 7799 antal smittede på forsiden, hvor DR.DK siger 8773. Begge bruger SSI som kilde. Går man så på side 2 hos TV2 hvor de skriver at tallene er opdateret idag klokken 14, så er tallet det samme som hos DR.DK, altså 8773 smittede.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hugo skrev: ons 15. dec 2021 19:38
Pastorius skrev: ons 15. dec 2021 16:51
Pastorius skrev: tirs 14. dec 2021 16:27

Vi holder ikke helt tempoet med en fordobling hveranden dag. Der er 3471 smittede med Omikron i dag, mod 5.000 i min fremskrivning, men vi er bare en dag bagefter. Buddet i den britiske artikel jeg tidligere henviste til, var fordobling hver 3. dag. Det passer nok bedre.

SSI siger vi sagtens kan håndtere 10.000 smittede pr. dag
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12- ... krivninger
I dag er tallet 6047 mod 7400. Stadig bagefter men ikke så meget som i går.
Man skal holde tungen lige i munden for at finde rundt i TV2/DR.DK roden rundt i tallene.
Ganske rigtigt siger TV2 7799 antal smittede på forsiden, hvor DR.DK siger 8773. Begge bruger SSI som kilde. Går man så på side 2 hos TV2 hvor de skriver at tallene er opdateret idag klokken 14, så er tallet det samme som hos DR.DK, altså 8773 smittede.
De 6047 er kun dem der er smittede med Omikron. Det tal er heller ikke helt nøjagtigt, fordi det kan tage lidt tid at få varianten påvist. Min datter fik først at vide i dag hun var smittet med Omikron, selvom hun blev påvist positiv i lørdags.

Hun har forøvrigt kun meget milde forkølelsessymptomer nu, og forventer at komme ud af karantæne i weekenden.
Vi regner med at at hele familie (minus mig) har haft Corona da de alle har haft en grim omgang influenza efter skiferie i Italien i uge 7 2020.
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: ons 15. dec 2021 15:54 Der er ikke nogen her i DK som er bevidst eller ubevidst onde. Ondskab finder du hos Islamisk Stat o.l.
Nogle kan være skødesløse eller glemsomme, og det er noget ganske andet.
Den gang man drak på runde af samme glas i Østrig vidste man intet om alvoren i pandemien.
Jeg tror heller ikke at der er nogle der går og tænker at svage eller gamle bare må ofres, det kan man jo se på antallet af vaccinerede.
Ja, der er nogle få som ikke vil følge strømmen, men derfra og til at gøre det til et mainstream problem, der er langt.
Jeg tror at din angst løber af med dig her under pandemien, og det kan jeg godt følge. Jeg skal først ha´ mit 3. stik i morgen, og har holdt mig rimeligt isoleret, og vil osse gøre det indtil 14 dage efter. Men her stopper min bekymring osse. Jeg føler jeg har fuld kontrol.
Du har sikkert ret Hugo.

Mine til tider afvigende holdninger kan meget vel tilskrives min angst.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: ons 15. dec 2021 16:17 Uhyggeligt at lodde dybden af hvad fear-mongers kan plante af angst i svage sind.

Lige i starten af den såkaldte "epedemi" husker jeg en avis-artikkel om en en frygtsom isoleret fyr der levede kun i sin lejlighed, grundet en indadvendt diagnose, og så voldsomt forstærket af corona-skræk

En dag fandt familien ham død, han ku ikke klare presset mere

Gad vide hvor mange dødsfald vi har haft af den slags, og hvor mange der bliver, over de næste 10-20 år ?

Vi kunne tælle sekundær depression og tab af livskvalitet grundet corona-restriktionerne med som grundlag, ud over bare psykiske diagnoser

Det ville iøvrigt være en mere reel definition end den luftige og til formålet icenesatte: "død med Corona"

Jeg kan i hvert fald allerede sætte et par pårørende på listen over dødsfald (formentlig) grundet nogle Corona-tiltag.

For halvanden måned siden fik min Far en stor hjerneblødning. Sådan mellem linjerne kunne man forstå på læger og andet sygehuspersonale, at de mente, han var bedst tjent med at "få fred". Sådan en plan er selvfølgelig ikke let at godtage som nærmeste pårørende, så det endte med, at de gik med til, at man skulle "give ham en chance"... Det gik da så efter omstændighederne nogenlunde. Med tiden blev han i stand til at sidde op i en stol et par timer om dagen og (med lidt hjælp) selv at styre glas og gaffel til munden. Et frokostmåltid tog så godt nok 2 timer at komme igennem, men det var da ikke desto mindre en slags fremskridt. Kortvarigt øjnede jeg et lille spinkelt håb om, at han måske med held kunne se frem til en slags fremtid i en rullestol på et plejehjem eller sådan noget.

Meeeen men men så kom Coronaen - Coronaen den forbandede. En smittet på afdelingen. Fra den ene dag til den anden var det pludselig slut med besøg af pårørende... også allernærmeste pårørende - overhovedet :shock: Som jeg læser forløbet, så var det dér, hans skæbne blev endeligt forseglet. Efter nogle dage uden familie omkring sig, ringede de... nu måtte vi pludselig hellere komme og besøge alligevel - alle sammen - hurtigt! Hans tilstand var blevet forværret, og han lignede én, der ikke havde lang tid igen. Men så fik han det sjovt nok bedre igen, efter man atter måtte besøge... :roll:

Desværre blev det dog aldrig ligeså godt igen som før. Ikke hele det tabte terræn blev generobret. Skaden var sket. Derouten var påbegyndt, chancen forspildt... Lægerne tabte nu atter håbet... og så gik det jo sin gang derfra.

I forgårs blev han vasket og fik sit fine tøj på (som nu er blevet for stort). Blev vist frem. Og derefter lagt på køl :cry:


Det var noget lignende med min demente moster oppe i Sverige sidste år.... Hun måtte ikke engang få sin egen mand på besøg i en lang periode. Så kom hun på uoprettelig deroute og så døde hun.


Dette var så 2 gamle svagelige, som alle disse Corona-tiltag angiveligt var tænkt til at beskytte. Corona-tiltagene havde angiveligt til formål, at et par tusinde primært gamle og svagelige ikke skulle gå bort et par år før tid. Det var det, politikerne sagde, var formålet med det hele. Nu dør de gamle og svage i stedet af kuren mod Corona. Jeg håber, det bliver taget med i det store regnestykke. For det bør det nemlig.

DUBTEMPLE skrev: ons 15. dec 2021 16:17 Vi kunne tælle sekundær depression og tab af livskvalitet grundet corona-restriktionerne med som grundlag, ud over bare psykiske diagnoser
Forløbet med min Far har været skide hårdt for familien. Min ene søster har nu et hjerte der er begyndt at slå forkert, selvom hun aldrig har døjet med den slags før.

Også her tænker jeg, at listen nok er længere derude.


Der er mange tiltag imod Corona, som jeg ikke har noget problem med. Men det der med at nægte gamle syge mennesker med f.eks. fremadskreden demens, alvorlige hjernetraumer osv. besøg fra allernærmeste pårørende på det allermest sårbare tidspunkt i hele deres liv, og hvor man ikke kan forklarer dem, hvorfor de ikke får besøg, det har jeg altså lige fra starten af haft mildest talt vanskelligt ved at forstå :? På mig virker det som en idé udtænkt i helvede. I min Fars tilfælde, så var hele familien for øvrigt vaccineret. Så hellere lukke nogle barer, arb. hjemmefra, vaccinere, sende nogle skolebørn hjem osv.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: tors 16. dec 2021 02:05
DUBTEMPLE skrev: ons 15. dec 2021 16:17 Uhyggeligt at lodde dybden af hvad fear-mongers kan plante af angst i svage sind.

Lige i starten af den såkaldte "epedemi" husker jeg en avis-artikkel om en en frygtsom isoleret fyr der levede kun i sin lejlighed, grundet en indadvendt diagnose, og så voldsomt forstærket af corona-skræk

En dag fandt familien ham død, han ku ikke klare presset mere

Gad vide hvor mange dødsfald vi har haft af den slags, og hvor mange der bliver, over de næste 10-20 år ?

Vi kunne tælle sekundær depression og tab af livskvalitet grundet corona-restriktionerne med som grundlag, ud over bare psykiske diagnoser

Det ville iøvrigt være en mere reel definition end den luftige og til formålet icenesatte: "død med Corona"

Jeg kan i hvert fald allerede sætte et par pårørende på listen over dødsfald (formentlig) grundet nogle Corona-tiltag.

For halvanden måned siden fik min Far en stor hjerneblødning. Sådan mellem linjerne kunne man forstå på læger og andet sygehuspersonale, at de mente, han var bedst tjent med at "få fred". Sådan en plan er selvfølgelig ikke let at godtage som nærmeste pårørende, så det endte med, at de gik med til, at man skulle "give ham en chance"... Det gik da så efter omstændighederne nogenlunde. Med tiden blev han i stand til at sidde op i en stol et par timer om dagen og (med lidt hjælp) selv at styre glas og gaffel til munden. Et frokostmåltid tog så godt nok 2 timer at komme igennem, men det var da ikke desto mindre en slags fremskridt. Kortvarigt øjnede jeg et lille spinkelt håb om, at han måske med held kunne se frem til en slags fremtid i en rullestol på et plejehjem eller sådan noget.

Meeeen men men så kom Coronaen - Coronaen den forbandede. En smittet på afdelingen. Fra den ene dag til den anden var det pludselig slut med besøg af pårørende... også allernærmeste pårørende - overhovedet :shock: Som jeg læser forløbet, så var det dér, hans skæbne blev endeligt forseglet. Efter nogle dage uden familie omkring sig, ringede de... nu måtte vi pludselig hellere komme og besøge alligevel - alle sammen - hurtigt! Hans tilstand var blevet forværret, og han lignede én, der ikke havde lang tid igen. Men så fik han det sjovt nok bedre igen, efter man atter måtte besøge... :roll:

Desværre blev det dog aldrig ligeså godt igen som før. Ikke hele det tabte terræn blev generobret. Skaden var sket. Derouten var påbegyndt, chancen forspildt... Lægerne tabte nu atter håbet... og så gik det jo sin gang derfra.

I forgårs blev han vasket og fik sit fine tøj på. Blev vist frem. Og derefter lagt på køl :cry:


Det var noget lignende med min demente moster oppe i Sverige sidste år.... Hun måtte ikke engang få sin egen mand på besøg i en lang periode. Så kom hun på uoprettelig deroute og så døde hun.


Dette var så 2 gamle svagelige, som alle disse Corona-tiltag angiveligt var tænkt til at beskytte. Corona-tiltagene havde angiveligt til formål, at et par tusinde primært gamle og svagelige ikke skulle gå bort et par år før tid. Det var det, politikerne sagde, var formålet med det hele. Nu dør de gamle og svage i stedet af kuren mod Corona. Jeg håber, det bliver taget med i det store regnestykke. For det bør det nemlig.

DUBTEMPLE skrev: ons 15. dec 2021 16:17 Vi kunne tælle sekundær depression og tab af livskvalitet grundet corona-restriktionerne med som grundlag, ud over bare psykiske diagnoser
Forløbet med min Far har været skide hårdt for familien. Min ene søster har nu et hjerte der er begyndt at slå forkert, selvom hun aldrig har døjet med den slags før.

Også her tænker jeg, at listen nok er længere derude.


Der er mange tiltag imod Corona, som jeg ikke har noget problem med. Men det der med at nægte gamle syge mennesker med f.eks. fremadskreden demens, alvorlige hjernetraumer osv. besøg fra allernærmeste pårørende i det mest kritiske tidspunkt i hele deres liv, og hvor man ikke kan forklarer dem, hvorfor de ikke får besøg, det har jeg altså lige fra starten af haft mildest sagt vanskelligt ved at forstå :? I min Fars tilfælde, så var hele familien for øvrigt vaccineret. Så hellere lukke nogle barer, arb. hjemmefra, vaccinere, sende nogle skolebørn hjem osv.
Tak fordi du deler dine oplevelser og tanker med os ,... det er et værdifuldt bidrag i debatten

Jeres nyttesløse lidelser og tab gør mig ondt at høre ,.. i mine øjne et reelt overgreb der italesættes som noget andet

Jeg er meget på linie med dine reflektioner over emnet

Min faster som er den eneste jeg kender der er død af den såkaldte epedemi ,.. valgte som nævnt at tage chancen

Første omgang af nedlukninger og isolation gjorde hende så trist og syg om hjertet så hun helt bevidst valgte at det skulle aldrig mere ske

Cool ,.. hun levede i det mindste sit liv med glæde og værdighed ind til de allersidste par dage


Dette er bare en facet af nedlukningens pris ,.. jeg bliver vred når folk forsøger at retfærdigøre samt bagatelisere det


Tænker I står umiddelbart foran det sidste farvel til din far ,.. håber det forløber så godt som det nu kan
/Dub

Nyt svar