Corona virusset (Wuhan)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Default avatar
Caspar9500
Medlem
Indlæg: 481

Re: Corona virusset (Wuhan)

Indlæg af Caspar9500 »

mediumaevum skrev: ons 24. nov 2021 20:53:
…..
Isolation, med tvang om nødvendigt. Tvangstestning af samtlige Jordboere, og tvangsisolation af samtlige smittede, er den eneste vej mod normale tilstande.

Vi bliver nød til at lukke 110 % af for turisme, ihvertfald hvad ang. udlandsturisme. Vi har ikke råd til at slæbe flere smittede ind, som bærer på nye mutantvirusser.

Men den vej er definitivt lukket af politikerne rundt om i verden. For folk vil have deres frihed. Og jeg er bange for at menneskehedens frihedstrang vil blive vores død.
Vores frihedstrang er det som gør os til mennesker og som gør livet værd at leve. Bor i Sverige, her fungerer alt helt normalt, og man har ikke behov for autokratiske tiltag.

De her tanker om tvang, og om at frihed skulle slå os ihjel, er virkelig ude i hampen - du vil jo have at vi skal være underlagt en diktator - der er komplet sindsygt

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Caspar9500 skrev: tors 25. nov 2021 03:59
mediumaevum skrev: ons 24. nov 2021 20:53:
…..
Isolation, med tvang om nødvendigt. Tvangstestning af samtlige Jordboere, og tvangsisolation af samtlige smittede, er den eneste vej mod normale tilstande.

Vi bliver nød til at lukke 110 % af for turisme, ihvertfald hvad ang. udlandsturisme. Vi har ikke råd til at slæbe flere smittede ind, som bærer på nye mutantvirusser.

Men den vej er definitivt lukket af politikerne rundt om i verden. For folk vil have deres frihed. Og jeg er bange for at menneskehedens frihedstrang vil blive vores død.
Vores frihedstrang er det som gør os til mennesker og som gør livet værd at leve. Bor i Sverige, her fungerer alt helt normalt, og man har ikke behov for autokratiske tiltag.

De her tanker om tvang, og om at frihed skulle slå os ihjel, er virkelig ude i hampen - du vil jo have at vi skal være underlagt en diktator - der er komplet sindsygt
Nej, jeg går ikke ind for diktatur. Diktatur er når én person bestemmer alt. Det går jeg ikke ind for. Heller ikke en lille inderkreds af magtpersoner.

Jeg går stadig ind for valgret og ytringsfrihed.

Default avatar
Caspar9500
Medlem
Indlæg: 481

Indlæg af Caspar9500 »

Du mener ikke at det præcist e ret autokrati du beskriver, hvor staten kan tvinge folk bag lås og slå uden nogen form hjemmel?

Det er præcis det man gør i diktatur stater og Kina - det er komplet forrykt

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Caspar9500 skrev: tors 25. nov 2021 18:19 Du mener ikke at det præcist e ret autokrati du beskriver, hvor staten kan tvinge folk bag lås og slå uden nogen form hjemmel?

Det er præcis det man gør i diktatur stater og Kina - det er komplet forrykt
Selvfølgelig skal der være lovhjemmel til det. Det siger sig selv.

Når man taler politik, taler man jo selvfølgelig om hvordan loven burde være, dvs. hvorvidt der skal være en lovændring, og ikke hvordan loven er i øjeblikket. Det første hedder politik, det andet hedder jura. Jeg taler ikke jura.

For at skære det endnu mere ud i pap for dig, så du kan forstå det - så taler jeg om at Folketinget bør vedtage en lov, der giver politiet mulighed for at tvinge folk til at blive testet, hvis de ikke gør det frivilligt når de bliver bedt om det af myndighederne. Og at domstolene skal kunne idømme testnægtere, og aktive smittespredere, der med vilje smitter andre, til en straf - herunder fængsel.

Det markerede med fed skrift, er den hjemmel du selv efterlyser.

Det burde ikke være nødvendigt i en politisk debat, at gøre rede for at ens politiske overbevisning naturligvis passer ind i rammerne for en retsstat, medmindre andet udtrykkeligt er angivet...
Senest rettet af mediumaevum tors 25. nov 2021 18:51, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: tors 25. nov 2021 18:43
For at skære det endnu mere ud i pap for dig, så du kan forstå det - så taler jeg om at Folketinget bør vedtage en lov, der giver politiet mulighed for at tvinge folk til at blive testet, hvis de ikke gør det frivilligt når de bliver bedt om det af myndighederne. Og at domstolene skal kunne idømme testnægtere, og aktive smittespredere, der medvilje smitter andre, til en straf - herunder fængsel.
Hvis du bytter testnægtere og smittespredere ud med landsskadere og dissidenter, så har du loven som den er i Belarus og mange andre lande, f. eks. Kina. Det er jo helt lovligt hvad de gør. De laver jo selv loven, så et diktatur kan godt være lovligt, det er det farlige.
Balancegangen er hårfin fra frivillig til tvang, her i landet.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: tors 25. nov 2021 18:51
mediumaevum skrev: tors 25. nov 2021 18:43
For at skære det endnu mere ud i pap for dig, så du kan forstå det - så taler jeg om at Folketinget bør vedtage en lov, der giver politiet mulighed for at tvinge folk til at blive testet, hvis de ikke gør det frivilligt når de bliver bedt om det af myndighederne. Og at domstolene skal kunne idømme testnægtere, og aktive smittespredere, der medvilje smitter andre, til en straf - herunder fængsel.
Hvis du bytter testnægtere og smittespredere ud med landsskadere og dissidenter, så har du loven som den er i Belarus og mange andre lande, f. eks. Kina. Det er jo helt lovligt hvad de gør. De laver jo selv loven, så et diktatur kan godt være lovligt, det er det farlige.
Balancegangen er hårfin fra frivillig til tvang.
Som jeg skrev, så går jeg ind for at Folketinget skal vedtage loven. Når Folketinget vedtager en lov, er det pr. definition demokratisk og ikke diktatur, fordi Folketinget er repræsentanter valgt af folket, og har den rette bemyndigelse til at vedtage lovgivning.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: tors 25. nov 2021 18:53
Hugo skrev: tors 25. nov 2021 18:51
mediumaevum skrev: tors 25. nov 2021 18:43
For at skære det endnu mere ud i pap for dig, så du kan forstå det - så taler jeg om at Folketinget bør vedtage en lov, der giver politiet mulighed for at tvinge folk til at blive testet, hvis de ikke gør det frivilligt når de bliver bedt om det af myndighederne. Og at domstolene skal kunne idømme testnægtere, og aktive smittespredere, der medvilje smitter andre, til en straf - herunder fængsel.
Hvis du bytter testnægtere og smittespredere ud med landsskadere og dissidenter, så har du loven som den er i Belarus og mange andre lande, f. eks. Kina. Det er jo helt lovligt hvad de gør. De laver jo selv loven, så et diktatur kan godt være lovligt, det er det farlige.
Balancegangen er hårfin fra frivillig til tvang.
Som jeg skrev, så går jeg ind for at Folketinget skal vedtage loven. Når Folketinget vedtager en lov, er det pr. definition demokratisk og ikke diktatur, fordi Folketinget er repræsentanter valgt af folket, og har den rette bemyndigelse til at vedtage lovgivning.
Så forstår du ikke min pointe.
Hvis folketinget (og det vil aldrig ske) vedtager så vidtgående en lov, så den ikke er reprænsetativ for befolkningen, så svarer det jo nogenlunde til Kinas politbureau, som vedtager love på deres forsamlinger.

Ergo diktatorisk.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

mediumaevum skrev: tors 25. nov 2021 18:53
Hugo skrev: tors 25. nov 2021 18:51
mediumaevum skrev: tors 25. nov 2021 18:43
For at skære det endnu mere ud i pap for dig, så du kan forstå det - så taler jeg om at Folketinget bør vedtage en lov, der giver politiet mulighed for at tvinge folk til at blive testet, hvis de ikke gør det frivilligt når de bliver bedt om det af myndighederne. Og at domstolene skal kunne idømme testnægtere, og aktive smittespredere, der medvilje smitter andre, til en straf - herunder fængsel.
Hvis du bytter testnægtere og smittespredere ud med landsskadere og dissidenter, så har du loven som den er i Belarus og mange andre lande, f. eks. Kina. Det er jo helt lovligt hvad de gør. De laver jo selv loven, så et diktatur kan godt være lovligt, det er det farlige.
Balancegangen er hårfin fra frivillig til tvang.
Som jeg skrev, så går jeg ind for at Folketinget skal vedtage loven. Når Folketinget vedtager en lov, er det pr. definition demokratisk og ikke diktatur, fordi Folketinget er repræsentanter valgt af folket, og har den rette bemyndigelse til at vedtage lovgivning.
Du er med på at Hitler blev demokratisk valgt, ikke?

...uanset, så er det fuldstændig urealistisk og der er ikke en chance i helvede for at det kommer til at ske.

Der findes lande hvor reglerne er langt hårdere end i DK, og meget tættere på hvad du ønsker dig, men deres vaccinedækning er dårligere end i DK, hvor der først her for nylig er begyndt at blive lagt pres på de resterende ikke-vaccinerede. Kunne det få dig til at reflektere lidt over om din vej nu også var den rigtige?
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: tors 25. nov 2021 19:02 Så forstår du ikke min pointe.
Hvis folketinget (og det vil aldrig ske) vedtager så vidtgående en lov, så den ikke er reprænsetativ for befolkningen, så svarer det jo nogenlunde til Kinas politbureau, som vedtager love på deres forsamlinger.

Ergo diktatorisk.
Forskellen på Kina og Danmark er, at folket i Danmark til næste valg kan sætte andre repræsentanter ind, eller endda selv stille op til valg.

Lykkes det folket, dvs. hvis folket vil udskifte magten, kan de jo altid gøre det når der er valg. Og dermed er det ikke et diktatur.

At folket næppe vil gøre det, er en helt anden sag.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Pastorius skrev: tors 25. nov 2021 19:03 Du er med på at Hitler blev demokratisk valgt, ikke?
Ja, og derfor er folket også at bebrejde for de fleste diktaturer.

F.eks. har folket i tyrkiet i 2016 selv stemt for, at folket ikke skal kunne stemme mere (eller ihvertfald, at præsident Erdogan har uindskrænket magt).

Det er deres egen skyld. Flertallet af de tyrkiske vælgere er jo ca. lige så dumme som flertallet af 1930ernes tyske vælgere.
Flertallet af de russiske vælgere er også for dumme til at forstå "demokrati" eller "retsstat", siden de har valgt og genvalgt putin.

Lad os håbe, at danskerne er klogere end de fleste andre, men jeg tvivler dog på det. Mennesker er lige dumme, mere eller mindre.

Men uanset hvad, så ændrer det ikke på at testtvang eller vaccinetvang, ikke gør Danmark til et diktatur.
Det er som at sammenligne et æble med en fiskestang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Det undrer mig, at folk er så meget imod coronatiltagende og mener at de indskrænker deres frihed.

- Alt imens de selvsamme personer gladeligt accepterer værnepligt/militærnægtertjeneste - som er tvangsarbejde, hvor det besluttes hvor og hvornår du skal arbejde, og hvis du nægter begge dele, så kommer du i fængsel.

Jeg vil da sige, at værnepligt er da LANGT MERE indgribende i folks frihed, end coronatiltag.

(ja, jeg er med på at 95 % er frivillige, men hvad med de resterende 5 %?)

Alle er imod hårde restriktioner, men ingen har et alternativt bud på hvordan vi kommer ud af krisen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Caspar9500 skrev: tors 25. nov 2021 03:59 Vores frihedstrang er det som gør os til mennesker og som gør livet værd at leve. Bor i Sverige, her fungerer alt helt normalt, og man har ikke behov for autokratiske tiltag.
Ja, sverige har kørt det meget bedre, og mindre hysterisk,.. et lyspunkt midt i alt vanviddet

Desværre var vi lukket ude fra vores svenske hejm i 5-6 måneder ,.. (bor begge steder i perioder)

Vores svenske nabo arbejder i ældreplejen så vi har selvfølgelig også vendt og fulgt situationen via dem hinsidan
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: ons 24. nov 2021 12:49
DUBTEMPLE skrev: ons 24. nov 2021 12:40 Og så lige et knus til ham der kun fik hævet sig til lidt gnaven sarkasme, (som dog blev slettet igen).
HAHA! Vi bliver nødt til at drikke en øl en dag.
Deal :)

Jeg kommer ikke rigtigt til Oslo længere ,..

(tager til Kristianssand ,.. eller kører over den svenske grænse højere oppe)

Men hvis du på et tidspunkt er i Sverige i området mellem Växjö og Jönköping, og det passer, så gir jeg

I sverige kan vi nok også få lov at drikke den øl uden mundbind :lol:
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En stor undersøgelse fra USA, om risiko for død for vaccinerede og uvaccinerede, og andet:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-11- ... vaccineret

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: tors 25. nov 2021 20:34
Caspar9500 skrev: tors 25. nov 2021 03:59 Vores frihedstrang er det som gør os til mennesker og som gør livet værd at leve. Bor i Sverige, her fungerer alt helt normalt, og man har ikke behov for autokratiske tiltag.
Ja, sverige har kørt det meget bedre, og mindre hysterisk,.. et lyspunkt midt i alt vanviddet

Desværre var vi lukket ude fra vores svenske hejm i 5-6 måneder ,.. (bor begge steder i perioder)

Vores svenske nabo arbejder i ældreplejen så vi har selvfølgelig også vendt og fulgt situationen via dem hinsidan
Sverige har haft markant flere coronadøde end Danmark.
Så jeres valg med ikke at gøre noget, kommer med nogle andre konsekvenser.

Det kan godt være at I opnår flokimmunitet naturligt, men det har haft en meget høj pris.
DUBTEMPLE skrev: tors 25. nov 2021 20:39 I sverige kan vi nok også få lov at drikke den øl uden mundbind :lol:
Håber I nyder jeres øl. Tænk på alle de stakler, der måtte lide en svær kvælningsdød for at I kan leve "frit".
Den har kostet blod, sved og tårer. Tusindvis af andre menneskers blod, sved og tårer.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev: tors 25. nov 2021 21:11 Håber I nyder jeres øl. Tænk på alle de stakler, der måtte lide en svær kvælningsdød for at I kan leve "frit".
Den har kostet blod, sved og tårer. Tusindvis af andre menneskers blod, sved og tårer.
Du er så outreret så jeg ikke rigtig gider svare

Så gem dig da, resten af livet, hvis man kan kalde DET et liv

Du kommer ALDRIG den virus til livs, heller ikke med vacine og restriktioner, du gør kun ondt værrer og trækker det i langdrag.

Måske også med flere dødsfald og senfølger på bundlinien, tak skal du have

Tving folk, med eller uden lovhjemmel, og du skal få kamp i gaderne

Iøvrigt kan det slet ikke gøres op kun i antal døde
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 25. nov 2021 22:02, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: tors 25. nov 2021 21:55 Du er så outreret så jeg ikke rigtig gider svare

Så gem dig da, resten af livet, hvis man kan kalde DET et liv

Du kommer ALDRIG den virus til livs, heller ikke med vacine og restriktioner, du gør kun ondt værrer og trækker det i langdrag.

Måske også med flere dødsfald på bundlinien

Iøvrigt kan det slet ikke gøres op i antal døde
Lad os så for god ordens skyld være enige om at være uenige, og lade den ligge dér.
Jeg ønsker iøvrigt ikke at være outreret. Jeg skrev bare dét der faldt mig naturligt i den skrivende stund.

Jeg er ked af hvis det opfattes outreret.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev: tors 25. nov 2021 22:00
DUBTEMPLE skrev: tors 25. nov 2021 21:55 Du er så outreret så jeg ikke rigtig gider svare

Så gem dig da, resten af livet, hvis man kan kalde DET et liv

Du kommer ALDRIG den virus til livs, heller ikke med vacine og restriktioner, du gør kun ondt værrer og trækker det i langdrag.

Måske også med flere dødsfald på bundlinien

Iøvrigt kan det slet ikke gøres op i antal døde
Lad os så for god ordens skyld være enige om at være uenige, og lade den ligge dér.
Jeg ønsker iøvrigt ikke at være outreret. Jeg skrev bare dét der faldt mig naturligt i den skrivende stund.

Jeg er ked af hvis det opfattes outreret.
Helt OK ,.. og jeg drikker også gerne en øl med dig en dag :)
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: tors 25. nov 2021 22:03 Helt OK ,.. og jeg drikker også gerne en øl med dig en dag :)
Tak, Dubtemple.

Trods vores uenigheder kan vi tale sammen alligevel.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: tors 25. nov 2021 20:39
Mike-air skrev: ons 24. nov 2021 12:49
DUBTEMPLE skrev: ons 24. nov 2021 12:40 Og så lige et knus til ham der kun fik hævet sig til lidt gnaven sarkasme, (som dog blev slettet igen).
HAHA! Vi bliver nødt til at drikke en øl en dag.
Deal :)

Jeg kommer ikke rigtigt til Oslo længere ,..

(tager til Kristianssand ,.. eller kører over den svenske grænse højere oppe)

Men hvis du på et tidspunkt er i Sverige i området mellem Växjö og Jönköping, og det passer, så gir jeg

I sverige kan vi nok også få lov at drikke den øl uden mundbind :lol:
Hvis først man har set byen en gang, så er der heller ikke så meget at komme for igen :-)

Er du flyttet permanent til Sverige eller hvordan?
mediumaevum skrev: tors 25. nov 2021 21:11 Håber I nyder jeres øl. Tænk på alle de stakler, der måtte lide en svær kvælningsdød for at I kan leve "frit".
Den har kostet blod, sved og tårer. Tusindvis af andre menneskers blod, sved og tårer.
Du ved godt at øl er lavet af humle og malt, ikke? :-P

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

DUBTEMPLE skrev: tors 25. nov 2021 20:39

I sverige kan vi nok også få lov at drikke den øl uden mundbind :lol:
Øl er vist osse væsentlig billigere der :-P
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: tors 25. nov 2021 22:43
DUBTEMPLE skrev: tors 25. nov 2021 20:39

I sverige kan vi nok også få lov at drikke den øl uden mundbind :lol:
Øl er vist osse væsentlig billigere der :-P
Uden tvivl: Jeg betalte 220 NOK = 162 DKK for to fadøl igår :roll:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 22:30 Er du flyttet permanent til Sverige eller hvordan?
Mere og mere i Sverige ,.. elsker simpelthen at bo i skoven sådan et skønt sted

Men arbejder stadig 3-4 dage om ugen i København

Trækker delvis stikket om godt 3 år ,.. højst noget sesson-arbejde el.l.

Så bliver det 90 pct af tiden i Sverige, samt en kraftig optrapning af rejse-aktiviteten i hele norden

Ifølge planen altså , glæder mig også til at få hund igen, Dansk Svensk Gårdhund måske :)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hugo skrev: tors 25. nov 2021 22:43
DUBTEMPLE skrev: tors 25. nov 2021 20:39

I sverige kan vi nok også få lov at drikke den øl uden mundbind :lol:
Øl er vist osse væsentlig billigere der :-P
Det tænker jeg ,.. vi har dog for det meste øl med hjemme fra

Men vi spiser billigt ude

F.eks. Indisk Retaurant ,.. 2 personer, gode retter, incl Mango-lassie, brød, og noget at drikke ,.. ca 300 kr
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: tors 25. nov 2021 23:01
Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 22:30 Er du flyttet permanent til Sverige eller hvordan?
Mere og mere i Sverige ,.. elsker simpelthen at bo i skoven sådan et skønt sted

Men arbejder stadig 3-4 dage om ugen i København

Trækker delvis stikket om godt 3 år ,.. højst noget sesson-arbejde el.l.

Så bliver det 90 pct af tiden i Sverige, samt en kraftig optrapning af rejse-aktiviteten i hele norden

Ifølge planen altså , glæder mig også til at få hund igen, Dansk Svensk Gårdhund måske :)
Hvis du skal lave sæson-arbejde, så kan du eventuelt overveje at gøre det i norge, med bopæl i sverige. Løn-niveau og skat (22-34%) er ikke til at klage over i Norge, og hvis du har leve-omkostningerne i sverige, så begynder det at blive en rigtig god forretning.

Nyt svar