Reaper tråden

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Re: Reaper tråden

Indlæg af Morten B »

Smittefar skrev: tirs 24. aug 2021 21:11 Jeg har efterhånden fået sat track templates og andre skabeloner op, så jeg kan komme i gang med et mix projekt meget hurtigt. Jeg har en SSL Chanel strip på alle 'input' kanaler, hvor jeg har hevet de vigtigste parametre ud i mixer view.
Jeg er nede på kun at bruge et fåtal af alle de alt for mange plugins jeg har købt gennem tiden.
Der er mange ting som er fede ved Reaper, men det tager altså noget tid at få sat sine templates og tweaks op.

Noget jeg synes der er super fedt er keycommand til load af plugins. Nu bruger jeg ikke så mange, så jeg har sat 4 af de mest brugte op på ALT +1/2/3/4. Det sparer virkelig bare noget tid men mest af alt føles det fedt lige at kunne hive en eq på uden at skulle ind i en menu.

Nu arbejder jeg nok lidt anderledes end de fleste, da jeg laver elektronisk musik med hardware og kun har 4 kanaler ind, men jeg føler stadig at Reaper har løftet mit workflow betydeligt. Har fået sat en super template op der loader ved start og da Reaper åbner meget hurtigt, så går der ikke mange sekunder fra jeg launcher programmet til jeg er klar til at optage og derefter mixe uden nogen forhindringer. Jeg bruger sjældent menuer, har efterhånden det meste på keycommands.

Jeg er helt med på at alle DAWs har mulighed for templates, men niveauet af tweaks i Reaper er bare højere end andre DAWs jeg har prøvet og så føles det... Agilt. Kan heller ikke umiddelbart huske at jeg nogensinde har oplevet det crashe, men bruger heller ikke tonsvis af sketchy plugins.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Reaper's snappyness er noget der hjælper mig, da jeg ikke gider at opgradere min maskine lige pt. (venter til næste macbook pro) så jeg kører det på en 10 år gammel macbook pro.

Det er virkelig et imponerende stykke software... Og så kan jeg generelt godt li' historiken omkring softwaren, stadig drevet af Frankel der er noget af en rebel...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Morten B skrev: ons 25. aug 2021 08:50
Smittefar skrev: tirs 24. aug 2021 21:11 Jeg har efterhånden fået sat track templates og andre skabeloner op, så jeg kan komme i gang med et mix projekt meget hurtigt. Jeg har en SSL Chanel strip på alle 'input' kanaler, hvor jeg har hevet de vigtigste parametre ud i mixer view.
Jeg er nede på kun at bruge et fåtal af alle de alt for mange plugins jeg har købt gennem tiden.
Der er mange ting som er fede ved Reaper, men det tager altså noget tid at få sat sine templates og tweaks op.

Noget jeg synes der er super fedt er keycommand til load af plugins. Nu bruger jeg ikke så mange, så jeg har sat 4 af de mest brugte op på ALT +1/2/3/4. Det sparer virkelig bare noget tid men mest af alt føles det fedt lige at kunne hive en eq på uden at skulle ind i en menu.

Nu arbejder jeg nok lidt anderledes end de fleste, da jeg laver elektronisk musik med hardware og kun har 4 kanaler ind, men jeg føler stadig at Reaper har løftet mit workflow betydeligt. Har fået sat en super template op der loader ved start og da Reaper åbner meget hurtigt, så går der ikke mange sekunder fra jeg launcher programmet til jeg er klar til at optage og derefter mixe uden nogen forhindringer. Jeg bruger sjældent menuer, har efterhånden det meste på keycommands.

Jeg er helt med på at alle DAWs har mulighed for templates, men niveauet af tweaks i Reaper er bare højere end andre DAWs jeg har prøvet og så føles det... Agilt. Kan heller ikke umiddelbart huske at jeg nogensinde har oplevet det crashe, men bruger heller ikke tonsvis af sketchy plugins.
Ja, det tager tid at finde ud af, hvilke af de virkelig mange muligheder, man vil bruge. Jeg bruger primært Reaper til tre ting 1) lynhurtigt optage en eller anden skitse til et nummer baseret på et eller andet håbløst guitarriff, jeg har fundet på 2) Indspille og behandle lyd, når jeg laver video 3) Sætte store mix-sessioner op, når jeg mixer for mit band eller andre.

Til de to første kører jeg bare med standard setuppet. Til den sidste, er det bare fedt at have det sat op, så man får automatisk color coding, alle de FX busser, jeg plejer at have, en SSL kanal (stereo eller mono efter behov) på alle 'input' kanaler og en pluginkæde på alle busser, og en standard Masterbuskæde. Jeg har faktisk aldrig fået brugt shortcuts til at loade plugins, men det er skidesmart, og jeg burde klart gøre det. Jeg tror faktisk, jeg har en tastekombination til at loade ProQ3 - Den kan løse de fleste problemer, man lige løber ind i :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Kan absolut anbefale at sætte keycommands op til sine 3-4 mest benyttede plugins!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

endnu en begejstret person her:
Har brugt pro tools professionelt i noget i stil med 7 år, 8 timer 5 dage om ugen. Begyndte at tweake reaper og til sidst fik jeg det til at opføre sig næsten som pro tools.
Brugte det i en testperiode og det er nu det eneste jeg bruger. Både til lyddesign (computerspil), musik og indspilning.

Det er simpelthen bare så meget federe. Jeg har alle mulige custom ting jeg har lavet osm gør mit workflow enormt meget hurtigere.
Derudover får jeg markant mere cpu at rutte med, sammenlignet med Pro tools. Det er lidt som at ha fået en ny maskine.
Har brugt det i ca 3 år nu og kan ikke rigtig få armene ned. Opdager månedligt nye ting som gør det endnu federe.

Det eneste sted det halter i forhold til pro tools er automation.
I PT er det enormt hurtigt at navigere rundt i sporenes automation og copy/paste etc. Lave nye punkter osv. Det er en del mere besværligt og ikke altid intuitivt i Reaper.
Derudover kan man også i PT, højreklikke+cmd (mener jeg), overalt i mixere og så bliver det vist som automation lane på audiosporet.
Det savner jeg også rigtig meget i Reaper.

Men jeg håber det kommer med tiden.

Jeg har kunne slippe for at betale den idiotisk subscription med PT.
Til lyddesign havde jeg også brug for et databaseprogram til mine mange lyde ved siden af PT.
Jeg fandt så ud af at Reaper havde det indbygget. Hurra.
Det er så, for ikke så længe siden, blevet så funktionelt at jeg helt har kunne skippe mit 3. parts databasesoftware og arbejder nu udelukkende i reaper.

Nammenam.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det her er edderhyleme smart - det anede jeg ikke, man kunne



Vil du lige have et rimelig lækkert starting point til dit vocal ride - ja tak - det vil jeg gerne.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Cool, må prøve det på speak
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Reaper er gaven der bliver ved med at gi. Stadig et par småting ang automation jeg gerne ville ha der skulle være anderledes, men har nu ikke brugt pro tools de sidste 2 år tror jeg. Jeg opdager hele tiden nye ting som er super smarte.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Hej

(Ved ikke, om det er den rette tråd til dette indlæg, men Reaper er involveret, så here goes:)

Jeg har ikke tidligere bekymret mig ret meget om metering, og nu er det så nødvendigt, at jeg fatter lidt mere. Så jeg har nogle sikkert meget noob-ish spørgsmål.

Jeg har rodet en del med at gøre kick og bas mere fyldige og punchy i et mix, hvilket er “lykkes” i en sådan grad at det “ydre” meter på Reapers master-meter ligger og vipper ind i den røde zone, når peak-meteret i midten peaker lige under 0.
Så vidt jeg ved måler de “ydre” meters RMS?

Er det nødvendigvis et problem at “klippe” her? Peak meteret - eller hvad det hedder; det i midten - klipper ikke.
Har jeg overhældt “bunden” for meget med saturation og comp. - for det lyder sådan set meget godt på en oomphy og punchy jeg-skal-komme-efter-dig måde?
Hvad skal jeg sigte efter på RMS-meteret? Eller skal jeg hellere bruge en anden form for meter? LUFS? Og hvordan? Eller skal jeg bare ignorere det?
Hvori består eventuelle problemer i at RMS er i røde zone? Distortion? For jeg kan ikke høre det.

Og hvis jeg skal fixe det, så RMS ikke red-zoner, hvordan skal jeg så bedst angribe det?

Sorry, hvis det er elementært, men jeg har stort set kun forholdt mig til peak indtil nu. Hvis jeg har lavet forsøgsvis mastering til brug for en demo har det bare været med Ozone Elements auto-assistent. Og jeg har aldrig før set RMS-meteret “klippe” - hverken med eller uden auto assistenten 🤷🏼‍♂️😀

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du skal ikke bekymre dig så meget om det - Man kan selv indstille, hvor RMS meteret skal begynde at blive rødt. Du kan kigge på det på denne måde: Du har fået en visuel advarsel, om at niveauet er ved at være højt. Så kan man lige lytte en ekstra gang og bestemme sig for, at det lyder som det skal
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Ok - tak for svar :)
Hvilken indstilling bruger du på RMS-meteret? Jeg har det bare på default 🤷🏼‍♂️

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det har jeg også. Jeg bruger det ikke så meget. Man kan slå det over til at vise LUFS. Så virker det mere brugbart
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Ok, tak - det vil jeg prøve :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Har vi snakket om Tukan plugins herinde?

De er gratis, brugerinterfaces er langt mere inspirerende en almindelige Reaper plugs, og de lyder sgu ret hæderligt

Der er emuleringer af Distressor, 1176, LA2a, Pultecs, Lexicon reverbs, Waves NLS og meget mere. En ret fed pakke

Her er lidt demo (det er udviklerens YT kanal)


Og her er installationsinstruktioner
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Jeg er stødt på et issue med Reaper (og faktisk også Logic Pro):
Jeg laver lyddesign og musik til en masse af de her små film vi har kørende i de udstillinger jeg arbejder med.
Der får jeg gerne tilsendt mp4 filer h.264 - de fylder væsentlig mindre end højopløste film - det er på alle måder praktisk.
Problemet er, ar Reaper og nogengange også Logic ikke “læser” de filer særlig godt. Nuendo har ingen problemer og jeg tjekker gerne filerne i diverse videoredigeringsprogrammer, herunder Premiere pro, som man burde kunne stole på. Og filerne er korrekte, så det er Reaper der læse dem forkert.
Reaper laver konsekvent videofilerne for lange, ofte 37 millisekunder.
Jeg har sat project settings med samme frame rate som filmen, samme samplerate etc.

Jeg kan dog selv konvertere filerne til en ProRes format - de bliver noget større/tungere, men de passer.

Jeg ville dog gerne, at Reaper kunne læse mp4 filerne korrekt og mangler en løsning.
Jeg har oprettet en tråd på reaper forum, men får ikke rigtig svar.

Mvh
Søren
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg har også haft problemer med reaper og video. Dog ikke så meget på mac, mest windows.

I pro tools, som er standarden mht lydarbejde til film, SKAL filerne være et specielt format (den kan læse et par stykker), før det virker ordenligt. Pro res er en af dem. Pro res proxy kan du også bruge. Så er filerne mindre.

Men det er ret normalt at ned DAW har problemer med feks h264 filer, da de er pakket ned og skal pakkes op "on the fly" så at sige.

Jeg har ingen svar, andet en at jeg også selv er i samme båd:)

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Tjek. Jeg konverterer netop til ProRes og er endt med proxy 422, da 4444 giver megastore filer.
Det underlige er (lidt) at Nuendo ikke har problemet.
Men når jeg laver de der projekter undgår jeg helst flere DAW’ s.
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er ikke Reaper bruger, jeg aner ikke hvor brugbart det følgende er. Akash (gutten i videoen) er normalt god, han har en lyddesign og "lyd-business" relateret kanal, der ikke er svær at finde, hvis man er interesseret.
15 minutter om "hidden Reaper workflows", på Pro Sound Effects' kanal:


Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Der er super cool. Fede tips, ikke mindst hans looptrick.
Gang på gang tænker jeg: kan man det?
Og jeg tror endnu ikke jeg er blevet skuffet.

Det eneste jeg savner i Reaper er logic spacedesigner og delay designer.
Hvis jeg laver projekter hvor jeg ved at jeg ikke kommer over quad eller kun skal bruge standard formater har jeg valgt logic, men i dag flytter jeg indimellem lyde og indstillinger mellem forskellige projekter så det er blevet et issue at bruge flere Daw’s - Reaper vinder som regel.
Jeg har fundet ud af hvordan jeg kan bruge logic som en slags plug in i Reaper, så hvis jeg virkelig skal bruge spaceðesigner og/eller delay designer, så kan jeg have logic åbent i baggrunden.
Man kan også sync’ e de to programmer men det har jeg ikke haft stort held med endnu.
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Smittefar skrev: tors 14. okt 2021 22:50 Det her er edderhyleme smart - det anede jeg ikke, man kunne



Vil du lige have et rimelig lækkert starting point til dit vocal ride - ja tak - det vil jeg gerne.
Hey - det er mega smart :) Men ville det ikke være at foretrække at automatisere gain i stedet for faderen, hvis det er for at udligne niveauer? Eller er det bare mig, der automatiserer vokal pre-fader?
I hvilken sammenhæng vil det give mening at ride faderen på den måde?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det kan du jo i hvert fald gøre som du har lyst til. Jeg tror, der er mange, det både automatiserer clip gain og faderen
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Smittefar skrev: søn 6. mar 2022 16:23 Det kan du jo i hvert fald gøre som du har lyst til. Jeg tror, der er mange, det både automatiserer clip gain og faderen
Jo, jeg automatiserer også faderen, men kun for at hæve vokalen lidt i omkvæd eller sådan noget; ikke for at udjævne udsving i vokalen. Det sidste gør jeg på gain-niveau. Frit valg ja, men tænkte bare, at jeg måske gjorde det “forkert” 🤷🏼‍♂️

Medlemsavatar
cyberspaced
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af cyberspaced »

Søren Bendixen skrev: tirs 15. feb 2022 12:55 Jeg er stødt på et issue med Reaper (og faktisk også Logic Pro):
....
Hej Søren

Har du installeret FFMPEG? https://reaperblog.net/2021/12/ffmpeg-for-reaper-643/

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Nej og det er fordi han skriver at det ikke har nogen effekt for mac brugere - som jeg hører til :-)

Men jeg er igang med at undersøge alt muligt omkring det. folks erfaringer, workarounds etc.
Det er lidt mere kompleks end som så, i den forstand at jeg både har det omtalte issue (som dog kan løses med en konvertering) men også issues med at mine lydfiler ryger ud af sync når de afvikles på brightsign (afspiller). Dog ikke altid (hvilket kan gøre en fejlfinding ret træls..).
Normalt leverer jeg kun lyden, dog lavet til den videofil der kører i udstillingen, men jeg vil snarest teste om det er bedre at jeg laver den samlede fil. - og samtidig grundig teste hvordan brightsign reagerer på forskellige formater. Og så vil jeg teste Nuendo noget mere.
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Jeg har lige opdaget subprojects :party: :banan:
Ret sent ja, men jeg er måske ikke den eneste, så jeg vil lige anbefale Reaper-folket at tjekke funktionerne desangående.
Har gjort organisering af større projekter rigtig meget nemmere for mig; især håndtering af mange vokalspor. Wu-huu :)

Nyt svar