Hvilke tegneserier har du læst fornylig?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Hvilke tegneserier har du læst fornylig?

Indlæg af tomcat »

Tegneserier er et af mine favorit ikke-musik, stillesiddende tidsfordriv.
Forestiller mig: så kan vi enten rose eller skælde ud på gode /dårlige tegneserier.
_______________________________________________________________________________
Jeg lægger ud: Læser ret meget Ed Brubaker, for tiden. Noget af det bedste crime og noir –– når han er bedst, er det i klasse med DareDevil fra Bendis eller Miller.

Seneste fede, jeg læser, er Brubaker /Philips /Breitweiser's "Kill or Be Killed"
Det er tykt og mørkt og også voldsomt, men alligevel sært balanceret af en .. ømhed. Ømhed for figurerne og deres skæbner.
Og uhyggeligt, fordi det også er realistisk.

S. Philips og E. Breitweiter's billedside spiller nærmest perfekt sammen med Brubaker's mørke fortælling.
Philips er ikke en 'smukt'-tegner –– og det prøver han heller ikke på.
Han *illustrerer* super godt. Hans evner som visuel fortæller er højtudviklet.

Jeg veed ikke, om man skal give stjerner, eller hæfter, måske blyanter .. ? (okay, jeg er en sut efter old-school; sagsøg mig).
Jeg gør det (giver karakter) nogengange vedrørende film. Men ikke altid. Så det kan man vel gøre, som man nu har lyst eller ej.

"Kill or Be Killed" vil jeg give 9/10 blyanter –– den opnår tilsyneladende alt, hvad den prøver på: Den underholder mig og skræmmer mig.

USA. 20 numre, Image Comics (2017)
Her en side fra hæfte nr. 8
Vedhæftede filer
Kill Or Be Killed__08.png
Kill Or Be Killed__08.png (2.73 MiB) Vist 3702 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Fedt med denne tråd! Jeg har kun læst klassikere som Tintin, split og co, Blake og mortimer, men har for nyligt opdager en helt ny tegneserie afdeling (med metervis af tegneserier for voksen). Så jeg skal da tjekke dem ud du nævner. Jeg går og kæmper en del med at være stresset i perioder og der hjælper det virkelig at jeg fordyber mig i tegneserier


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har lige læst den nyudgivne Gammelpot nr. 8 - Vejen Til Syden :-D

I den politiske korrektheds ånd er navne og sprog lavet lidt om fra den originale udgave/oversættelse fordi den foregår i Afrika, men det ødelægger nu ikke fornøjelsen.

Ikke et af de stærkeste Gammelpot-album, men altid fine eventyr.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger skrev:Jeg har lige læst den nyudgivne Gammelpot nr. 8 - Vejen Til Syden
Længe siden, jeg læste Gammelpot sidst.
Var vild med dem, da de begyndte at komme. Fede tegninger, magisk univers. (sådan en vadsæk har jeg altid ønsket mig –– eller et par bukser, hvor der altid er nye penge i lommerne)
Holger skrev:I den politiske korrektheds ånd er navne og sprog lavet lidt om fra den originale udgave/oversættelse fordi den foregår i Afrika, men det ødelægger nu ikke fornøjelsen.
Nå ––! Det vidste jeg ikke.
Holger skrev:Ikke et af de stærkeste Gammelpot-album, men altid fine eventyr.
Husker ikke, hvilket jeg synes er stærkest. Måske det første? med prinsessen –– det var så herligt (og urealistisk), at der pludselig er sådan en ottefingret dværg, der *sætter grænser* for et ikke-opdragent barn. Magisk!

Har du et favorit Gammelpot-album?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

I ølkælderen hos Kihoskh .. (hj. af Dybbølsgade og Sdr. Boulevard, i Kbh)
Vedhæftede filer
20190419_174716.jpg
20190419_174716.jpg (2.77 MiB) Vist 3634 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Elskede Flip-Kompagniet ... mon man bliver mere end almindeligt påvirket af den øl? :drunk:

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

SustainerPlayer skrev:Elskede Flip-Kompagniet ... mon man bliver mere end almindeligt påvirket af den øl? :drunk:
5,5 % alkohol .. så det er en guldøl
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Gamle Gubber album 1-4 (2018)

Af Lupano og Cauuet, dansk udgave forlaget Zoom
_______________________________
Kendte den ikke –– læste album 1 og 2 pga heftig anbefaling.
De er rigtig gode alle fire. Skal klart læse femmeren, når den udkommer.
Typisk klassisk fransk albumkultur, opbygget som f.eks. Asterix og den slags.
Cauuet's tegne- og fortælle-stil er i øvrigt klart inspireret af (bl.a.) Uderzo, men er dog hans egen.
__________

Underholdende og sjove –– velgjort voksenserie. Findes på biblo, hvis man vil checke dem.
Vedhæftede filer
20190415_192844.jpg
20190415_192844.jpg (2.82 MiB) Vist 3615 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

tomcat skrev:
SustainerPlayer skrev:Elskede Flip-Kompagniet ... mon man bliver mere end almindeligt påvirket af den øl? :drunk:
5,5 % alkohol .. så det er en guldøl
Det var ikke lige det, jeg havde i tankerne - Flipkompagniet taget i betragtning! :-P

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Min kæreste lånte mig hele sin gamle samling af Cosey's Jonathan albums. Der er et vist element af den for 80erne så typiske naturfolksromantik, hvor det at noget er forbundet til et (gerne undertrykt) folk med gamle traditioner bliver til en kvalitet i sig selv. Men den er ikke når så sort/hvid i sin skildring af hverken tibetanerne, europæerne eller for den sags skyld kineserne som man kunne have frygtet. Og billeder og tekst spiller godt sammen - det er virkelig velfortalt.

Billede
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

SustainerPlayer skrev:
tomcat skrev:
SustainerPlayer skrev:Elskede Flip-Kompagniet ... mon man bliver mere end almindeligt påvirket af den øl? :drunk:
5,5 % alkohol .. så det er en guldøl
Det var ikke lige det, jeg havde i tankerne - Flipkompagniet taget i betragtning! :-P
nåh, D'oh. :drunk: Det tænkte jeg ikke på.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev:Min kæreste lånte mig hele sin gamle samling af Cosey's Jonathan albums. [..] virkelig velfortalt.
Dem kan jeg også virkelig godt lide. Især de tidlige; syns de senere mistede lidt pusten, omend på et højt niveau.
(Og så det dér skægge fif med at forfatteren fortæller, hvilke 5-6 LP'er han lyttede til, mens han tegnede hvert album, hyggeligt..)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Fundet på vej til bageren i morges.
Elsker vores villaveje, hvor folk giver brugbare effekter en chance, før de bliver hentet af kommunens skraldebiler
Vedhæftede filer
gratis tegneserier.jpg
gratis tegneserier.jpg (671.33 KiB) Vist 3574 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Cool. Jeg havde i mange år abonnement på "Sølvpil", da jeg var knægt.

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Efter jeg er startet til franskundervisning er jeg begyndt at genlæse Asterix og Vakse Viggo (Gaston Lagaffe) på originalsproget. Kender historierne til hudløshed, så selvom der er mange ord jeg ikke kender, giver det hurtigt mening og det er en fed måde at lære sprog på :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

God idé! Brushede også mit franske lidt op forleden.

Gaston Lagaffe er en af mine favoritter.

Jeg har alle Vakse Viggo + specialalbum i førsteudgaver og første oplag. Det samme med Asterix (og Lucky Luke, men trods charmen, når den ikke de to andre serier til sokkeholderne til det voksne publikum).

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Muligheden for at læse f.eks. Asterix, Franquin, eller Linda og Valentin på originalsproget, er en af de få ting der kan få mig til at fortryde at jeg aldrig har fået lært fransk.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Men David, du er da ikke død endnu ... kan du ikke tage en prøvetime hos AOF eller lignende ..

---

Ikke fordi, jeg selv er for god. Jeg har ikke forsøgt at læse tegneserier på fransk. Havde det et år i gymnasiet. Eller var det to.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Faldt over "Jerry Cornelius' Hermetiske Garage" forleden... :-D
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Var som barn ikke seriøst tiltrukket af Illustrerede Klassikere, dels fordi de vist var oppe omkring nr 300, da jeg blev klar over deres eksistens, så det ville være svært at samle dem, og dels fordi de ofte var ret u-raffineret tegnet, når jeg fik fat i en enkelt og læste den. Og dels var der en lidt 'taber'-energi over serien: Man fornemmede, at den var over sin toppopularitets-tid, ingen snakkede om dem, der kom kun sjældent et nyt nummer.

Der var endvidere ofte en fornemmelse af nødvendig baggrundsviden –– af typen almindelig dannelse –– som jeg ikke i tilstrækkelig grad var en del af, og som man faktisk skulle have mere kendskab til for at få noget ud af den typiske Stjerneklassiker /I.K.

Oveni det hele er jeg ikke sønderlig interesseret i krige og hofintriger og politik. Historiske westernfortællinger kunne heller ikke rigtig konkurrere med Swan's Superman og Goscinny og Mezieres og Barks og al den slags lettilgængeligt guf.

Så der var af S. / I. -Klassikere næsten kun det fede sciencefiction, der trak lidt.
Fanget af en Komet, Rejsen Til Månen, og især Tidsmaskinen og Den Usynlige Mand m.fl.

Jeg husker dem alle som rimelig utiltrækkende tegnet (selvom der sikkert er undtagelser; det er meget længe siden) –– for jeg sammenlignede dem med alt det skønne, der på det tidspunkt i lind strøm drypflød fra Interpresse og Carlsen, som var anderledes strømlinet skruet sammen –– i dét selskab kunne kun få eller ingen S. /I. -Klassikere klare sig.

Nu er det anderledes.

I morges læste jeg Greven af Monte Christo, som var god. Den har jeg i eftermiddag givet videre og fik ikke fotograferet den ellers flotte forside.

Her til aften har jeg lige læst denne.
Den var endnu bedre. Jeg læser uden afsky de ikke-særlig-tiltrækkende illustrationer. En S./I. Klassiker som Davy Crockett overlever på fortællingen, der vitterlig er god.

Som tegneserie er den ikke noget at råbe hurra for. Men mindre kan også gøre det. Det gør det hér.
Vedhæftede filer
Davy Crocket.jpg
Davy Crocket.jpg (2.51 MiB) Vist 3507 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Splint (og Co) sær-udgivelse: Splint som ung af Émile Bravo. Cobolt 2013

Fint album i typisk europæisk standard / klassisk belgisk albumtradition.
Tja, det er sådan lidt underligt: hvis ikke Franquin havde lavet sit fantastiske arbejde i det kendte Splint & Co / Viggo-univers, så ville dette album jo nok ikke eksistere. Og jeg ville nok ikke have læst det –– hvis samme forfatter/tegner havde lavet albummet bare med nogle andre figurer.

Ikke at det er dårligt –– det er helt okay.
Men .. der er ikke det dér magi (hvad skal jeg ellers kalde det?) som når jeg læser et vilkårligt af Franquins albums.

Franquins arbejde ligesom 'brænder' –– af nødvendighed. Plus at han var en sindssygt dygtig håndværker.
Det er lidt vanskeligt at lade være med at sammenligne –– sådan er det jo, når en nulevende tegneserie-håndværker laver en historie med figurer, der typisk associeres med en af fagets giganter: han kan næsten ikke undgå at komme til at stå i skyggen.

hvis man kan se bort fra dét, er historien et udmærket lille tidsbillede af en by i Belgien i slutningen af mellemkrigstiden.
Den kunne bare ligesågodt handle om en anden figur end lige Splint –– historien har ikke nogen nødvendig tilknytning til det Splint-univers, jeg er knyttet til.

I øvrigt er håndtekstningen fin. Produktionsniveauet er generelt højt.
Kompetente tegninger, god dialog. Intrigen er sammenhængende.
Fysisk et lækkert stift bind.
Er det værd at bruge tid på? Jeg må nok sige nej.
splint-forside.jpg
splint-forside.jpg (1.73 MiB) Vist 3452 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

ThomasRiem skrev:Faldt over "Jerry Cornelius' Hermetiske Garage" forleden... :-D
Klassiker. Har alle samleudgaverne af Moebius.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

tomcat skrev:Splint (og Co) sær-udgivelse: Splint som ung af Émile Bravo. Cobolt 2013

Fint album i typisk europæisk standard / klassisk belgisk albumtradition.
Tja, det er sådan lidt underligt: hvis ikke Franquin havde lavet sit fantastiske arbejde i det kendte Splint & Co / Viggo-univers, så ville dette album jo nok ikke eksistere. Og jeg ville nok ikke have læst det –– hvis samme forfatter/tegner havde lavet albummet bare med nogle andre figurer.

Ikke at det er dårligt –– det er helt okay.
Men .. der er ikke det dér magi (hvad skal jeg ellers kalde det?) som når jeg læser et vilkårligt af Franquins albums.

Franquins arbejde ligesom 'brænder' –– af nødvendighed. Plus at han var en sindssygt dygtig håndværker.
Det er lidt vanskeligt at lade være med at sammenligne –– sådan er det jo, når en nulevende tegneserie-håndværker laver en historie med figurer, der typisk associeres med en af fagets giganter: han kan næsten ikke undgå at komme til at stå i skyggen.

hvis man kan se bort fra dét, er historien et udmærket lille tidsbillede af en by i Belgien i slutningen af mellemkrigstiden.
Den kunne bare ligesågodt handle om en anden figur end lige Splint –– historien har ikke nogen nødvendig tilknytning til det Splint-univers, jeg er knyttet til.

I øvrigt er håndtekstningen fin. Produktionsniveauet er generelt højt.
Kompetente tegninger, god dialog. Intrigen er sammenhængende.
Fysisk et lækkert stift bind.
Er det værd at bruge tid på? Jeg må nok sige nej.
splint-forside.jpg
Jeg stoppede efter album 41. Franquin er selvfølgelig kongen, men Fournier, og især Tome & Janry gjorde det også godt.

Har alle albums op til 41, primært i førsteudgaver (dem med den specielle danske bagside).

En serie der indeholder humor, spænding, eventyr, sci-fi, og efter min mening er tætteste konkurrent til Tintin, en af verdens nok bedste serier.

Persongalleriet er helt oppe at ringe.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Holger skrev:
tomcat skrev:Splint (og Co) sær-udgivelse: Splint som ung af Émile Bravo. Cobolt 2013
Jeg stoppede efter album 41. Franquin er selvfølgelig kongen, men Fournier, og især Tome & Janry gjorde det også godt.

Har alle albums op til 41, primært i førsteudgaver (dem med den specielle danske bagside).

En serie der indeholder humor, spænding, eventyr, sci-fi, og efter min mening er tætteste konkurrent til Tintin, en af verdens nok bedste serier.

Persongalleriet er helt oppe at ringe.
Jeg røg af ved Fourniers ankomst, så der er en del af de nyere, jeg ikke har fået læst.
Franquins historier kan jeg læse mange gange.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Min 5-årige niece på besøg fra udlandet. Hun er delvis dansker, men kan ikke læse dansk selv.
På Valby biblo finder jeg en af de nye, store samlede udgivelser, i kronologisk orden, af Rasmus Klump.

Jeg havde alle 70'erne hæfterne i den stil, der blev træt i limningen efterhånden.
Tror, der i alt kom 33 eller 36 af disse mini-"albums".
Af en eller anden sindssyg årsag kom de i typisk 'oversat' rækkefølge (lissom Tintin, Splint, Lucky Luke o.s.v) ... virkelig sært, når det går op for een, at serien er dansk.

Nå men Klump var stor succes med min niece. Hun kender vist figurerne fra italiensk TV.

Fin bog i hårdt bind indeholder de (i den rigtige rækkefølge) første syv af mini-albumsne.
Man har af mig uforståelige årsager pillet ved teksten –– der står "så den er mere egnet til højtlæsning" ... jeg kan dog ikke huske originalerne godt nok til at bemærke, hvor man har pillet.

Hr. og fru Hansens gamle eventyrserie holder stadig maksimalt. Fantastiske tegninger, spændende historier, meget farverigt persongalleri. Og moralen, der konstant er tilstede, holder også maks: at man generelt er go'e og rare ved hinanden. Men at verden trods-alt godt *kan* være farlig, en gang i mellem. Så man bør være vågen og vaks.

Hvis man har børn i læsealderen, er Klump på Skal-Have-listen sammen med Barks og tegnefilm fra fyrrerne, efter min mening.
Vedhæftede filer
20190425_090745.jpg
20190425_090745.jpg (2 MiB) Vist 3415 gange
20190504_135147.jpg
20190504_135147.jpg (2.55 MiB) Vist 3415 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar