Hvilke tegneserier har du læst fornylig?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Re: Hvilke tegneserier har du læst fornylig?

Indlæg af tomcat »

Er ved at genlæse en masse Fantastic Four.
Efter de ujævne og pompøse Avengers- og FF-forløb af Hickman –– som ved genlæsning ikke giver mig ret meget andet end storladent galaktisk bulderbrag og laaaange talebobler (og pæne illustrationer) –– er det en afslappet fornøjelse at nyde fortsættelsen i Chip Zdarsky's Marvel 2-in-1 fra 2017. De er anderledes nede på jorden, både bogstaveligt og i overført betydning.

Der skiftes tegner faktisk i hvert tredie nummer.
Det gør ikke noget. Nogle er bedre end andre (unge Pérez er rigtig god). Men de holder alle fint højt niveau. Det må betegnes som et eksempel på *rigtig godt redaktør-skab* –– jeg tænker, det er redaktøren eller chef-redax, der flytter ludobrikkerne bag kulissen.

Marvel var på det tidspunkt lidt påholdende med at angive redaktør i visse af deres blade. Formodentlig var C. B. Cebulski chefredaktør hér. Det var s.v.j.v. lige efter, han havde overtaget efter Alonso.
________________
Zdarsky formår at køre den gamle maskine rigtig fint rundt indenfor den af de klassiske FF-elementer afgrænsede manege: Doom er en skiderik, men med nye variationer, Grimm er en sentimental bulderbasse, der spræller i sit søskende-had/kærlighed forhold til Johnny Storm ... der har sin klassiske flamme-personlighed o.s.v.

Hyper-avanceret Reed-tech sørger for at smide vore venner rundt i fremmede universer, sjove og spændende løjer udfolder sig.
Klassisk standard-superhelt familie-serie af høj kvalitet.
________________

Flot omslag af Jay Anacleto i den fint moderne "Alex Ross /komedie"-stil.
Vedhæftede filer
M-2-in-1 (2017).png
M-2-in-1 (2017).png (2.88 MiB) Vist 2039 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Monsters af Barry Windsor-Smith
Fantagraphics 2021

Ornli moppedreng –– 366 sider. Enormt flot tegnet, i stilen fra hans "Storyteller". Også vildt godt fortalt. Smith er fænomenalt dygtig til sit håndværk. Jeg kan stadig bedst lide hans Conan. Men det er ikke, at der "noget galt" med Monsters. Men behagelig, dét er den ikke. Kortfattet er den heller ikke.

Historien er god. Emmer af forknyt, indestængt vrede over urimeligheden, berrettiget angst for en voldelig, sindssyg far, der rejste ud som kærlig og normal –– men efter Anden Verdenskrig altså vender hjem som paranoidt, voldeligt menneske.

Ikke en historie, man bliver glad af at læse.

Fysisk flot bog. Kan findes til ₤25 –– eller kr 350,- i Faraos og Fantask
Vedhæftede filer
monsters s19.jpg
monsters s19.jpg (548.03 KiB) Vist 2025 gange
monsters s9.2.png
monsters s9.2.png (1.26 MiB) Vist 2025 gange
monsters s21.jpg
monsters s21.jpg (653.28 KiB) Vist 2025 gange
monsters s199.jpg
monsters s199.jpg (615.11 KiB) Vist 2026 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Batgirl (2011-2016)
Har lige genlæst de 52 numre.

De første fireogtredive numre af Simone og Syaf m.fl. er alt for mørke til min smag. Og i al for lang tid i træk. Den ene mareridt /død /tortur /gidsel -scene med Mega Ond Skurk efter den anden.
Som om, forfatteren hele tiden skulle presse, og presse, og så presse noget mere.

Stewart + Fletcher's forløb er meget mere noget for mig. Ikke så stressende pacing. Mere nede-på-jorden tid til personerne. Mere afslappende at læse.
Og illustrationerne er stadig fede, blot en *helt* anden stil.
Vedhæftede filer
Batgirl #50 (2016) Stewart + Fletcher.jpg
Batgirl #50 (2016) Stewart + Fletcher.jpg (428.22 KiB) Vist 1991 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Manden Der Skød Lucky Luke _Cobolt 2016

Må indrømme, jeg slet ikke havde regnet med at blive underholdt. Jeg har forsøgt med andre grav-skænd udgivelser. F.eks. Benny Bomstærk, Splint & Co, Asterix ... Ingen af dem har været noget for mig.

Men Matthieu Bonhomme underholder. Det er en ganske fin fortælling. Og han forsøger ikke på at ramme Goscinny's skarpe sans for humor. Det er blot en westernfortælling.

Okay, den er en smule rodet enkelte steder –– hvem gjorde hvad og hvorfor –– når der er opklarende flashbacks. Jeg er træt af flashback, så jeg springer lidt let hen over dem.

Jeg er overrasket over fornemmelsen af at sidde med et gedigent stykke håndværk.
Enkelte steder rammer den stærkt stiliserede farvelægning lidt ved siden af. En smule øv for de fine tegninger. Men det er virkelig småting.

Man kunne sagtens have lavet samme album uden at kalde det noget med "Lucky Luke" –– ligesom med de dér Splint /Kvik-albums som foregår i nazi-tiden. Hvor jeg sidder med indtryk af, at "hvorfor skal det udgives som en Splint-historie?"

Det samme gælder hér: der er ikke nogen grund til det, i fortællingen. (Andet end, det er for at sælge mange flere eksemplarer. Og det kan man jo godt forstå). Men i modsætning til dem, bliver jeg faktisk underholdt her.
_______________________________

Og det er naturligvis blot min mening.
Der er jo mange, der godt kan lide de andre "fortsættelse" -albums.
Vedhæftede filer
20210807_092104.jpg
20210807_092104.jpg (2.2 MiB) Vist 1971 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Endelig fik jeg læst denne.
Den er lige så fed, som folk siger.

Flot tegnet. Fin fortælling, klassisk opbygning.
Figurerne har ikke super meget selvstændig personlighed. Man kommer ikke til at "kende" dem, som jeg føler med f.eks. kaptajn Haddock eller Anders And.

Men historien er fortalt så professionelt og dygtigt, at kun et asen kan brokke sig over noget. Hyggeligt med en anden vinkel på den evige ufred mellem Aser og Jætter.

Der er rigtig meget "ikke fortæl det, vis det" –– d.v.s. ikke for megen tekst, ingen tankebobler.

Flot arbejde af Elfgren og Johnson.

Fordansket af Hannah Lützen –– og dét er altså godt. Forleden læste jeg en Walter Mosley-roman. På et fra engelsk oversat dansk, som var helt af helvedes til. Modsat med Lützen: hun véd hvad hun gør, når hun laver sætninger om til dansk. Letflydende og letlæst.

Maskintekstet.

Cobolt 2020
Vedhæftede filer
20210807_181305.jpg
20210807_181305.jpg (2.52 MiB) Vist 1957 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Elfgren og Johnson: Vei – bog 2 (2020)


Endnu bedre end første bind. Som ellers var godt, allerede. Her i andet og sidste bind af historien om Vei kommer man tættere på figurerne. Hvilket jeg savnede lidt i første bind. 

Alting giver mere mening. De to bind hænger uløseligt sammen. Hændelserne i første del folder sig ud og forløses fuldkomment her i anden del.

Der kribler for at fremhæve enkelte scener, men jeg vil afholde mig. Alt i fortællingen er som et eventyr, fra dengang man var lille og verden var eventyrlig.

Fordanskningen er igen lige på kornet. Og selve albummets fysiske format er lækkert. Passende størrelse, nemt at holde om. Helt forståeligt, at man ikke samlede det til eet bind. Det ville være for uhåndterligt. Eneste anke er maskintekstning. S.v.j.v. er der stærke økonomiske årsager til, at man ikke får rigtig håndtekstning: Det er efter sigende svimmel dyrt. Desværre.

Jeg har ikke lyst til at tage armene ned. En aldeles fremragende tegneserie.
______________________________
Vedhæftede filer
vei 2.jpg
vei 2.jpg (199.67 KiB) Vist 1943 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Brian K. Vaughan et al.: The Escapists.
Dark Horse 2017
____________________
En speciel oplevelse.

God? Hmm. Ja. Men også nej.

Dårlig? Nej. Men ...

Åh, altså, den kan noget. Men mest i enkelte sekvenser. Som flere steder er optimalt godt turneret. Hvor det, der vises på billederne kommunikerer afsindig godt med hvad der sker i taleboblerne. Selvom det er to forskellige planer.

Hvor det kan lede over i hinanden, som man kender det fra andre koryfæer. F.eks. i Watchmen gør Moore det mange steder.

Men ... når nu Vaughan er SÅ god til dette mini-plan. Hvad er så grunden til, at jeg ikke rigtig har armene oppe? Mnjoe, han svigter makro-planet. Han vil gerne lave hele projektet til en enorm hyldest til på den ene side Chabon's roman –– har endda fået ham til at skrive forordet –– og på den anden side også samtidig en hyldest til de to *virkelige* mennesker, der var model for Clay og Kavalier: Shuster og Siegel.

Og også lidt en løbende hyldest til moderne, nulevende nørder /tegneserieskabere, og den rimelig store opgave de brydes med. Særlig hvis de ad lidt tilfældige (og ægte tegneserieagtige tju-bang-) grunde pludselig får lidt mere succes, end de måske lige havde regnet med.

Der skal også gøres plads til en nede-på-jorden dreng-begærer-pige historie. Samt noget om venskab og hvad dét kan få mennesker til at gøre.

Og hvorfor ikke få alle disse forskellige lag illustreret af forskellige tegnere i forskellige stilarter ....
____________________
Det er et sympatisk projekt. Og der *mange* små scener, som fungerer sublimt godt. Næsten så godt, at man kan anbefale værket blot af dén grund.

Men ... brødet kan ikke holde formen. Det er slået for stort op.

Misforstå mig ikke: man kan uden problemer læse det og blive underholdt. Jeg blev. Men, samlet indtryk er ... lidt fortænkt. Eller har ikke tilstrækkelig sammenhængskraft. Stikker i for mange retninger. Har for meget meta med meta på.
Vedhæftede filer
20210815_160529.jpg
20210815_160529.jpg (1.99 MiB) Vist 1931 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Bonus tip:
Brug det som begrundelse for endelig at tage dig sammen til at læse den oprindelige roman. Dén er god. Uforbeholdent. Den modtog en Pulitzer pris. Det véd jeg ikke lige, om jeg synes noget om.
Det er en fed roman om to meget unge serieskabere i New York anno slut-tredivernes økonomiske optur.

620 sider på herligt amri-engelsk. (Også kommet dansk, har ikke læst oversættelsen)
Forlaget Picador (2000)
Vedhæftede filer
kavalier and clay.jpg
kavalier and clay.jpg (143.06 KiB) Vist 1929 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

En gentleman.
Var ikke helt sikker på, om den skulle i Branche -afdelingen.
Vedhæftede filer
superman R. kelly.jpeg
superman R. kelly.jpeg (99.34 KiB) Vist 1897 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Jeff Lemire & Gabriel Walta's "Sentient" er mega fed. Standard science-fiction ... et skib på en flere år lang rejse fra Jorden til en koloni. Så sker der spændende ting og sager. Vil ikke røbe noget, men hvis du kan lide standard s-f, så er det rent guf.

Godt plot, god fortælle-rytme, spændende uden at være nervepirrende, god forståelse for dialog og øvrig interaktion mellem mennesker. Som Lemire plejer.

Fine tegninger, god farvelægning.
Ikke meget fikumdik. Klar og tydelig fortælling.

160 sider, afsluttet historie. Men lur mig, om ikke der en dag kommer opfølgning.
Som samlet album fra TKO Studios (2019) eller elektronisk på comixology. Eller find de oprindelige otte hæfter brugt.

Bonus:
Hvis der *ikke* kommer en tv-adaption indenfor et par år, så er der i al fald nogle AR'er, som ikke gør deres arbejde. Den er lige til højrebenet.
Vedhæftede filer
Sentient s12.jpg
Sentient s12.jpg (642.93 KiB) Vist 1870 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Dette må vist være en passende tråd til denne annoncering: Jean-Claude Mézières - RIP

https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Mézières
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Enig, passende tråd.

Jeg mødte ham engang til en tegneseriefestival.
En meget venlig mand.

Hvil i Fred.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Christa Faust's og Mike Deodato Jr's Bad Mother (2020) er en lækker lille snack-serie. Fem numre udgør en kompakt fortælling, som starter i højt gear og bliver deroppe. Der er fart på helt frem til slutningen. Logisk handlingsforløb i realistiske omstændigheder.

Det kan kun skyldes ren AR-dumhed, at den ikke er lavet til film. Plottet, personerne og alting er perfekt til Hollywood. Vold, personfarlige skurke, bortførelse, tlf-hacking, uregerlige teenage-døtre m.m.
Hvis nogen af de danske forlagsfolk er hurtige ved hasperne, er der nok stadig et vindue til at få den ud i nordisk samtryk.

Velfortalt og pisse flot illustreret af Deodato.

Jeg havde glemt den, indtil jeg blev opmærksom på samme tegner/forfatter-team's nye western-serie. Men Bad Mother er stadig bedre.

Læses de sædvanlige steder:
Fem enkelthæfter, i TDP eller på Comixology
Vedhæftede filer
bad mother nr 4.jpg
bad mother nr 4.jpg (475.36 KiB) Vist 1771 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

World War X (2022)

Snejbjerg og Frissen giver den gas i glimrende klassisk science-fiction om systemets evindelige sult efter mere magt versus en almindelig små-skvattet mand med hjertet på rette sted.

WWX 01.jpeg
WWX 01.jpeg (166.74 KiB) Vist 1720 gange

En heftig action-fortælling, der som menneskeligt bindeled har den nørdede tøffelhelt, der skal gennem så grueligt meget i håb om at blive genforenet med den eks-kone, som vragede ham.

Samme arketype som i f.eks. Die Hard.

Den ydre ramme er noget med nogle glemte sarkofager fra forhistorisk tid, som gridske mennesker gerne vil tappe mega-energi fra og udnytte militært. Hvilket viser sig at være en dårlig idé allerede fra side 3. Noget frygteligt slipper ud. Og så er der fuld skrue for resten af pengene. Man skal følge med i detaljerne, for historien er stramt og økonomisk fortalt.

WWX 02.jpeg
WWX 02.jpeg (250.7 KiB) Vist 1720 gange



Der er egentlig ikke så meget nyt. Og dét er godt nyt –– for læseren. Man søger ikke at genopfinde den dybe tallerken. Hverken i historie, fortælleteknik, eller persongalleri. Man er bare pisse dygtig til at formidle sin historie med klassiske fortællemæssige greb.

Frissen introducerer tilpas mange mysterier, som man gerne vil vide mere om. Hvem er manden fra Oregon? Hvor kommer sarkofagerne fra? Hvordan kan de stamme fra før homo sapiens –– men alligevel have skrifttegn? Hvad er det for en gruppe riddere, der bekæmper uhyrerne i flashbacks’ne fra middelalderen? Sociopaten med superkræfter, som kidnapper Adesh –– hvilket hold spiller hun på?

De mange mysterier suger læseren ind. Hver gang, man får noget at vide, er der nye spørgsmål nedenunder. Tegneserie-håndværk fra øverste hylde.

Pacingen er forbilledlig. Frissen er knalddygtig til at komme sent ind i en scene, og tidligt ud igen –– så snart det for fortællingen vigtige er blevet vist frem. Det holder læseren på tæerne. Hver information gives een gang. Kun enkelte steder er der unødvendige talebobler /tankebobler (for eksempel da Adesh flygter fra militær fangenskab på side 21).

Også Snejbjerg leverer varen på højt niveau. Hans arbejde her kunne nemt benyttes som undervisningsmateriale i faget visuel fortælling i klassisk-realistisk stil.

Jeg kan bedre lide ham i sort/hvid. Ikke fordi farvelægningen er dårlig, det er den ikke. Det er mere blot, at Snejbjergs tegninger allerede er komplette i sig selv:

Han er faktisk *ikke* god til at tegne til farvelægning. Hvis man kan sige det sådan. Hans figurer, bygninger, biler, baggrunde og alting ER allerede tre-dimensionelle. Så det bliver faktisk for kompakt, når farvelæggeren *også* lægger sit talent oveni.

Må hellere understrege, at farvelægger Delphine Rieu er højt kvalificeret, dét er tydeligt. Det bliver bare lidt for meget. Vistnok fordi Snejbjerg leverer færdig grafik –– som allerede har de skygger o.s.v. der kommunikerer billed-elementernes dimensioner til læseren. Snejbjerg komponerer meget med hård kontrast mellem helt sorte og helt hvide flader. Hvor ovenpå Rieu så lægger et ekstra lag farve-konfekt, som insisterer på at snakke méd. Det samlede indtryk bliver lidt mørkt, lidt indestængt. Når vi udelukkende taler visuelt.

Men, det er blot en lille anke. Der er ikke så meget at komme efter i dette bind.

WWX 03.jpeg
WWX 03.jpeg (309.7 KiB) Vist 1720 gange


Det er også rart at læse en ny, dansk udgivelse, der har fået læst korrektur på fornuftigt niveau. Jeg bemærkede ti fejl. De syv af dem enkelt-tegns fejl. (Altså et enkelt tegn for meget /for lidt /forkert.) Der er normalt flere –– og grovere –– fejl i et fra udenlandsk oversat værk af denne størrelse.

Plottet bevæger sig rask derudaf. Hvis man læser de første tre sider, som udgør intro’en, er man fanget. Man vil vide, hvad der sker.

Historien er behageligt fri for woke eller andet periode-bundet hysteri. Ingen prædiken, ingen halvt skjulte dagsordener (som jeg opdager, i al fald). Man vil simpelthen underholde. Netflix eller Paramount kunne med et snuptag benytte albummet som storyboard til den næste film-basker med Reeves eller Pattinson som manden, der af sære omstændigheder tvinges til at mande sig op og redde solsystem og eks-kone.

Rent fysisk har forlaget Umpff givet den, hvad den kan trække: flot hårdt bind og godt tryk. Og det er rigtig indbinding. Endda har man gået et ekstra lille skridt ved at benytte tråd, der i farve matcher med hele omslags-designet.

- - - - - -
Når nu alt det vigtigste spiller fint, så vil jeg nævne maskin-tekstningen. Det er dog en ting, der trækker ned. Gennem hele bindet er der talebobler, hvor der bliver lidt for meget hvidt areal omkring bogstaverne, inde i boblen. Så boblen kommer til at få lidt hængerøv, som visuelt element. Som maskin-tekstning ofte gør.

Jeg har ikke selv lavet maskintekst, men det er nok ikke helt nemt. Og dette bind er slet ikke dårligt. Sådan skal det ikke forstås. Alligevel nævner jeg det. Man lægger jo mærke til det.

⟶ Det eneste reelt sære ved denne fine udgivelse er, at man ikke har nummereret siderne. Hvis det er et valg, er det besynderligt. Der er vel ingen fordele ved at undlade at sætte nummer på siderne? Jeg tror snarere, det er en fejl. Det betyder ikke det store. Man kan evt. selv nummerere. Som jeg har gjort, med blød blyant.

Hvis man kan lide veludført tju-bang med høj faktor underholdning, så bliver man glad for dette bind.

forfatter: Jerry Frissen
tegner + oversætter: Peter Snejbjerg
farvelægger: Delphine Rieu
Forlag: Umpff
Form: indbundet album, 144 sider
Vejl. pris: kr 268,-
WWX 04.jpeg
WWX 04.jpeg (126.13 KiB) Vist 1720 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har lige købt Thorgal krøniken (samlebøger) 1+2+3. Hver bog indholder 3 udgivelser.

Fandt ud af at jeg faktisk aldrig har læst de første tre originaludgivelser, som findes i Thorgal Krøniken 1. Det skyldes det sædvanlige med at de er udgivet ukronologisk på dansk.

Rigtig interessant at læse disse tre første, lidt datede, men ikke uefne historier.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Der er tegneserie-hurlumhej idag fra kl 11 af.
i Korsgadehallen på Nørrebro, København

Masser af brugte tegneserier.
Marvel-Morten kommer.

Og andet, som jeg ikke lige kan huske. Jeg har ikke noget insider-viden, har bare læst om det i nogen grupper. Jeg skal klart derhen. Snuse atmosfæren af serieblade og albums. Og sikkert snakke med et par andre hyggelige mennesker.
Vedhæftede filer
crumb sasquatch rides.jpg
crumb sasquatch rides.jpg (207.5 KiB) Vist 1679 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Hold da ellers fest –– en lang liste.
Ses derude ..




Kære seriefolk, d. 14./15. maj er Nørrebronx Tegneseriedage tilbage!

Som sidste år finder messen sted i Korsgadehallen, Korsgade 29, på Nørrebro i KBH, og vi har i år hele den enorme sportssal som messegulv.

Det er gratis at være både besøgende og standholder, og der er åbent for tilmelding nu!

Som besøgende dukker du bare op på selve weekenden. Vil du være standholder og sælge dine produkter eller samle-objekter, så se lidt længere nede.

NBX-messen er en weekend-begivenhed for (og som fejrer) alt hvad der kan kravle og gå af tegneserie-relaterede selvudgivere, små forlag (både undergrund og overflade), individuelle grafiske kunstnere, zine-makers, samt sælgere af brugte serier og relaterede samle-objekter.

Sælgere eller kunstnere eller selvudgivere der vil have en stand kan henvende sig til Tue Sørensen (a.k.a. Tue Sorensen) på sorensonian@gmail.com eller via Facebook. Ja, du hørte rigtigt: stande er gratis!! Givetvis er der et begrænset antal borde (det melder vi ud om når/hvis der kommer over 80-90 tilmeldte), men plads er der nok af, så hvis bordene løber op, kan man altid medbringe sit eget eller få en gulvplads. Stole regner vi ikke med at løbe tør for; dem er der rigeligt af!

Foreløbigt tilmeldte stande (and counting):

Art'Errante
Varilla
Hannah Woetmann-Bitton
Johan Pedersen
Peder Riis & Ondskabens Flydende Vatikan (kun lørdag)
Tue Sørensen/Tegneseriekollektivet Urkraft
Eric Knipper
Mattia Chus
Simon Petersen

Morten Søndergård
Nadeem Bladus Suleman (kun lørdag)
Thomas Friis Pedersen
Kimmie Kawauchi
Bjørn Hyldkrog
Lars Kramhøft
Burnin' Mind Press (Paneras Manos)
Amanda Solveig
Yngel

Jonas Kleis
Healthy Horror
Flemming Rasch
Forlaget DesAHJn/Anders Hjort-Jørgensen
Arni Beck Gunnarsson
Henrik Kublick
Patrícia Baranyaiová
ComicClub/Palle Frøhlich Hansen
Marcus Melo

Andrés Lagunas
Hunov & Haffgaard
Morten Lund (kun lørdag)
Balazs Ronyai
Sohail A. Hassan (kun lørdag)
Radostina Kazakova
Joanna Mugford
Henriette Westh
Karl Johan Clemmensen

Jonas Hawwa Brøns & Mike Dan Mortensen (kun lørdag)
Frederik Raun Thomsen (kun lørdag)
Jeppe Severin
Blagovesta Ivanova
Lamiacea Illustration
Martin Bilgrav

Se det fulde program på
hovedbegivenheden 48TIMER Festival 2022 eller www.48timerfestival.dk.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Vore biblioteker er et stærkt aktiv i små-borger livet.
Da jeg var knægt, var der sq'tte meget udvalg af tegneserier på bib.

Især "Verden Bagefter" glæder jeg mig til at læse. 1'eren var pisse god.
Vedhæftede filer
20220609_105452.jpg
20220609_105452.jpg (1.92 MiB) Vist 1659 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Er på vej til biblo for at aflevere.

Allan Falk 1978-79.

Underholdningsværdi –– lav. Undrer mig en smule over, den bliver udsendt. Altså, at det kan løbe rundt. Kan omtrent kun have interesse for nostalgikere eller komplettister. Den slags 70'r-serie, hvor biler og bygninger og lignende er skarpt tegnet –– f.eks. Falk's gule Porsche eller hvad det er, wow lækker –– men hvor mennesker er tegnet karikeret /ujævnt. Alle bogens fortællinger er helt standard for dengang. Hvis jeg havde læst dem som 9 - 10 årig, havde det nok underholdt mere.


Corto Maltese: Tango

Har læst den før. Så det var lidt et fejllån. Jeg er typisk meget tiltrukket af den visuelle stemning. Når jeg står og blader i et Cortese-album. Men, ved selve læsningen er der ikke så meget at komme efter. Jeg bliver hurtigt træt af de mange, lange samtaler. Hvor der ikke reelt sker noget. Jeg elsker samtaler i virkeligheden. Men at sidde og læse referat af andre mennesker's snakke? Not so much. Og så tænder jeg heller ikke på, at bilerne altid er realistisk tegnet, men menneskerne er stærkt karikerede. Ærgerligt, men jeg synes Pratt's arbejde er *meget* ujævnt. Nogle af albums'ne er vist rigtig gode. Og så er der sådan nogle som dette. Som jeg har "lyst til at kunne lide" –– men som reelt keder mig røven ud af bukserne.


Lonesome 1

Overraskelse. Af den gode slags. Kompetent western. Standard, men med det lille twist, at gunslingeren har en lille mutant-evne. Han kan røre ved folk og få billeder fra deres fortid. Lyder lidt søgt. Men spiller fint. Og tegningerne er flotte, hele vejen i gennem. Realistisk tegnet, både heste, vinter, borgerkrigstidens helvede, dagligdagens farlighed, pistoler, vold, tørst efter retfærdig hævn –– og alt hvad der ellers hører til genren. God sans for et underholdende tempo. Vil klart gerne læse fortsættelsen.


Urhistorien



Peter Madsen tegner/maler som en drøm. Genfortælling af skabelses-beretningen samt syndfloden og et par andre bibel-fortællinger. Flot og godt fortalt. Hvis jeg havde ansvar for nogle børn i den alder, hvor de spørger om dette, ville jeg uden videre stikke dem dette album.


Mortensen: Den falske Mumie.

Viste sig, jeg havde læst den før. De minder altså en del om hinanden, albums'ne i denne serie, når jeg står på biblo og skal have underholdning med hjem. Den er "sådan okay tegnet og fortalt". Men jeg gider godt nok ikke læse den igen. Passer nok bedre til alderen Helt Ung Teenager, eller deromkring. Det er meget svært at lave lange historier med tidrejser, hvor jeg ikke hele tiden tænker, "Jamen, hvorfor gør de ikke bare ..."
Vedhæftede filer
20220702_120247.jpg
20220702_120247.jpg (2.6 MiB) Vist 1647 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Et helt frisk interview med Miller. Og han fatter grundlæggende mikrofon-teknik samt evnen til at tale tydeligt (i modsætning til intervieweren).

Jeg er også spændt på både western Sin City –– og især fortsættelsen til Rōnin. Det oprindelige værk er så gennemarbejdet og tæt komponeret, at en 2'er næsten kun *kan* skuffe. Vi får se...

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Fik fem Rocky-bøger forærende.
Nogle af striberne er altså top herlige 😄
Vedhæftede filer
20220804_110352(0).jpg
20220804_110352(0).jpg (2.44 MiB) Vist 1609 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Hermann: Tårnene i Maury-Skoven.
Samlebind 1, 2, 3.
Faraos 2022

_____________

Gammel mester i topform.

- - - -
Flot og spændende hovedværk fra Hermann i flot udstyr.
Serien er så god, at det er smerteligt at forlade den.

- - - - - - -
TiMS_feat-726x400.jpg
TiMS_feat-726x400.jpg (108.02 KiB) Vist 1573 gange
- - - - - - -


Da Tårnene i Maury-Skoven begyndte at udkomme på dansk i almindelige blødt-binds albums, købte jeg det første bind. Det var jo Hermann. Jeg er ikke helt klar over, hvad jeg havde ventet. En slags Jeremiah i riddertiden, måske. Men skuffet, det blev jeg. Jeg var nok ikke parat til det sindige tempo. Og slet ikke, når det foregår i en fjern, høj-realistisk fortid.

Middelalderen er ikke noget, jeg tænder særligt på. Jo, men så skal der være nogle tidsrejsende med walkie-talkier og et par kasser dynamit. Et eller andet, som forrykker balancen.

Jeg holdt op med at købe efter et par albums eller tre. De kedede mig. Jeg var og er vild med Hermann's Jeremiah og Red Kelly og Bernard Prince. Men disse her i-møg-til-anklerne fattigfolk og højt-til-hest riddere –– det lullede mig i søvn.

Og så havde serien ikke nogen særlig retning, som fortælling. I al fald ikke en retning, jeg havde nemt ved at få øje på. Hovedpersonen vil til "Det Hellige Land" .... grunden til, at han vil derhén, bliver ikke glasklar. Jeg læste det mest som: en forvirret, små-fattig ridder føjter omkring i Europa med sin væbner. Uden et klart mål.

 Og så alt det snak om religiøse grupper, hvem der er imod hvem. Ikke noget for mig.

________
Hermann_04.png
Hermann_04.png (1.66 MiB) Vist 1573 gange
________

Hold kæft, hvor tog jeg fejl. Eller, min smag har udviklet sig. Nu har jeg slugt disse tre binds 10 fine albums. På en lille uges tid. Serien er så helstøbt, at det er smerteligt at forlade den.



Ordet 'hovedværk' bliver ofte brugt om noget, man måske blot synes er temmelig godt. Og derfor gerne vil rose. Hér er jeg ikke i tvivl. Hermann er i absolut topform. I samtlige ti albums. Ja, i starten skifter fortællingen retning som vinden blæser. Det ER ikke til, hvis man er i P3-humør og vil have omkvæd indenfor de første halvtreds sekunder.

Scenen er omkring starten af det tolvte århundrede: set med moderne øjne en primitiv verden, korsridder-tiden. Bogtrykker-håndværket eksisterer ikke rigtigt endnu, folk flest er analfabeter. Man har ikke bøger når man tilhører underklassen. Viden er lokal. Politi som vi forstår det idag, findes ikke. Hvis man er af europæisk ridder-stand, kan man fordrive tiden med at rejse til Palæstina. Besøge Jesu grav. Måske danne en gruppe, en hær. Der er stærk nok, så man kan tæve Muhammedaneren. De vantro ønsker naturligvis at generobre Jerusalem fra de kristne.

Hvis man ikke har formue, men forstår at bruge sit sværd og sin fornuft, lader man sig undervejs hyre af svagere grupper. Bliver deres vogter, deres beskyttelse. Veje mellem byer var endnu mere usikre, end de er i dag. Gadebelysning og brolægning var ikke udbredt. Andet end i de rigeste storbyer. GPS fandtes ikke, og det gjorde vejrudsigter heller ikke, som vi forstår dem.

Martin Luther svømmede stadig rundt i sin tipoldefader's pung. I Europa var man hardcore old school kristen. Hvis man da ikke var asa-tro. Almindelige mennesker tog varsler af himmellegemer, katte og blæsten. Jorden var –– for de allerfleste mennesker –– universets centrum. Solen og alt det andet deroppe bevægede sig rundt om os. Hvis man sagde andet, ville man få problemer.

Hvis man dengang farter omkring på Europas jord-veje, bliver de til mudder når det regner. Det er ikke alle steder, romernes kvalificerede belægning er vedligeholdt. Du er selv ansvarlig. For dit liv –– og for hvad du eventuelt måtte eje af mad, kvinder og heste. Der lurer farer bag hver en bakkekam, hvis du frister skæbnen som rejsende.

Hovedpersonen ridder Aymar er en sådan skæbne. Næsten pengeløs og uden eget len rejser han, i selskab med sin væbner, omkring. Han drømmer om at engang vende tilbage til sit fædrene slot og have midler til at genvinde det.

Han drømmer også om noget helt andet: at rejse til uro-området Palæstina. For det må vel være Herrens hellige ønske. Det må være dét, et ordentligt menneske af hans byrd bør gøre. Så det gør han.

Hermann tager sig virkelig god tid. Hans klipning, hans fornemmelse for sceneskift og rytme o.s.v., er heldigvis fuldt indtakt. Højt blus på alle kedler. Serien kan desuden noget som serie, som f.eks. serien om Jeremiah nok ikke kan: det viser sig til sidst, at der bliver bundet fin sløjfe på den overordnede fortælling. Og så stopper den, bum.

(Selvom der jo findes en slags fortsættelse. Den er dog ikke på samme kvalitetsmæssige niveau, og ingen af figurerne fra herværende værk er med i opfølger-serien).


Hermann_02.png
Hermann_02.png (1.4 MiB) Vist 1573 gange
Tårnene i Maury-Skoven er vanvittig flot håndværk. Sådan noget, jeg kan finde på at forære til venner, som ikke normalt vil have tegneserier –– men som er interesseret i netop ridder-tiden.

Tegninger og sideopbygning er på højde med det bedste af Hermann's øvrige produktion. Jeg troede virkelig, jeg nu kom på arbejde, da jeg satte mig med dette kæmpe-værk. At belønningen skulle blive så stor, havde jeg ikke lige regnet med.

Man skal være klar til, at serien kun i lav grad er plot-drevet. I Bernard Prince, Red Kelly og Jeremiah etableres altid hurtigt fortællingens problem –– heltens opgave. Hermann har alle dage været en stinke-dygtig miljø-skildrer. Hans naturscener altid lokkende, hans by-scener betagende og detaljemættede bagtæpper.



I serien her er det lidt anderledes: skildringen af tiden og dens omstændigheder –– der er radikalt anderledes end moderne tid –– er på en måde "hovedperson". Aymar og hans problemer er naturligvis nødvendige. Vi ville som læsere og forbrugere næppe købe en 500-siders albumserie kun med lækre tegninger af fugle, havet, skibe, stalde, marker, bjerge, huse, slotte –– vi skal bruge et minimum af engagement i menneskers skæbner og hverdag.

Og det får vi også. Det er blot ikke så fokuseret og målrettet som i f.eks. Jeremiah –– hvor hvert album starter stærkt med en hæftig hændelse, som hurtigt involverer helten, som så skal løse opgaven og ende med tilbagevenden til hvile-tilstanden på sidste side.

Skabelonen gælder stadig. Men for ridder Aymars vedkommende er den trukket ud til præcis ti gange normal længde. Ti albums for at komme til slutningen.

Hvis det lyder kedeligt, har jeg beskrevet det forkert. Det er både flot og spændende. Selvom der går en del tid med at få skred i den overordnede handlings-parabel. Som helt ung var jeg for utålmodig. Nu er læsningen en nydelse.

___________

Ros til Faraos for det flotte udstyr. Oversættelse og fordanskning virker kompetent. Håndtekstning ville havde været top najs. Men når nu det *skal* være, så er maskin-tekstningen lavet godt.



Dog er det den sædvanlige historie med, at tekst som ikke er i bobler eller klammer, er dårligt lavet. Kamp-råb og lignende hiver mig ofte ud af illusionen. Som når man i en billig film bemærker at de italienske eller japanske skuespillere har mundbevægelser, der ikke passer til lydsporet's replikker.

Er det et kæmpe problem? Nej, det er det ikke. Det giver bare et lidt ligegyldigt /billigt indtryk, hver gang. Især når man jo kan se –– alle de steder, hvor den danske redaktion har ladet enkelte lydord stå –– hvor smukt, de oprindelige (franske) bogstaver er en helt organisk del af håndtegningen.

Det må man tage med.

Man må også acceptere, at der mangler en enkelt korrekturlæsning mere, for at ramme lige i skabet. Et særlig grelt eksempel findes i efterskriften i første bind. Hvor teksten s. 143 slutter ikke blot midt i et ord, men midt i en sætning. Hvor sætningens afslutning ikke er at finde nogen steder.

Der er en del andre korrekturfejl. Jævnt fordelt over alle tre bind. Er det slemt? Jeg finder det unødvendigt. Man kunne sagtens få mig, eller andre eksterne korrekturlæsere, til at tage den sidste gennemlæsning –– fange alt det sidste. Uden at vælte budget'et.

Men relativt set. Altså sammenlignet med resten af markedet? Nej, det er ikke slemt.

Alt i alt er den samlede karakter tårnhøj.
 Det er simpelthen et virkelig godt produkt. Trods små dansk-påførte skønhedsfejl.

Det skinner ved samlet læsning *meget* tydeligt igennem, at Hermann har hygget sig helt enormt meget. I de fine efterord kan man læse om, hvordan Hermann's store research-arbejde ikke helt har kunnet leve op til hans eget ideal om et værk, der er historisk præcist i alle detaljer.

Disse efterord er bonus-guf for historisk interesserede nørder. Jeg véd ikke selv særlig meget om perioden, så jeg kan kun være taknemmelig for, at andre overhovedet har viden at dele ud af. Jeg selv sluger Hermann's billeder råt. Men lidt rå historisk viden i efterord er også godt.


_________________
Konklusion: et overdådigt samlet værk. Troværdigt tidsbillede. Rigt på fortælleglæde. Stor variation i billedstørrelse, perspektiver, zoomning'er, o.s.v. Masser af både små, rent fortællende billeder og store, stemnings-sættende kvadratiske 2/3-side billeder.

Dialogerne er letlæste og virker naturlige. Og Hermann har alle dage været god til at ikke skrive for meget. En lækker balance mellem mængden af tekst og billede. Gør læsningen til en fryd.



Desuden er farvelægningen formidabel. Jeg huskede den som småkedelig. Det er simpelthen en falsk erindring. Det er pisse flot. Øverste hylde.

Papir-kvalitet og tryk er top klasse. Hver gang, jeg blader, føler mine fingre sig priviligeret. Det er berørings-mæssig luksus.

Hvis du ikke har disse albums allerede, så er samlebindene en god lejlighed.
Høj anbefaling fra mig.
____________

____________

Bind 1 og 2 indeholder hver tre albums, 142 sider
Bind 3 indeholder fire albums, 192 sider.

Stiv indbinding. Flotte indersider i alle bind. 
Passende afdæmpede omslags-design.

Samtlige oprindelige album-forsider aftrykt på bagsiden af bindene. Dog kun i mini-format.
Hermann har fremstillet nye helsides-tegninger som "forsider" til hvert inkluderet album, der fungerer som kapitler her i samlebindene. Slet ikke så stærke som de gamle forsider. Men alligevel små, prima Hermann-arbejder.


Faraos sælger p.t. disse tre samlebind til ialt kr. 1050,-
Jeg selv lånte dem på biblo.

________________________________________________

________________________________________________
Forside-1.jpg
Forside-1.jpg (405.79 KiB) Vist 1573 gange
Hermann_01.png
Hermann_01.png (1.13 MiB) Vist 1573 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Crumb's kone er død i aftes.
Det er sq noget bæ.
Håber han og familien klarer den så godt, som man nu kan.
Hun var ikke helt ung, men omvendt heller ikke super gammel.

:-/
Vedhæftede filer
Screen Shot 2022-12-01 at 10.02.05.png
Screen Shot 2022-12-01 at 10.02.05.png (6.28 MiB) Vist 1218 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Screen Shot 2023-04-16 at 10.19.57.png
Screen Shot 2023-04-16 at 10.19.57.png (1.73 MiB) Vist 812 gange


Outcast

En normal verden i nutidens midt-USA. Historien begynder med, at en familie er splittet, fordi manden overfaldt konen og så tog hun barnet og skred. Angiveligt. Hurtigt finder man ud af, at der er meget mere på spil –– noget med nogle dæmoniske væsner, der tager bolig i menneskers kroppe og får dem til at foretage sig de mest ... horrible handlinger. Jeg vil ikke røbe ret meget, for det *er* altså godt skruet sammen. En fin balance mellem på den ene side det uhyggelige med dæmon-besættelserne –– og på den anden side den heroiske udvikling, hovedpersonen gennemlever undervejs.
 

Hans opgave er dels at vinde sin datter tilbage, dels at samtidig frelse den lille by fra de temmelig onde kræfter. I det hele taget opklare mysteriet: hvad er det, der foregår? Er det virkelig dæmon-besættelser, eller er det noget helt andet? Som i alle klassiske fortællinger møder hovedpersonen enkelte hjælpere undervejs. Byens små-fordrukne og poker-spillende præst er een af de få, som også kan se, der er noget helt galt med visse af byens borgere.

Jeg er ikke verdens største horror-fan, men stjerneforfatter Robert Kirkman har tidligere imponeret mig med sine to fede serier The Walking Dead og superhelten Invincible. Så Outcast skal selvfølgelig have en chance. Jeg endte med at læse hele striben i løbet af et par dage, alle 48 numre. Kan den holde til dét? Ja. Kirkman er klart i godt humør. Jeg bliver ikke nær så nemt fanget ind af figurerne hér som jeg gør i både The Walking Dead og Invincible.

Til gengæld er Outcast endnu bedre tegnet. Azaceta –– jeg får at vide, det udtales [asa'setta] –– har en streg, der godt kan placeres på samme hylde som Mazzucchelli i hans Batman /Daredevil-periode eller Michael Lark da han tegnede den noir-fede Gotham Central. Sådan noget snavset-realistisk, nede-på-jorden noget. Ikke så poleret tegnefilms-agtig som illustrationerne i Kirkman's ene flagskib: superhelten Invincible, og ikke så effektivt impressionistisk som illustrationerne i hans andet flagskib: dommedags-overleverne i Walking Dead. Som begge er flotte på hver deres meget forskellige måde.
 
Screen Shot 2023-04-16 at 10.25.20.png
Screen Shot 2023-04-16 at 10.25.20.png (4.45 MiB) Vist 812 gange

Azaceta's stramme, klassiske side-opbygninger passer perfekt til Outcast. Som er en slags horror, men egentlig har den også en god skovlfuld af den gamle fortælling hvor hovedpersonen starter som en kraftesløs svagpisser, der efterhånden opdager sin egen styrke. Tænk for eksempel Matt Wagner's Mage: helten starter som bøvet taber med højdeskræk, der af omstændighederne nødes til at blive den modige leder, som sammen med sine venner skal overvinde det Onde.

Azaceta har desuden en helt vidunderlig farvelægger: Elisabeth Breitweiser fuldender hans smukke sider med sit exceptionelt smagfulde håndværk. Det er helt fantastisk, som hun bidrager til skabelse af stemningen. Hun er typen, der kan lægge en usædvanlig palet på en scene, som på forunderlig vis gør scenen stærkere, uden at jeg som læser synes det er påtrængende. Det nærmeste, jeg lige kan tænke på at sammenligne med, er de gamle 50'er skræk-serier fra EC. Eller måske Matt Hollingsworth og hans farvelade-trylleri på Bendis's og Gaydos's eminente Alias fra 2001 (den med Jessica Jones). Og ingen af disse to sammenligninger er helt det samme. Breitweiser's stil er hendes egen, og den er lige i øjet.
 
Screen Shot 2023-04-16 at 10.32.13.png
Screen Shot 2023-04-16 at 10.32.13.png (2.06 MiB) Vist 812 gange

Rus Wooton skal også fremhæves. Han står for håndtekstningen, og den er helt oppe at ringe. Eller, jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt "håndtekstning" er det rigtige ord. Jeg tror, han benytter computeren og så designer en font til hver opgave, han hyres til. MEN det er svært at være helt sikker. For hvis det er en maskintekstning, så er det et *helt* andet og højere niveau af den slags, end vi kender i danske udgivelser. I dansk-oversatte udgivelser trækker maskintekstningen næsten altid ned. Hvor teksten f.eks. ikke fylder boblen ud, så der i stedet kommer grafisk hængerøv, eller at stregtykkelsen ikke passer sammen med resten af billedsiden, o.s.v.

Sådan er det bare, og det må vi danske desværre finde os i: håndtekstning er dyrt. Især til små skandinaviske oplag. Wooton har helt tydeligt lagt meget mere arbejde i det –– så jeg reelt ikke helt kan se, hvor maskinen hjælper og hvor han er inde over med sin egen skrive-pen. Fornemt arbejde.
Screen Shot 2023-04-16 at 10.44.00.png
Screen Shot 2023-04-16 at 10.44.00.png (1.99 MiB) Vist 812 gange
 
Selve historien er måske ikke noget, jeg kommer helt op at ringe over. Den fejler ikke noget, men hvis ikke den var så godt tegnet og fortalt, ville jeg nok ikke have "opdaget den". Jeg gentager, produktet fejler bestemt ikke noget. Kirkman er top-professionel, dialogerne er skruet godt sammen, tempoet tilpas jævnt hele vejen i gennem, så man hverken keder sig eller bliver stresset, og der er gode cliff-hangers og typisk Kirkman'ske overraskelser undervejs. Alt er checket og vel-tilrettelagt.

Serien er een af den slags, hvor jeg kan lidt undre mig over, at ingen danske forlag samler det og udgiver i nogle albums. Der er tyve sider i hvert nummer, så man kan vel samle enten to eller tre numre i hvert album.

Nå, men det må forlagene jo vide bedst. Hvis de ikke mener, der er dansk marked for den slags, så stopper fantasien dér. Undrer mig bare en smule. Det er ikke den eneste begrænsede amerikanske serie –– man kan vel kalde det en afsluttet maxi-serie –– som ellers ligger lige til højrebenet. Sådan rent kvalitets-mæssigt.
Screen Shot 2023-04-16 at 10.59.34.png
Screen Shot 2023-04-16 at 10.59.34.png (1.09 MiB) Vist 812 gange
 
Den er i øvrigt også lavet som tv-serie, kan streames på iTunes, Amazon m.fl. Men jeg har ikke set den, så vil kun lige nævne det.

Tegneserien vil gøre enhver serie-elsker glad, undtagen hvis man slet ikke orker horror og mørk energi. Outcast er dog ikke slem, De Onde får flere tæsk end De Gode. Hvis man har det okay med den slags, så er dette en letlæst og super flot serie.

Forfatter: Robert Kirkman
Tegner: Paul Azaceta
Farvelægger: Elisabeth Breitweiser
Tekstning: Rus Wooton
Forlag: Image

Form: 48 almindelige måneds-hæfter. Eller 8 indbundne samlebind med seks hæfter i hvert bind. Der er også en udgave med tolv hæfter i hvert album. Samt elektronisk på Kindle o.s.v.
Vejl. pris: $17,- per samlebind. Fås også som eet kompendium til $65,-
USA 2014 – 2021
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Hvidbjoern-forside.jpeg
Hvidbjoern-forside.jpeg (802.03 KiB) Vist 755 gange

Hvidbjørn

forfatter : Maja Lunde
tegner : Hans Jørgen Sandnes
oversætter : Jeannie M.H. Malling
Forlag: Turbine
Form: 255 x 203 mm, hårdt bind, syet.
Vejl. pris: kr 300,-
Udgivelsesår: 2023
Udgivelsesland: Danmark


Sukret og uhyggeligt eventyr

Der er lidt grums i moralen, men ellers er Hvidbjørn en solid og sympatisk eventyrfortælling for børn.

Et barn svigtes af uansvarlige voksne. Da hun selv bliver en ung kvinde, er hun blevet ond. Hun søger nu at ødelægge det gode i en ung mand ved at forvandle ham til et dyr, en bjørn, som bliver udstødt fra menneskesamfundet.

Parallelt følger vi en ung pige som er god, men impulsiv. Hendes mangel på impuls-kontrol gør hende klodset og unyttig i menneskenes verden.

Plottet er, at bjørnen og pigen, disse to gode, men udstødte kræfter skal finde hinanden og arbejde sammen om at overvinde det onde, og dermed blive integreret i (voksen) samfundet. Altså et klassisk folkeeventyr.
20230519_140440.jpg
20230519_140440.jpg (2.88 MiB) Vist 755 gange
Hvidbørn er lavet af det norske makkerpar Maja Lunde (tekst) og Hans Jørgen Sandnes (tegninger). Sidstnævnte, der også kendes fra børne-serien Krypto, har en tegnestil der er pæn, endda i så høj grad, at den bliver anonym. Det er kompetent og glat, med store, klare illustrationer, der til forveksling ligner de kendte Disney-film. Det er ikke så skidt: den visuelle kommunikation fungerer på højt niveau, og dét er det vigtigste.

Maja Lundes historie er umiddelbar og fængende, der spildes ikke megen tid. Plottet er fint fordelt over de knap 230 sider. Det er et typisk eventyr, en klassisk moral-fabel om at følge sit hjerte og sit talent, samt stole på opbakning fra sine venner, når man vælger det usikre frem for det kedelige.

20230519_141253.jpg
20230519_141253.jpg (2.9 MiB) Vist 755 gange

Hen mod slutningen må jeg dog stå af, når den onde, onde skurk bliver tilgivet, bare fordi hun giver en flad undskyldning. Og det EFTER hun har tabt, og altså ikke har mulighed for reel anger.

De to gode personer, helt og heltinde, udkæmper en drabelig kamp mod skurken, som igen og igen søger at dræbe dem. Men så snart Den Onde har tabt kampen, bliver hun sluppet fri, bare fordi hun siger “undskyld, at jeg lige forsøgte meget ihærdigt på at slå jer ihjel en hel masse gange, og har pint og plaget den gode prins i flere år.”

Jeg finder det forkasteligt at lære børn dén slags. Vi har en skurk, som er årsag til alt det onde i eventyrets verden. Og så skal vi acceptere at sætte denne ondskab fri. Man må håbe, at de forældre, som læser dette eventyr højt for børn, vil fortælle om hvordan løgn og ondskab fungerer i vores rigtige verden, mens de læser højt.

Det er lidt ærgerligt, og det vil nok afholde mig fra at give dette ellers udmærkede produkt til børn. Naturligvis kan man diskutere for og imod. Mange stolper op og ned kan man snakke. Det ændrer ikke ved, at vi lægger grunden til senere problemer for børn, hvis vi lærer dem at vende ryggen til ondskab –– uden at først sørge for, at ondskaben ikke kan føre en dolk ind i din ryg, igen.
20230519_140920.jpg
20230519_140920.jpg (2.83 MiB) Vist 755 gange


Udstyrsmæssigt er Hvidbjørn et rigtig pænt produkt: indbundet i nydeligt bind, trykt på godt papir, som passer til den valgte farvelægning. Hele bogen har en god balance mellem billedflade og tekst, som får den til at fremstå imødekommende og venlig. Hvilket er i samklang med den idealiserede verden og den enkle tegnestil.

Der er et par småting, som ikke lige aer mig *med* hårene, for eksempel maskintekstningen, side-nummereringen der umotiveret kommer og forsvinder, samt at man rent grafisk har fjernet selve stregen omkring talebobler. Det gør grænsen mellem bobler og ikke-bobler lidt utydelig i de tegninger, hvor der ikke er stor kontrast mellem baggrunds-farven og den hvide farve i boblen. Men fordanskning og korrektur er rigtig fin, og håndværket er godt hos den danske redaktion.

Som helhed er værket i god balance mellem det uhyggelige og det sukrede. Fraset mine indvendinger vedrørende slutningen er Hvidbjørn et godt eventyr, der er velegnet til højtlæsning og nok skal finde sit publikum.
Vedhæftede filer
20230519_135938.jpg
20230519_135938.jpg (2.82 MiB) Vist 755 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar