Mine gamle blærede synths :)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
jenslyd
Forum Donator
Indlæg: 116
Sted: Odense

Mine gamle blærede synths :)

Indlæg af jenslyd »

Holger opfordrede mig til at lave en tråd med ovenstående navn, så det gør jeg :-D

Jeg havde en EMS Synthi 100 (sammen med Henrik Appelt) tilbage i 1994, den tilbød jeg til Vince Clarke fra Depeche Mode/Yazoo/Erasure, men han synes den var for dyr :roll:

Anyways her kommer lidt billeder og også brevvekslingen med Vince Clarke:
Vedhæftede filer
Fairlight.jpg
Fairlight.jpg (81.36 KiB) Vist 2144 gange
Synthi 100 + PPG 2.3.png
Synthi 100 + PPG 2.3.png (2.08 MiB) Vist 2144 gange
Emu Elll.png
Emu Elll.png (1.99 MiB) Vist 2144 gange
Studie anno 1994.png
Studie anno 1994.png (2.04 MiB) Vist 2144 gange
Vince Clarke wont buy EMS Synthi 100.pdf
(6.28 MiB) Downloadet 268 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Legendariske billeder og sjovt at læse dit brev til Vince Clark (og hans svar tilbage). Det har han nok fortrudt i dag.

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Spændende! Jeg føler mig bestemt kroget nu og glæder mig til at læse næste kapitel i historien om: "hvad der så skete med din EMS Synthi 100" :)

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Guld guld GUUUULD!

Jeg ringer sgu lige og ser om Vince stadig har samme nummer :) Til sin fax!!! :D
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Hvad endte der så med at ske med denne synth?

Læste en artikel der er skrevet i 2017 at der på daværende tidspunkt kun skulle være 6 ud af 29 tilbage

https://ask.audio/articles/very-rare-em ... public-use

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt! :-D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Sejt!

Men okay, man skal nok også være lidt heldig for at finde nogen der lige står og er ved at købe en så gammel og unik en synth. Allerede den legendariske Korg PS-3100 kan måske blive svær at komme af med.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Joachip skrev:
Allerede den legendariske Korg PS-3100 kan måske blive svær at komme af med.
Øøh.... nej! :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kæft en lortetråd ... :-D :gasp: :bow: :redcard:

Medlemsavatar
jenslyd
Forum Donator
Indlæg: 116
Sted: Odense

Indlæg af jenslyd »

I'm back

Jeg har kigget i mine gemmer efter flere fotos af EMS Synthi 100, men jeg har ikke fundet dem endnu. Hvis/når jeg finder dem poster jeg dem naturligvis her :)

Tilbage i 1994 boede jeg i Penthouselejligheden i Vestergade 94 i Odense (samme bygning som Humac ligger i i dag) lejligheden var tilbagetrukket og havde en ca. 30kvm. stor terasse/altan. Denne altan var også adgangsvejen for Synthi 100, der ellers havde været helt umulig at få ind i lejligheden, da den ikke kunne umiddelbart kunne skillles ad og vejede små 200 Kg.

Den blev i stedet hejst op med en kran da den skulle ind.

Kranen jeg havde bestilt var nok for lille i det den ikke have et repos hvor Synthi 100 kunne stilles på, men blev derimod hejst op i nogle seler der var fastgjort til Synthi 100. Kæft jeg var helt blå i hovedet da den gav sig føsrte gang mens den hængte 8 meter oppe i luften.

Det endte med at gå, men tænk, hvis den var røget til jorden og var blevet slået til pindebrænde, det havde ikke været til at bære.

Det jeg ellers husker bedst er de 2 flyttemænd, der havde træsko uden hæl på. De bar Synthi 100 med en bæresele som om det var et klaver, den ene flyttemand havde tatoveret en butterfly på halsen, virkelig en underlig fisk :)

Det næste stykke tid blev brugt på at fixe diverse skavanker, Peter Favrholdt min sambo på daværende tidspunkt kender gud og hver mand, så inden jeg havde fået set mig om var det rørbaserede oscilloskop fixet og alle de andre småting ligeså.

Så tilbød jeg den til Vince Clarke, men det gad han ikke, han synes den var for dyr.......doh, det fortryder han nok i dag.

Så i stedet blev der taget kontakt til Michael Thorpe fra Touched by Sound (datidens mest hotte brugtsynth forhandler i Tyskland) Han kørte fra Nürnberg for at hente den og denne gang blev det med den rigtige kran med repos da den skulle ned igen.

Han fortalte at han havde solgt den til en rig Japaner, tænker det nok er Ryuichi Sakamoto, men jeg er ikke sikker.

Og her sluttede historien om Synthi 100 for mig, set i bakspejlet skulle jeg selvfølgelig aldrig have solgt den, men på daværende tidspunkt gav den mig muligheden for at få en Emulator 4 til over kr. 50.000 Hvilket ellers havde været fuldstændig uden for min rækkevidde.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Spændende historie! Og hvor er det vildt at du har haft en synthi 100. :shock:

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

AvS skrev:Spændende historie! Og hvor er det vildt at du har haft en synthi 100. :shock:
Det er da ikke noget. Det har jeg også selv med jævne mellemrum. Oftest giver min kone mig dog en albue i siden og siger jeg snorker igen...
:)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nicolai skrev:
AvS skrev:Spændende historie! Og hvor er det vildt at du har haft en synthi 100. :shock:
Det er da ikke noget. Det har jeg også selv med jævne mellemrum. Oftest giver min kone mig dog en albue i siden og siger jeg snorker igen...
:)
:lol: Haha!

Fedt med historie og billeder Jenslyd!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

God historie!

Vildt bytte: En Synthi 100 for en Emulator 4 + lidt håndører!

Den deal laver jeg gerne med dig, hvis du falder over en Synthi 100 en anden god gang ;)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Altså, den ser da sjov ud, men den lyder sgu ikke af meget ud fra de videoklip der er på Youtube

Medlemsavatar
jenslyd
Forum Donator
Indlæg: 116
Sted: Odense

Indlæg af jenslyd »

petal skrev:God historie!

Vildt bytte: En Synthi 100 for en Emulator 4 + lidt håndører!

Den deal laver jeg gerne med dig, hvis du falder over en Synthi 100 en anden god gang ;)
Emulator 4'eren var jo kun min andel, Henrik Appelt fik det samme beløb :)

Default avatar
pfavr
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Odense

Indlæg af pfavr »

bredal187 skrev: fre 14. sep 2018 09:58 Altså, den ser da sjov ud, men den lyder sgu ikke af meget ud fra de videoklip der er på Youtube
Ah jeg synes nu den havde masser af spræl. Men susen kunne den også :-)

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Og så skal man lige se godt efter for at spotte den PPG! :-D
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Nyt svar