Norge-tråden, natur, olie, økonomi,.. m.m.

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Re: Norge-tråden, natur, olie, økonomi,.. m.m.

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tors 25. nov 2021 11:50
Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 09:21 https://www.dr.dk/sporten/fodbold/vm/db ... nalister-i

Quatar har været debatteret hele året her oppe, det er noget man bekymrer sig meget om*. Derfor har norske journalister også en ganske kritisk vinkel til Quatar… og det kan de så åbenbart ikke tåle.

Personligt mener jeg vi er forbi det punkt hvor fodboldspillere mv. Kan skubbe ansvaret over på Politikerne. Hvis man vil tages seriøst, kan man ikke gå rundt med skyklapper på.

*Norge har lidt en vision om at ‘de skal redde hele verden’, og bruger derfor enorme ressourcer på fredsmægling, menneskerettigheder mv. Og derfor er man mere optaget af situationen i Quatar end så mange andre lande.
Jeg mener ikke det er fodboldSPILLERNES ansvar at sige fra. Det må være fodboldlederne.
Der er jeg uenig. Det er vel det samme som at sige at mobning på en arbejdsplads er lederens ansvar.

Vi bærer alle et ansvar når vi lader ting stå til, selv om vi godt ved der er noget galt. Vi kan ikke redde hele verden, men vi kan vise mod og stå frem mod bøllerne, i stedet for bare at spille med og trække på skuldrene.

Men altså, det er jo et værdi-problem. Der kan vi ikke alle sammen være enige.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 12:14 Der er jeg uenig. Det er vel det samme som at sige at mobning på en arbejdsplads er lederens ansvar.

Vi bærer alle et ansvar når vi lader ting stå til, selv om vi godt ved der er noget galt. Vi kan ikke redde hele verden, men vi kan vise mod og stå frem mod bøllerne, i stedet for bare at spille med og trække på skuldrene.

Men altså, det er jo et værdi-problem. Der kan vi ikke alle sammen være enige.
For spillerne ville det at sige fra, være det samme som at holde op med at spille fodbold, hvis ikke DBU eller UEFA står bag. Jeg synes ikke det er en god sammenligning. Det er ikke bare et spørgsmål om at de ikke kommer til VM, deres landsholdskarriere er også slut, og sikkert også deres klubkarriere, hvis de gør det her på egen hånd. Beckham og Schmiechel derimod har bare solgt sig for ussel mammon og kan ikke engang se problemet.

Jeg tror vi vil se enkelte der siger fra, men ikke nok til at det batter. Det her er mennesker der i forvejen har sat alt andet til side for at opnå det de har opnået og det beder du dem om at kaste væk.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tors 25. nov 2021 15:17
Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 12:14 Der er jeg uenig. Det er vel det samme som at sige at mobning på en arbejdsplads er lederens ansvar.

Vi bærer alle et ansvar når vi lader ting stå til, selv om vi godt ved der er noget galt. Vi kan ikke redde hele verden, men vi kan vise mod og stå frem mod bøllerne, i stedet for bare at spille med og trække på skuldrene.

Men altså, det er jo et værdi-problem. Der kan vi ikke alle sammen være enige.
For spillerne ville det at sige fra, være det samme som at holde op med at spille fodbold, hvis ikke DBU eller UEFA står bag. Jeg synes ikke det er en god sammenligning. Det er ikke bare et spørgsmål om at de ikke kommer til VM, deres landsholdskarriere er også slut, og sikkert også deres klubkarriere, hvis de gør det her på egen hånd. Beckham og Schmiechel derimod har bare solgt sig for ussel mammon og kan ikke engang se problemet.

Jeg tror vi vil se enkelte der siger fra, men ikke nok til at det batter. Det her er mennesker der i forvejen har sat alt andet til side for at opnå det de har opnået og det beder du dem om at kaste væk.
Så de enkelte der vil sige fra, vil i så fald stoppe med at spille professionel fodbold?

Jeg er ikke ignorant overfor at der er værdier og idealer, og så er der den pragmatiske verden hvor det er dumt at bide af den hånd som brødføder én. Ikke desto mindre har jeg en forventning til individer om at de har en form for samvittighed, og på en eller anden (velovervejet) måde gør modstand.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Schmeichel er vidst ikke så populær i Norge i øjeblikket :lol: Nrk’s sports-kommentator mener han har stukket hovedet så langt ned i ørkensandet at han burde få førstehjælp:

https://www.nrk.no/sport/nrk-ville-snak ... 1.15744954

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 15:46
Pastorius skrev: tors 25. nov 2021 15:17
Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 12:14 Der er jeg uenig. Det er vel det samme som at sige at mobning på en arbejdsplads er lederens ansvar.

Vi bærer alle et ansvar når vi lader ting stå til, selv om vi godt ved der er noget galt. Vi kan ikke redde hele verden, men vi kan vise mod og stå frem mod bøllerne, i stedet for bare at spille med og trække på skuldrene.

Men altså, det er jo et værdi-problem. Der kan vi ikke alle sammen være enige.
For spillerne ville det at sige fra, være det samme som at holde op med at spille fodbold, hvis ikke DBU eller UEFA står bag. Jeg synes ikke det er en god sammenligning. Det er ikke bare et spørgsmål om at de ikke kommer til VM, deres landsholdskarriere er også slut, og sikkert også deres klubkarriere, hvis de gør det her på egen hånd. Beckham og Schmiechel derimod har bare solgt sig for ussel mammon og kan ikke engang se problemet.

Jeg tror vi vil se enkelte der siger fra, men ikke nok til at det batter. Det her er mennesker der i forvejen har sat alt andet til side for at opnå det de har opnået og det beder du dem om at kaste væk.
Så de enkelte der vil sige fra, vil i så fald stoppe med at spille professionel fodbold?

Jeg er ikke ignorant overfor at der er værdier og idealer, og så er der den pragmatiske verden hvor det er dumt at bide af den hånd som brødføder én. Ikke desto mindre har jeg en forventning til individer om at de har en form for samvittighed, og på en eller anden (velovervejet) måde gør modstand.
Der er mange scenarier. Skulle en enkelt spiller melde fra med en eller anden undskyldning, så går det nok under radaren. Skulle en større gruppe af landsholdsspillere fra et lands melde fra, med den rigtige begundelse, så tror jeg det får konsekvenser for landet fremover i form af bøder og udelukkelser. Skulle der komme boycut fra landsholdspillere rundt omkring, kunne jeg forestille mig at FIFA begyndte at give individuelle spillere udelukkelser og ville lægge pres på UEFA om at de også gave spillerne karantæner.

Et andet muligt udfald er en voldsom koflikt mellem FIFA og UEFA, der kunne ende i et brud. Det kommer nok til at ske, hvis VM ender med at blive decimeret på en måde så flere af de bedste hold ikke deltager med deres bedste spillere. Jeg tænker særligt rettighedshaverne til TV-billederne kunne finde på at råbe op her.

Hvis nu ingen siger fra, har du tænkt dig at undlade at se kampene på TV?
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 16:14 Schmeichel er vidst ikke så populær i Norge i øjeblikket :lol: Nrk’s sports-kommentator mener han har stukket hovedet så langt ned i ørkensandet at han burde få førstehjælp:

https://www.nrk.no/sport/nrk-ville-snak ... 1.15744954
Jeg er helt enig. Han kunne snakke sig ud af at prostituere sig til russerne og det er jeg sikker på han troede han også kunne her, men der tror jeg han har forregnet sig.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 16:14 Schmeichel er vidst ikke så populær i Norge i øjeblikket :lol: Nrk’s sports-kommentator mener han har stukket hovedet så langt ned i ørkensandet at han burde få førstehjælp:

https://www.nrk.no/sport/nrk-ville-snak ... 1.15744954
....men altså. Det kunne jo være interessant at høre om NRK har så meget imod VM i Qatar at de ville frasige sig TV-rettighederne, hvis de fik dem tilbudt.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tors 25. nov 2021 16:20
Hvis nu ingen siger fra, har du tænkt dig at undlade at se kampene på TV?
Nu vil jeg jo sige at jeg selv står forrest når det gælder at kæmpe for menneskerettigheder, særligt når jeg er modig nok til at poste i denne tråd på et musikforum. Det gør absolut en forskel. Der er ikke tale om politiske korrekthed, hykleri eller elfenbenstårn-mentalitet.

Well - jeg er vidst lige så meget en hykler som alle andre der gerne vil se vore drenge sparke røv til VM.

Men vi må da indse at det er et middelalderligt samfund, når man behandler folk på den måde som amnesty rapporten beskriver: 15.000 mennesker - det bør man ikke ignorere.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 17:16
Pastorius skrev: tors 25. nov 2021 16:20
Hvis nu ingen siger fra, har du tænkt dig at undlade at se kampene på TV?
Nu vil jeg jo sige at jeg selv står forrest når det gælder at kæmpe for menneskerettigheder, særligt når jeg er modig nok til at poste i denne tråd på et musikforum. Det gør absolut en forskel. Der er ikke tale om politiske korrekthed, hykleri eller elfenbenstårn-mentalitet.

Well - jeg er vidst lige så meget en hykler som alle andre der gerne vil se vore drenge sparke røv til VM.

Men vi må da indse at det er et middelalderligt samfund, når man behandler folk på den måde som amnesty rapporten beskriver: 15.000 mennesker - det bør man ikke ignorere.
Jeg tror det bliver svært at finde nogle der er uenige i at det der foregår i Qatar ikke er i orden. Det der kunne batte noget ift at fortælle dem (og FIFA) at de er gået over stregen, ville være hvis TV-selskaberne sagde fra - det gør de nok kun hvis deres seere også gør det.

Jeg synes ikke det er rimeligt at kritisere spillerne for ikke sige fra, hvis vi ikke selv er klar til at gøre det. Vi har endda intet i klemme.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tors 25. nov 2021 17:22 Jeg synes ikke det er rimeligt at kritisere spillerne for ikke sige fra, hvis vi ikke selv er klar til at gøre det. Vi har endda intet i klemme.
Og jeg syntes som sagt spillerne bør tage stilling, og i det mindste erkende deres holdning hvis de bliver spurgt.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 17:32
Pastorius skrev: tors 25. nov 2021 17:22 Jeg synes ikke det er rimeligt at kritisere spillerne for ikke sige fra, hvis vi ikke selv er klar til at gøre det. Vi har endda intet i klemme.
Og jeg syntes som sagt spillerne bør tage stilling, og i det mindste erkende deres holdning hvis de bliver spurgt.
Det er jeg ret sikker på de også har taget stilling til, og samtidig fået klar besked om (af DBU eller er internt blevet enige) hvad de kan sige offenligt, når de bliver spurgt.

Hjulmand har været ret direkte inden han startede som landstræner. Senere er han blevet noget mere afdæmpet, men man er slet ikke i tvivl om hvad han mener (jeg var til foredrag med ham inden EM)
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tors 25. nov 2021 18:56
Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 17:32
Pastorius skrev: tors 25. nov 2021 17:22 Jeg synes ikke det er rimeligt at kritisere spillerne for ikke sige fra, hvis vi ikke selv er klar til at gøre det. Vi har endda intet i klemme.
Og jeg syntes som sagt spillerne bør tage stilling, og i det mindste erkende deres holdning hvis de bliver spurgt.
Det er jeg ret sikker på de også har taget stilling til, og samtidig fået klar besked om (af DBU eller er internt blevet enige) hvad de kan sige offenligt, når de bliver spurgt.

Hjulmand har været ret direkte inden han startede som landstræner. Senere er han blevet noget mere afdæmpet, men man er slet ikke i tvivl om hvad han mener (jeg var til foredrag med ham inden EM)
Jamen så er du da heldig.

Jeg er ret sikker på at du eller jeg ikke kan vide om samtlige fodboldspillere på landsholdet, eller for den sags skyld i verden (det handlede om VM) har taget stilling for det første. Og så er jeg ret sikker på at hverken du eller jeg kan vide hvad DBU eller nogen som helst anden organisation siger til spillerne at de må eller ikke må.

Men hvad jeg er endnu mere sikker på, er at det handler om holdninger og værdier, og vi har begge tilkendegivet vores standpunkt. Så er der vidst ingen grund til at tærske mere langhalm på det: Lad os være enige om at være uenige.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 22:20
Pastorius skrev: tors 25. nov 2021 18:56
Mike-air skrev: tors 25. nov 2021 17:32

Og jeg syntes som sagt spillerne bør tage stilling, og i det mindste erkende deres holdning hvis de bliver spurgt.
Det er jeg ret sikker på de også har taget stilling til, og samtidig fået klar besked om (af DBU eller er internt blevet enige) hvad de kan sige offenligt, når de bliver spurgt.

Hjulmand har været ret direkte inden han startede som landstræner. Senere er han blevet noget mere afdæmpet, men man er slet ikke i tvivl om hvad han mener (jeg var til foredrag med ham inden EM)
Jamen så er du da heldig.

Jeg er ret sikker på at du eller jeg ikke kan vide om samtlige fodboldspillere på landsholdet, eller for den sags skyld i verden (det handlede om VM) har taget stilling for det første. Og så er jeg ret sikker på at hverken du eller jeg kan vide hvad DBU eller nogen som helst anden organisation siger til spillerne at de må eller ikke må.

Men hvad jeg er endnu mere sikker på, er at det handler om holdninger og værdier, og vi har begge tilkendegivet vores standpunkt. Så er der vidst ingen grund til at tærske mere langhalm på det: Lad os være enige om at være uenige.
Nej, det er svært at vide. Men det var ret markant forskel på hvad Hjulmand sagde om Qatar i sine første interviews inden han var startet som landstræner, og hvad han har sagt efterfølgende.

Det kan selvfølgelig være efterrationalisering eller fordi han fik et chok over reaktionerne på det han sagde. Jeg synes det er relativt sandsynligt at DBU's kommunikationsafdeling har haft en snak med ham. Jeg er også ret sikker på de vejleder spillerne ret stramt omkring hvordan de kommunikerer. Jeg *ved* ikke hvordan DBU's kommunikationsafdeling fungerer, men jeg ved hvordan det fungerer i et par store danske og et par endnu større internationale foretagender.

Vi er jo ikke uenige om Qatar, bare om hvad der er mest effektivt, hvis man vil modarbejde deres VM.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tors 25. nov 2021 23:06 Vi er jo ikke uenige om Qatar, bare om hvad der er mest effektivt, hvis man vil modarbejde deres VM.
Hvis du lægger mærke til det, har jeg ikke nævnt det sidste mål på noget som helst tidspunkt. Det er et du selv har introduceret.

At modarbejde VM på dette tidspunkt syntes jeg faktisk er meningsløst.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Gid vi havde en lige så skarp regering i DK, men det kommer nok til at lyde lidt hult, når sundhedsministeren er i karantæne:

--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pastorius skrev: man 13. dec 2021 12:52 Gid vi havde en lige så skarp regering i DK, men det kommer nok til at lyde lidt hult, når sundhedsministeren er i karantæne:

:lol:

Man tror det er løgn ,.. og så Party-Boris der gir den gas men's resten af landet har stue-arrest
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mere seriøst så er de alvorligt bekymrede i Norge - det er jeg også:

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459 ... -12-13.pdf
FGfPOIBWQAAYX93.jpeg
FGfPOIBWQAAYX93.jpeg (115.12 KiB) Vist 886 gange
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det er noget rigtig lort, ja. Der skal være pressemøde senere idag.. Det lyder som om det handler om tiltag til at reducere kontakt, samt øge tempo på booster vaccine.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nye bødesatser for fart m.m.

https://www.tv2.no/a/14617320/
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: søn 6. mar 2022 09:46 Nye bødesatser for fart m.m.

https://www.tv2.no/a/14617320/
Så lige den højeste bødesats: 11k!! 😅

Men så igen; jeg tør satme heller ikke køre 130 kmt i de 90-zoner der er her oppe. Det er decideret vanvidskørsel. Vejene har slet ikke den kvalitet eller forudsigbarhed som de har i DK.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: søn 6. mar 2022 11:26
DUBTEMPLE skrev: søn 6. mar 2022 09:46 Nye bødesatser for fart m.m.

https://www.tv2.no/a/14617320/
Så lige den højeste bødesats: 11k!! 😅

Men så igen; jeg tør satme heller ikke køre 130 kmt i de 90-zoner der er her oppe. Det er decideret vanvidskørsel. Vejene har slet ikke den kvalitet eller forudsigbarhed som de har i DK.
I kan ikke helt følge med finnerne:
At bøden blev så stor skyldes, at man i Finland har en udbredt praksis med at fastsætte bødernes størrelse efter synderens indkomst. Eksempelvis blev chefen for Nokias kameramobil-division Anssi Vanjoki idømt Finlands hidtil største fartbøde på i 2001. Beløb: 865.000 kr.

Han fik dog senere nedsat beløbet anseeligt til 44.000 kr.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Haha. Finnerne er sku seje.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fik i år bl.a. sat kryds ud for Gausta-toppen, Skageflå, Storsæterfossen, og fik roet på Tinn-sjøen og i Geiranger




Tinn(2).jpg
Tinn(2).jpg (324.8 KiB) Vist 549 gange
tinn(3).jpg
tinn(3).jpg (520.59 KiB) Vist 549 gange
Tinn(4).jpg
Tinn(4).jpg (460.67 KiB) Vist 549 gange
Tinn.jpg
Tinn.jpg (251.62 KiB) Vist 549 gange
Tinn(5).jpg
Tinn(5).jpg (57.05 KiB) Vist 549 gange
Tinn(7).jpg
Tinn(7).jpg (337.71 KiB) Vist 549 gange
Tinn(6).jpg
Tinn(6).jpg (50.31 KiB) Vist 549 gange
Tinn(8).jpg
Tinn(8).jpg (239.64 KiB) Vist 549 gange
Tinn(9).jpg
Tinn(9).jpg (214.13 KiB) Vist 549 gange
Tinn(10).jpg
Tinn(10).jpg (305.22 KiB) Vist 549 gange
Tinn(11).jpg
Tinn(11).jpg (197.29 KiB) Vist 549 gange
Tinn(12).jpg
Tinn(12).jpg (115.15 KiB) Vist 549 gange
tinn12a.jpg
tinn12a.jpg (71.91 KiB) Vist 549 gange
tinn12b.jpg
tinn12b.jpg (59.68 KiB) Vist 549 gange
tinn(13).jpg
tinn(13).jpg (192.72 KiB) Vist 549 gange
tinn(14).jpg
tinn(14).jpg (93.6 KiB) Vist 549 gange
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fede farver/dybde på det her!

Billede

Nyt svar