Norge-tråden, natur, olie, økonomi,.. m.m.

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Re: Norge-tråden, natur, olie, økonomi,.. m.m.

Indlæg af Mike-air »

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/meteo ... e-doere-op

Så det var åbenbart da meteoren brød lydmuren vi kunne høre, og ikke nedslaget. Interessant :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Musik i fjeldet, med lokalt islæt, samt fede drone-optagelser

Hun har sgu været heldig med ham trommeslageren 8-)



/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: fre 30. jul 2021 22:28 Musik i fjeldet, med lokalt islæt, samt fede drone-optagelser

Hun har sgu været heldig med ham trommeslageren 8-)



Super fedt! Det er jo samisk :-D

Jeg ved ikke om du er stødt på det folkefærd på dine ture til Norge? De er jo ganske interessante, men desværre også lidt undertrykket i det norske samfund- ikke fra officiel side, men der er mange eksempler på mobning og forskels behandling.

Hvorfor hr. Og fru spekeskinke i nord-norge ikke kan lide samere, fatter jeg ikke.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vi har mødt samerne flere gange når vi var på ferie i Norge som ung. Tror min lillebror fik købt sig en rimelig heft “this is a knife” dolk af dem, og de havde nogle rener i en indhegning man kunne hilse på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: lør 31. jul 2021 11:28
DUBTEMPLE skrev: fre 30. jul 2021 22:28 Musik i fjeldet, med lokalt islæt, samt fede drone-optagelser

Hun har sgu været heldig med ham trommeslageren 8-)
Super fedt! Det er jo samisk :-D

Jeg ved ikke om du er stødt på det folkefærd på dine ture til Norge? De er jo ganske interessante, men desværre også lidt undertrykket i det norske samfund- ikke fra officiel side, men der er mange eksempler på mobning og forskels behandling.

Hvorfor hr. Og fru spekeskinke i nord-norge ikke kan lide samere, fatter jeg ikke.
Jeg syntes Samerne er cool, skal dog helst kun høre deres jodlen i små portioner :)

Mari Boine er interessant, også hendes interviews omkring motivationen, den strenge kristne opvækst, hvor alt Samisk blev undertrykt,..

Det er mit indtryk at man på Svensk side giver dem mere "plads", med både bynavne på Samisk, og faste radio-udsendelser ditto

Er begyndt at stifte mere bekendtskab med kulturen, og sidste år kørte vi jo fra Abisko og hele vejen ned syd, så kender området lidt

Vi var inde at se en museums-by der dog var lukket, men en gammel tørv-hytte var åben så vi kunne se

Deres tøj er også meget smukt, nordisk, med et helt specielt twist, min kone vil sikkert bruge nogle af disse mønstre på væven :-)

Farverne der gir de den nok lidt for meget gas :lol:
Vedhæftede filer
P1460888.jpg
P1460888.jpg (351.48 KiB) Vist 1185 gange
P1470456.jpg
P1470456.jpg (692.55 KiB) Vist 1185 gange
abisko 2.jpg
abisko 2.jpg (484.97 KiB) Vist 1185 gange
abisko 3.jpg
abisko 3.jpg (152.41 KiB) Vist 1185 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Et kik værd:











/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Den her kunne jeg nok have postet så mange andre steder, men nu blev det lige her. Beklager at det er et facebook-link, kunne ikke hurtigt finde den andetsteds.

--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mega morsomt :-D Sjovt nok er det kun i DK (på fyn) jeg oplever jeg har rækkeviddeangst selv om jeg har en S 100D. I Norge er der så mange ladestationer at vi aldrig tænker over det 🤷‍♂️

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Lavede lige den her til alle mine fans på instagram, og tænkte nogle her inde måske også syntes det var interessant:


2B80E752-B672-4CBA-BCCB-CC34CBE792C0.jpeg

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Rød blok blev vindere ☹️

Behøver ikke foretage mig yderligere, de noget ovekøbte norske aktier er allerede solgt
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Rød-grøn blok 😊

Det kommer jo meget an på hvad man har sat sine penge i. Nu vil der efter sigende komme en masse penge til grønne projekter, modsat olie sektoren hvor hvor det formentlig bare går sidelæns eller nedaf på den lange bane.

Norsk økonomi bliver nødt til at ændre meget sig over de næste par år. Spørgsmålet er om de magter opgaven (ikke bare regeringen, men som samfund).

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

DUBTEMPLE skrev: tirs 14. sep 2021 12:10 Rød blok blev vindere ☹️

Behøver ikke foretage mig yderligere, de noget ovekøbte norske aktier er allerede solgt
Husk vi sandsynligvis, er på vej mod inflation. Norge har olie. Med , såkaldte, hjælpepakker ,som er på vej fra EU centralbank, løber beløbet op omkring 7000 miliarder kr. for en periode på omkring 7-8 år.
EU og stater opkøber obligationer . Som er en garanti for at man kan låne. Og lånene finansieres af forventet fremtidige afkast. ( jeg kender ikke alle mainstream fiduserne ) Men noget i stil med derivater.

Men i regnestykket glemmer man at det må fordre fortsat vækst i den finansielle sektor.

Og det tvivler jeg på vi kan forvente. Med den verdenssituation vi har. Og det virker som om man er presset på at holde kr. Euro og Doller stabil. Jeg tror faktisk det går ad helvede til med Europas og USA´ s økonomi.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Restriksjoner på innreise til Norge fjernes gradvis
Vi fjerner kravet om at man må ha negativ test før man kommer til Norge. Man må likevel ta en test på grensen, om man kommer fra et område med høy smitte, eller om man ikke har koronapass, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Nå skal vi også åpne flere grensepasseringer, i takt med at kommunene får på plass teststastjoner, opplyser Mæland videre.

I grensekontrollen vil politiet ta stikkprøver.

– Det medfører kortere køer - det er bra. Dette innføres også fra 16.00 i morgen.

– Vi har levd lenge med strenge tiltak på grensene. Dette har vært viktig for å bekjempe importsmitte. Når vi nå går over til en normal hverdag, legger regjeringen opp til en gradvis nedtrapping av begrensningene på innreise til landet. Dette vil skje under nøye overvåking, sier Mæland.
Fedt for os her oppe, for nu kan vi køre til sverige og handle ‘billigt’ ind igen uden at holde 4 timer i kø 😜

Og fedt for dem der vil ta en sviptur til Norge.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Stille og roligt sneglede jeg mig ned til Lysebotn, første try-out i disse hairpins, regnvåd vej, tungtpakket MC,...

Endu et sted at vende tilbage til :thumbup:


/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: ons 29. sep 2021 00:10 Stille og roligt sneglede jeg mig ned til Lysebotn, første try-out i disse hairpins, regnvåd vej, tungtpakket MC,...

Endu et sted at vende tilbage til :thumbup:


Wauw! DET var pænt, og sikke fint du kører tillæg 👍 Jeg er usikker på hvor sjovt det ville være for mig med min 2 meter brede lokum af en bil nogle af stederne 🤣 Godt du kører motorcykel..

Er du på vei til stavanger? Eller hvor skal du henrik?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: ons 29. sep 2021 09:22
DUBTEMPLE skrev: ons 29. sep 2021 00:10 Stille og roligt sneglede jeg mig ned til Lysebotn, første try-out i disse hairpins, regnvåd vej, tungtpakket MC,...

Endu et sted at vende tilbage til :thumbup:


Wauw! DET var pænt, og sikke fint du kører tillæg 👍 Jeg er usikker på hvor sjovt det ville være for mig med min 2 meter brede lokum af en bil nogle af stederne 🤣 Godt du kører motorcykel..

Er du på vei til stavanger? Eller hvor skal du henrik?
Det er fra sidst i august, fik bare først lagt det op nu :-)

Kører meget overforsigtigt da svingene er nyt for mig, tungt læs, våd vej, og nogle dæk jeg ikke er 100 pct dus med

Tog katamaranfærgen fra Hirtshals, smuttur med enkelt wildcamp, fortsatte syd om Oslo til huset i Sverige
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: ons 29. sep 2021 09:46
Mike-air skrev: ons 29. sep 2021 09:22
DUBTEMPLE skrev: ons 29. sep 2021 00:10 Stille og roligt sneglede jeg mig ned til Lysebotn, første try-out i disse hairpins, regnvåd vej, tungtpakket MC,...

Endu et sted at vende tilbage til :thumbup:


Wauw! DET var pænt, og sikke fint du kører tillæg 👍 Jeg er usikker på hvor sjovt det ville være for mig med min 2 meter brede lokum af en bil nogle af stederne 🤣 Godt du kører motorcykel..

Er du på vei til stavanger? Eller hvor skal du henrik?
Det er fra sidst i august, fik bare først lagt det op nu :-)

Kører meget overforsigtigt da svingene er nyt for mig, tungt læs, våd vej, og nogle dæk jeg ikke er 100 pct dus med

Tog katamaranfærgen fra Hirtshals, smuttur med enkelt wildcamp, fortsatte syd om Oslo til huset i Sverige
Super fornuftigt :-)

Kan godt forstå du er glad for den slags ture. Jeg har stadig til gode at se en stor del af landet, så må prøve at gøre noget af det samme.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ny regering ,... ved så ikke hvad der reelt kan forventes at ske de næste par år:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/nu-er- ... k-regering
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: lør 9. okt 2021 14:22 Ny regering ,... ved så ikke hvad der reelt kan forventes at ske de næste par år:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/nu-er- ... k-regering
Ja, den blev sku mest rød, og ikke så forfærdeligt grøn, selv om det var plan A. Men de vil støtte sig op ad SV som er rød-grønne.

Det betyder at afgifts-eventyret er ved at være slut for dem der køber biler til over 600.000 kr. Eller så slemt er det dog heller ikke; der kommer bare moms på resten af beløbet over 600k.

Bortset fra det, sker der nok ikke det helt store skift. Nordmændene er ærlig talt ikke klar til at leve uden olien, så det vi vil se er et gradvist skift i offentlige investeringer. Equinor er godt igang med at omlægge deres aktiviteter og investere i grøn energi (deraf navneskiftet fra statoil).

Og så skal der gøres store ændringer på turisme-fronten, hvor særligt motorcykkel turistsr skal til at betale vej-afgift for alt den asfalt de slider op på de norske riksveie. Der er bred enighed om indførsel af en særlig motorcykkel-turist afgift for turister blandt andet fra danmark og sverige.

Men på Onsdag ved vi forhåbentlig meget mere.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: lør 9. okt 2021 20:13
DUBTEMPLE skrev: lør 9. okt 2021 14:22 Ny regering ,... ved så ikke hvad der reelt kan forventes at ske de næste par år:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/nu-er- ... k-regering
Og så skal der gøres store ændringer på turisme-fronten, hvor særligt motorcykkel turistsr skal til at betale vej-afgift for alt den asfalt de slider op på de norske riksveie. Der er bred enighed om indførsel af en særlig motorcykkel-turist afgift for turister blandt andet fra danmark og sverige.

Men på Onsdag ved vi forhåbentlig meget mere.


:lol:

Hvis de endeligt gjorde det ville de nok miste indtægter istedet ,.. samlet set

(og Danmark kunne omvendt beskatte nordmænd, herunder alle dem i transit sydpå)

Hvad værrer er ,.. I sverige tales der fra visse sider i praksis om at afskaffe allemands-retten

Så må jeg jo se om de er hurtige nok til at tage mig på fersk gerning :)
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: lør 9. okt 2021 20:29
Mike-air skrev: lør 9. okt 2021 20:13
DUBTEMPLE skrev: lør 9. okt 2021 14:22 Ny regering ,... ved så ikke hvad der reelt kan forventes at ske de næste par år:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/nu-er- ... k-regering
Og så skal der gøres store ændringer på turisme-fronten, hvor særligt motorcykkel turistsr skal til at betale vej-afgift for alt den asfalt de slider op på de norske riksveie. Der er bred enighed om indførsel af en særlig motorcykkel-turist afgift for turister blandt andet fra danmark og sverige.

Men på Onsdag ved vi forhåbentlig meget mere.


:lol:

Hvis de endeligt gjorde det ville de nok miste indtægter istedet ,.. samlet set

(og Danmark kunne omvendt beskatte nordmænd, herunder alle dem i transit sydpå)

Hvad værrer er ,.. I sverige tales der fra visse sider i praksis om at afskaffe allemands-retten

Så må jeg jo se om de er hurtige nok til at tage mig på fersk gerning :)
Haha, nej det er vidst kun lolland falster der gerne vil af med alle turisterne :-D

Det lyder nedtur. Jeg er først blevet bekendt med det her for nylig, og syntes det er superfedt, så længe folk kan passe på naturen. Og det lader det åbenbart til at de fleste kan her oppe. Læste en artikkel hvor en forsker foreslog den blev afskaffet her også fordi tur-gåere slider træerne :lol:

Men har ikke set/hørt nogle politikere sige et pip om det, heldigvis.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: lør 9. okt 2021 21:28
Haha, nej det er vidst kun lolland falster der gerne vil af med alle turisterne :-D

Det lyder nedtur. Jeg er først blevet bekendt med det her for nylig, og syntes det er superfedt, så længe folk kan passe på naturen. Og det lader det åbenbart til at de fleste kan her oppe. Læste en artikkel hvor en forsker foreslog den blev afskaffet her også fordi tur-gåere slider træerne :lol:

Men har ikke set/hørt nogle politikere sige et pip om det, heldigvis.
Jeg ved ikke hvordan det går med sagen i Sverige, men det gør mig helt klart utilpas og trist

Hele mit angagement i Sverige, hus-køb, osv, samt sekundært norge er i høj grad bundet op på rejser basseret på wildcamp
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Syntes den fortjener at blive nævnt her :-)
Morten Bjørn skrev: søn 10. okt 2021 10:03 Her er en guldgrube af norske ord

https://www.facebook.com/dagensnorskeord

Fik engang at vide af en sød norsk pige at jeg var vældig rar. Jeg var smigret men det blev ikke til mere.
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: søn 10. okt 2021 11:04
Mike-air skrev: lør 9. okt 2021 21:28
Haha, nej det er vidst kun lolland falster der gerne vil af med alle turisterne :-D

Det lyder nedtur. Jeg er først blevet bekendt med det her for nylig, og syntes det er superfedt, så længe folk kan passe på naturen. Og det lader det åbenbart til at de fleste kan her oppe. Læste en artikkel hvor en forsker foreslog den blev afskaffet her også fordi tur-gåere slider træerne :lol:

Men har ikke set/hørt nogle politikere sige et pip om det, heldigvis.
Jeg ved ikke hvordan det går med sagen i Sverige, men det gør mig helt klart utilpas og trist

Hele mit angagement i Sverige, hus-køb, osv, samt sekundært norge er i høj grad bundet op på rejser basseret på wildcamp
Den dag sverige bliver for ekstremistisk for dig, så husk er der masser af plads her i Norge :wink:
DUBTEMPLE skrev: søn 10. okt 2021 11:05 Syntes den fortjener at blive nævnt her :-)
Morten Bjørn skrev: søn 10. okt 2021 10:03 Her er en guldgrube af norske ord

https://www.facebook.com/dagensnorskeord

Fik engang at vide af en sød norsk pige at jeg var vældig rar. Jeg var smigret men det blev ikke til mere.
Kendte ikke den side, men sjovt koncept, for der er satme nok at tage af :-D

Eksempel:
En kollega sidder og fortæller om et ophold i nordnorge, hvor han var nødt til at kneppe sit telt, i forbindelse med dårligt vejr. Jeg var flad af grin, og den her stakkel fattede ikke hvorfor indtil vi fandt ud af at knappe (DK) = kneppe (NO).

Havde også en lidt akavet situation hvor jeg sidder ved siden af en kvindelig kollega og vi snakker lidt om fest og byture i DK vs. NO. Og hun siger midt i samtalen at hun bedst kunne lide forspillet imens hun ser på mig med et stort smil. Jeg rødmede lidt og spurgte hvad hun mente, og det viste sig så at forspil = fest, nachspiel/efterspil = morgenfest.

Og så den sidste: Min kæreste fortalte mig om hvordan en psykopat tændte på et hus da hun var lille... Og det vidste sig så at han stak ild på huset.

Og jeg ku bli ved :lol:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Vildt hvad der er sket i Kongsberg. Min dybeste sympati.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar