Norge-tråden, natur, olie, økonomi,.. m.m.

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Re: Norge-tråden, natur, olie, økonomi,.. m.m.

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: ons 19. aug 2020 21:50 For saatan der var I heldige:
Nu er der karantæne når man kommer fra hovedstaden 😬

https://www.dr.dk/nyheder/indland/norge ... ovedstaden
Vi er sindsygt heldige ,.. og nyder det til det ydertste :)
Vedhæftede filer
_MG_0287.jpg
_MG_0287.jpg (357.57 KiB) Vist 1378 gange
P1460205.jpg
P1460205.jpg (669.79 KiB) Vist 1378 gange
P1460270.jpg
P1460270.jpg (455.38 KiB) Vist 1378 gange
P1460052.jpg
P1460052.jpg (811.24 KiB) Vist 1378 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Sku også et rimelig pænt land om sommeren må man sige :-D

Overvejer selv at tage på piknik (ja, du læste rigtigt - det staves sådan på norsk) med wife to be i weekenden.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: ons 19. aug 2020 23:56 Sku også et rimelig pænt land om sommeren må man sige :-D

Overvejer selv at tage på piknik (ja, du læste rigtigt - det staves sådan på norsk) med wife to be i weekenden.
God piknik :lol:

Håber I bliver lige så heldige med vejret som os !!!
Vedhæftede filer
_MG_0474.jpg
_MG_0474.jpg (650.17 KiB) Vist 1356 gange
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Av av for en udsigt.
Det ville lige gå an til en piknik.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ja, og så kan man jo samtidigt "tænde på et bål" når nu man er igang. Eksempeltvis om aftenen.
Alternativt kan man bare kneppe jakken så ikke det blæser koldt ind på brystet.

Ak ja. Norsk.

Ps. Dub: Du er da rimeligt vild til at tage billeder. Hvad bruger du af udstyr for at få eks. det perspektiv du har på det seneste billede?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det ligner en 12-16 mm objektiv.

A pros pos sprog og piknik, så kunne man passende spise noget frisk f#. Beklager sådan hedder frisk fisk på Hollandsk:
"Goud visse" v udtales f.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

På tur normalt bare mit FZ1000, (25-400mm), samt mit gamle 500D med et 10-18mm kit objektiv til alt "wide", såsom disse panoramas, her fra Henningsvær i går. Ved endu vildere opgaver har jeg nogle Raynox special teleconvertere som jeg skruer på mit 18-55mm. (Granhult stavkirke). Macro til husbehov tager FZ1000 sig også af,.. det vil iøvrigt kunne blive forbedret voldsomti forhold til græshoppen her med et helt alm. macro-filter der bare skrues på og intet fylder ellers.
Vedhæftede filer
green beast.jpg
green beast.jpg (953.62 KiB) Vist 1330 gange
049.jpg
049.jpg (328.79 KiB) Vist 1334 gange
_MG_0495.jpg
_MG_0495.jpg (660.91 KiB) Vist 1334 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Må indrømme at det er alt for nørdet til mit behov, men faen det er nogen gode billeder!

Hvor i landet er I nu? Er det muligt at få et kort med ruten i har taget indtil videre? Flirter lidt med tanken om en lille Norgestur inden det er for sent :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: fre 21. aug 2020 12:37 Hvor i landet er I nu? Er det muligt at få et kort med ruten i har taget indtil videre? Flirter lidt med tanken om en lille Norgestur inden det er for sent :-)
E6 hele vejen op, nu Lofoten på 6 dag, i morgen Langøya, så ned gennem sverige, Abisko, Kiruna, "indlandsvejen"
E45 :-)
Senest rettet af DUBTEMPLE lør 22. aug 2020 00:32, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: tors 20. aug 2020 23:26
Mike-air skrev: ons 19. aug 2020 23:56 Sku også et rimelig pænt land om sommeren må man sige :-D

Overvejer selv at tage på piknik (ja, du læste rigtigt - det staves sådan på norsk) med wife to be i weekenden.
God piknik :lol:

Håber I bliver lige så heldige med vejret som os !!!
Fantastisk billede!
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: fre 21. aug 2020 12:37 Må indrømme at det er alt for nørdet til mit behov, men faen det er nogen gode billeder!

Hvor i landet er I nu? Er det muligt at få et kort med ruten i har taget indtil videre? Flirter lidt med tanken om en lille Norgestur inden det er for sent :-)
Hemmligheden i billederne her (foruden græshoppen) er vist bare mere vidvinkel end man har med almindeligt udstyr (og så er motiverne selvfølgelig velvalgte og veleksponerede).
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pastorius skrev: fre 21. aug 2020 22:41
Mike-air skrev: fre 21. aug 2020 12:37 Må indrømme at det er alt for nørdet til mit behov, men faen det er nogen gode billeder!

Hvor i landet er I nu? Er det muligt at få et kort med ruten i har taget indtil videre? Flirter lidt med tanken om en lille Norgestur inden det er for sent :-)
Hemmligheden i billederne her (foruden græshoppen) er vist bare mere vidvinkel end man har med almindeligt udstyr (og så er motiverne selvfølgelig velvalgte og veleksponerede).
Et billede kan rotere dig, suge ind, eller skubbe bort, og så er der det gemometriske og ballancen

Framing, komposition, samt evt lidt historie indbygget, som i de to med broerne, det gamle versus det nye E45 er også fint

Så er der alt det med uforløste spændinger, eller nysgerrighed der pirres, osv,.. (der er jeg ikke nået til endu)

Alt selvfølgelig inden for grænserne af det råmateriale der arbejdes med

Et par uden vidvinkel fra Abisko og Lapland ,.. især den samiske hytte er jeg ikke helt færdig med at editere endu :wink:

(bemærk de specielle smalle fisker-joller der bruges her)
Vedhæftede filer
P1460620.jpg
P1460620.jpg (292.79 KiB) Vist 1270 gange
P1470192.jpg
P1470192.jpg (612.76 KiB) Vist 1284 gange
P1470185.jpg
P1470185.jpg (595.63 KiB) Vist 1284 gange
P1470062.jpg
P1470062.jpg (660.69 KiB) Vist 1284 gange
P1460888.jpg
P1460888.jpg (314.56 KiB) Vist 1284 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Har du lagt mærke til hvor hurtigt det er blevet efterår? :-D I sidste uge var det vejr til shorts, og imorgen må jeg helt sikkert have jakke på. Ser også at bladene så småt er begyndt at visne på dit 2. billede.

Nu husker jeg ikke om det var sådan i DK, men her oppe går skiftet fra sommer til vinter meget hurtigt. Det er ikke urealistisk at se den første sne allerede om en måned her sydpå. De sidste 2 år er det kommet i Oktober :-P

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: man 24. aug 2020 22:45 Har du lagt mærke til hvor hurtigt det er blevet efterår? :-D I sidste uge var det vejr til shorts, og imorgen må jeg helt sikkert have jakke på. Ser også at bladene så småt er begyndt at visne på dit 2. billede.

Nu husker jeg ikke om det var sådan i DK, men her oppe går skiftet fra sommer til vinter meget hurtigt. Det er ikke urealistisk at se den første sne allerede om en måned her sydpå. De sidste 2 år er det kommet i Oktober :-P
Efteråret bider os i knæhaserne, helt sikkert, men 18 grader på lofoten i fredags :shock:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

6 grader lidt syd for Jokkmokk til morgen, der blev tændt for varmen :-)
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: tirs 25. aug 2020 08:03 6 grader lidt syd for Jokkmokk til morgen, der blev tændt for varmen :-)
Hæhæ, se her:
B1CB8965-61E6-4B88-8A01-061D03A93545.png

Nu er det godt nok langt fra jer og næsten 2 km højde, men alligevel vildt det allerede begynder nu 😄

Ps. Du ved helt sikkert dette, men nu kommer det alligevel: hvis du har sommerdæk på, og i skal over et fjell hvor det er sne/sjap/is så kør udenom hvis du kan.. Det er simpelthen livsfarligt.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »



https://elbil.no/langtest-2-250-kilomet ... mpingvogn/

En "lille" artikkel om hvordan det er at holde campingferie med en ældre Model X :) Overvejer selv snart at skifte til enten S eller X, og så er det jo ikke tosset at se at det fint kan lade sig gøre at slæbe selv en stor campingvogn med sig op og ned af bakke :-P

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Norge skulle have tilsluttet sig EU-passet pr 1 juli ,.. og DFDS sejler igen fra d 2 juli

http://links.dfds.info/e/evib?_t=27d1f6 ... 1Jr2Ba2r5M
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Norge lemper restriktionerne og giver færdigvaccinerede danskere adgang
På søndag klokken 12 går Norge ind i landets tredje genåbningsfase.

Det oplyser statsminister Erna Solberg ved en pressekonference.

- Norge er på rette spor, og vi er klar til tredje fase, siger hun ifølge Reuters.

Det indebærer blandt andet lempelser i nattelivet, inden for sport og i forhold til private arrangementer.

Der er også godt nyt for rejselystne danskere, som er færdigvaccinerede. Fra i morgen klokken 12 kan danskere med digitalt coronapas nemlig rejse frit ind i Norge uden at skulle i karantæne, beretter VG.

- Det er en fantastisk god nyhed. Den vil komme over 1,5 millioner fuldt vaccinerede danskere til gode, siger den danske ambassadør, Jarl Frijs-Madsen, til det norske medie.
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Glæder mig meget til at køre til DK, uden tvungen karantænehotel når jeg kommer tilbage :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

I Norge har man et såkaldt ‘bibel bælte’ som i US, og her eksisterer foretagender som udfører såkaldt ‘homoterapi’.

Det er kort sagt spirituel vejledning som skal få homoseksuelle til at lade være med at være homoseksuelle. Ja, du læste rigtigt. I mange tilfælde er det frivilligt- men ikke nødvendigvis altid.

Men nu, i 2021(!!) vil man så forbyde det ved lov. Og det går jo ud over den her stakkels mand og hans virksomhed som tilbyder ‘konverterings terapi’:

https://www.nrk.no/norge/forbud-mot-_ho ... 1.15552976

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: fre 9. jul 2021 09:57 I Norge har man et såkaldt ‘bibel bælte’ som i US, og her eksisterer foretagender som udfører såkaldt ‘homoterapi’.

Det er kort sagt spirituel vejledning som skal få homoseksuelle til at lade være med at være homoseksuelle. Ja, du læste rigtigt. I mange tilfælde er det frivilligt- men ikke nødvendigvis altid.

Men nu, i 2021(!!) vil man så forbyde det ved lov. Og det går jo ud over den her stakkels mand og hans virksomhed som tilbyder ‘konverterings terapi’:

https://www.nrk.no/norge/forbud-mot-_ho ... 1.15552976
Det leder så tilbage til en af mine kæpheste. Religionsfrihed er groft overvurderet.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det må man sige.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

https://www.dr.dk/nyheder/udland/paa-ti ... stremister

Om jeg begriber alt den had der hersker i nogle dele af det her ellers meget fredelige samfund.

Fik den omtalte rapport tilsendt tilbage i 2019, og havde svært ved at tage det helt seriøst, eller forstå omfanget.. Men så skete det igen et par måneder senere med Manshaus. Heldigvis blev han overmandet i moskeen. Desværre nåede han at dræbe sin søster.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

https://www.nrk.no/norge/meldinger-om-i ... 1.15586531

Der kom sku et meteornedslag i nat. Først et stort lysglimt, og et par sekunder senere (nok til at jeg kunne nå at rejse mig fra min stol og gå ca. 10 meter) lød der et "bum".

I nat troede vi bare det var et tordenvejr bag et af fjeldene, men sørme om ikke det var en meteor.

Nyt svar