Norge-tråden, natur, olie, økonomi,.. m.m.

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Re: Norge-tråden, natur, olie, økonomi,.. m.m.

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for links Mike !!! ,... Så er der bestilt via Fjordline ,... Hirtshals til Langesund og retur :)

Vores danske Brobisse har vist sig at virke VISSE steder helt op til Aalesund, tilsyneladende via et internationalt samarbejde

Resten af stederne håber man så at snige sig gratis igennem :-) ,.. men nej,.. brevene dumper ind, måneder efter,.. at betale :)

E6 er vist stadig hjemsøgt af det historiske projekt, så det bliver 3'eren op til Trondheim denne gang, så må vi se videre frem,..
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hahaha kæft en bonghat :-D

Brunost er lort! Og ja, alt er pisse dyrt, men lige pt. Er NOK rimelig svag overfor DKK, så det kan godt betale sig at tage her op og shoppe i øjeblikket :-D

Men det er jo ikke for bylivet man skal tage her op, men for naturen. Selv i Oslo området er der flot natur 👍

15 minutter med metro’en (T-banen) og så står du 200 meter over byen, med en fantastisk udsigt.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

1784FC39-5C9F-48ED-BE00-EAA710D107F3.jpeg

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har altid kørt uden om Oslo, sorry :-)

Eneste useværdighed syntes at være det der monument I Vigeland, Ja, det med forvredne kroppe, der ligner noget fra en swinger-klub, eller en syg Von Trier scene :-)

Men ok, er så også typen de generelt undgår store byer
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg vender lige på en tallerken her: der er masser at se i Oslo! Men skid da på butikkerne :-)

Oslo er en lidt speciel by, jeg kan ikke lige komme på nogen by der minder om den. Men der er både gyseligt grimme samt rigtig flotte steder. Oplevelsen afhænger naturligvis af ens interesser.

Jeg er selv glad for ‘gamle oslo’, aker brygge, akershus, carl berner og ambassade-området. Bortset fra det er der teknisk museum (som også har en udstilling med studieudstyr), besættelses museum, botanisk have, operaen, folkemuseet (som den gamle by i Aarhus, men går længere tilbage i tid, og har bl.a. En fin stavkirke). Ud over det er der mulighed for ar sejle i Oslo fjord og besøge de mange små øer som ligger lige ved siden af.

Så er der akers elva som er en flod der løber gennem byen, og her kan man eks. På Nydalen bade i stærk strøm uden det er farligt (der et smart sluse-system). Generelt er byen anderledes fordi det kun er midtbyen som ligger ved hav-niveau. Resten ligger op ad de omringende fjelde. Jeg bor eks. Ca. 100 meter over havet.

Og så har man som sagt også ski-løjpe med rød blå og grøn piste 15 minutter fra midtbyen. Vil man gå langrenn er der også rig mulighed for det.

Sidste bemærkning er at nordmændene elsker at grave tuneller, og derfor har man hele motorveje under byen, med afkørsler under jorden som snoer sig op til vejen over jorden. Det er lidt specielt når man oplever det første gang :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike, man skal aldrig sige aldrig :wink:

Har selvfølgelig kørt "under" Oslo ,.. som du nævner ,.. og det er ganske rigtig en spøjs oplevelse ,.. derudover Vikinge-museet i udkanten

Oslo båden har dog nok fremtiden bag sig for en del, om ikke andet os, den nye forringede sejlplan over jylland, og så er kahytter og smalle overbefolkede gangarealer, det lange ophold, yr i buffeten,.. osv,... bare SÅ outdated nu under Corona-tiden, som delvis blir permanent tilstand.

En retur-billet til 11.000 kr nu vi er med Campingvogn, den mindst tænkelige, samt en lille skæv Fabia,... er heller ikke OK,.... Farvel Oslo-båd

Vi har i stedet booket fra Hirtshals til Langesund for 3.000 kr

Og dermed bliver det nok sjældent vi lander i Oslo, kommer vi fra sverige blir det typisk højere opp vi krydser

NÅ ,... ville egentligt bare flashe den helt nye bro over Gøringsfossen der åbner for publikum d.1. august

/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg har faktisk aldrig taget Oslo båden eller "Danske båten" som man kalder den her oppe :-D Gider ikke bruge så mange timer på så lidt afstand, så i stedet tager jeg konsekvent via larvik-hirtshals. 4 timers sejltur/pause i kørslen, og så er du i DK. Kort sagt kan jeg være i DK på 6 timer i alt.

Men med dine interesser så er det fuldt forståeligt at Oslo ikke er første valg når du skal til Norge. Jeg syntes bare lige jeg ville beskrive nogle af alle de gode ting der er i byen, til andre interesserede. Der er mange ting man ikke lige ser, hvis ikke man ved om det. Bergen har jeg også hørt meget godt om, har dog aldrig selv været der.

Den ser iøvrigt helt forfærdelig ud den bro, særligt fordi det er en bro i den højde 🤣😵 Jeg elsker at se sådan nogle ting på billeder og video, men når jeg selv står der er jeg altid ved at ligge en dej. Fy for den. hehe.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hehe, ja den er lidt hardcore den bro :-)

Var der for et par år siden, og skal da helt klart tilbage hvis det blir muligt

Fint nok du nævnte Oslo, og gode ideer, den gamle by ville nok være noget vi kunne finde på,...... hvis det endelig skulle være :lol:

Vi var ret begejstrede for den gamle by i Århus ,... bortset fra ham købmanden i 70'er delen der snakkede os et øre af :luny:

----------

Nå ,... men det ser ud til at det er blevet vinter i Norge lige nu :shock:

https://vejr.tv2.dk/2020-07-04-vinterve ... ramt-norge
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Danske F-16-fly eskorterede passagerfly til lufthavn i Oslo efter bombetrussel


https://www.dr.dk/nyheder/indland/dansk ... mbetrussel
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvorfor laver Nordmændene tuneller over alt?

Faldt lige over denne artikkel - det er Nynorsk, og derfor LIDT svært for en dansker at læse, men tjek gerne videoen - den taler for sig selv.
https://www.nrk.no/vestland/bygde-tunne ... 1.15109200

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: tirs 4. aug 2020 13:57 Hvorfor laver Nordmændene tuneller over alt?

Faldt lige over denne artikkel - det er Nynorsk, og derfor LIDT svært for en dansker at læse, men tjek gerne videoen - den taler for sig selv.
https://www.nrk.no/vestland/bygde-tunne ... 1.15109200
Ja, man føler sig sgu lidt lidt beklemt visse steder :shock:

cam10-7-2-1-1280-90.jpg
cam10-7-2-1-1280-90.jpg (208.61 KiB) Vist 979 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Man overvejer tilsyneladende nu at gøre DK helt eller delvist til rød zone fra på fredag d 14/8 kl 00.00

Tidsnok til at smadre den ferie vi har brugt måneder på at planlægge

Men for sent til at få vores færge-biletter refunderet

Oficielle norske sider, samt visitnorway.dk er et stort rod som jeg ikke kan finde rundt i, intet klart er meldt ud for vores situation ifald der lukkes

Ambasaden tager såvidt jeg kan se kun imod efter forudgående aftale

Når man sender en mail så får man bare besked på der må påregnes op til et par dages ventetid for hvert svar i en evt korrespondance

Det er jo værdiløst ,.. de gemmer sig reelt for dem der har behov for hjælp og oplysning her og nu

Nu var campingvognen ellers lige kommet, sendt ekspress fra fabrikken, efter store problemmer efter nedlukningen

Hele weekenden brugt på klargøring ,.. Hele stuen har i ugevis været fyldt med kasser der er pakket og checket ud

Er sygt træt af det her ,...

Tingene kan ikke fortsætte på denne måde, selv Norge vil bryde sammen når de har brugt de sidste af deres milliarder på nedlukning

Vi andre kører på lånte penge og lånt tid

Vi bliver nød til i højere grad både at leve og dø med det her, som et vilkår,..

Efter Corona kommer andre vira

At vente på en vaccine hver gang er urealistisk, man knækkede f.eks. aldrig koden til AIDS

Plus samfundet smadres mens der ventes, i op til flere år, evt. forgæves


https://www.dr.dk/nyheder/indland/norsk ... dt-omraade

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l ... etL-FTBZaU

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... smittekrav
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nå, de gav sig i det mindste tid til et hurtigt svar

Men ikke svar på de nødvendige spørgsmål
Vedhæftede filer
Screenshot_2020-08-11-10-22-43.png
Screenshot_2020-08-11-10-22-43.png (197.87 KiB) Vist 933 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 11. aug 2020 10:31, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: tirs 11. aug 2020 09:14 Man overvejer tilsyneladende nu at gøre DK helt eller delvist til rød zone fra på fredag d 14/8 kl 00.00
Tidsnok til at smadre den ferie vi har brugt måneder på at planlægge
Men for sent til at få vores færge-biletter refunderet
Oficielle norske sider, samt visitnorway.dk er et stort rod som jeg ikke kan finde rundt i, intet klart er meldt ud for vores situation ifald der lukkes
Ambasaden tager såvidt jeg kan se kun imod efter forudgående aftale
Når man sender en mail så får man bare besked på der må påregnes op til et par dages ventetid for hvert svar i en evt korrespondance
Det er jo værdiløst ,.. de gemmer sig reelt for dem der har behov for hjælp og oplysning her og nu
Nu var campingvognen ellers lige kommet, sendt ekspress fra fabrikken, efter store problemmer efter nedlukningen
Hele weekenden brugt på klargøring ,.. Hele stuen har i ugevis været fyldt med kasser der er pakket og checket ud
Hvornår skulle I sejle?

Hvis jeg var dig så var jeg på vej ud af døren med det samme. Skid færgebilletterne et stykke, og kør gennem Sverige og ind i Norge via Svinesund (FØR fredag). I skal ikke i karantæne hvis I bare har kørt transit, og særligt ikke nu, hvor flere dele af Sverige er blevet "grøn" i både norske og danske øjne.

Når først I er kommet ind i Norge, kan I altid komme hjem igen uanset hvordan situationen ser ud.

Køøør for satan! :)

EDIT: Vedr. svar fra Ambassader, Politi mv. Så ved de ikke noget, før der officielt er blevet meldt noget ud på et pressemøde (fordi beslutningerne tages i sidste øjeblik når tal m.v. kommer ind). Politi og ambassade ved kun hvordan reglerne er netop NU. Og netop nu er der åbent!
Senest rettet af Mike-air tirs 11. aug 2020 10:31, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: tirs 11. aug 2020 10:26
DUBTEMPLE skrev: tirs 11. aug 2020 09:14 Man overvejer tilsyneladende nu at gøre DK helt eller delvist til rød zone fra på fredag d 14/8 kl 00.00
Tidsnok til at smadre den ferie vi har brugt måneder på at planlægge
Men for sent til at få vores færge-biletter refunderet
Oficielle norske sider, samt visitnorway.dk er et stort rod som jeg ikke kan finde rundt i, intet klart er meldt ud for vores situation ifald der lukkes
Ambasaden tager såvidt jeg kan se kun imod efter forudgående aftale
Når man sender en mail så får man bare besked på der må påregnes op til et par dages ventetid for hvert svar i en evt korrespondance
Det er jo værdiløst ,.. de gemmer sig reelt for dem der har behov for hjælp og oplysning her og nu
Nu var campingvognen ellers lige kommet, sendt ekspress fra fabrikken, efter store problemmer efter nedlukningen
Hele weekenden brugt på klargøring ,.. Hele stuen har i ugevis været fyldt med kasser der er pakket og checket ud
Hvornår skulle I sejle?

Hvis jeg var dig så var jeg på vej ud af døren med det samme. Skid færgebilletterne et stykke, og kør gennem Sverige og ind i Norge via Svinesund (FØR fredag). I skal ikke i karantæne hvis I bare har kørt transit, og særligt ikke nu, hvor flere dele af Sverige er blevet "grøn" i både norske og danske øjne.

Når først I er kommet ind i Norge, kan I altid komme hjem igen uanset hvordan situationen ser ud.

Køøør for satan! :)
Færge ER allerede reserveret ,.. 9 timer efter at det eventuelt træder i kraft :(

(har noget arbejde der skal gøres færdig før da)

Det eneste der evt kan redde os er at vi bor i Kbh der nok bliver undtaget for karantæne

Spørgsmålet er så om man vil aksepterer vi kører transit gennem røde områder til færgen i Hirtshals
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Så er der vel ikke andet at gøre end at vente og se, og evt. ha en backup plan.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: tirs 11. aug 2020 10:33 Så er der vel ikke andet at gøre end at vente og se, og evt. ha en backup plan.
Ja, og så overveje om norge skal nedtones som ferie-destination fremadrettet, rejseaktivitet måske også mere generelt. Bryder mig ikke om forløbet, finder de grænseværdier m.m. der ligger til grund for lettere hysteriske,.. samt har som alle andre brug for kontinuitet uden ændring fra dag til dag, inden for samme uge

Også i en situation som den vi er i

Ved ikke om jeg tror på et klart og pålideligt svar før afrejse, den type sider der henvises til kan næppe være 100 pct sikre i info. Masser af misforståelser også med svenskere der blev sendt retur for nylig. Trods diverse lign info.

Vi risikerer således at blive afvist på havnen ved ankomst, og uden en booket returbillet

Har i princippet også kun få dage til en refund af billetterne,.. er allerede ned på 70 pct (30 mistet)

Sverige er vist gul og åben

Ellers Jylland

Øv
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: tirs 11. aug 2020 12:15
Mike-air skrev: tirs 11. aug 2020 10:33 Så er der vel ikke andet at gøre end at vente og se, og evt. ha en backup plan.
Ja, og så overveje om norge skal nedtones som ferie-destination fremadrettet, rejseaktivitet måske også mere generelt. Bryder mig ikke om forløbet, finder de grænseværdier m.m. der ligger til grund for lettere hysteriske,.. samt har som alle andre brug for kontinuitet uden ændring fra dag til dag, inden for samme uge
Nu er der heldigvis også meget flot natur i Sverige.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pressekonference som skulle komme fredag, er nu fremskudt til idag kl 14:
https://www.nrk.no/norge/regjeringen-fr ... 1.15119714

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Check gerne med ambassaden, for de siger ikke eksplicit noget om turister:
https://www.nrk.no/norge/regjeringen-fr ... 1.15119714

Men er man bosat her, og kommer ind i Norge fra et rødt område/land efter fredag d 14/8 kl 00.00, udløser det automatisk 10 dages karantæne. Dvs. man nægtes ikke adgang, men bliver sendt i karantæne - om det kan gøres i en campingvogn på fjellet skal jeg ikke kunne sige.

Men nu skrev du jo I bor i region hovedstaden - så kan du teknisk set godt slippe karantæne hvis ikke det er blevet rødt inden fredag. Lige nu, er det ihvertfald stadig gult.

Ironisk nok afhænger jeres ferie derfor ikke af Nordmændene, men af hvor gode Danskerne (kjøvenhavnerne) er til at holde smitten nede frem mod fredag.

EDIT:
Lettere at læse hos DR :-D
https://www.dr.dk/nyheder/udland/norge- ... e-regioner

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak Mike

Sikke en fin aften-himmel med små lyn ind over Oslo, tid til en skraber :dollargrin:
Vedhæftede filer
IMG_20200813_222908064-01.jpeg
IMG_20200813_222908064-01.jpeg (281.31 KiB) Vist 871 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: tors 13. aug 2020 23:18 Tak Mike

Sikke en fin aften-himmel med små lyn ind over Oslo, tid til en skraber :dollargrin:
Velkommen til O-town! Godt at se du kom ind i Norge :-D Ja, der var dæleme gang i lynene igår aftes.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: fre 14. aug 2020 11:47
DUBTEMPLE skrev: tors 13. aug 2020 23:18 Tak Mike

Sikke en fin aften-himmel med små lyn ind over Oslo, tid til en skraber :dollargrin:
Velkommen til O-town! Godt at se du kom ind i Norge :-D Ja, der var dæleme gang i lynene igår aftes.
Fedt tidspunkt nu hvor det er tyndet ud i turisterne ,... Reinebringen holder sgu hvad den lover ,.. også trods lidt dis :)

(1617 trin ,.. plus et par områder med klippe, jord, og mudder)
Vedhæftede filer
P1450825.jpg
P1450825.jpg (1.15 MiB) Vist 807 gange
_MG_0295.jpg
_MG_0295.jpg (432.77 KiB) Vist 834 gange
P1450832.jpg
P1450832.jpg (459.94 KiB) Vist 835 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 19. aug 2020 22:09, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

For saatan der var I heldige:
Nu er der karantæne når man kommer fra hovedstaden 😬

https://www.dr.dk/nyheder/indland/norge ... ovedstaden

Nyt svar