Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg af Hald »

Jeg er ret sikker på at de hiver luft ind nedefra
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: tors 10. feb 2022 01:09
Mike-air skrev: tirs 8. feb 2022 22:24
amolin skrev: tirs 8. feb 2022 22:14 10700KF

Den gearer selv ned hvis den bliver for varm, men har du også vandkøling på din? Hvis du har er det vist dimensioneret forkert.
Har Corsair h150i, og har fulgt rådene fra GamersNexus med at slangerne skal gå ud fra bunden af radiatoren, så er ærlig talt lidt på bar bund.


5DBEB9DB-76E9-44B7-97DF-57057AAA9625.jpeg
Dine 3 Noctua i bunden blæser nedad, dem burde du vende om så de blæser opad, som dem i toppen. Så får du ens flow.
Sådan noget checker jeg altså før jeg skruer den sammen 😜 Jeg har tilmed tegnet en lille pil med en kuglepen (efter den mindre synlige pil som er på blæserne) for at sikre jeg ikke fuckede det op. Læg mærke til det er forskellige størrelser blæsere (måske det er det som forvirrer?).

Beklager støvet..


2F65CEC0-DDB7-4D31-A574-D68FDE5F05AC.jpeg
7E0413F5-E7E9-4BA6-B984-136FC29B714F.jpeg

Kold luft ind i bunden, varm luft ud af siden og toppen.

Ps. hvis du har set billederne uden trang til at nyse eller hoste så er det godt klaret :thumbup: Gør rent og opgraderer næste weekend..

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Så du kører med undertryk i kabinettet, det er ikke godt. Jeg havde nok placeret radiatoren i toppen uden alle blæserne på den, og så fået alle andre til at hive luft ind i kabinettet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev: tors 10. feb 2022 11:15 Så du kører med undertryk i kabinettet, det er ikke godt. Jeg havde nok placeret radiatoren i toppen uden alle blæserne på den, og så fået alle andre til at hive luft ind i kabinettet.
Hvad er ulempen ved undertryk? Er der virkelig det, når luften fiser igennem fra bund til top?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det fiser jo ikke igennem, det ville det stort set gøre hvis der var flow fra bund til top, men du har også lige dine radiator der hiver luft ud, og dit grafikkort og den større blæser over grafikkortet. Så flowet er rimelig wierd, der kan i princippet opstå deadzones i kabinettet.

Der er mange teorier, og Youtube er fuld af videoer omkring emnet, men det er forskellig fra kabinet til kabinet, og om der er filter foran blæserne, for én til at køling, en anden ting er støv.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev: tors 10. feb 2022 08:48
Hugo skrev: tors 10. feb 2022 01:09
Mike-air skrev: tirs 8. feb 2022 22:24

Har Corsair h150i, og har fulgt rådene fra GamersNexus med at slangerne skal gå ud fra bunden af radiatoren, så er ærlig talt lidt på bar bund.


5DBEB9DB-76E9-44B7-97DF-57057AAA9625.jpeg
Dine 3 Noctua i bunden blæser nedad, dem burde du vende om så de blæser opad, som dem i toppen. Så får du ens flow.
Sådan noget checker jeg altså før jeg skruer den sammen 😜 Jeg har tilmed tegnet en lille pil med en kuglepen (efter den mindre synlige pil som er på blæserne) for at sikre jeg ikke fuckede det op. Læg mærke til det er forskellige størrelser blæsere (måske det er det som forvirrer?).

Beklager støvet..



2F65CEC0-DDB7-4D31-A574-D68FDE5F05AC.jpeg

7E0413F5-E7E9-4BA6-B984-136FC29B714F.jpeg


Kold luft ind i bunden, varm luft ud af siden og toppen.

Ps. hvis du har set billederne uden trang til at nyse eller hoste så er det godt klaret :thumbup: Gør rent og opgraderer næste weekend..
Beklager, fik ikke kigget ordentligt efter. Tænk før du taler/skriver (altså mig) :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev: tors 10. feb 2022 12:15 Det fiser jo ikke igennem, det ville det stort set gøre hvis der var flow fra bund til top, men du har også lige dine radiator der hiver luft ud, og dit grafikkort og den større blæser over grafikkortet. Så flowet er rimelig wierd, der kan i princippet opstå deadzones i kabinettet.
Når jeg sætter en hånd over toppen af maskinen, og på bagsiden hvor radiatoren puster ud, så føltes temperaturen som det samme. Jeg kan også mærke lufttrykket og den varme luft på min hånd når jeg holder den over toppen.

Nu tror jeg at jeg siger tak for al den feedback jeg har fået fra diverse :-)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ups, irrelevant indlæg. Beklager.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det er nok mest @Smittefar der kan svare på det her, men det undrer mig meget hvad det er der gør, at stortset alt forskning jeg har med at gøre bliver forsinket.

Jeg gør alt hvad jeg kan for at planlægge så godt som muligt, bruger "agile" og sprint møder, kanban board med deadlines på alt og alligevel opstår der ALTID uventede forhindringer. Er det fordi jeg stadig er grøn som forsker, eller vil det altid være sådan?

Jeg har følelsen af at svaret er lige foran næsen på mig, men ligenu kan jeg bare ikke se det.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Nu beskylder jeg dig, dit projekt eller arbejdssted ikke for at være ineffektiv, men jeg har fået meget ud af at læse denne bog:

https://www.pseudoarbejde.dk

Men ellers, er det ikke lissom projekter som Amanda, Operahuset og broer og motorveje, bygherren/kunden kommer med flere og flere ideer undervejs og har tiltagende forestillinger om, hvad der kan lade sig gøre og så trækker det ud (eller i Amandas tilfælde, knækker over på midten).

Jeg var engang ude og lave spørgeskemaundersøgelse i lufthavnen – skod studenterjob – og det startede fint med 15 minutter, lidt langt, men så var der så nogle chefer for Københavns Lufthavne over som ville vide noget mere om kundeadfærd og i løbet af et par uger var vi så oppe på 40 minutters spørgeskema. Irriterende for både mig og interiviewede. Ikke sikkert at det faktisk skulle bruges til noget eller i sig selv var brugbart.

Men deadlines kan osse noget, murpheys lov: det tager lige så lang tid som du afsætter (i teorien ihvertfald)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Grundlæggende er forskning og udvikling jo en tur ind på ukendt land, så man ved ikke, hvor lang tid ting tager.

Man kan vælge en af to ting, man kan fuldende projekt målene til punkt og prikke uanset hvor lang tid det tager, eller man kan læse opgaven så godt som muligt inden for de rammer, der er givet. Som regel ender man et sted mellem de to.

Jeg synes ham her har en meget god vinkel på det. Hans kommentarer gælder stort set for alle udviklingsprojekter.

Hans grundlæggende pointe er, at det bedste bud på, hvor lang tid noget tager, kommer af at kigge på, hvor lang tid noget tid sidste gang, man lavede noget lignende
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Og så er der den aller farligste: "Feature Creep", hvor man hele tiden liiiige skal have x/y/z med også. På den måde kan man blive ved for evigt, uden at blive færdig/have en release.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg har god underholdning i at skrive ned hvad jeg vil nå og gætte mig til, hvor lang tid det tager

noget jeg troede kun ville tage en time tog alligevel halvanden eller to, men så blev det gjort

er igang med at lave tiny house/studie, det har taget et år, et par timer om dagen, troede det ville tage 5 uger...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Da jeg lavede PhD faldt jeg empirisk ud af at laboratoriearbejde tog ca. den forventede tid gange pi.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev: fre 18. feb 2022 18:57 Da jeg lavede PhD faldt jeg empirisk ud af at laboratoriearbejde tog ca. den forventede tid gange pi.
Hahahaha!

Til din anden post; ja, der er helt klart et mønster der. Og som amolin siger så dukker der gerne nye features op, og i mit tilfælde fordi jeg ikke liiige havde forudset det var vigtigt. Så det er måske hovedsageligt erfaring der er årsagen? 🤔

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Min PhD er pt. 1 måned og 15 dage forsinket, og det komiske er lidt at 2/4 artikler (i forskellige afskygninger) handler om modeller til at forudsige hvor lang tid en process vil tage 😅🤪 Selve titlen på afhandlingen er tilmed: «Its about time - essays on process optimization»

Forventer at indlevere imorgen.. Og igår forventede jeg at være færdig her til aften… Og i mandags forventede jeg at indlevere onsdag…

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Det handler langt hen af vejen om at vide hvornår man skal stoppe. Hvis du hele tiden tænker "jeg skal også lige have det her med", så kan du blive ved længe...
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

amolin skrev: fre 18. feb 2022 22:15 Det handler langt hen af vejen om at vide hvornår man skal stoppe. Hvis du hele tiden tænker "jeg skal også lige have det her med", så kan du blive ved længe...
Absolut. MVP bliver nøgleordet imorgen :-P

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

amolin skrev: fre 18. feb 2022 22:15 Det handler langt hen af vejen om at vide hvornår man skal stoppe. Hvis du hele tiden tænker "jeg skal også lige have det her med", så kan du blive ved længe...
Det er nemlig lige det - I ethvert udviklingsprojekt vil der hele tiden dukke spændende ting op, man også kunne undersøge. Det er nok i virkeligheden den største kunst i udviklingsprojektstyring at beslutte, hvilke tangenter der skal forfølges, og hvilke der ikke skal.

Vores firma deltager jo også i en del offentlige udviklingsprojekter. I den slags prøver vi at undgå at love at udvikle noget, hvis vi ikke allerede har udviklet det.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg vil tillade mig at undre mig over, at man nu skal have en profil på instagram, for at kunne se andre profilers forside. Jeg er ikke inde i IG lingoen, så det hedder nok noget andet.....
En interessant måde at begrænse trafikken til ens site på. Gad vide om jeg overhovedet gider at oprette en profil..

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev: tirs 3. maj 2022 05:21 Jeg vil tillade mig at undre mig over, at man nu skal have en profil på instagram, for at kunne se andre profilers forside. Jeg er ikke inde i IG lingoen, så det hedder nok noget andet.....
En interessant måde at begrænse trafikken til ens site på. Gad vide om jeg overhovedet gider at oprette en profil..
Jeg gider dem heller ikke
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Christoffer I. N. skrev: tirs 3. maj 2022 05:21 Jeg vil tillade mig at undre mig over, at man nu skal have en profil på instagram, for at kunne se andre profilers forside. Jeg er ikke inde i IG lingoen, så det hedder nok noget andet.....
En interessant måde at begrænse trafikken til ens site på. Gad vide om jeg overhovedet gider at oprette en profil..
Arrgghh - betyder det, at man nu heller ikke kan embedde ting fra insta længere? (med andre ord, at kun folk med en profil kan se det embeddede materiale?) Det var da træls - Nå men så må jeg jo til at uploade alle mine fjollede videoer på youtube i stedet/også.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Smittefar skrev: tirs 3. maj 2022 08:49
Christoffer I. N. skrev: tirs 3. maj 2022 05:21 Jeg vil tillade mig at undre mig over, at man nu skal have en profil på instagram, for at kunne se andre profilers forside. Jeg er ikke inde i IG lingoen, så det hedder nok noget andet.....
En interessant måde at begrænse trafikken til ens site på. Gad vide om jeg overhovedet gider at oprette en profil..
Arrgghh - betyder det, at man nu heller ikke kan embedde ting fra insta længere?
Det lader til jeg ikke kan se noget længere overhovedet, plejede ellers at kunne se det der var embedded, samt profil-forsider
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

OK, det er da mega træls
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Smittefar skrev: tirs 3. maj 2022 08:49
Christoffer I. N. skrev: tirs 3. maj 2022 05:21 Jeg vil tillade mig at undre mig over, at man nu skal have en profil på instagram, for at kunne se andre profilers forside. Jeg er ikke inde i IG lingoen, så det hedder nok noget andet.....
En interessant måde at begrænse trafikken til ens site på. Gad vide om jeg overhovedet gider at oprette en profil..
Arrgghh - betyder det, at man nu heller ikke kan embedde ting fra insta længere? (med andre ord, at kun folk med en profil kan se det embeddede materiale?) Det var da træls - Nå men så må jeg jo til at uploade alle mine fjollede videoer på youtube i stedet/også.
Embeds virker her på sitet ihvertfald.
f.eks.:
viewtopic.php?p=734757#p734757
viewtopic.php?t=81639

Nyt svar