Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg af Pastorius »

mediumaevum skrev: man 10. jan 2022 20:54 Hvad kalder man det, hvis man ikke kan lide at høre sin egen stemme på en optagelse, og ikke kan lide sit eget spejlbillede, foto eller video med én selv på?

Har det et eller andet græsk/latinsk navn, og findes der en behandling imod det?

Jeg vil så gerne fortælle lidt historie, f.eks. lave en video i dokumentarstil om et eller andet historisk emne jeg brænder for.
Men ovenstående tilstand forhindrer mig i det. Er det overhovedet normalt?
Det er helt normalt at man ikke bryder sig om det. Det er muligvis også helt normalt at det afholder én fra at gøre det, men det er jo lidt dumt.
--
Robert

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: man 10. jan 2022 20:54 Hvad kalder man det, hvis man ikke kan lide at høre sin egen stemme på en optagelse, og ikke kan lide sit eget spejlbillede, foto eller video med én selv på?

Har det et eller andet græsk/latinsk navn, og findes der en behandling imod det?

Jeg vil så gerne fortælle lidt historie, f.eks. lave en video i dokumentarstil om et eller andet historisk emne jeg brænder for.
Men ovenstående tilstand forhindrer mig i det. Er det overhovedet normalt?

Jeg bryder mig heller ikke om at høre optagelser af min egen stemme. Jeg skal på et tidspunkt lave nogle Youtube-videoer, hvor der bl.a. skal indgå noget tale. Jeg overvejer evt. at lade en anden lægge stemme til. (Til gengæld skal jeg med glæde selv spille/producere noget baggrundsmusik til videoerne).

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev: man 10. jan 2022 20:54 Hvad kalder man det, hvis man ikke kan lide at høre sin egen stemme på en optagelse, og ikke kan lide sit eget spejlbillede, foto eller video med én selv på?

Har det et eller andet græsk/latinsk navn, og findes der en behandling imod det?

Jeg vil så gerne fortælle lidt historie, f.eks. lave en video i dokumentarstil om et eller andet historisk emne jeg brænder for.
Men ovenstående tilstand forhindrer mig i det. Er det overhovedet normalt?
Prøv at øve dig i leveringen og oplæsningen, om det skal leveres som en oplæsning, eller mere som almindelig snak. I det hele taget bare øve dig i at høre på din egen stemme på optagelser. Det er noget af det i verden du nok er mindst vant til, så det kræver tilvænning.

Mikrofon-teknik har nok også noget at sige, hvis stemmen lyder meget tynd skal du nok rykke tættere på, kommer der s-t-p-osv. hårde klik og pop lyde ved konsonanter, kan det være du skal ha' lidt stof for, eller et decideret pop-filter.

Selvom samtlige youtubers siger det modsatte, så behøver du jo ikke vise dig selv frem, hvis ikke du vil. Speak over dine animationer må være helt fint.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det forekommer mig også at der arbejdes meget med stemmerne effekt-mæssigt ,.. så det er også en mulighed

Det nasale, skingre, og sibliske er typisk fjernet ,..

Så stemmerne bliver lidt dybere, varmere, og mere bamsede,.. men stadig tydelige

Selvfølgelig individuelt præcis hvordan der processeres
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: tirs 11. jan 2022 06:38 Det forekommer mig også at der arbejdes meget med stemmerne effekt-mæssigt ,.. så det er også en mulighed

Det nasale, skingre, og sibliske er typisk fjernet ,..

Så stemmerne bliver lidt dybere, varmere, og mere bamsede,.. men stadig tydelige

Selvfølgelig individuelt præcis hvordan der processeres
Ok, det lyder som en hel videnskab for sig :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Problemet er at man ikke genkender stemmen eller har et forhold til den da man ikke hører sig selv sådan, men det med at forstå at det ikke har noget med optagelsen at gøre, det er sådan alle dem man kender hører ens stemme, så bliver det mere normalt og ikke en irritation rettet mod optagelsen.

Personligt tænker jeg ikke så ofte over det længere, jo flere ting man optager og arbejder med sin egen stemme, jo mere vænner man sig til det.

Men jo mere kan man også arbejde med sin egen stemme og få den til at lyde mere som man selv ønsker at fremstå, det kræver dog øvelse som der allerede er nævnt, at man artikulere korrekt, holder korrekte pauser, har styr på vejrtrækning og sikrer sig at man ikke har små smaskelyde eller andet distraherende. At du placere tryk på de rigtige ord, de rigtige steder gør også en kæmpe forskel. I en periode vil du måske føle at du skal tale "overkorrekt" men jo bedre du bliver, jo mere naturligt bliver det også for dig, og så slår man bare automatisk over i speakermode.

Hvis det man vil sige skal stå på et papir skal man øve oplæsningen af det, evt skrive det om indtil det sidder. Nogle klipper alle "øøøh, ehh" ud, andre træner ikke at sige det til at begynde med.

Det er ikke en videnskab, men et håndværk at speake, nu har du fået lidt tips omkring hvad du skal øve, og hvad du kan gøre med teknikken for at hjælpe dig til den lækre sound.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

De sange jeg har præsenteret her på LM er heller ikke optaget i et take. De er optaget i flere takes. Det er fordi jeg lider af et fint dansk ord: alderdom. Jeg glemmer simpelt hen teksten undervejs, og er ikke vant til live optræden mere.
Jeg var heller ikke vild med min stemme i starten, men har vænnet mig til det, men som DUB antyder er der masser af muligheder elektronisk.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Takker for idéer @Hald.

Jeg har dog ikke selv det rigtige udstyr til at optage lyd, men kender én der vil hjælpe mig og har perfekte lokaler til det.
Men jeg er bare lidt bange for ikke at lave hele projektet 100 % korrekt + det at jeg har angst for ikke at præstere godt nok.

Lyd, video mv. skal ved speak gå op i en enhed der ikke er er 99 %, men 110 %. Hvis jeg skal lægge stemme til noget skal det være topkvalitet.

Der må være en del at læse op på når man laver en dokumentarisk kortfilm.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har sE Electronics lavet en mikrofon med indbygget rumklang?





:?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg undrer mig over, hvem der vælger billeder på politiken, når de tænker lige dét der er det bedste til at illustrere teksten.
Skærmbillede 2022-01-15 kl. 20.19.18.png
Skærmbillede 2022-01-15 kl. 20.19.18.png (1.22 MiB) Vist 639 gange
--
Robert

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg undrer mig over, hvor længe Qvortrup kan få lov at fortsætte på EB. Under Povl Madsen var EB provokerende og Grænsesøgende/-overskridende, under Qvortrup er det blevet rabiat, og man forfølger tydeligt agendaer helt ud på overdrevet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Smittefar skrev: søn 16. jan 2022 10:38 Jeg undrer mig over, hvor længe Qvortrup kan få lov at fortsætte på EB. Under Povl Madsen var EB provokerende og Grænsesøgende/-overskridende, under Qvortrup er det blevet rabiat, og man forfølger tydeligt agendaer helt ud på overdrevet.
Jeg undrer mig over han overhovedet kunne blive ansat i mediebranche med den historik.
--
Robert

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Bestemt en undren værd!!
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Havde et første møde med to svenske kolleger sidste uge. Utrolig hyggeligt, selv om det hele foregik via teams. Vi fortæller alle om hvordan vi endte op der hvor vi er endt.. Og i den sammenhæng bliver militøæret også nævnt et par gange.

Den ene kollega siger så:
.. and I didnt want to get into the army. I know how awful men can be, when they are in a group of men only..
Der blev jeg lidt paf; altså - tonen i militæret kan være grim og snæversynet, ja. Men det kan den altså også mange andre steder.

Er der noget specielt ved svenske mænd? Det lyder som om de er nogle forfærdelige typer så snart der ikke er en kvinde tilstede :-P

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man skulle næsten tro, du ikke havde gået på en mands domineret uddannelse 🤓
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev: søn 16. jan 2022 20:14 Man skulle næsten tro, du ikke havde gået på en mands domineret uddannelse 🤓
Ja, måske jeg er biased. Jeg fatter det bare ikke lige pt. :)

Kvinder kan da også være mega klamme (og også i ædru tilstand) :-P

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Bevares, en ren kvindeflok er muligvis det eneste, det er værre end en ren mandeflok
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det er jo Sverige, han lyder rimeligt kastreret,.. ved ikke hvor slemt det er fat sådan som helhed
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Smittefar skrev: søn 16. jan 2022 20:14 Man skulle næsten tro, du ikke havde gået på en mands domineret uddannelse 🤓
Yes - har både læst ingeniør og været soldat - og så har jeg arbejdeet med mainframecomputere de seneste 20 år. Der er ikke en overflod af kvinder i de miljøer.

Jeg synes de rene mandemiljøer var knap så slemme som hvis der bare var nogle få hunkøn involveret. Så skulle alle spille op til de få, og det var nærmest uudholdeligt.

...men altså, diversitet er sjovest. både mht. etnicitet, køn og alder.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: søn 16. jan 2022 20:49
Smittefar skrev: søn 16. jan 2022 20:14 ...men altså, diversitet er sjovest. både mht. etnicitet, køn og alder.
Absolut, helt enig. Og så kan jeg faktisk personligt bedst lide at have kvindelige ledere.
Det kan give en rigtig god team dynamik :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mike-air skrev: søn 16. jan 2022 20:00 Havde et første møde med to svenske kolleger sidste uge. ...

Den ene kollega siger så:
.. and I didnt want to get into the army. I know how awful men can be, when they are in a group of men only..
Der blev jeg lidt paf; altså - tonen i militæret kan være grim og snæversynet, ja. Men det kan den altså også mange andre steder.

Er der noget specielt ved svenske mænd? Det lyder som om de er nogle forfærdelige typer så snart der ikke er en kvinde tilstede :-P

Nu er svenskere vel også ret kønsforskrækkede... De har kørt store festivaler derover kun for kvinder, og det er efterhånden lige før du ikke må kysse nogen derover uden forudgående skriftligt samtykke osv... :roll:

Mon ikke bare de har været ofre for klassisk svensk feministisk propaganda og indoktrinering :wink:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg havde lavet et opslag på Moderaternes facebookgruppe omkring deres holdning til social værnepligt, som jeg udtrykte bekymring for, at det ville sætte syge mennesker i klemme i systemet.

Få timer senere blev jeg udelukket fra gruppen. Når jeg forsøger at tilgå den får jeg denne besked:

https://www.facebook.com/groups/206528544991058
Dette indhold er ikke tilgængeligt lige nu
Når dette sker, skyldes det normalt, at ejeren kun har delt det med en lille gruppe mennesker, har ændret, hvem der kan se det, eller har slettet det.
Jeg skrev indlægget i sober og ordentlig tone. Alligevel er jeg udelukket.

Jeg undrer mig over hvordan man i ramme alvor mene, at Moderaterne er et demokratisk parti, når de ikke tåler kritik?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Eeeeeeehhhhjj hvor er det irriterende at bruge 10 minutter på et konstruktivt svar til et indlæg for så at finde ud af det er blevet slettet så man ikke kan poste. Jeg vil have mine 10 minutter igen :smash:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: man 31. jan 2022 21:42 Eeeeeeehhhhjj hvor er det irriterende at bruge 10 minutter på et konstruktivt svar til et indlæg for så at finde ud af det er blevet slettet så man ikke kan poste. Jeg vil have mine 10 minutter igen :smash:
Det vil jeg gerne undskylde for.
Jeg slettede det, da mine data ikke var optimale, og fordi formuleringen - måske - kunne tolkes som konspiratorisk.
Desuden kiggede jeg nederst på siden, hvor der står hvor manger der læser denne side. Der stod 0 og så mit eget brugernavn.

Derfor troede jeg det var sikkert at slette, idet jeg troede at ingen medlemmer læste på siden.

For at opsummere:
Iflg. de grafer jeg har set er der en korrelation mellem overvægt og indtagelsen af psykofarmaka. Men er der også en sammenhæng?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Google lidt rundt og søg på kausalitet og korrelation. Kort sagt skal der et forskningsdesign til at afdække kausalitet, det er ikke nok at sidde og se på nogle grafer :-)

Nyt svar