Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg af DUBTEMPLE »

Behandling af visse østlande er skamfuld, og EU burde maximalt være et løst handels-samarbejde, af 100 pct suveræne stater

Det var jo også sådan det blev lusket igennem til at starte med

Altså ingen indblanding i andre landes indre forhold overhovedet, intet overnationalt,.. burde tilkomme EU

Iøvrigt, at forsvare de ydre grænser kan de jo ikke engang, eller rettere, vil ikke,..

Lad os holde os til det jeg sagde, nemlig at det danske "folketing" desværre selv er et Mickey Mouse parlament, det står jeg ved

Og ja ,.. de er også klassens duksedreng der slikker den helt store røv på EU ,.. kvalmende

Derudover ikke noget der fører nogen steder hen at debatere ,.. fint at vi er uenige ,.. lad det endelig blive ved det :)
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

@DUBTEMPLE - Bare til en undren - men går du ikke også selv ind for retsstatsprincipper - dvs. uafhængige domstole, ret til uafhængig juridisk bistand, forbud mod at bruge tortur for tilståelser osv.?

Det er jo de principper EU bygger på, og som Ungarn og Polen går imod.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: lør 13. nov 2021 01:10 Behandling af visse østlande er skamfuld, og EU burde maximalt være et løst handels-samarbejde, af 100 pct suveræne stater
Jeg er usikker på om du helt har forstået hvad EU er. Behandlingen af eks. Polen er baseret på et politisk flertal. EU er en demokratisk institution ligesom folketinget. Når man behandler Polen som man gør, så er det fordi der er demokratisk flertal for det i blandt medlemslandene.

Uden EU ville stemningen være den samme, men de individuelle lande ville ikke have den samme indflydelse hvert for sig.

For at bruge din logik i dansk målestok så svarer det til at du vil fjerne alt hvad der hedder udenrigspolitik, fordi du er uenig med regeringen.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nu er jeg slet ikke meget indsat i de der EU-ting... Men som jeg forstår det på mediernes fremstilling, så drejer den nuværende ballade med visse "problem-lande" sig om betingelser, som de selv har sagt god for inden EU-samarbejdets indgåelse. Hvis denne opfattelse er korrekt, så synes jeg det giver god nok mening at man "kommer efter dem", hvis de pludselig ikke overholder deres del af aftalen.

En anden diskussion kan så være, om man synes EU-fællesskabet burde bygge mere på handel og mindre på bløde værdier osv.

Men hvis man har aftalt noget fra starten, så giver det vel mening, at man forlanger aftalen overholdt - hvad end man har aftalt. Alternativt må de vel enten forlade samarbejdet igen (ligesom briterne har valgt) eller evt. genforhandle samarbejdsgrundlaget.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev: tirs 16. nov 2021 18:35 Men hvis man har aftalt noget fra starten, så giver det vel mening, at man forlanger aftalen overholdt - hvad end man har aftalt. Alternativt må de vel enten forlade samarbejdet igen (ligesom briterne har valgt) eller evt. genforhandle samarbejdsgrundlaget.
Kunne ikke siges bedre.

Problemet med Polen og Ungarn er jo, at da de meldte sig ind i EU havde de en anden, mere liberal-demokratisk regering.
Derfor troede både EU og befolkningen i de pågældende lande, at de ville vedblive at være demokratisk anlagte.

Men befolkningen har set sig sure på demokratiet i de nævnte lande, og har derfor valgt ikke-demokratisk anlagte regeringer.

Men så burde de enten selv forlade EU eller blive smidt ud. Det har været aftalt fra starten, og det står i EU's grundlæggende principper, at ethvert medlemsland skal baseres på respekt for demokrati og en vis standard af af frihedsrettigheder, samt magtens deling mellem lovgivende, udøvende og dømmende magt.

Problemet er så, at EU er baseret på så meget naivitet at de reelt ikke har foreskrevet procedurer for hvis et land bliver udemokratisk.

- Og endnu mindre hvis 2 lande bliver udemokratiske, i hht. vetoret. Polen blokerer jo for sanktioner mod Ungarn, og omvendt.

Dét gør, at jeg mister tilliden til EU.

Her er Den Europæiske Menneskerettighedskonvention som alle EU-lande _SKAL_ overholde:
https://www.echr.coe.int/documents/convention_eng.pdf
Senest rettet af mediumaevum tirs 16. nov 2021 21:41, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev: tirs 16. nov 2021 21:27 Dét gør, at jeg mister tilliden til EU.
Til politikerne eller systemet? Husk EU er en organisk størrelse som løbende udvikler sig via lovgivning, ligesom det danske folketing. Når systemet bliver udnyttet lapper man hullerne, og andre gange kommer man det i forkøbet.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: tirs 16. nov 2021 21:35
mediumaevum skrev: tirs 16. nov 2021 21:27 Dét gør, at jeg mister tilliden til EU.
Til politikerne eller systemet? Husk EU er en organisk størrelse som løbende udvikler sig via lovgivning, ligesom det danske folketing. Når systemet bliver udnyttet lapper man hullerne, og andre gange kommer man det i forkøbet.
Begge dele. Systemet har fra start haft alvorlige fejl og mangler. Når man vælger at indføre noget som "Veto", bør det edderman'me være iorden med sikkerheden. Det kan ikke nytte noget, at et land ikke kan blive sanktioneret, fordi et andet land, der selv står til også at blive sanktioneret, hjælper ved at indføre veto. På den måde kan de forskellige udemokratiske lande hjælpe hinanden, uden om det demokratiske flertal i EU-parlamentet.

Jeg tvivler stærkt på at det er en "fejl". Det er helt bevidst ikke taget med da man dannede EU i sin tid, af lande, som har haft intentioner om at skade demokratiet.

Jeg synes idéen om et samlet økonomi- og værdifællesskab er god. Jeg mener også man kunne gå videre, og indføre en reel føderation, ligesom USA - med eget militær.

Men sålænge EU har drømme om at udvide sit medlemstal for snart sagt enhver pris, går det ud over det fællesskab der er der i forvejen.

Den eneste reelle vej er derfor at benelux-landene, Frankrig, Tyskland og de nordiske lande går samme om at skabe deres egen union, og når dén er på plads - melde sig ud af EU.

Den nye union skal have sikkerhedsmekanismer, i tilfælde af angreb på demokratiet og værdifællesskabet.

Den nye union skal f.eks. kunne smide et medlemsland ud, ved et flertal. Det behøver ikke være 51 % for, man kan sige "lettere kvalificeret flertal" - 55 % for. Og det land der evt. skal smides ud, skal først være dømt ved en føderal domstol for overtrædelser (af grov karakter) af de demokratiske eller retsstatslige spilleregler.

Endvidere bør der ikke være den mindste tvivl om menneskerettighederne. Jeg synes Den Europæiske Menneskerettighedskonvention er latterligt kompliceret. Der er for mange undtagelser for reglerne. F.eks. i forbudet mod slaveri og tvangsarbejde, står der direkte i menneskerettighedskonventionen, at værnepligt er undtaget.

Men en evt. ny union bør indføre et totalstop for tvangsarbejde, måske eneste undtagelse er ved straf/samfundstjeneste.

Dvs. ingen værnepligt. Heller ingen militærnægtertjeneste.
Og ingen borger skal kunne blive dømt for ikke at lade sig ansætte et eller andet sted.

Desuden skal dødsstraf forbydes, og der skal indføres retsgaranti for at mennesker med sindssygdom eller mennesker med alvorlig svækkelse af kognitive funktioner ikke sættes i fængsler (men behandlingsdomme og/eller på lukkede institutioner med speciale i deres handicap).

Endvidere totalforbud mod tortur - både fysisk og psykisk. F.eks. bør brugen af strafcelle forbydes. Isolation må kun bruges når der er reel fare for obstruktion af efterforskning - ikke som ekstra straf.

Se - dét vil være rigtige menneskerettigheder, hvor man vil noget seriøst med demokrati, frihed og menneskerettigheder.
Alt det andet er bare en sludder for en sladder.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det er ikke befolkningen i Polen som er på tværs af EU, eller er udemokratiske, det er den halvdiktatoriske katolsk ortodokse regering, og dens medløberer.
Omkring ½-delen af den Polske befolkning, eller flere, er for EU og vil gerne blive.

EU er et tungt apparat, fordi vi er mange, fordi vi er forskellige. Derfor er det godt med veto-ret. Den er en sikkerhed hvis selve EU apperatet skulle blive udemokratisk, eller andre lande ville rotte sig sammen mod et enkelt land. Enighed fremfor alt.
Polen bliver i øjeblikket straffet med dagbøder, som modregnes i deres tilskud, så der er sanktionsmuligheder.
Disse dagbøder ophører, når der er skabt afstand mellem stat og dommerstand, samt at man anerkender homoseksuelle.

Jeg har stadig stor tillid til EU. Man gør ikke altid som jeg synes, men det gør Folketinget, min kommune, eller for den sags skyld, min kone heller ikke.
Vi er mange i verden, og ikke alle kan tilfredsstilles.
Lev med det, som er Mettes nye slogan.

Tvangsarbejde og dødsstraf, kender jeg ikke til, inden for EU, men jeg går til en hvis grænse ind for det som straf, for visse kriminelle.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hugo skrev: tirs 16. nov 2021 23:41 Det er ikke befolkningen i Polen som er på tværs af EU, eller er udemokratiske, det er den halvdiktatoriske katolsk ortodokse regering, og dens medløberer.
Omkring ½-delen af den Polske befolkning, eller flere, er for EU og vil gerne blive.

Men Polens regering er vel blevet valgt på demokratisk vis af den polske befolkning? Dermed er det vel i sidste ende den polske befolkning, der har sørget for den nuværende kurs? Med mindre politikerne overhovedet ikke har spillet med åbne kort op til deres valg :?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev: ons 17. nov 2021 00:55
Hugo skrev: tirs 16. nov 2021 23:41 Det er ikke befolkningen i Polen som er på tværs af EU, eller er udemokratiske, det er den halvdiktatoriske katolsk ortodokse regering, og dens medløberer.
Omkring ½-delen af den Polske befolkning, eller flere, er for EU og vil gerne blive.

Men Polens regering er vel blevet valgt på demokratisk vis af den polske befolkning? Dermed er det vel i sidste ende den polske befolkning, der har sørget for den nuværende kurs? Med mindre politikerne overhovedet ikke har spillet med åbne kort op til deres valg :?
Ja, de er valgt på demokratisk vis. Hvad de har gjort derfra har været henover folks hoveder.
Ved sidste valg sagde de f.eks. at de ville komme med forbedringer for LGBT+ folk, samt ytrings området.
De gjorde det stik modsatte i Lov og Ordenspartiet, som det så smukt hedder.
De fyrede alle dommere som ikke rettede ind, og satte dommere ind som var regeringstro, og ikke forfatningstro.
Her fik de første advarsel af EU.

Så oprettede de "LGBT-fri zoner"
Her fik man nok i EU, og indklagede dem for domstolen.

Så fandt Polen på at de regler de skrev under på den gang de meldte sig ind, ikke er forenelige med Polsk forfatning, og at de derfor ikke så sig tvunget til at følge EU regler. (så skulle de nok ikke ha´ meldt sig ind)

Her kogte man så over i EU, og udløste bøder.

Den Polske regering truede med at melde sig ud. Det udløste kæmpe demoer overalt i Polen, og meningsmålinger viste at den brede befolkning ville blive, og var ligefrem bange for at forlade EU.
Her er der nok tale om den progressive befolkning, og ikke de gamle skræmte ortodokse katolikker.


EDIT: hvor meget det har med undren at gøre ved jeg ikke. Ellers må vi oprette en EU tråd
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hugo skrev: ons 17. nov 2021 01:08 EDIT: hvor meget det har med undren at gøre ved jeg ikke. Ellers må vi oprette en EU tråd

Vi er vel bare nogle stykker, der undrer os over, hvad de har gang i derover i Polen :wink:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Ja, og så kan vi osse lige tænke over hvor søde og rare vi er i EU.
Trods det at Polen er på "lortelisten", har vi tilbudt dem hjælp til at modstå alle Lukashenkos migranter :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ja det er satme en fin balancegang..

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Polen er da et mega nice land, de er mit nye kina hvor jeg på ebay kan købe billige produkter inden for EU.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Socialdemokratiet er gået tilbage pga. minksagen.
Jeg undrer mig. Jeg undrer mig over, at vælgerne istedet er gået over til de borgerlige (Venstre og Konservative).

Det jeg helt konkret undrer mig over, er om vælgerne ikke mener at handicap, social- og psykiatriområdet er mere værd end mink.
Om vælgerne i ramme alvor mener, at mink er mere værd end vores liv?

Vælgerne kunne have stemt SF eller Enhedslisten. Men nej. De vælger Konservative, som vil skære ned på velfærdsområderne.

Jeg føler at jeg ringeagtes som menneske. Sat til side, gemt væk, pga. en skide minksag...

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

For at holde tråden inden for undren, vil jeg sige at jeg undrer mig over din politiske observans.
Liste A er ikke gået tilbage udelukkende pga. mink. Minkavlere stemmer formentlig Liste V, og her taber A kun nogle forargede byboer.
Til et kommunalvalg er det osse mere de nære ting som spiller ind, og ikke så meget landspolitik. F. eks. stemmer jeg selv socialdemokratisk til folketingsvalg, men har lige stemt på vores venstre-borgmester, fordi jeg synes at han styrer min kommune godt.
Man bør ikke være fanatisk.
Socialdemokratiet har kun tabt ca. 4 % , hvilket må tilskrives møgsager, men i høj grad at de har regeringsmagten, hvis man da skal mene at landspolitik har afsmittende effekt.

Hvor meget folk går op i psykiatri, er et spørgsmål om de eller en pårørende har kontakt til systemet. Jeg mener at det er omkring 400.000 danskere, altså færre end minkbranchen formentlig beskæftiger, alle indregnet helt ned til underleverandører og cykelbudet.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Hugo skrev: ons 17. nov 2021 22:06
Hvor meget folk går op i psykiatri, er et spørgsmål om de eller en pårørende har kontakt til systemet.
Det er jeg ikke enig med dig i. Jeg mener heller ikke, at man behøver at være hjemløs misbruger for at gå op i, hvordan vi som samfund behandler socialt udsatte.
Jeg kender mennesker, som er empatiske, selv om de ikke selv har det svært. Som er i stand til at konstatere, at de selv har alt det, de har brug for til dagen og vejen og ikke behøver at skrabe yderligere til sig derudover.
Det er bare et valg.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: ons 17. nov 2021 22:06 For at holde tråden inden for undren, vil jeg sige at jeg undrer mig over din politiske observans.
Jeg stemmer i meget høj grad ud fra ren og skær overlevelse.

Hvert folketings- og kommunalvalg betragter jeg som en kamp for min egen overlevelse.
Jeg stemmer primært Enhedslisten fordi jeg ikke har noget reelt alternativ.

Jeg ville ønske at mit liv ikke afhang af det politiske velfærdssystem.

Jeg ville ønske at jeg f.eks. kunne have egen virksomhed og ikke have hverken fysiske eller psykiske helbredsproblemer og ikke bar rundt på den historie mit liv har været.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg føler at jeg ringeagtes som menneske. Sat til side, gemt væk, pga. en skide minksag...
Jeg håber du vil få den støtte du føler du har behov for. Og jeg håber at institutionerne holder nallerne fra de som ikke ønsker deres hjælp.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

TJJ skrev: ons 17. nov 2021 22:23
Hugo skrev: ons 17. nov 2021 22:06
Hvor meget folk går op i psykiatri, er et spørgsmål om de eller en pårørende har kontakt til systemet.
Det er jeg ikke enig med dig i. Jeg mener heller ikke, at man behøver at være hjemløs misbruger for at gå op i, hvordan vi som samfund behandler socialt udsatte.
Jeg kender mennesker, som er empatiske, selv om de ikke selv har det svært. Som er i stand til at konstatere, at de selv har alt det, de har brug for til dagen og vejen og ikke behøver at skrabe yderligere til sig derudover.
Det er bare et valg.
Ja, sådan nogel kender jeg osse, jeg vil mene jeg selv er sådan. Når det så er sagt, så vil jeg komme med den påstand at det vel kommer an på hvad man ellers har i hverdagen som fylder megt. Børn, økonomi, ældrer, mm. ja, og det er jo osse empatisk, så her modsiger jeg mig selv en anelse.
Da politikere sjældent byder ud med det hele (kun når der er valg) er man jo nødt til at ta´ et standpunkt.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: ons 17. nov 2021 22:41
Hugo skrev: ons 17. nov 2021 22:06 For at holde tråden inden for undren, vil jeg sige at jeg undrer mig over din politiske observans.
Jeg stemmer i meget høj grad ud fra ren og skær overlevelse.

Hvert folketings- og kommunalvalg betragter jeg som en kamp for min egen overlevelse.
Jeg stemmer primært Enhedslisten fordi jeg ikke har noget reelt alternativ.

Jeg ville ønske at mit liv ikke afhang af det politiske velfærdssystem.

Jeg ville ønske at jeg f.eks. kunne have egen virksomhed og ikke have hverken fysiske eller psykiske helbredsproblemer og ikke bar rundt på den historie mit liv har været.
Jeg kender en stor del af din historie, og det respekterer jeg. Til gengæld vil jeg så osse lige oplyse dig om at du trods alt lever i det bedste samfund for så vidt angår dine problemer.
Hvis Liste Ø fik 90 mandater, tror jeg ikke at det ville ændre dit liv.
Jeg ved ikke en gang hvad det er du ønsker der skal forbedres i psykiatrien.
Svingdørsprincippet kender jeg fuldt ud, og det løser ikke problemer. Og det kan undre at man ikke kan se at det må være billigere at helbrede folk ordentligt, istedet for at hive dem ud og ind. Det er Rindom fortaler for.
Men hvad du ønsker der mere af systemet ved jeg faktisk ikke.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: ons 17. nov 2021 22:56
mediumaevum skrev: ons 17. nov 2021 22:41
Hugo skrev: ons 17. nov 2021 22:06 For at holde tråden inden for undren, vil jeg sige at jeg undrer mig over din politiske observans.
Jeg stemmer i meget høj grad ud fra ren og skær overlevelse.

Hvert folketings- og kommunalvalg betragter jeg som en kamp for min egen overlevelse.
Jeg stemmer primært Enhedslisten fordi jeg ikke har noget reelt alternativ.

Jeg ville ønske at mit liv ikke afhang af det politiske velfærdssystem.

Jeg ville ønske at jeg f.eks. kunne have egen virksomhed og ikke have hverken fysiske eller psykiske helbredsproblemer og ikke bar rundt på den historie mit liv har været.
Jeg kender en stor del af din historie, og det respekterer jeg. Til gengæld vil jeg så osse lige oplyse dig om at du trods alt lever i det bedste samfund for så vidt angår dine problemer.
Hvis Liste Ø fik 90 mandater, tror jeg ikke at det ville ændre dit liv.
Jeg ved ikke en gang hvad det er du ønsker der skal forbedres i psykiatrien.
Svingdørsprincippet kender jeg fuldt ud, og det løser ikke problemer. Og det kan undre at man ikke kan se at det må være billigere at helbrede folk ordentligt, istedet for at hive dem ud og ind. Det er Rindom fortaler for.
Men hvad du ønsker der mere af systemet ved jeg faktisk ikke.
At beholde den hjælp jeg får nu.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Til gengæld vil jeg så osse lige oplyse dig om at du trods alt lever i det bedste samfund for så vidt angår dine problemer.
Du har ret, hvis man ser samfundet som de mennesker vi lever blandt.

Men du understreger netop hvad jeg siger. Det er hvad Godhavnbørnene har måttet leve med i 50 år, hvis de nogensinde , vovede at nævne den mishandling de var udsat for. Det er hvad der venter de børn som dokumenterede den brutale behandling , de i en årerække var udsat for. På den ene institution efter den anden.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Jeg undrer mig over, at religiøse mennesker ikke vil debattere deres religion, mens videnskabeligt-mindede ingen problemer har med at debattere videnskab.

F.eks. hver gang jeg bringer emnet "religion" op, bakker de religiøse ud. Jeg har oplevet, at folk først har villet forklare mig noget, men når jeg så spørger dybere ind til deres forestillinger med brug af logik, historiske facts mv. - så bakker de ud og siger at "min religion forbyder mig at diskutere disse ting".

Så be´r man efter min mening om latterliggørelse...

Religion burde efter min mening være et samtaleemne som alt muligt andet.

Det kan ikke nytte noget, at det er så tabubelagt. For "Christ Sake" - hvad farligt er der ved at undersøge tingene til bunds?!??!?

Se nu f.eks. religion.dk og deres såkaldte "debat"-side:

https://www.religion.dk/synspunkt/skriv-et-synspunkt
Har du en mening om religion? Har du en kommentar til aktuelle begivenheder? Har du en reaktion på noget, du har set, hørt eller læst? Så skriv til religion.dk eller kristendom.dk på adressen debat@religion.dk.

Alle indlæg vurderes, og bliver der ikke plads til dit indlæg, får du besked herom. Husk at skrive navn og relevant stillingsbetegnelse under indlægget. Vedhæft gerne et godt portrætfoto.
Hvorfor opretter de ikke bare et phpBB forum hvor alle frit kan debattere, uden at forhåndsgodkende (censurere) indlæg?
Hvad er de bange for? At folk siger noget, Kristelig Dagblad ikke kan lide at høre, uanset hvor sober tonen end måtte være?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: lør 20. nov 2021 19:05 Jeg undrer mig over, at religiøse mennesker ikke vil debattere deres religion, mens videnskabeligt-mindede ingen problemer har med at debattere videnskab.

F.eks. hver gang jeg bringer emnet "religion" op, bakker de religiøse ud. Jeg har oplevet, at folk først har villet forklare mig noget, men når jeg så spørger dybere ind til deres forestillinger med brug af logik, historiske facts mv. - så bakker de ud og siger at "min religion forbyder mig at diskutere disse ting".

Det er muligt, du generelt har en pointe.

Dog skal det siges, at der ude i den store verden også findes eksempler på mennesker, der har gjort sig helt andre erfaringer.

Her kommer jeg til at tænke på en af nyere tids mest toneangivne ateister Richard Dawkins, som hævdes på kujonagtig vis konsekvent at nægte at debatere med professor i teologi og filosofi William Lane Craig, som nogle vil betegne som en af de tunge drenge på sit felt... Her er en kort video om det:




William er endt med at "tage debatten solo" om man så må kalde det, hvor han har forsøgt at spille både Dawkins og sin egen rolle i "debatten":


Nyt svar