Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: man 31. jan 2022 22:05 Google lidt rundt og søg på kausalitet og korrelation. Kort sagt skal der et forskningsdesign til at afdække kausalitet, det er ikke nok at sidde og se på nogle grafer :-)
Som man siger:
Der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem sammentræf.

Billede

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev: tirs 1. feb 2022 10:38
Mike-air skrev: man 31. jan 2022 22:05 Google lidt rundt og søg på kausalitet og korrelation. Kort sagt skal der et forskningsdesign til at afdække kausalitet, det er ikke nok at sidde og se på nogle grafer :-)
Som man siger:
Der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem sammentræf.

Billede
Yes. Det er derfor man har bachelor, master, og til sidst PhD (forsker)-uddanelser. Der ligger i virkeligheden ganske meget arbejde i at konkludere om en ting har indflydelse på en anden.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

NUUUUUJJJJJ jeg har det svært med en graf, hvor tallene falder jo længere man går til højre på x-aksen - I øvrigt vil jeg gerne betvivle, at der kun var 17 pirater i år 2000. Det tal er da i hvert fald meget højere nu :D
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Smittefar skrev: tirs 1. feb 2022 14:45 NUUUUUJJJJJ jeg har det svært med en graf, hvor tallene falder jo længere man går til højre på x-aksen - I øvrigt vil jeg gerne betvivle, at der kun var 17 pirater i år 2000. Det tal er da i hvert fald meget højere nu :D
Det er da værre at de ikke kun falder....
--
Robert

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

katastrofen har ingen ende
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Smittefar skrev: tirs 1. feb 2022 14:45 NUUUUUJJJJJ jeg har det svært med en graf, hvor tallene falder jo længere man går til højre på x-aksen - I øvrigt vil jeg gerne betvivle, at der kun var 17 pirater i år 2000. Det tal er da i hvert fald meget højere nu :D
Nu bliver jeg nød til at spørge:

Hvordan vil du ellers illustrere en korrelation der er mellem en stigning på én ting, og et tilsvarende fald på noget andet?
(Uagtet om korrelationen = eller != kausalitet).

Grafen er så simpel som noget kan være. Ellers er du ude i 2 grafer, hvilket Ockhams Ragekniv ville skære væk.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev: ons 2. feb 2022 10:21
Smittefar skrev: tirs 1. feb 2022 14:45 NUUUUUJJJJJ jeg har det svært med en graf, hvor tallene falder jo længere man går til højre på x-aksen - I øvrigt vil jeg gerne betvivle, at der kun var 17 pirater i år 2000. Det tal er da i hvert fald meget højere nu :D
Nu bliver jeg nød til at spørge:

Hvordan vil du ellers illustrere en korrelation der er mellem en stigning på én ting, og et tilsvarende fald på noget andet?
(Uagtet om korrelationen = eller != kausalitet).

Grafen er så simpel som noget kan være. Ellers er du ude i 2 grafer, hvilket Ockhams Ragekniv ville skære væk.
Nu bliver jeg nødt til at spørge:
Når du plottede ligninger ind i koordinat systemer i folkeskolen, i hvilken retning gik x-aksen da?

Og her til selvstudium:
Prøv evt. at udregne korrelations koefficienten på ovenstående data.
https://da.wikipedia.org/wiki/Korrelation

Spm 1: Ændrer koefficienten sig, hvis man inverterer en akse i diagrammet?

Spm 2: Hvad er spændet på en korrelations koefficient? Og hvad er det et udtryk for?

Spm 3: Kan man reducere antallet af dimensioner ved at invertere en akse?

Ekstra materiale:
http://guessthecorrelation.com/
(glimrende som drukspil btw.)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

@Mike-air - Dér fik du mig. Jeg tænkte ikke klart.

Selvfølgelig - hvis du lader temperaturen være på x-aksen, og antallet af pirater på y-aksen, giver det også mening.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev: ons 2. feb 2022 11:47 @Mike-air - Dér fik du mig. Jeg tænkte ikke klart.

Selvfølgelig - hvis du lader temperaturen være på x-aksen, og antallet af pirater på y-aksen, giver det også mening.
Men for din egen forståelses skyld, prøv og tjek op på spørgsmålene 👍

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Skal det gi mening at holde vandtemperaturer op mod pirateri. Er det, måske, at mange pirater er fra klaner der har fiskeri som førende indtægt kilde. Og de stigende temperaturer kan eventuelt medføre færre fisk. Og dermed mere pirateri. Jeg skal ikke kunne sige det. Men jeg forstår heller ikke grafen helt.
Det nederste .- Omtrentlig antal af pirater. Er nummeret under prikkerne , så , antal af pirattilfælde. i så fald ? Hvordan kan det falde til 17 i omtrentlig antal , og 2000 ? Jeg kan ikke få denne graf til at give mening.

Brug dog søjlediagram. Og er der 3 ting man vil vise grafisk . Så lav en rød og en blå søjle tæt op ad hinanden.
Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om . At det kan illustrere .- Færre fisk . Mere pirateri.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hovedpointen med grafen er at den skal være så misledende som muligt - ved at manipulere fremstillingen af den underliggende data (intervaller og akse retning) kommer det til at fremstå som om der er et tydeligt mønster mellem de to variable.

Det her er nok det perfekte eksempel på hvordan man ikke skal præsentere sine data :-D

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Altså den her graf
Billede

viser jo nærmest præcist ingenting.

Som Pastorius gjorde opmærksom på, så har man arrangeret datapunkterne på x-aksen, så det ser ud til at man har en pæn konstant stigende sammenhæng. På den måde kan jeg få hvad som helst til at se sammenhængende ud. Jeg må indrømme, at jeg synes, det der er datamanipulation af værste skuffe :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Smittefar skrev: ons 2. feb 2022 13:38 Altså den her graf
Billede

viser jo nærmest præcist ingenting.

Som Pastorius gjorde opmærksom på, så har man arrangeret datapunkterne på x-aksen, så det ser ud til at man har en pæn konstant stigende sammenhæng. På den måde kan jeg få hvad som helst til at se sammenhængende ud. Jeg må indrømme, at jeg synes, det der er datamanipulation af værste skuffe :)
Kender du eller nogen af jer herinde overhovedet til historien bag?

Prøv at tjekke linket (grafens oprindelse).

Det er en graf der blev vist i en retssag tilbage i 00erne, omkring brugen af kreationisme vs. darwinistisk evolutionslære i amerikanske skoler.

Sydstaterne ville afskaffe evolutionslæren i skolerne, og erstatte af kreationisme, i virkeligheden religiøs indoktrinering. De brugte pseudovidenskab til at forklare hvordan "Gud" skulle være den eneste forklaring på skabelsen af alle levende organismer.

Som modsvar opstod idéen med Det Flyvende Spaghettimonster under navnet Pastafarianisme, og "tilhængerne" af Pastafarianismen bruger så denne graf for at illustrere idiotien af kreationistisk "bevismateriale for Guds eksistens" ved at lave så tåbelig en graf.

I hht. Pastafarianisme må man kun prædike læren om Det Flyvende Spaghettimonster hvis man er iført piratkostume.
Derfor er grafen illustreret med pirater som eksempel.

Billede

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

@mediumaevum blev du klogere på korrelation?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: ons 2. feb 2022 21:27 @mediumaevum blev du klogere på korrelation?
Nej, ikke endnu.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Er man pirat hvis man på et eller andet tidspunkt har overført information fra FM–sender til kassettebånd?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Morten Bjørn skrev: lør 5. feb 2022 10:12 Er man pirat hvis man på et eller andet tidspunkt har overført information fra FM–sender til kassettebånd?
Ja, eller optaget noget fra TV til VHS bånd tænker jeg også
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det var smart dengang man kunne programmere videomaskinen til at optage bestemte programmer

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holy f*ck! Har lige regnet sammen at jeg siden 02.06.2019 har brugt 122.827 kr hos komplett alene!! Det eneste der ikke er computer-relateret er en transportabel AC til 6000 kr.. Hos proshop er det sølle 6000, men hvis man lægger min 2nd-hand GPU på 22.000 oveni så har jeg brugt omkring 150.000 kr på computer-dele alene siden Juni 2019 :oops: Jeg tror jeg vælger at give pandemien skylden :lol: :roll:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike-air skrev: søn 6. feb 2022 12:20 Holy f*ck! Har lige regnet sammen at jeg siden 02.06.2019 har brugt 122.827 kr hos komplett alene!! Det eneste der ikke er computer-relateret er en transportabel AC til 6000 kr.. Hos proshop er det sølle 6000, men hvis man lægger min 2nd-hand GPU på 22.000 oveni så har jeg brugt omkring 150.000 kr på computer-dele alene siden Juni 2019 :oops: Jeg tror jeg vælger at give pandemien skylden :lol: :roll:
Enten tjener du virkelig mange penge, eller også har du afslappet forhold til gæld.. eller også er det svenske-l**te-penge og repræsenterer nærmere 28.000 Danske kr. 😂
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg syntes jeg var et øde-øre da jeg nu efter 6-7 år brugte 8000 kr på at erstatte den gamle Lenovo-bærbar :lol:

De tomme dåser jeg kommer forbi bøjer jeg mig efter

Til gengæld ingen gæld ,.. boligerne betalt ,. og penge på bogen til den næste beskedne bil osv

Så kan man også nøjes med en indtægt på 2-300K

Hvis jeg havde en indtægt som Mike, og var i hans alder, ville jeg leve efter FIRE filosofien

https://sparsommelig.dk/hvad-er-fire/
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 6. feb 2022 14:25, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: søn 6. feb 2022 12:20 Holy f*ck! Har lige regnet sammen at jeg siden 02.06.2019 har brugt 122.827 kr hos komplett alene!! Det eneste der ikke er computer-relateret er en transportabel AC til 6000 kr.. Hos proshop er det sølle 6000, men hvis man lægger min 2nd-hand GPU på 22.000 oveni så har jeg brugt omkring 150.000 kr på computer-dele alene siden Juni 2019 :oops: Jeg tror jeg vælger at give pandemien skylden :lol: :roll:
Man skal ikke nødvendigvis begynde at regne på noget bare fordi man kan...
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Der er meget lidt aktivitet på Lydmaskinen, VI og KVR.
Hvor er alle folk?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev: søn 6. feb 2022 14:29 Der er meget lidt aktivitet på Lydmaskinen, VI og KVR.
Hvor er alle folk?
Mit køkken er lidt ufærdigt ,.. så prøver at holde mig væk fra nettet

Måske prøver folk bare at få et liv, og få lavet nogle rigtige ting, ude i virkeligheden et sted 😉


IMG_20220206_142843790-01.jpeg
IMG_20220206_142843790-01.jpeg (217.15 KiB) Vist 1185 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nu fik jeg lige tænkt lidt nærmere over det, og jeg kunne ikke have skrevet 2 af de 4 artikler jeg har i min afhandling, hvis ikke jeg havde den pc jeg har. Så det var måske ikke 100% irrationelt at bruge alle de penge. Men lidt var det måske nok :oops:
Hald skrev: søn 6. feb 2022 13:27
Mike-air skrev: søn 6. feb 2022 12:20 Holy f*ck! Har lige regnet sammen at jeg siden 02.06.2019 har brugt 122.827 kr hos komplett alene!! Det eneste der ikke er computer-relateret er en transportabel AC til 6000 kr.. Hos proshop er det sølle 6000, men hvis man lægger min 2nd-hand GPU på 22.000 oveni så har jeg brugt omkring 150.000 kr på computer-dele alene siden Juni 2019 :oops: Jeg tror jeg vælger at give pandemien skylden :lol: :roll:
Enten tjener du virkelig mange penge, eller også har du afslappet forhold til gæld.. eller også er det svenske-l**te-penge og repræsenterer nærmere 28.000 Danske kr. 😂
Nej, sorry. Det var i NOK, så reelt er det "kun" 111.000 DKK :lol:

Jeg tjener lige under en million NOK årligt, og har netop optaget mit første boliglån sidste år. Umiddelbart har jeg slået det ud af hovedet, og følger bare betalingsplanen slavisk. Til gengæld har jeg betalt min bil ned ganske hurtigt og ejer ca. 80% af den idag.
Pastorius skrev: søn 6. feb 2022 14:17 Man skal ikke nødvendigvis begynde at regne på noget bare fordi man kan...
Det har du nok ret i :-P

Nyt svar