Det var nemlig også min umiddelbare tanke efter at have læst trådenChristoffer I. N. skrev:Det ved Rune/HIppo.

Dato tors 28. sep 2023 15:58
Det var nemlig også min umiddelbare tanke efter at have læst trådenChristoffer I. N. skrev:Det ved Rune/HIppo.
Kæft en fed basHippo skrev:Yup! Desværre kan man ikke købe det plugin længere, og der er også et par issues i forhold til delay-kompensering, clipping, osv .. men jeg elsker det alligevel! Det lyder ikke just af "klassisk vocoder", men det er til gengæld en vocoder-sound jeg ikke hører så mange andre steder. Jeg har også været mange vocodere igennem .. både hard og soft, og det her er den jeg har det sjovest med - nok mest fordi den lyder lidt "beyond" vocoder ..Christoffer I. N. skrev:Det er NI Vokator:Holger skrev:Det må Hippo vide, hans vocodede ting plejer at lyder rigtigt gode. Tror det er et eller andet tudsegammel plug-in?
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=66341
Den sidste vocoder-ting jeg har klasket sammen med Vokator er her .. (mastereret af Holger i øvrigt!) ..
Søren Ulrik Thomsen & Det Glemte Kvarter - "Vi blev ikke født"
.. piller den ned om et par dage eller så, da jeg ikke vil ha koda og div. labels på nakken
.. det er Vokator (igen igen)Madelaire skrev:Er der nogen, der ved eller har et godt bud på hvilken vocoder Vinnie Who bruger på 39?
.. på "Vi blev ikke født"? Relab LX480 - Random Hall på omkring 4.5sec .. de-esset før klangen, og low-shelf'et rimelig grundigt. Og så er der også en Soundtoys EchoBoy på selve vocoder-sporet.Holger skrev:Rune, hvilken rumklang har du på vox'en?
Tak takThomas M skrev:Kæft en fed bassuper tight
Synes predelayet er altafgørende for om en klang funger; det er i hvert fald noget af det jeg bruger en del tid på at tweake ..Holger skrev:Synes aldrig mine rumklange lyder så godt som dine... har ellers også LX480
Ja, hvad ellersHippo skrev:.. det er Vokator (igen igen)Madelaire skrev:Er der nogen, der ved eller har et godt bud på hvilken vocoder Vinnie Who bruger på 39?
edit:
.. jeg har i den grad en finger med i spilletMadelaire skrev:Ja, hvad ellerstak for svar. Sjov video! Har du en finger med i spillet på nummeret? Eller er det bare sådan noget man ved når man har leget nok med vocoder?
.. jeg ved ikke om den ligner noget bestemt, men det er i hvert fald det plug jeg har fået de bedste resultater ud af. Dog bruger jeg D16 Lush som carrier .. den indbyggede er ikke specielt interessant, udover den har een eller anden detector i forhold til om noget er pitched / unpitched (så du f.eks. kan have ren noise på konsonanter) .. men det foretrækker jeg at styre "manuelt"KTAS skrev:Hvad er det så der gør Vokator fed? Umiddelbart ligner det en meget basic vocoder... Men det er måske den indbyggede synth der lyder specielt?
Indlæg af EmilAaJohansen »
Fremragende aftale!Hippo skrev:.. jeg har i den grad en finger med i spilletMadelaire skrev:Ja, hvad ellerstak for svar. Sjov video! Har du en finger med i spillet på nummeret? Eller er det bare sådan noget man ved når man har leget nok med vocoder?
.. Der er en klausul i min producer-kontrakt, som forpligter til minimum et vocoder-nummer pr. album jeg producerer.
Hehe, god klausulHippo skrev:.. jeg har i den grad en finger med i spilletMadelaire skrev:Ja, hvad ellerstak for svar. Sjov video! Har du en finger med i spillet på nummeret? Eller er det bare sådan noget man ved når man har leget nok med vocoder?
.. Der er en klausul i min producer-kontrakt, som forpligter til minimum et vocoder-nummer pr. album jeg producerer.
Nogle rigtig gode betragtninger, smags-sag i høj grad, og mange vocodere kan hver i sær "et eller andet" trick, selv om de måske ikke er verdensmik_c skrev:Hm jeg været en del igennem efterhånden med sådan noget på jagt efter min yndlings lyd.
Nord Modular, Banshee Talkbox, Alesis Microns vocoder, Digitech Talker, Digitech Vocalist med "vocoder setting".
Vocodex, Mda Talkbox, Tal vocoder, XILS vocoder, NI Mouth .. og sikkert flere jeg lige har glemt..
Men syntes vocodex er et godt bud, men NI Vokator er sikkert også god - jeg har bare ikke lige prøvet den..
Altså meget af dette her er ret godt, og man skal nok bare beslutte om man vil ha mere vintage lyd med få bånd og smoothness eller mere klarhed i vokalen og moderne med mange bånd. Og så handler det om at gøre det godt. En fed lyd kræver mere tallent end gear, med sådan noget her syntes jeg.
Og så er det i høj grad også en smagssag.
Ja, lige pebret nok, har lyttet lidt til diverse reviews/demos, det virker som om at der mangler den der helt "rene" og sprøde voco-lyd som f.eks, XILS 5000 kan præstere, så tænker mig stadig XILS er topkandidat til den lidt dyre løsning, som åbenbart er nødvendigt for den traditionelle lydLarsRøv skrev:Jeg bruger vocodex, fra imageline i fl studio, den er også i vst. Men 89 euro er sgu lige pebret nok i standalone udgave. http://www.image-line.com/plugins/Effects/Vocodex/
Tusind tak også til dig, kendte den ikke før du nævnt den, som nævnt topkandidat ind til videre, især når vi taler de klassiske voco-dyderChristoffer I. N. skrev:Eiosis lavede en for flere år siden som umiddelbart lød fed. Det kan være der kommer en ny udgave, det virker som om han er ved at lave nye versioner.
XILS laver også vocodere, ved ikke hvordan de lyder:
https://www.xils-lab.com/pages/PRODUCTS.html
Indlæg af Christoffer I. N. »
En micro modular kan godt kører vocoder funktionenDUBTEMPLE skrev:Bare lige for at sige tak for de to on-topic indlæg i starten vedr bl.a. Vocodex![]()
Nogle rigtig gode betragtninger, smags-sag i høj grad, og mange vocodere kan hver i sær "et eller andet" trick, selv om de måske ikke er verdens bedste all-round i sig selv, det gir derfor mening med nogle stykker hvis de er til at betale, ved iøvrigt ikke om min micro-modular er kraftig nok til at køre vocoder, af hardware har jeg vist også en gammel Digitech GNX-2 med "talk-function", men såvidt jeg husker blev jeg rigtig trist og tung om hjertet ved at lytte til denne, for år siden, det gik op for mig at jeg havde spildt en times tid, og den time vil jeg aldrig få igen![]()
![]()
Indlæg af ThomasRiem »
Må sige at jeg er kølet lidt ned, efter at have hørt demoerne nogle flere gange, i mere veludhvilet tilstand,...raoul skrev:Jeg har ikke prøvet den selv men demoerne af xils vocoderen lyder sgu da af lort ?
er ellers stor fan af xils 3 !
Hvor er det dejligt at jeg jeg besluttede at beholde den Micro Modular, af flere årsager, ved så ikke hvor god vocoderen er,..mik_c skrev:En micro modular kan godt kører vocoder funktionen.. Enhver patch på Nord Modular G1 keys, rack eller micro modular kan højst fylde en DSP chip med ting. Forskellen ligger i hvor meget polyfoni man kan trække. En Micro modular har 1 DSP så du kan nok kun få en mono vocoder stemme ud af det, hvor jeg på min nord modular rack kan få 4 toners poly.
Jeg skrev til Digitech i sin tid angående deres forskellige pedaler som havde "talk-funktion", også omkring deres dedikerede vokal pedal, men fik svaret at de algoritmer der er brugt i disse maskiner ikke svarer til dem i den rigtige digitech talker. Så der er formodenligt tale om ringere produkter, så kan godt forstå din lettere misantropiske stemning efter en times omgang med pedalen
Fedt du gider, dine indlæg har skam stor værdi, både nu, og for dem der rammer tråden via søgning senere,..mik_c skrev:Nå nu hvor jeg er halvt oppe i nørde omdrejninger ka jeg vel ligeså godt fortsætte for dem der er intresseret (sikkert ikke nogen :D).
Jeg var meget glad for Digitech Talkeren, da den har en ret elektonisk glitchy digital lyd men syntes den var besværlig at have med at gøre med synth der sku til og mikrofon der sku til og så det hele tilbage igen osv osv.. så begyndte at efterforske i den. Og fandt fremt til det er LVL design der havde udviklet den. Og fandt så frem til at de havde lavet et plugin for Steinberg - "Steinberg Voice machine". Har lidt af samme meget digitale men retro lyd. Men da det er et mega gammelt plugin efterhånden er det svært at få til at spille ordenligt nu til dags. Så efter noget tids mere søgning efter en erstatning kom jeg frem til Image Line Pitcher. Hvis man bruger formant funktionen på det plugin får man nogenlunde samme lyd på et moderne plugin.
Så mine ynglings er:
- Image Line pitcher
- TC Harmony 4
- Nord Modular
- iZotope Vocalsynth
Hvis jeg ikke var så pisse doven ville Digitech Vocalist Studio være istedet for Harmony 4 da den lyder en kende mere digital retro, men at have det som plugin istedet for hardware er bare så meget nemmere og den håndtere mindre perfekt optaget vokal bedre.
Roland VP-9000 i formant mode ville måske ha været istedet for image line pitcher hvis jeg igen ikke var så doven og KUN tænkte på lyd. Men at sku sample eller overfører på Zip disks og rode frem og tilbage er bare ikke mig.
Yep, lidt forvirrende med 2 trådeChristoffer I. N. skrev:Der var jo også Madrona Labs Virta. Godt nok kun 4 midivoices ind, men den lyder godt.
Tilbage til "Computer & Software"