Del dine drømme med Lydmaskinen

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Re: Del dine drømme med Lydmaskinen

Indlæg af Mr. Soundman »

Under min middagslur i dag drømte jeg, at man i en mindre jysk by havde fået problemer med rotter på den lokale skole… Da man ikke vidste, hvorledes man skulle få rotterne væk derfra, var byens borgere blevet enige om, at samtlige byens lastbiler skulle hyle uafbrudt med hornene under deres daglige kørsel, i håb om at støjen fra dette ville få rotterne til at søge væk…

Og så havde man for øvrigt skrevet en sang til lejligheden. Hvad dette lige skulle gøre godt for, fik jeg ikke fat i. Men jeg syntes, melodien var ganske god.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev:Under min middagslur i dag drømte jeg, at man i en mindre jysk by havde fået problemer med rotter på den lokale skole… Da man ikke vidste, hvorledes man skulle få rotterne væk derfra, var byens borgere blevet enige om, at samtlige byens lastbiler skulle hyle uafbrudt med hornene under deres daglige kørsel, i håb om at støjen fra dette ville få rotterne til at søge væk…

Og så havde man for øvrigt skrevet en sang til lejligheden. Hvad dette lige skulle gøre godt for, fik jeg ikke fat i. Men jeg syntes, melodien var ganske god.
Det kunne både blive en børnetegnefilm eller en uhyggelig skrækfilm, drømme og eventyr er noget crazy shit.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Fra tråden "Dagens kundesamtale":
Mr. Soundman skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Mr. Soundman skrev: Forresten apropos Drømmetråden så fik jeg vidst aldrig skrevet om den drøm, hvor jeg ...
Den tråd savner jeg sgu lidt ,.. giv endeligt lyd hvis du bliver hjemsøgt af nye syrede drømme :dollargrin:
Okay - det skal jeg nok :)
...
... jeg skal selvfølgelig nok se, hvad jeg kan gøre.
Okay - så har jeg drømt lidt igen... Ikke en lang drøm, men dog en drøm:

Jeg kom hjem til mine forældre og det var min fødselsdag. (Der så selvfølgelig slet ikke ud som i virkeligheden, men i hvilke drømme gør der nu også lige det...?)

Hos mine forældre sad et ældre ægtepar i sofaen. Det var nogle gamle bekendte til mine forældre, som jeg aldrig havde mødt før og aldrig havde hørt om før.

De havde medbragt en pakke med en ny guitar til mig. Den lå i sådan en papkasse-emballage, hvor der udenpå er et billede af indholdet. På kassen var der et stort billede af noget der lignede en Gibson Les Paul el-guitar i den der rød-gule farve. Jeg tænkte, at det vel næppe kunne være en original, for det ville da i så fald være en temmelig dyr gave at give til nogen man ikke kender... Så jeg kiggede lidt nærmere på fabrikantnavnet og bemærkede, at der stod noget lignende af "Gibson", men der var lige et eller to bogstaver til forskel. Bl.a. var der et stort "T" efter "n".

Jeg åbnede kassen, og det første jeg fik øje på i kassen var fakturaen. Der stod et beløb på omkring 10-11 tusinde... Der stod så ikke hvilken valuta, men jeg tænkte alligevel "WOW - det er måske alligevel en ret dyr guitar - Gibson eller ej!" :shock:

Jeg tog den ud af kassen, satte min tuner på og begyndte at stemme og spille lidt på den, medens jeg var ret forundret over at nogen, jeg aldrig havde mødt før og slet ikke kendte i forvejen, gav mig så dyr en gave. Jeg tænkte, at jeg måtte huske at sige pænt tak til dem...

Som i så mange andre drømme, så manglede den røde tråd også i denne. Dette indebar, at guitaren efterhånden forvandledes fra en Les Paul el-guitar i retning af noget akustisk western imedens jeg sad og stemte den.

Jeg var meget spændt på at komme igang at spille på den, men lige før jeg var helt færdig med at stemme den ordentligt, bad gæste-parret mig om at dæmpe mig med guitaren. Hvor jeg dog ellers haaaader at blive bedt om at dæmpe mig i sådan en situation. Jeg blev småsur, men sagde til mig selv, at nu skulle jeg altså ikke sidde og være tøsefornærmet... for ægte Gibson eller ej, så var det altså en ret fin gave, de lige havde givet mig.

Så vågnede jeg.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mr. Soundman skrev:Fra tråden "Dagens kundesamtale":
Mr. Soundman skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Den tråd savner jeg sgu lidt ,.. giv endeligt lyd hvis du bliver hjemsøgt af nye syrede drømme :dollargrin:
Okay - det skal jeg nok :)
...
... jeg skal selvfølgelig nok se, hvad jeg kan gøre.
Okay - så har jeg drømt lidt igen... Ikke en lang drøm, men dog en drøm:

Jeg kom hjem til mine forældre og det var min fødselsdag. (Der så selvfølgelig slet ikke ud som i virkeligheden, men i hvilke drømme gør der nu også lige det...?)

Hos mine forældre sad et ældre ægtepar i sofaen. Det var nogle gamle bekendte til mine forældre, som jeg aldrig havde mødt før og aldrig havde hørt om før.

De havde medbragt en pakke med en ny guitar til mig. Den lå i sådan en papkasse-emballage, hvor der udenpå er et billede af indholdet. På kassen var der et stort billede af noget der lignede en Gibson Les Paul el-guitar i den der rød-gule farve. Jeg tænkte, at det vel næppe kunne være en original, for det ville da i så fald være en temmelig dyr gave at give til nogen man ikke kender... Så jeg kiggede lidt nærmere på fabrikantnavnet og bemærkede, at der stod noget lignende af "Gibson", men der var lige et eller to bogstaver til forskel. Bl.a. var der et stort "T" efter "n".

Jeg åbnede kassen, og det første jeg fik øje på i kassen var fakturaen. Der stod et beløb på omkring 10-11 tusinde... Der stod så ikke hvilken valuta, men jeg tænkte alligevel "WOW - det er måske alligevel en ret dyr guitar - Gibson eller ej!" :shock:

Jeg tog den ud af kassen, satte min tuner på og begyndte at stemme og spille lidt på den, medens jeg var ret forundret over at nogen, jeg aldrig havde mødt før og slet ikke kendte i forvejen, gav mig så dyr en gave. Jeg tænkte, at jeg måtte huske at sige pænt tak til dem...

Som i så mange andre drømme, så manglede den røde tråd også i denne. Dette indebar, at guitaren efterhånden forvandledes fra en Les Paul el-guitar i retning af noget akustisk western imedens jeg sad og stemte den.

Jeg var meget spændt på at komme igang at spille på den, men lige før jeg var helt færdig med at stemme den ordentligt, bad gæste-parret mig om at dæmpe mig med guitaren. Hvor jeg dog ellers haaaader at blive bedt om at dæmpe mig i sådan en situation. Jeg blev småsur, men sagde til mig selv, at nu skulle jeg altså ikke sidde og være tøsefornærmet... for ægte Gibson eller ej, så var det altså en ret fin gave, de lige havde givet mig.

Så vågnede jeg.
Drømme kan tydes. Jeg tror denne betyder at du snart køber en ny guitar :-D

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Kimex skrev: ...
Drømme kan tydes. Jeg tror denne betyder at du snart køber en ny guitar :-D
Hehee - nogle har det jo sådan, at de altid er parate til at byde en eller to flere guitarer velkomne, uanset hvor mange man har i forvejen. Det gælder selvfølgelig også mig med mine nuværende 9 stk. :-D ... der er altid plads til en mere i familien :love:

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mr. Soundman skrev:
Kimex skrev: ...
Drømme kan tydes. Jeg tror denne betyder at du snart køber en ny guitar :-D
Hehee - nogle har det jo sådan, at de altid er parate til at byde en eller to flere guitarer velkomne, uanset hvor mange man har i forvejen. Det gælder selvfølgelig også mig med mine nuværende 9 stk. :-D ... der er altid plads til en mere i familien :love:
Uha. Jeg tør ikke nævne hvor mange jeg har.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

x-ideal-number-of-guitars-and-y-how-many-guitars-you-currently-own-x-y-1.jpg
x-ideal-number-of-guitars-and-y-how-many-guitars-you-currently-own-x-y-1.jpg (88.02 KiB) Vist 1710 gange

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Lige præcis ja :lol: Ham Einstein han var da vidst ik' så dum hva' :wink:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Forrige nat drømte jeg følgende:

Jeg bafandt mig i en flyvemaskine på en rejse. Da flyet nærmede sig landingsbanen, befandt jeg mig pludselig ude under flyets næse kun fastholdt af den ene pilots ben og fødder. Jeg syntes, at det føltes lidt scary men tænkte samtidig, at jeg nok skulle klare det, da jeg mente at have prøvet noget lignende et par gange før - (hvilket jo selvfølgelig er noget vrøvl).

Først fløj flyvemaskinen hen til den ene ende af landingsbanen - så fløj den hen over banen imod den anden ende, og da den så var kommet til den anden ende, vendte den lige rundt for at lande. Det undrede mig lidt, at den kunne vende så hurtigt - normalt plejer et passagerfly jo at bruge en kæmpe radius og en del mere tid på at lave en u-vending.

Da flyet var kommet ned på landingsbanen stod der pludselig en kæmpe konstruktion midt på banen. Det lignede noget, der kunne rulles ud på banen fra siden, og som måtte være blevet kørt ud på det tidspunkt ved en fejl... Heldigvis stødte flyet ikke ind i det.

Jeg kom selvfølgelig af flyet som den første passager. Da jeg gik imod lufthavnsbygningen holdt jeg et eller andet teknisk apparat i den ene hånd. Jeg aner ikke hvorfor og hvad det var til.

Jeg så nogle vragdele omkring mig og en masse mennesker - (professionelle) - og jeg fik indtryk af, at de nok var i gang med noget katastrofeøvelse af en slags på stedet.

Da jeg var kommet ind i ankomsthallen opdagede jeg, at jeg havde glemt at få min rygsæk med ud af flyveren - jeg havde jo ikke siddet i passagerkabinen under den sidste del af rejsen... Jeg kontaktede noget fufthavnspersonale og gjorde opmærksom på, at jeg havde glemt min rygsæk i flykabinen.

En dame førte mig ind i et rum, hvor en masse stole-rækker var placeret ligesom i en biograf, et auditorium el. lign. Der stod tasker rundt omkring på forskellige sæder. Jeg fik straks øje på min i midten af det hele, og damen tog den.

Men ak - det var ikke så'n bare lige at få den udleveret. Det skulle nemlig vise sig at være et større bureaukratisk projekt... :? Jeg kom hen at sidde sammen med damen ved et skrivebord, og der skulle jeg svare på forskellige spørgsmål. Det var egentlig ikke fordi der var så meget, jeg skulle gøre rede for, men damen var lidt svær at forstå, hun var ikke specielt hurtig og effektiv og det tog bare såååå lang tid det hele. Der gik vel en time eller så'n, før hun havde udfyldt de der fire punkter på et skema, som hun skulle.

Men tasken kunne endnu ikke overdrages til mig. En lufthavnslæge skulle nemlig også se på sagen først og udfylde noget på skemaet. Og der var desværre ingen af lufthavnens læger ledige lige for øjeblikket. Pludselig foregik min snak med damen igennem telefon et eller andet sted fra. Hun var svær at forstå, hun talte ikke særlig højt og tydeligt, var ikke hurtig om at komme til pointerne, og det tog tid... Til sidst fik jeg at vide, at en af deres læger - (jeg skrev faktisk navnet ned i drømmen men havde desværre glemt det da jeg vågnede) - havde tid til at se på sagen næste dag kl. 14 - vidst nok :roll:

Så blev jeg desværre vækket - eller heldigvis :lol:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

LOL ,… så mangler du jo stadig din rygsæk :-)
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hehe ja, den er blevet væk i en anden verden nu :-D

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Jeg ankommer til et eller andet sted –– en natclub eller arbejdsplads eller andet, hvor emnet er musik.
Dørvagten tror umiddelbart, jeg hører til, indtil jeg fortæller ham som sandt er; det er første gang jeg er her. Jeg er her for at snakke med chefen. Dørmand er stadig venlig, men siger nu, jeg nok vil passe bedre ind i nogle andre bukser.
Jeg kigger ned og ser, mine bukser er sådan nogle frisk mint-grønne nogen, med lidt svaj –– som jeg er klar over ikke er moderne.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Drømte engang at jeg børstede tænder og fik øje på en lille edderkop - den tværede jeg ud - aner ikke hvorfor. Så vendte jeg mig for at børste videre, og hørte samtidigt en høj lyd. I spejlet så jeg mor-edderkop på størrelse med en Folkevogn der forsøgte at bryde ind igennem den smalle døråbning som heldigvis var for lille. Jeg vågnede af skræk inden jeg fik konsekvenserne som barne-morde at føle :)
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

I nat drømte jeg, at jeg fløj med en halvstor passagerflyver mod Danmark fra Thule i Grønland.

Efter at have fløjet et stykke – måske de første 15-20 minutter – begynder flyveren på en meget stejl stigning. Men selvom flyveren stiger, så ser det ud som om fjeldlandskabet under os er kommet tætte på flyveren. Jeg kan nu se, at fjeldlandskabet under os er meget stigende, og det undrer mig lidt, at piloterne ikke bare indledte stigningen lidt tidligere, før vi var kommet så tæt på det stigende landskab :?

Efterhånden ser det ud som om, flyvemaskinen med jetmotorernes kraft kører på ”maven” i den dybe sne op ad en laaaaaang – (nok et par kilometer) – stejl snefyldt bakke i fjeldlandskabet. Det er svært for mig at se tydeligt ud af vinduet, hvad det præcis er der sker, så jeg spørger en fra kabinepersonalet, om det er korrekt forstået, og han bekræfter. Det er åbenbart måden det skal gøres på :?

På et tidspunkt ser jeg en sæl stikke op af sneen udenfor – den tumler sig frem igennem den dybe sne med næsten samme fart som flyvemaskinen. Egentlig ikke fordi sælen er specielt hurtig, men snarere fordi det efterhånden går ret langsomt for flyvemaskinen.

Jeg sidder næsten helt bagerst i maskinen i et bagud-vendt sæde. Jeg spænder sikkerhedsselen bedre fast og holder nu også fast om en person ved siden af mig, for at være sikker på, at vi ikke glider ud af maskinen under den meget stejle stigning, for nu er flyvemaskinen pludselig åben i bagenden :shock:

Til sidst når flyvemaskinen et stort vandret plateau, hvor den stopper på en flyveplads. Vi står alle af flyveren, for vi skal skifte fly deroppe. Jeg går rundt og ser mig lidt omkring inde i lufthavnbygningen. På et tidspunkt vil jeg gå ud af en stor glasdør, for at se mig lidt om udenfor på det ikke indhegnede område, hvor flyvemaskinerne holder parkeret. En mand fra lufthavnpersonalet gør opmærksom på, at hvis jeg går udenfor, så skal jeg passe på ikke at stille mig i en regnbue og jeg bør i det hele taget undgå på noget tidspunkt at stå stille – jeg formoder, at disse forholdsregler har med kulden at gøre – eller kan det være pga. faren fra isbjørne…? Hmmm – hvad var det med regnbuen mon for noget….?? :?

Jeg får bl.a. øje på det sted, hvor jeg mener vores flyver må være kommet op på plateauet. Efter at have set mig lidt om på stedet, vågner jeg.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

I nat havde jeg en af de mere makabre drømme.

Jeg drømte om en lille kat, der var døv. Ligesom døve mennesker så havde den lille døve kat ikke nogen fornemmelse af, hvilke lyde den selv lavede. Så den lavede nogle underlige høje mjaw.

Dette irriterede en stor fuldvoksen han-løve, så den åbnede munden på fuld gab lige op i hovedet på den lille døve kat og brølede højt for at få den lille kat til at holde kæft. Men ak – den lille kat var jo døv, så lige lidt hjalp det. Den store han-løve lavede derfor endnu et højlydt løvebrøl lige op i hovedet på den lille døve kat. Stadig uden effekt, for den lille kat var jo døv.

Så tog den store han-løve fat i den lille kat og flåede det ene øje ud på den med en af sine klør :shock:

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mine drømme ....hmmm...
Enten drømmer jeg om at noget er på tilbud i Netto, og bliver så skuffet når jeg senere, i vågen tilstand, går derhen og finder ud af at det slet ikke var på tilbud i den virkelige verden. :lol:

Andre gange har jeg drømme hvis indhold ikke tåler at blive delt på en sober side som denne! :lol:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

I nat drømte jeg, at jeg skulle optræde med et musikstykke i forbindelse med dimission på et gymnasium. Jeg var vidst selv en af dimittenderne.

Vi var 3, der skulle spille. Hele gymnasiet var samlet. Jeg sad i midten overfor publikum. Til højre for mig stod en og spillede klaver eller keyboard. Til venstre for mig var den tredje - jeg ved ikke engang hvad vedkommende spillede på... det har nok været rytmeguitar eller bas. Jeg skulle så spille solo på akustisk guitar.

Først spilles 2 gange A-stykke. Der har jeg ingen rolle, så jeg sidder bare og kigger. Skråt foran mig til højre ligger guitaren stadig i guitarkufferten. Jeg gider slet ikke pakke den op endnu, for der er jo god tid endnu før jeg skal spille, synes jeg. Nå men når de når mod slutningen af anden gang A-stykke, så rejser jeg mig og går hen og åbner guitarkufferten. Æhmmm - jeg kommer i tanke om, at jeg hellere må stemme guitaren, før jeg spiller på den. Åååååhh jeg har da vidst glemt min tuner - Sørens osse! Nå men jeg tager guitaren op, og sætter mig med den, og begynder så at stemme den uden min tuner. Jeg må hellere gøre det lidt hurtigt tænker jeg, for nu skal jeg jo snart til at spille. Tuningen får mig til at tabe fokuset på, hvad de andre to spiller, og jeg har ikke helt styr på, hvornår det præcis er, jeg skal komme ind. Men værre er, at jeg slet ikke har taget det med øvelsen i dagene op til min performance alvorligt nok. Hvad er det nu jeg skal spille, og hvor er det præcis jeg skal komme ind? Jeg forsøger forsigtigt at slå nogle toner an, men jeg har slet ikke styr på, hvad der skal ske... :shock: Ind imellem slår jeg bare nogle akkorder an istedet for nærmest ikke at få noget ordentligt fra hånden... Men det går heller ikke så godt, for hvad er det nu for nogle akkorder, vi kører i? Nummeret kører jo ikke i en typisk akkordgang, så det er ikke lige en jeg bare kan tage på gehør... :?

Bagefter er jeg ikke engang specielt flov over min håbløse præstation :roll:

Det næste jeg husker er, at jeg befinder mig langt op ad næste formiddag... Øøh hvad blev der lige af aftenen og natten og morgenen...? Og hvad med festen - den kom jeg vidst ikke med til :roll:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Senere drømmer jeg, at jeg skal ud en tur på min cykel, men ak - baghjulet er jo helt skævvredet - næsten 90 grader. Hvordan er det dog sket? Hvem har dog gjort det og hvorfor...? :shock:

Nå, men jeg tager så istedet en venindes bil - selvom jeg aldrig har taget kørekort :roll:

Jeg kører rundt i byen. Jeg håber ikke jeg bliver taget i, at køre rundt i bil uden kørekort, for jeg kører jo af gode grunde ikke helt eksemplarisk.

Det er søndag formiddag, og der er et område med værtshuse, hvor der stadig er åbent. Der er fuldt af fulde mennesker både på fortorvet og på vejen udenfor. De står tæt. Jeg sætter farten godt ned og dytter et par gange helt kort. Der ligger flere af dem på vejen... jeg kører langsomt henover dem.

Som sædvanlig med den slags drømme, så er det lidt svært at nå pedalerne ordenligt med fødderne - men det går dog lige. Det er svært at holde styr på pedalerne og klare gearskift osv. uden forudgående øvelse. Det bliver til en overkørsel for rødt og noget forkert vognbanevalg... på et tidspunkt får jeg ved en fejl kørt ud af en cykelsti... Jeg vil dreje ned på vejen, men bliver enig med mig selv om, at der er lige stejlt nok - det vil være synd at lave skader på en venindes bil... Tilbage baglæns og ind på vejen igen...

Så husker jeg ikke mere.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev:... Tilbage baglæns og ind på vejen igen...

Så husker jeg ikke mere.
Det er nok fordi, der kom en stor lastbil med fuld fart :lol:

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Er lige vågnet fra min eftermiddags lur. Jeg gad simpelthen ikke den drøm mere.
jeg er på arbejde og fotograferer. Men omgivelserne er helt anderledes end jeg kender dem. det hele er nyere og smartere. Jeg syntes jeg har fået svært ved at nå det jeg skal . og lufter det til min fortsatte. der er også en anden kvinde, som jeg ikke ved hvem er, men hun er også en fortsat lidt længere oppe. Men det er ok. det. Det går åbenbart fint. Alt virker futuristisk, lidt som i Blade Runner. Nå men jeg har pause og vil have mig lidt at spise. Og jeg går rundt blandt boder i dette mærkelige, næsten tivoli ,fremtidsmiljø´ Jeg er ved en bod og siger jeg ønsker noget at drikke og spise. De rækker mig 3 øl . Men de er gratis. Og de fyrer et par gloser af mod kommunen . Så jeg kan forstå at det er en slags illegal modstand. Tak, siger jeg . Jeg bryder mig heller ikke om kommunen. Især ikke efter dette. Jeg går lidt rundt , men jeg kan ikke genkende noget. Pludselig befinder jeg mig i en slags Letbane, som virker som om den svæver i ingenting. Sammen med min fortsatte, som jeg ikke kunne genkende. Vi drøner afsted gennem gennem de bizarre omgivelser jeg ikke kan genkende. Selvom jeg ved at vi er ved Havnen. Lige pludselig tager farten til og jeg kan mærke G trykket. Og det sidste jeg siger til min fortsatte. Jeg har levet her i over 60 år. Og der er intet jeg kan genkende. Så blev Letbaneturen for ubehagelig og jeg besluttede mig for at vågne.
Et tema, som går igen i mange af mine drømme. Jeg føler trang til at komme hjem til mine vante omgivelser, men selv når jeg er der er der intet jeg kan genkende.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Så har jeg drømt igen.

Jeg drømte, at jeg var med nogle kollegaer eller naboer eller venner eller hvad det var - måske mest en blanding? – på en eller anden tur i Rusland. Jeg ved ikke engang, hvad vores ærinde var derover. Men det vidste vores guide til gengæld.

Vi var i en storby – det har nok været Moskva. Guiden kørte os afsted derudaf længere og længere væk fra bycentrum… Jeg sad med en eller anden slags digitalt kort og fulgte med i det… Pludselig var vi til fods. Efterhånden som vi kom længere og længere væk fra bycentrum, blev det mere og mere spændende, hvad man så. Det oplevedes nemlig efterhånden mere old-school og autentisk – gammeldags bygninger, generel charme, gamle kampvogne og mere militær i gaderne… Jeg følte rigtig, at vi var kommet lidt i en slags "tidsmaskine" til det gamle øst – FEDT :-D Jeg fik lyst at hive min smartphone op og tage en masse billede af de gamle kampvogne, delvis kamufleret med grønne planter, men var i tvivl om, hvorvidt man måtte – det her var jo ikke Danmark men en slags diktaturlignende stat, og jeg ville jo ikke rode mig ud i problemer.

Pludselig kom en betjent hen til mig og slog mig forsigtigt oveni hovedet med en eller anden metalagtig knippel-agtig lang ting… dak-dak :shock: Det lignede egentlig mest bare en lille meters jernstykke i T-profil. Han sagde et eller andet på russisk. Jeg fattede hat. ”English” sagde jeg og forsøgte at være venlig og høflig – ”I speak english”. Det kunne han selvfølgelig ikke tale. Men efter lidt tegnsprog frem og tilbage mellem os fik jeg en forståelse af, at jeg ikke måtte gå der, hvor jeg gik. Jeg skulle over på den anden side af vejen og gå på fortovet – ikke på kørebanen. Ar ja – det var måske egentlig også fair nok. Jeg forsøgte stadig at være venlig og høflig og ville nu sige tak på Russisk. Men hvad er det nu lige, det hedder..? Jeg tænkte mig lidt om, og inden jeg havde tænkt færdig, sagde betjenten noget, som jeg mente betød ”storartet” på polsk. Jeg smilede og sagde det samme tilbage. (Efter at være vågnet mener jeg faktisk snarere det han sagde var ”skål” på russisk :lol: ).

Nå men vi gik videre, og snart insisterede jeg på, at vi skulle gå ind på et lille serveringssted/bar af en lags, som vi kom fordi. Jeg bildte restauratøren ind, at jeg var musiker og tidligere havde været der på egnen og spillet, hvilket dog var løgn. Han sagde, at vi var velkomne indenfor, og at jeg gerne måtte spille for dem derinde.

Nogle af de lokale på stedet tilbød straks at rejse sig fra bordet hvor de sad og lade os overtage deres store bord, så vores team kunne sidde samlet. Altid rart med rare mennesker rundt om i verden. Dem findes der heldigvis nogle af næsten overalt :)

Jeg sagde til restauratøren, at jeg ville bestille en omgang til alle mine rejsefæller :drunk: . Han sagde, at jeg kunne begynde at spille, medens han gik i gang med at arrangere drinksene…

Jeg tænkte, at det måske kunne komme til at knibe lidt med at leve op til min påstand om at "være musiker" - især når jeg ikke havde øvet/forberedt noget som helst. Samtidig tænkte jeg, at de måske bare er glade for, at nogen gider spille for dem.

Jeg satte mig hen til instrumentet. Jeg kunne ikke helt afgøre, om det var et orgel eller et klaver eller måske noget hybrid af en slags? Det var ikke særlig bredt, og når man åbnede låget kom et 2-etagers tangentur til syne, så jeg blev enig med mig selv om, at det nok mest var en slags orgel. Sådan lød det også til at begynde med, så jeg blev enig med mig selv om, at jeg nok ville satse på at spille nogle salmer. Men snart lød det mere som et klaver, så jeg besluttede mig alligevel for at satse på en anden musik-genre.

Nu er min erfaring med musik, at jo mere usikker man er, desto meget lettere glider det hele, jo flere performere man er sammen on stage. Så jeg spurgte straks et par af de medrejsende damer, som jeg vidste kunne synge, om ikke de ville synge til. De sagde, at de havde jo ingen sangtekster med. Jeg sagde, at det betyder ikke så meget om de kan huske teksterne, for publikum kommer alligevel ikke til at forstå et eneste ord. Så bare syng et eller andet – bare melodien passer 8-) :banan:

Jeg begyndte at spille lidt, men rendte så ellers lige ret ind i min drømme-klassiker: Det var ikke til at finde ud af, hvilken tangent der var til hvad. Tangenterne lå løst og rodet på instrumentet og mindede mindre og mindre om tangenterne, som man normalvis kender dem fra et klaver. Snart lignede de sorte tangenter mere en bunke kaotisk spredte majs ud over det hele… :? Det var jo næsten ikke til at spille på. Jeg stoppede og forsøgte at lægge tangenterne og de der underlige små gul/hvide dimser, der åbenbart skulle gøre det for de sorte tangenter, nogenlunde ordentligt, og gik så igang med at spille ”Se min kjole…”. Det gik lidt tvivlsomt. På venstrehånden syntes jeg der var alt for lidt bas-tangenter at gøre med, og jeg kunne i det hele taget ikke klart afgøre, præcis hvilken tangent der var hvad… og på højrehånden var der ikke engang nok tangenter til, at komme op og spille de højeste toner i melodien :? Nå men jeg forsøgte, så godt jeg lige kunne…

Snart rettedes alle mine rejsefællers opmærksomhed mod vinduerne. Der var lidt larm udenfor. Jeg gik også hen og kiggede. Et militærkøretøj var i færd med at trække et eller andet stort skrammel-køretøj langsomt efter sig ude på vejen. Det var et bulet køretøj. Jeg tænkte, at den nok havde været involveret i et trafikuheld.

Så vågnede jeg langt om længe.


Det her er et eksempel på en drøm, hvor jeg oplevede og efterfølgende husker et længere ret sammenhængende og meningsfuldt forløb, hvilket slet ikke er en selvfølge i drømmeverdenen. Så det er en af grundene til, at jeg synes den er værd at dele. Og så selvfølgelig musik-indholdet, nu vi er på en lyd-maskine :wink:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev: lør 9. okt 2021 00:30 Så har jeg drømt igen.

Jeg drømte, at jeg var med nogle kollegaer eller naboer eller venner eller hvad det var - måske mest en blanding? – på en eller anden tur i Rusland. Jeg ved ikke engang, hvad vores ærinde var derover. Men det vidste vores guide til gengæld.

Vi var i en storby – det har nok været Moskva. Guiden kørte os afsted derudaf længere og længere væk fra bycentrum… Jeg sad med en eller anden slags digitalt kort og fulgte med i det… Pludselig var vi til fods. Efterhånden som vi kom længere og længere væk fra bycentrum, blev det mere og mere spændende, hvad man så. Det oplevedes nemlig efterhånden mere old-school og autentisk – gammeldags bygninger, generel charme, gamle kampvogne og mere militær i gaderne… Jeg følte rigtig, at vi var kommet lidt i en slags "tidsmaskine" til det gamle øst – FEDT :-D Jeg fik lyst at hive min smartphone op og tage en masse billede af de gamle kampvogne, delvis kamufleret med grønne planter, men var i tvivl om, hvorvidt man måtte – det her var jo ikke Danmark men en slags diktaturlignende stat, og jeg ville jo ikke rode mig ud i problemer.

Pludselig kom en betjent hen til mig og slog mig forsigtigt oveni hovedet med en eller anden metalagtig knippel-agtig lang ting… dak-dak :shock: Det lignede egentlig mest bare en lille meters jernstykke i T-profil. Han sagde et eller andet på russisk. Jeg fattede hat. ”English” sagde jeg og forsøgte at være venlig og høflig – ”I speak english”. Det kunne han selvfølgelig ikke tale. Men efter lidt tegnsprog frem og tilbage mellem os fik jeg en forståelse af, at jeg ikke måtte gå der, hvor jeg gik. Jeg skulle over på den anden side af vejen og gå på fortovet – ikke på kørebanen. Ar ja – det var måske egentlig også fair nok. Jeg forsøgte stadig at være venlig og høflig og ville nu sige tak på Russisk. Men hvad er det nu lige, det hedder..? Jeg tænkte mig lidt om, og inden jeg havde tænkt færdig, sagde betjenten noget, som jeg mente betød ”storartet” på polsk. Jeg smilede og sagde det samme tilbage. (Efter at være vågnet mener jeg faktisk snarere det han sagde var ”skål” på russisk :lol: ).

Nå men vi gik videre, og snart insisterede jeg på, at vi skulle gå ind på et lille serveringssted/bar af en lags, som vi kom fordi. Jeg bildte restauratøren ind, at jeg var musiker og tidligere havde været der på egnen og spillet, hvilket dog var løgn. Han sagde, at vi var velkomne indenfor, og at jeg gerne måtte spille for dem derinde.

Nogle af de lokale på stedet tilbød straks at rejse sig fra bordet hvor de sad og lade os overtage deres store bord, så vores team kunne sidde samlet. Altid rart med rare mennesker rundt om i verden. Dem findes der heldigvis nogle af næsten overalt :)

Jeg sagde til restauratøren, at jeg ville bestille en omgang til alle mine rejsefæller :drunk: . Han sagde, at jeg kunne begynde at spille, medens han gik i gang med at arrangere drinksene…

Jeg tænkte, at det måske kunne komme til at knibe lidt med at leve op til min påstand om at "være musiker" - især når jeg ikke havde øvet/forberedt noget som helst. Samtidig tænkte jeg, at de måske bare er glade for, at nogen gider spille for dem.

Jeg satte mig hen til instrumentet. Jeg kunne ikke helt afgøre, om det var et orgel eller et klaver eller måske noget hybrid af en slags? Det var ikke særlig bredt, og når man åbnede låget kom et 2-etagers tangentur til syne, så jeg blev enig med mig selv om, at det nok mest var en slags orgel. Sådan lød det også til at begynde med, så jeg blev enig med mig selv om, at jeg nok ville satse på at spille nogle salmer. Men snart lød det mere som et klaver, så jeg besluttede mig alligevel for at satse på en anden musik-genre.

Nu er min erfaring med musik, at jo mere usikker man er, desto meget lettere glider det hele, jo flere performere man er sammen on stage. Så jeg spurgte straks et par af de medrejsende damer, som jeg vidste kunne synge, om ikke de ville synge til. De sagde, at de havde jo ingen sangtekster med. Jeg sagde, at det betyder ikke så meget om de kan huske teksterne, for publikum kommer alligevel ikke til at forstå et eneste ord. Så bare syng et eller andet – bare melodien passer 8-) :banan:

Jeg begyndte at spille lidt, men rendte så ellers lige ret ind i min drømme-klassiker: Det var ikke til at finde ud af, hvilken tangent der var til hvad. Tangenterne lå løst og rodet på instrumentet og mindede mindre og mindre om tangenterne, som man normalvis kender dem fra et klaver. Snart lignede de sorte tangenter mere en bunke kaotisk spredte majs ud over det hele… :? Det var jo næsten ikke til at spille på. Jeg stoppede og forsøgte at lægge tangenterne og de der underlige små gul/hvide dimser, der åbenbart skulle gøre det for de sorte tangenter, nogenlunde ordentligt, og gik så igang med at spille ”Se min kjole…”. Det gik lidt tvivlsomt. På venstrehånden syntes jeg der var alt for lidt bas-tangenter at gøre med, og jeg kunne i det hele taget ikke klart afgøre, præcis hvilken tangent der var hvad… og på højrehånden var der ikke engang nok tangenter til, at komme op og spille de højeste toner i melodien :? Nå men jeg forsøgte, så godt jeg lige kunne…

Snart rettedes alle mine rejsefællers opmærksomhed mod vinduerne. Der var lidt larm udenfor. Jeg gik også hen og kiggede. Et militærkøretøj var i færd med at trække et eller andet stort skrammel-køretøj langsomt efter sig ude på vejen. Det var et bulet køretøj. Jeg tænkte, at den nok havde været involveret i et trafikuheld.

Så vågnede jeg langt om længe.


Det her er et eksempel på en drøm, hvor jeg oplevede og efterfølgende husker et længere ret sammenhængende og meningsfuldt forløb, hvilket slet ikke er en selvfølge i drømmeverdenen. Så det er en af grundene til, at jeg synes den er værd at dele. Og så selvfølgelig musik-indholdet, nu vi er på en lyd-maskine :wink:
Hvis jeg var Freud, ville jeg tyde denne drøm som, at du er presset til mange valg her i livet. På den ene side er der for mange muligheder, på den anden side, føler du at du ikke rigtigt kan ta´ det rigtige valg ud af de få.

Jeg drømmer hver nat, og husker mine drømmer. Jeg omskriver dem tit lyrisk og bruger dem som tekst i min musik.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hugo skrev: lør 9. okt 2021 23:14
Mr. Soundman skrev: lør 9. okt 2021 00:30 Så har jeg drømt igen.

Jeg drømte, at jeg var med nogle kollegaer eller naboer eller venner eller hvad det var - måske mest en blanding? – på en eller anden tur i Rusland. ...
Hvis jeg var Freud, ville jeg tyde denne drøm som, at du er presset til mange valg her i livet. På den ene side er der for mange muligheder, på den anden side, føler du at du ikke rigtigt kan ta´ det rigtige valg ud af de få.

Jeg drømmer hver nat, og husker mine drømmer. Jeg omskriver dem tit lyrisk og bruger dem som tekst i min musik.

Tak for forslag til en tolkning - den vil jeg tænke over :)

Noget jeg især hæfter mig ved, hvis vi snakker tolkning, er den meget rodede og uoverskuelige oplevelse af tangenterne på klaveret i drømmen. Eftersom dette er noget, der på en eller anden form er gået igen adskillige gange i mine drømme gennem årene, så tænker jeg, at det må bunde i et eller andet i mit underbevidste... måske en eller anden form for usikkerhed, når der skal performes på et klaver, og at præstationen på instrumentet er vigtig for mig... måske noget præstationsangst af en slags...? Eller en frustration over ikke at være bedre til det, eller hvad ved jeg...? :?

Det er for øvrigt et interessant spørgsmål, om den slags drømme tjener til at bearbejde ting, eller om det bare ripper op i noget ellers lykkeligt halv- eller hel-fortrængt og gør det værre...? Dette er også noget, jeg nogle gange spekulerer lidt i. Lad os håbe på det første :) Eller måske tjener drømmene helt andre formål, eller måske tjener de intet formål overhovedet, who knows? :?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg tror bare drømme er uforarbejdede indtryk samt almindeligt rod der kører rundt i tomgang

Dette kan man selvfølge fortolke ,.. men det bliver hurtigt lige så uvederhæftigt som psykologi :-)

Ej heller tror jeg man skal lægge noget åndeligt i det, ala "fra gud", det ku jo lige så godt være det modsatte, og ingen kan bedømme det

Hvis nogen har haft drømme de mener at kunne bruge fornuftigt, vil ingen andre iøvrigt kunne kontrollere lødigheden sådan faktuelt

En lidt mere spændende facet er hvilken form for bevidsthedsplan sådan en "film" bliver afspillet på, hvor ligger stedet :-)

Og så er der tilstanden mellem drøm og vikelighed, mens vi vågner, i nogle tilfælde kan man havne "midt i mellem" et kort øjeblik

Dyr drømmer også
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev: søn 10. okt 2021 23:29
Hugo skrev: lør 9. okt 2021 23:14
Mr. Soundman skrev: lør 9. okt 2021 00:30 Så har jeg drømt igen.

Jeg drømte, at jeg var med nogle kollegaer eller naboer eller venner eller hvad det var - måske mest en blanding? – på en eller anden tur i Rusland. ...
Hvis jeg var Freud, ville jeg tyde denne drøm som, at du er presset til mange valg her i livet. På den ene side er der for mange muligheder, på den anden side, føler du at du ikke rigtigt kan ta´ det rigtige valg ud af de få.

Jeg drømmer hver nat, og husker mine drømmer. Jeg omskriver dem tit lyrisk og bruger dem som tekst i min musik.

Tak for forslag til en tolkning - den vil jeg tænke over :)

Noget jeg især hæfter mig ved, hvis vi snakker tolkning, er den meget rodede og uoverskuelige oplevelse af tangenterne på klaveret i drømmen. Eftersom dette er noget, der på en eller anden form er gået igen adskillige gange i mine drømme gennem årene, så tænker jeg, at det må bunde i et eller andet i mit underbevidste... måske en eller anden form for usikkerhed, når der skal performes på et klaver, og at præstationen på instrumentet er vigtig for mig... måske noget præstationsangst af en slags...? Eller en frustration over ikke at være bedre til det, eller hvad ved jeg...? :?

Det er for øvrigt et interessant spørgsmål, om den slags drømme tjener til at bearbejde ting, eller om det bare ripper op i noget ellers lykkeligt halv- eller hel-fortrængt og gør det værre...? Dette er også noget, jeg nogle gange spekulerer lidt i. Lad os håbe på det første :) Eller måske tjener drømmene helt andre formål, eller måske tjener de intet formål overhovedet, who knows? :?
Det er lige netop scenen med tangenterne jeg fortolker udfra. Det uoverskuelige. Pludseligt er der flere end der skal være, og de er svære at håndtere., og presset og usikkerheden opstår. Det daglige pres er måske de russiske soldater?
Det er forøvrigt helt normalt hos alle. Det er blot ikke alle som får deres drømme frem og husker dem, og da slet ikke tolker på dem, det er jo "farligt"
Jeg vil heller ikke påstå at jeg har ret i min fortolkning, kun et forslag. Jeg prøver altid med mine egne drømme, og da jeg kender mig selv rigtig godt, er det nemt.
Freud og Jung brugte meget tid på det, men var altid uenige i fortolkningen af hinandens drømme.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar