Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Spy Game (2001)

Tror det er tredie gang, jeg ser den. Vidste ikke, om jeg gad se den idag igen. Så havde tænkt at give den ti minutter. Og solgt var jeg.

Den er simpelthen så sygt godt skruet sammen. Jeg synes den grundlæggende plot-idé lyder kedelig, hvis nogen beskriver den for mig. Men salig hr. Scott var 100 % på toppen af sit game, da denne spion-thriller blev skruet sammen. På en måde er det en kup-film. Hvor Redford's figur må lave sin Egon-plan undervejs, som informationerne kommer ind.

Det samme med seeren: vi får kun lidt efter lidt at vide, hvad der er sket.
Det er vanvittig fikst lavet, alt sammen. Der er lidt for meget baggrundsmusik –– det er nærmest også det eneste, der trækker ned. Klipning, figurtegning, afvikling af alt andet –– er sublimt i top.

Alt kommunikeres økonomisk og optimalt til tilskueren. Der spildes ikke et minut. Det er på Hitchcock'sk niveau. Filmmediets virkemidler udnyttes af en mester. Eller, det er vel nærmest hele holdet, der alle har ageret sammen. Der er formodentlig ekstremt mange mennesker om at få sådan et top-resultat tryllet frem.

Satme et tab for os forbrugere, at Scott satte sutterne lidt tidligt.
Omend vi er heldige, at han nåede at lave en håndfuld af de gode. (og så nogen mindre go'e, men det er jo ikke så vigtigt.)

https://www.imdb.com/title/tt0266987/?ref_=nv_sr_srsg_0
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Helt enig. En af mine favoritter også. Kan klart anbefales herfra også. Den skal jeg også se igen :-D

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nørrrjjj, jeg synes godt nok Spy Game var en langgaber :)

Jeg har lige set den nye Dune - jeg så den gamle Dune i sidste weekend. Jeg må indrømme, jeg foretrækker, den gamle Dune. Den nye er flot, men den gamle går all-in på at være karikeret og fortælletempoet er altså bedre.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg så en halv time af den gamle dune, og så orkede jeg ikke mere :-P

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Smittefar skrev: søn 7. nov 2021 22:02 Nørrrjjj, jeg synes godt nok Spy Game var en langgaber :)
Skal straks indrømme, at jeg egentlig også havde lidt svært ved at være underholdt, første gang jeg såe den. Måske skal man være i humør til den. Det er ikke en rigtig actionfilm. Mere en slags intellektuelt kispus /politisk skakspil /kupfilm.
Men den har virkelig , øeh, foldet sig ud. Da jeg såe den anden og nu tredie gang.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Kingsman (2014)

Colin Firth og Samuel L. Jackson er med. Firth imponerer fordi det lykkes ham at spille en habil action-agent. Jackson skuffer som superskurk. Det er ikke helt til at afgøre, om det er ham selv, der ikke tager rollen alvorligt, eller om han blot gør, som instruktøren be'r om. Hovedrollen har jeg ikke bemærket før: Taron Egerton. Han er god.

Filmen er ikke traditionelt god. Men der er hele tiden noget, som er godt nok /skægt nok /fjollet nok til at jeg ikke giver op, men ser videre. Selvom man skal finde sig i en del store huller i filmens verden.



Skuespillerne (pånær Jackson) giver den gas. De modarbejdes solidt og indædt af lydsporet. Baggrundsmusikken er rædselsfuld og ødelæggende. Langt mere plat end den ellers rigelig platte stemning på selve handlingsplanet.

Historien er lavet over Mark Millar's og Dave Gibbons' glimrende lille, veldrejede bagatel "The Secret Service" –– en seks-numres miniserie fra Icon/Marvel comics (2012).

Men selvom filmen er langt fra så god og sammenhængende som serien, og modarbejder sig selv ved at ikke tage materialet seriøst, så er den alligevel tilsidst værd at spilde sine to timer på.

Der er tilpas tempo over det meste, de døde punkter varer aldrig så længe som de lægger op til, og –– selvom musikken virkelig ødelægger meget –– så er der nogle fine scener spredt rundt i filmen.

Hvis man vil se noget halv-fjollet, en slags parodi eller pastiche på agent-genren, så er der go' junkfood her. Og tilpas mange af Millar's gode idéer har fået lov at overleve omarbejdningen. Selvom filmatiseringen meget gerne måtte have haft endnu flere af dem med.

Og så er der nogle masseoptrin med stunt-koreografi, som faktisk er verdensklasse. Overraskende, fordi det er to-tre etager over filmens øvrige niveau. Jeg har vist aldrig set masseslagsmål /individuelt massedrab koreograferet SÅ flot. Det trækker samlet oplevelse op.

Det er svært at anbefale filmen helhjertet, når producenterne ikke har turde tage den seriøst. En slags 007 med dåselatter, det er lige før i al fald. Men den fortjener heller ikke at blive *sablet ned* for der er mange gode kræfter som hiver i den rigtige retning.

Uanset hvad, så er tegneserien helstøbt. Det er filmen ikke, desværre. Så her er side 5 fra The Secret Service nr 1. Samlebindet med de seks numre kan findes hos Fantask og Faraos og andre serie-pushere.

https://www.imdb.com/title/tt2802144/?ref_=nv_sr_srsg_0
___________________________________________________________
Vedhæftede filer
The Secret Service nr_1, s_4.jpg
The Secret Service nr_1, s_4.jpg (540.02 KiB) Vist 727 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Starship Troopers (1997)

Verhoeven's fede iscenesættelse af Heinlein's roman.
https://www.imdb.com/title/tt0120201/?ref_=nv_sr_srsg_0

Det er en del år siden, jeg sidst såe den. Den er ikke blevet dårligere i mellemtiden. Tværtimod kunne jeg nu bemærke nogle lag, som jeg ikke husker at have været bevidst om tidligere. Altså udover at den fungerer fuldgodt som action-fortælling og klassisk eventyr om at blive voksen og tage ansvar for andet end een selv.

Også effekterne er helt fantastisk velfungerende. Især af en film fra forrige århundrede. De har jo ikke haft så meget computerkraft at gøre godt med. Men man har eddermame udnyttet sit rådighedsbeløb maksimalt.

Baggrundsmusikken buldrer og brager for meget. Trættende i sin væg-til-væg dumstædige tilstedeværelse. Men det er godtnok også den eneste anke. Hvis man havde udvist 30 % mere mådehold i den dimension, havde det vist været en perfekt film. Efter min mening.

Pacing, replikker, person-instruktion, klipning, kostumer –– øverste hylde.
Går ud fra, alle her har set filmen, ligesom jeg selv. Og at næsten alle her har været dovne og sløve angående romanen –– ligesom mig. Den var s.v.j.v. Heinlein's mest populære værk.
Den vandt en Hugo for Bedste Roman 1960.
Man burde læse den.


Her er forsiden af førsteudgaven:
Vedhæftede filer
Screen Shot 2021-11-15 at 23.14.48.png
Screen Shot 2021-11-15 at 23.14.48.png (1.62 MiB) Vist 689 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Steekspel (2012)
https://www.imdb.com/title/tt2171875/?ref_=nv_sr_srsg_0

Steekspel betyder "duel" men jeg gætter på, at det direkte undersat til dansk "stik-spil" ikke er helt forkert, heller. Og så siger jeg ikke mer'.

Inspireret af, at jeg på det seneste har gen-set tre af Verhoeven's senere store verdens-hits, fandt jeg denne frem. Eet af hans vist ikke særlig kendte små kammerspil. Den varer kun 55 minutter, og der er tryk på handlingen hele vejen. Altså ikke Hollywood-action –– den minder mere om sådan noget som man kunne finde i en nyere dansk mini-serie. Der er handling nok til fire-fem afsnit.

Alligevel virker det ikke forhastet. Verhoeven er helt klar over sine virkemidler som instruktør. Her er ingen tøven, figurerne trækkes rapt og effektivt op, lige fra starten, da familiefaderen til sin 50-års fest uventet konfronteres med en gammel flamme. Samtidig øver teenage-datteren sig på en fremtid som alkoholist, og hendes bror har computeren fyldt med billeder af store bryster. Der er også industri-intrige til flere millioner i gang i faderens firma, og noget afpresning og en blå scooter for sex. Jo jo, masser af gang i den.

Fine hollandske skuespillere, flere af dem er nu i gang med fine internationale karrierer –– men her altså en film, hvor de taler deres eget sprog.

En veloplagt lille, uskyldig perle, som hverken sælger sig selv for dyrt eller for billigt.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2021-11-16 at 20.26.06.png
Screen Shot 2021-11-16 at 20.26.06.png (1.65 MiB) Vist 671 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

tomcat skrev: tirs 16. nov 2021 20:29 Alligevel virker det ikke forhastet. Verhoeven er helt klar over sine virkemidler som instruktør. Her er ingen tøven, figurerne trækkes rapt og effektivt op, lige fra starten, da familiefaderen til sin 50-års fest uventet konfronteres med en gammel flamme. Samtidig øver teenage-datteren sig på en fremtid som alkoholist, og hendes bror har computeren fyldt med billeder af store bryster. Der er også industri-intrige til flere millioner i gang i faderens firma, og noget afpresning og en blå scooter for sex. Jo jo, masser af gang i den.
Hvilken beskrivelse :lol: :lol:

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det taler vist sit eget sprog, at de vælger at fremhæve Basic Instinct og Showgirls som referencer, frem for f.eks. Robocop, Starship Troopers eller Total Recall.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Mike-air skrev: tirs 16. nov 2021 21:30
tomcat skrev: tirs 16. nov 2021 20:29 Alligevel virker det ikke forhastet. Verhoeven er helt klar over sine virkemidler som instruktør. Her er ingen tøven, figurerne trækkes rapt og effektivt op, lige fra starten, da familiefaderen til sin 50-års fest uventet konfronteres med en gammel flamme. Samtidig øver teenage-datteren sig på en fremtid som alkoholist, og hendes bror har computeren fyldt med billeder af store bryster. Der er også industri-intrige til flere millioner i gang i faderens firma, og noget afpresning og en blå scooter for sex. Jo jo, masser af gang i den.
Hvilken beskrivelse :lol: :lol:
:lol:
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev: ons 17. nov 2021 07:08 Det taler vist sit eget sprog, at de vælger at fremhæve Basic Instinct og Showgirls som referencer, frem for f.eks. Robocop, Starship Troopers eller Total Recall.
Der er intet science-fiction over den. Nærmere eventyrlig dagligdags-realisme.
Jeg har forresten aldrig fået set Basic Instinct ..
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Miami Vice er oppe på Viaplay!!! Så kan vi godt lukke tråden! :lol: :dollargrin:

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

tomcat skrev: ons 17. nov 2021 10:25 Jeg har forresten aldrig fået set Basic Instinct ..
Du er ikke gået glip af det helt store. Så må du jo selv afgøre, om det måske i virkeligheden er en anbefaling af filmen, når nu det kommer fra mig ;-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev: fre 19. nov 2021 13:38
tomcat skrev: ons 17. nov 2021 10:25 Jeg har forresten aldrig fået set Basic Instinct ..
Du er ikke gået glip af det helt store. Så må du jo selv afgøre, om det måske i virkeligheden er en anbefaling af filmen, når nu det kommer fra mig ;-)
:dollargrin: jaeh ... "ikke gået glip af det helt store" –– var også nogenlunde min opfattelse, ud fra dengang, den blev stenhårdt markedsført. Det dér klip, hvor ms. Stone drejer rundt på en kontorstol.

Tror bare, det automatisk starter min BS-detektor, når *SÅ* lille en "sensation" blæses op til SÅ stor "en begivenhed". Og de blev ved med den, i VILDT lang tid. Inkl. bruger-lavede opslag med slow motion o.s.v.

=> gaben, hos mig.

Og det er formodentlig uretfærdigt, filmen må vel kunne et eller andet. Når det er Verhoeven. Jeg har efterhånden fået set alle hans andre film. Har du set Showgirls? Dén har ofte et følge af meningsdannere, som kalder den crap og dårlig og alt muligt.

Dén har jeg set –– og jeg blev glædeligt overrasket. Det var –– i min oplevelse –– en helt standard fortælling. Og ganske fermt udført, realistiske replikker, troværdig grundfortælling. Det højeste, jeg ville kritisere den for, var måske at være lidt på den banale side.

ALtså meget langt fra det "flop" mainstream-omtalen omtalte den som.

Nå, men det er længe siden.

Måske skal jeg se den igen.
Og måske skal jeg se Basic Instinct, også.
En dag ved lejlighed.
(så kan det være, du og jeg kan være uenige om basic instinct, ha ha 8-) )
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Den Fjerde Mand (De vierde man, 1983)

Psykologisk /mystisk gyser af Paul Verhoeven. Lavet fire år før succéen i Hollywood med RoboCop.
Den særeste Verhoeven-film, jeg endnu har set. Men ikke så sær, at man ikke kan følge med. Mere sådan, at han leger med formen –– der sker underlige ting med en ellers ganske normal mand. Nogengange er det drøm, men ....

Kan godt ligne en slags hilsen til Hitchcock's mange film med en figur, som ser forskellige syner. Eller Polanski's Den Nye Lejer. Jeg er ikke meget for den slags, det er for uhyggeligt. Men denne her er ikke så slem. Den vender hele tiden tilbage til den grundlæggende virkelighed, hvor den tilbringer mest tid.
Musikken er rigtig godt lavet –– meget af uhyggen og mysteriet antydes af musikken.
Der er også i billedsproget en tydeligt gammeldags måde at arrangere billeder, synsvinkler og kulisser på. Meget smagfuldt, hvis man kan lide den slags. Det kan jeg.

Klassisk håndværk på højt niveau.

https://www.imdb.com/title/tt0086543/?ref_=nv_sr_srsg_0
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Bad Day at Black Rock (1955)

https://www.imdb.com/title/tt0047849/?ref_=nv_sr_srsg_0

En John Sturges klassiker, som jeg ikke havde set. Med Spencer Tracy og Lee Marvin. Tracy vandt prisen i Cannes for rollen.

Den var sq fed. Enormt økonomisk fortalt. Så der er spænding nok til, at den *hele tiden* kan stige.

Og rigtig god musik også. Ikke overdrevet. Lige tilpas.
Og et herligt tidsbillede.

Fåk, den var god. Fik undervejs straks lyst til at sample både nogle af replikkerne, og et par steder i musikken.
Vedhæftede filer
Stadt im angst.png
Stadt im angst.png (1.55 MiB) Vist 574 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Gone In 60 Seconds (1974)
https://www.imdb.com/title/tt0071571/?ref_=nv_sr_srsg_4

og

Gone In 60 Seconds (2000)
https://www.imdb.com/title/tt0187078/?ref_=nv_sr_srsg_0

_______________________
I min filmgruppe blev der snakket om G.I.60s
Det satte gang i gode minder. Så jeg gensåe dem.



Først den gamle. Jeg opdagede, hvad det er, den kan. Der er nogen baggrundsscener, som er skægge, sjove, og charmerende. F.eks. den ældre dame, som basker sin parapy ned i både biltyven's og den forfølgende politibil's bagsmæk. Folk på gaden, som bliver interviewet til radio om de vilde forfølgelsesscener, de lige har overværet. Det er ret hyggeligt lavet. På den måde er den en helt anden slags film end gen-indspilningen.



2000-udgaven er ikke lystspil-hyggelig på samme måde. Den er strømlinet, checket og lækker. Det er ekstremt tydeligt, hvad der er foregået, når man ser dem lige i rap. At nogen har set 1'eren og har kunne se dens styrker og den svagheder. Og sagt "Fin idé –– det kan vi lave meget bedre".

Den oprindelige er lidt et bredspektret tableau. Hvor der ikke foregår så meget andet i forgrunden end biljagten.

 Den er ikke særlig personlig i handlingen, forgrunden. Det personlige ligger ude i siderne, i baggrunden. Alle de små almindelige historier, man får små glimt af. Lidt Olsen Banden -agtigt. Man har ikke fornemmelse af, at nogen kan komme alvorligt til skade.

Anderledes i det formidable remix –– dér er verden farlig. Man véd fra starten af, at ham skurken er en ægte led satan, som kan skære næsen af dig eller hælde din lillebror i kvase-maskinen, hvis ikke man gør som der bliver sagt.

Filmen har fokus på forgrunden: det nære, familien, kærligheden mellem to brødre, et gammelt løfte givet til mor. Og gamle løfter holder man. Når man er en mand af den rette støbning. Og det er Nicolas Cage. Eller, egentlig viser rollen meget godt hans begrænsninger. Alligevel er han rigtig god i rollen –– der er god kemi mellem ham og alle de andre.

Fed film, højt tempo, godt klippet. Den prøver ikke at være noget, den ikke er. En skidegod action-film. Måske har den inspireret Fast & Furious-serien. Det er i al fald påfaldende, så mange overlap, der er.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg anede ikke, der var en originalfilm her - Jeg har alle dage været stor fan af 2000 versionen
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Smittefar skrev: tirs 23. nov 2021 09:31 Jeg anede ikke, der var en originalfilm her - Jeg har alle dage været stor fan af 2000 versionen
OBS hvis du skal se den –– den er lidt kær og 70'er-hyggelig. Den er *slet* ikke speedet action, som 2000-udgaven.
Se den, når man har lyst til et dansk lystspil med Poul Bundgård. Bare på amerikansk. Og så "med en bil i hovedrollen".

Så er den til gengæld fin. Den er helt tydeligt brugt som en 'kladde' til den nye version. Når man ser dem lige i rap, er der rigtig mange små hip til originalen, i den nye film.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Cool
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

The World's End (2013)
imdb.com/title/tt1213663/?ref_=nv_sr_srsg_0

Sjov. Åndssvag. Men hænger sammen indenfor sine egne regler.
Hvis man kan lide en overdrevet blanding af science-fiction, grine-horror, øl-bøvs bøveri .... så er det den perfekte film.

Den er lliiiddt på den lang-bøvsede side.
Men rider igennem på sin entusiasme.
De skulle have lavet den lige 20 minutter kortere. Og med lidt mindre baggrundsmusik.

Men de spiller fint. På grænsen til overstyret, mange steder. Men igen: den kører den hjem på stupiditet og kærlighed til film.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

The Impossible (2012): https://www.imdb.com/title/tt1649419/
Én ud af mange autentiske film jeg har set i år, og så for en gangs skyld med et emne jeg kan huske (tydeligt).
God film!

Mortal Kombat (2021): https://www.imdb.com/title/tt0293429/
Det kunne jeg sagtens se mere af! Fed CGI, kampscener virker rigtig godt.
Om lydsiden var noget specielt havde jeg svært ved at vurdere, da der ret hurtigt blev slået Night mode til, sådan en hyggelig søndag aften. Det lød ikke ligeså maxet ud som spiltrailerne (f.eks.: viewtopic.php?p=692708#p692708), men der var stadig tryk på.
Til tider grinagtigt ringe replikker, men hvad kan man forvente...
Resten af stuen var ikke oppe at støde over Benjamin Wallfisch's soundtrack, jeg syntes det var fint.

Under Sandet (2015): https://www.imdb.com/title/tt3841424/
Ret godt!
Dog kan jeg sagtens forstå kritikken om historisk ukorrekthed, nu det ændrer meget på præmissen for filmen.

Blå Bog for Evigt (2021): https://www.imdb.com/title/tt15136946/
Ganske sjovt, især fint at se nogle andre folk.

A Most Violent Year (2014): https://www.imdb.com/title/tt2937898/
Måske husker jeg den som knap så god som den egenligt var. Stemning, historie o.m.a. kan sagtens noget. Helhedsindtrykket var bare ikke det det helt vilde.

Angel of Mine (2019): https://www.imdb.com/title/tt7058080/
Ganske fin.

En helt almindelig familie (2020): https://www.imdb.com/title/tt8326624/
Super!
Indkapsler virkelig den der "år 2000" fornemmelse.
Meget menneskeligt.

Pretty Woman (1990): https://www.imdb.com/title/tt0100405/
Er det her skaberen af alle de der "romantiske klicheer på film"? Det kunne godt virke sådan.
Film-mæssigt kan jeg godt mærke at den har fyldt rundt mere end én gang, men det var da fint at få den set.

Gemini Man (2019): https://www.imdb.com/title/tt1025100/
Jeg kunne godt ha' brugt mere sci-fi, men ellers OK.

Never Rarely Sometimes Always (2020): https://www.imdb.com/title/tt7772582/
Vigtigt emne, især i dele af deres samfund, som bliver fortalt super godt.
Er du, ligesom mig, relativt sart, så bare rolig, man ser intet decideret ulækkert.
Klar anbefaling herfra.

Paterson (2016): https://www.imdb.com/title/tt5247022/
Virkelig godt. Stemningen og oplevelsen var noget helt specielt og ganske "unikt" for mig. Stille, sjovt, og skrøbeligt.
Hvis du er i humør til action, biljagt og eksplosioner, er det her det modsatte af hvad du skal sætte på.

Paradise Hills (2019): https://www.imdb.com/title/tt6127004/
Bop bop..
Nårh jo, fede locations, og interessant musik hist og her.

Nemesis (1992): https://www.imdb.com/title/tt0107668/
Kan ikke komme i tanke om hvornår jeg sidst har hørt så mange f-bombs på så mange accenter på 1½ time.
Det eneste lyspunkt jeg kan finde i filmen, er en del af de praktiske effekter. Eksplosionerne ser godt ud. Der er også en scene, hvor et øje bliver trukket ud (af en cyborg, bare rolig...), som faktisk ser ganske fint ud.
Elendige replikker, elendig cgi. Kedelig historie. Tilgengæld ender de da med at ville finde Tuborg, så var der også lidt at grine af...
Jeg havde muligheden for at se 2'eren også, men den var rated ~2 point lavere på imdb, så jeg sprang over..
Min mening:
Hold jer væk, også selvom I vil se gammel sci-fi. Det er ikke tiden værd.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Christoffer I. N. skrev: fre 3. dec 2021 05:53
Pretty Woman (1990): https://www.imdb.com/title/tt0100405/
Er det her skaberen af alle de der "romantiske klicheer på film"? Det kunne godt virke sådan.
Film-mæssigt kan jeg godt mærke at den har fyldt rundt mere end én gang, men det var da fint at få den set.
Har en lille tilfredsstillelse ud af, at jeg ikke er den eneste, der nogengange venter ÅR og dage, før jeg ser en eller anden film, der virkelig er blevet snakket meget om 8-)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar