Sælge musik til kunstnere

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
bredal187

Sælge musik til kunstnere

Indlæg af bredal187 »

Hvis man nu har et nummer, som man selv tror kan blive et kæmpe hit, hvordan sælger man det så til etableret kunstnere? Hvordan får man kontakt / dem til at lytte? De fleste etableret kunstnere har jo ikke ligefrem kontaktoplysninger liggende :-P

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Du kan kontakte deres forlag eller deres pladeselskab, hvis ikke du har en direkte kontakt :)
Deaktiveret

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Det var selvf. en ide. :)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Du kan også være fræk og gå til deres facebookside og smide link til sangen. Det er ikke alle der selv tjekker, men flere end du tror :)
Deaktiveret

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Jeg forestiller mig, at en udbredt vej til kontakt sker via sites. Jeg kan f.eks. nævne musicxray.com eller taxi.com. Hvilke sites fungerer bedst? Jeg ved ikke hvor mange her på forummet, der til dagligt sidder og pitcher verden tynd, men det kunne være spændende at høre mere om fremgangsmåderne. Cutfather, kom ind :ears:

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg afsætter jo mange sange. Hovedsageligt herhjemme, men også fået kontakt til bl.a USA. Det er personlig kontakt, der er gået forud for det meste. De andre gange har jeg bare været fræk og enten skrevet eller ringet til pladeselskab. Få gange til facebook side eller på andet socialt medie jeg ved de tjekker. Så glem de sites. Det er spild af tid og penge. Brug den tid på at skrive gode sange og kom ud af døren, eller tag den direkte vej/konfrontation. Alternativt kan du overveje at charmere et forlag til at hjælpe. Mange steder bliver man ikke taget seriøs eller får en chance uden forlag i ryggen. Jeg gætter ikke her, jeg ved tilfældigvis noget om det :lol:
Deaktiveret

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Det er klart at netværk, sociale kompetencer, direkte kontakt m.m. altid er førsteprioritet. Man er vel bare altid lidt på udkig efter de gode historier og listige fremgangsmetoder, eller såmen bare nogen oversette tommelfingerregler når man pitcher sit arbejde.

Jeg kan desuden kun skrive under på, at folk er meget villige til at give feedback tilbage, når man skriver dem en mail med et komplement eller to i ryggen. Der er heller ingen bedre motivation end når det store selskab eller den heftige producer skriver tilbage, at det var lige ved og næsten. Man bliver stærkere af de nej'er og man skal ikke være bange for at præsentere sit arbejde - dog skal man aldrig præsentere ikke-færdigt arbejde.

Mht. sites, så har jeg endnu også bare brugt dem til at guide mig til folk. Det ligner en pengemaskine og opslagenes troværdighed svinger.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

fred skrev: Jeg kan desuden kun skrive under på, at folk er meget villige til at give feedback tilbage, når man skriver dem en mail med et komplement eller to i ryggen. Der er heller ingen bedre motivation end når det store selskab eller den heftige producer skriver tilbage, at det var lige ved og næsten. Man bliver stærkere af de nej'er og man skal ikke være bange for at præsentere sit arbejde - dog skal man aldrig præsentere ikke-færdigt arbejde.
Se det troede jeg også. Indtil jeg sad med nogle tunge drenge i USA, som faktisk foretrak at få det bare med klaver og sang. Derfor er det så vigtigt at turde spørge hvad de foretrækker og få den personlige kontakt. Men selvfølgelig er der større chancer for at afsætte færdigproducerede fede sange, det er klart. Men så skal man jo også enten være dygtigt til det hele, sidde i et godt team eller have den store tegnedreng op ad lommen. Men summa summarum: Det er svært at pitche direkte til artister, både herhjemme og i udlandet, hvis man ikke er lidt fræk :lol:
Deaktiveret

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

garcia skrev:Se det troede jeg også. Indtil jeg sad med nogle tunge drenge i USA, som faktisk foretrak at få det bare med klaver og sang.
Det kan jeg sagtens forestille mig. Jeg sidder bare selv i en hel anden situation, som hovedsageligt producer og komponist, men næsten aldrig sangskriver. Når jeg pitcher rundt, tror jeg tværtimod, at tendensen bliver mere og mere, at man kun kan sende færdigt arbejde rundt. Endda masterede numre. Konkurrencen bliver ikke ligefrem mindre.

Når jeg skal sende mine numre rundt og få toplines tilbage, nytter det jo desuden heller ikke, at numrene kun er halvfærdige eller et klaverspil (kommer selvfølgelig an på situationen, men nogen gange skal jeg selvfølgelig også sælge mig til selv min sangskriver) - men ja, du sidder nok med en anden kasket som sangskriver og arbejder den anden vej rundt. :)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Ja, det kan jeg godt se. Du skal sende færdige produktioner. Det ville jeg også selv gøre. Du skal jo sælge dig selv bedst muligt. Lidt en anden kasket end min 8-)

Hvorfor arbejder du ikke sammen med en sangskriver i studiet, så I sender færdige sange?
Deaktiveret

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

garcia skrev:Du kan også være fræk og gå til deres facebookside og smide link til sangen. Det er ikke alle der selv tjekker, men flere end du tror :)
Hvis man linker, har man jo har lagt sangen på nettet, fx soundcloud, og dermed "offentliggjort" den. Jeg tænkte at kunstnerne / artisterne måske ville foretrække noget helt nyt, som aldrig har set dagens lys (så de selv kan være de første), men det betyder måske ikke så meget?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kram skrev:
garcia skrev:Du kan også være fræk og gå til deres facebookside og smide link til sangen. Det er ikke alle der selv tjekker, men flere end du tror :)
Hvis man linker, har man jo har lagt sangen på nettet, fx soundcloud, og dermed "offentliggjort" den. Jeg tænkte at kunstnerne / artisterne måske ville foretrække noget helt nyt, som aldrig har set dagens lys (så de selv kan være de første), men det betyder måske ikke så meget?
Private soundcloud links kan selvfølgelig deles videre, men det kræver at dem man giver linket til, giver dem videre til andre.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

garcia skrev:Hvorfor arbejder du ikke sammen med en sangskriver i studiet, så I sender færdige sange?
Det gør jeg som sådan for det meste også. Nogen gange må man jo bare rekruttere eller prøve nogen nye kontakter, og så det selvfølgelig lidt sværere, hvis sangskriveren er bosat i f.eks. USA. Med færdige(bedre) produktioner, tror jeg samtidig også bare, at man har større chance for at gå ind hos mere færdige(bedre) sangskrivere, end hvis man sendte nogen halv så færdigt eller halv så godt. Det klart. Det viser sig så næsten altid, at der er et stykke vej endnu, selv efter vokalen er indpsillet :wink:

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 53
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Godt nok en 7 år gammel tråd, men jeg ville egentlig gerne høre om andres erfaringer indenfor "færdige produktioner vs klaver"- diskussionen. Nedenstående video har nogle pænt imponerende demoer for eksempel... Og hvis I har set andre DJs / A&R folk bedømme demoer, smid da gerne et link.

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

Send noget der er 99% færdigt. Især indenfor de kommercielle genrer får pladeselskaber, a&rs, managers ekstremt mange sange tilsendt. Hvis de får en demo ind hvor de selv skal forestille sig hvordan sangen kommer til at lyde når den er færdig versus at de får en sang der lyder fuldstændig færdig og lyder som et hit, så vælger de den sidste. Og konkurrencen er for stor til at det vil give mening for dem overhovedet at lytte til de ufærdige ideer. Det er for svært for dem at høre potentialet i en demo eller ide. Gør det så nemt som muligt for modtageren. Det føler jeg generelt er den bedste måde at få ting igennem i musikbranchen. Gør alt så nemt som muligt for dem du gerne vil arbejde med.

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 53
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Lyder fornuftigt, takker.

Nyt svar