Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Re: Holgers Blog

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, tillykke med "kringlen" , og tænker du måske får gødet det tyske marked lidt :-)
/Dub

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Tillykke med begge dele.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

God dag på jobbet.

Masteret #1 på den Svenske Spotify Top 50 og i øvrigt også #2, #12, #16, #17, #22, og #32.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så er der lidt clickbait...sjovt at lave mastering af nogle af mine teenageidoler. Det tror jeg ikke jeg havde forudset dengang i 1989.

Hvis man kan huske 80'er musikvideoer, så prøv at check hvor mange du kan genkende i denne ret sjove musikvideo.


Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Holger skrev: fre 11. mar 2022 18:24 Så er der lidt clickbait...sjovt at lave mastering af nogle af mine teenageidoler. Det tror jeg ikke jeg havde forudset dengang i 1989.

Hvis man kan huske 80'er musikvideoer, så prøv at check hvor mange du kan genkende i denne ret sjove musikvideo.

Hahah.. det er fedt, også et godt track
Jeg elsker Rick Astley som David Byrne

Jeg kendte/kender ikke Toni Basil, ellers alle andre - En vogue bliver yngre og yngre ;.)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg husker det som om de brugte mindre autotune i 89. Jeg synes egentlig, det er lidt svært at lytte til, selv om nostalgien trækker meget.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

:lol: For stort, mand. Tommel op. Tak for denne perle, Holger. Og ja smittefar, sikke noget lortemusik. Så er det godt vi har vores musiktråd på lydmaskinen til at opretholde lidt kvalitet i livet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har glemt at opdatere i laaang tid, men har bl.a. lavet disse ting på det seneste som er ude nu

Branco - Steppa' In + Blue Lagoon (begge stem-masteret)

Faustix x De Danske Hyrder - Nummer (mixet + masteret)

M.I.L.K. - Put Your Heart On Mine feat. eee gee (masteret)

Jeppe Loftager - Benzo (stem-masteret)

Marcus & Martinus - When All The Lights Go Out (masteret)

Emma Nicoline - Starte Fra Nul (stem-masteret)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Af dem kendte jeg kun Emma Nikoline -tracket (sjovt som det er blevet udbredt nu, at synge du og jeg, hvor jeg ville sige dig og mig)

Masteret = at du arbejder på een stereofil.
Mixet = at du arbejder på samtlige filer (stems)

Er det korrekt forstået?
Hvad er så forskellen på at mixe og stem-mastere? At du ikke kan/må lægge nye effekter, reverb o.s.v. men at du godt kan f.eks. ændre panning af de enkelte filer?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Stems er grupper af spor. Vokaler, bass, trommer, lydeffekter, synths, den slags. Så "3-12" spor til stem mastering istedet for "10-200+" spor til et mix.

Til stem mastering givet det nogle muligheder at have eksempelvis trommedelen som sit eget spor, så man kan lave subtil sidechain dyk af andre stems med bunden fra trommerne, som ville komme fra stortrommen.
Til en stereo mastering (1 spor) kan man somme tider godt lave sidechain signalet til den slags (se evt. min video om rytmisk isolering af trigger kilde: viewtopic.php?t=83215), men det er noget mere omstændigt, og en hihat, synth og vokal vil ofte ligge i samme område. Det ville være noget af et kompromis at dykke alle 3, hvis det kun var synthen man ville skubbe lidt i baggrunden.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Christoffer I. N. skrev: lør 28. maj 2022 01:14 Stems er grupper af spor. Vokaler, bass, trommer, lydeffekter, synths, den slags. Så "3-12" spor til stem mastering istedet for "10-200+" spor til et mix.
Ah –– det var dét, jeg havde misforstået, tak. (troede stems = bounce af de *enkelte* spor)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lydmaskinen var nede pinsemandag.

Lydmaskinen har det fint og var ikke ramt, da det ligger under en separat konto på serveren, men vi tog det ned just in case.

Til gengæld var fire WordPress sites ramt af et script-kiddie attack af den irriterende slags. Det spredte sig til andre sites under samme konto, omend det kun afvikledes fuldt fra ét enkelt site.

Tre sites gik blanke, mens det fjerde redirectede til noget spam.

Det brugte vi så 5-6 timer på. En lille fugl (ja, en Ugle) havde tidligere sunget om, at WordPress både er bloated og usikkert.

Jeg prøver at udfase WordPress og i mellemtiden skal vi enten A) isolere al WP på sin egen VM og tage nogle yderligere sikkerhedsskridt eller B) konvertere WP til statiske sites og finde andre metoder fremover.

Der er ikke noget der tyder på adgang dybdere ind i systemet, men alle passwords til WP-admins og SQL-databaser/brugere har vi ændret, samt vi ruller nogle ting tilbage fra backup.

Det siger sig selv, at der ingen genbrug har været eller er af login/passes noget sted i strukturen.

Vi er ikke helt klar over hvad indgangsvinklen for angrebet var, men sandsynligvis en svaghed i en Contact Form 7 eller et andet WP plug-in (Revolution Slider fx), som har tilladt scriptet at uploade og afvikle php-filer og derfra få videre adgang.

Det er problemet med WordPress: der er utroligt mange angrebsvektorer både i selve WordPress og i tredjeparts plug-ins, så det er ren (w)hack-a-mole som admin, selvom man holder alt patchet.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Surt.
Godt, det ikke blev værre.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: tirs 7. jun 2022 08:47 Lydmaskinen var nede pinsemandag.

Lydmaskinen har det fint og var ikke ramt, da det ligger under en separat konto på serveren, men vi tog det ned just in case.

Til gengæld var fire WordPress sites ramt af et script-kiddie attack af den irriterende slags. Det spredte sig til andre sites under samme konto, omend det kun afvikledes fuldt fra ét enkelt site.

Tre sites gik blanke, mens det fjerde redirectede til noget spam.

Det brugte vi så 5-6 timer på. En lille fugl (ja, en Ugle) havde tidligere sunget om, at WordPress både er bloated og usikkert.

Jeg prøver at udfase WordPress og i mellemtiden skal vi enten A) isolere al WP på sin egen VM og tage nogle yderligere sikkerhedsskridt eller B) konvertere WP til statiske sites og finde andre metoder fremover.

Der er ikke noget der tyder på adgang dybdere ind i systemet, men alle passwords til WP-admins og SQL-databaser/brugere har vi ændret, samt vi ruller nogle ting tilbage fra backup.

Det siger sig selv, at der ingen genbrug har været eller er af login/passes noget sted i strukturen.

Vi er ikke helt klar over hvad indgangsvinklen for angrebet var, men sandsynligvis en svaghed i en Contact Form 7 eller et andet WP plug-in (Revolution Slider fx), som har tilladt scriptet at uploade og afvikle php-filer og derfra få videre adgang.

Det er problemet med WordPress: der er utroligt mange angrebsvektorer både i selve WordPress og i tredjeparts plug-ins, så det er ren (w)hack-a-mole som admin, selvom man holder alt patchet.
Jeg er ikke sikker på at WP er så meget værre end alle mulige andre alternativer, men det er populært blandt brugerne (også de ikke særligt teknisk kyndige) og hele Plugin-setuppet (med mange plugins der ikke længere vedligeholdes).

Mine egne gamle sider, der er lavet i starten af årtusindet, som er forholdsvis simple, men med egenudviklet admin-interface er aldrig blevet hacket. Mine WP-sider er med jævne mellemrum blevet lagt ned eller de-faced i de forgange 15-20 år.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Pastorius skrev: tirs 7. jun 2022 14:46 Jeg er ikke sikker på at WP er så meget værre end alle mulige andre alternativer [...]

[...]Mine WP-sider er med jævne mellemrum blevet lagt ned eller de-faced i de forgange 15-20 år.[...]
Men det finder jeg uacceptabelt. Det er jo også et hack, uanste hvor "mildt" det er. En hævledes masse rod behind-the-scenes.

Jeg har ikke den store erfaring med andre CMS-systemer (Joomla og lign.), men jeg tror WP er langt mest udsat netop fordi det er så udbredt. Er det ikke nærmest 1 ud af 5 websites som bruger WP...

Jeg føler ikke den slags er noget jeg gider at bruge mere tid på. Så hellere bruge mere tid i udviklingsfasen for at undgå sårbarheder af den type (især når man kører egen server).

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har lige købt Nicepage programmet for at undgå wordpress og bare køre en kedelig html side fremover. Om det er det bedste på markedet til prisen ved jeg ikke, og har heller ikke meget erfaring med det endnu, men nogle gange sætter man en wordpress op og skal derefter modificere den meget til ikke at gøre det den blev bygget til, nemlig en blog, så skal der plugins på som måske opdateres, eller et theme som måske opdateres, det gad jeg ikke mere, selvom det også har en utrolig stor mængde fordele.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: tirs 7. jun 2022 14:56
Pastorius skrev: tirs 7. jun 2022 14:46 Jeg er ikke sikker på at WP er så meget værre end alle mulige andre alternativer [...]

[...]Mine WP-sider er med jævne mellemrum blevet lagt ned eller de-faced i de forgange 15-20 år.[...]
Men det finder jeg uacceptabelt. Det er jo også et hack, uanste hvor "mildt" det er. En hævledes masse rod behind-the-scenes.

Jeg har ikke den store erfaring med andre CMS-systemer (Joomla og lign.), men jeg tror WP er langt mest udsat netop fordi det er så udbredt. Er det ikke nærmest 1 ud af 5 websites som bruger WP...

Jeg føler ikke den slags er noget jeg gider at bruge mere tid på. Så hellere bruge mere tid i udviklingsfasen for at undgå sårbarheder af den type (især når man kører egen server).
Hvis man sætter WP til at autoopdatere, og nøjes med prof plugins, så er der ikke meget at komme efter, men som Hald er inde på, så kræver det meget energi at få WP til at opføre sig som man gerne vil, hvis man ikke laver en blog.

Har man ikke brug for dynamisk indhold der opdateres ofte, så er det oftest nemmest at lave statiske sider. Det er nemmere at overskue, opdatere og holde sikkert.
--
Robert

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Holger skrev: tirs 7. jun 2022 14:56Jeg har ikke den store erfaring med andre CMS-systemer (Joomla og lign.), men jeg tror WP er langt mest udsat netop fordi det er så udbredt. Er det ikke nærmest 1 ud af 5 websites som bruger WP...
Joomla er vist sjældnere end wordpress, men til gengæld markant dårligere programmeret. (Jeg har haft snuden ret dybt nede i begge systemer.) Så det vil nok i praksis være mindst lige så usikkert. Jeg har prøvet at køre et website baseret på Joomla, og set hvor hurtigt spam botterne siver indenbords. Så det gør jeg aldrig igen.

Generelt er mit indtryk at "security by obscurity" er meget mere effektivt på internettet end det burde være, eftersom langt de fleste angreb i dag er automatiserede, og derfor tilpasset kendte systemer. Det kan sikkert ikke betale sig for spam branchen at bruge tid til at lave manuelle hacks til håndskrevne websites.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Joachip skrev: tirs 7. jun 2022 23:24
Holger skrev: tirs 7. jun 2022 14:56Jeg har ikke den store erfaring med andre CMS-systemer (Joomla og lign.), men jeg tror WP er langt mest udsat netop fordi det er så udbredt. Er det ikke nærmest 1 ud af 5 websites som bruger WP...
Joomla er vist sjældnere end wordpress, men til gengæld markant dårligere programmeret. (Jeg har haft snuden ret dybt nede i begge systemer.) Så det vil nok i praksis være mindst lige så usikkert. Jeg har prøvet at køre et website baseret på Joomla, og set hvor hurtigt spam botterne siver indenbords. Så det gør jeg aldrig igen.

Generelt er mit indtryk at "security by obscurity" er meget mere effektivt på internettet end det burde være, eftersom langt de fleste angreb i dag er automatiserede, og derfor tilpasset kendte systemer. Det kan sikkert ikke betale sig for spam branchen at bruge tid til at lave manuelle hacks til håndskrevne websites.
Enig Joomla er ikke alternativet. Det er godt nok længe siden jeg har rodet med det, men jeg overtog administrationen af en Joomla-side der ikke var opdateret i flere år. Det var et mareridt. Og den blev forøvrigt også defaced på et tidspunkt.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev: tirs 7. jun 2022 22:35 Jeg har lige købt Nicepage programmet for at undgå wordpress og bare køre en kedelig html side fremover. Om det er det bedste på markedet til prisen ved jeg ikke, og har heller ikke meget erfaring med det endnu, men nogle gange sætter man en wordpress op og skal derefter modificere den meget til ikke at gøre det den blev bygget til, nemlig en blog, så skal der plugins på som måske opdateres, eller et theme som måske opdateres, det gad jeg ikke mere, selvom det også har en utrolig stor mængde fordele.
Kendte det ikke, men checker det ud.

Men noget bekymrende, så er Nicepages eget website ikke fungerende korrekt/pænt på min iPhone.

Ikke så god reklame 😬

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

For de få som ikke er blevet spammet på min Facebook med nyheden, så har DJ Steve Aoki (#13 i verden) og DJ Timmy Trumpet (#9 i verden) sammen med DJ Aligator lavet en ny version af The Whistle Song, bare kaldet "The Whistle".

Det er jo meget rart da jeg har andele af tracket og min publishingkontrakt endda var løbet ud, så den kunne genforhandles med Universal i UK.

Hvilket minder mig om at man altid skal huske at sætte en udløbsdato på den slags kontrakter - de fleste kører life of copyright eller lign. Samme trick har givet mig mange tusinder på This Is How We Party, som også har et efterliv mange år efter i både coverversioner og sync.

-
steve-aoki-timmy-trumpet-dj-aligator-the-whistle.jpg
steve-aoki-timmy-trumpet-dj-aligator-the-whistle.jpg (4.1 MiB) Vist 2140 gange
Ali Movasat/Al Agami/Holger Lagerfeldt

Ude 5. august

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »



Kom forbi til et besøg. Ved ikke lige hvad der er sket med color gradingen dog, men smid evt. et like eller kommentar på FB.

Default avatar
teach_me
Medlem
Indlæg: 76
Sted: CPH

Indlæg af teach_me »

Holger skrev: ons 27. jul 2022 16:01 Det trick har givet mig mange tusinder på This Is How We Party, som også har et efterliv mange år efter i både coverversioner og sync.
Hvad har et enkelt track som dette givet dig, samlet set, fra det blev udgivet til nu? Har du et gæt?

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Fedt. Så godt han nævnte dit navn i en EB artikel om det igår. Tillykke med både den originale og den nye version :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

teach_me skrev: lør 6. aug 2022 08:50
Holger skrev: ons 27. jul 2022 16:01 Det trick har givet mig mange tusinder på This Is How We Party, som også har et efterliv mange år efter i både coverversioner og sync.
Hvad har et enkelt track som dette givet dig, samlet set, fra det blev udgivet til nu? Har du et gæt?
This Is How We Party? Godt spørgsmål - en ting er hvad jeg burde have fået og en anden ting hvad jeg reelt har fået. Der er mange mærkelige ting i det forløb, bl.a. en uretmæssig KODA-anmeldelse (Remee), mange tusinder der blev kanaliseret ned i et konkursbo, et langt juridisk efterforløb, fusk med royalties, osv.

På det ene nummer TIHWP, har kun fået 500k vil jeg tro, måske 600-700k. Det meste er KODA/NCB/synch, for Sony Music har stort set ingen royalties udbetalt til mig gennem årene. Måske 200-250k eller noget i den dur.

Selve nummeret har jo genereret mange millioner, men man skal huske, at publishing napper op til halvdelen først, så mine andele er altså efter cuts og administration. Og som nævnt en yderligere del betalte Warner Chappell aka. Lars Sjelle ned i et eksisterende konkursbo - omkring 400k der forsvandt på den konto.

Har kørt et længer juridisk forløb i den sag, men stort set uden held desværre.

Så det er ikke et repræsentativt nummer pga. de mange omstændigheder. Det var noget at det første store jeg lavede (start 1997), men jeg blev klogere med årene og har sikret mig lidt bedre siden.

The Whistle Song har på en meget lavere andel genereret proportionalt set mere for mig.

Nyt svar